Draadkleuren amerika

Hoi,

Hier in een appartement in Costa Rica(midden amerika) wil ik een lampje aan de muur aansluiten. De schakelaar en bedrading zaten al in het appartement. Achter de afdekplaat waar de lamp komt zitren de draden groen blauw en wit. De lamo heeft de kleuren bruin blauw en geelgroen zoals in nederland.

Wat betekenen de kleuren in amerika?

Ik denk wit neutraal, groen aarde, en blauw fase. Dit zou betekenen wit op blauw van lamp, groen op geelgroen van lamp en blauw op bruin van lamp.

Klopt dit? Ik wil geen fouten maken

[Bericht gewijzigd door tysie op donderdag 19 juli 2018 19:05:06 (22%)

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_wiring_in_North_America

Black, Red and Blue are used for hot wires and White is used as the neutral wire in a 120/208 V circuit. Brown, Orange and Yellow are used as hot wires and gray is used as the neutral wire in a 277/480 V. For grounding, regardless of the voltage, Green is used.

Dus blauw is fase, wit is neutraal en groen is aarde. En er moet een 120V lampje in.

[Bericht gewijzigd door hennep op donderdag 19 juli 2018 19:08:56 (12%)

reading can seriously damage your ignorance
GJ_

Moderator

Groen is aarde
Wit is nul
Blauw is een oude kleur voor een fase.

Het kan zijn dat het niet een echte nul is maar dat de aarde halverwege een fase is afgetakt. Bij driehoeksnetten gebeurt dat wel vaker.

Is blauw een oude kleur? Appartement is maar 1 jaar oud.

In ieder geval bedankt! Hij werkt:) zit een leddrivertje in van 85 tot 240 volt

Ik probeerde een foto in dit bericht te zetten, maar uploaden vanaf een telefoon naar co werkt niet?

GJ_

Moderator

Op 19 juli 2018 20:28:36 schreef tysie:
Is blauw een oude kleur? Appartement is maar 1 jaar oud.

Ik had het er niet bij moeten zetten :-) De fase kan van alles zijn, ze doen maar wat.
Bij drie fasen hadden ze vroeger zwart, rood en blauw voor de fasen. Nu is dat bruin, oranje, geel.

Tidak Ada

Golden Member

Je hebt natuurlijk ook zo'n schroevendraaiertje met een neon lampje. Dan kun je in ieder geval de fase vaststellen ;)
Maar afijn, het werkt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat kan dus niet op het moment dat je "nul" ook ver van aarde af ligt.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

En dat ligt ie. TS heeft een driehoeksnet met de aarde midden in een van de fasen.

code:



      o L1
     / \
    /   \
   /     \
  /       \
 o----+----o
L2    |    L3
      _
      -
      .

In principe is alles bij TS volgens de NEC, maar dat ligt niet echt vast in de wet. Er word wel eens wat aangerommeld.