sleutelhanger geluid versterken

hallo mensen,
ik heb een sleutelhanger met star-wars geluid sample, wat ik wil versterken en gebruiken als voertuig claxon.
het wordt gevoed met 3 knoopcellen, en bevat een mini luidsprekertje,maar klinkt veel te zacht
nou heb ik een 12 volt audio versterkertje van minitronics , de PAM8610, 2 x 15 Watt geprobeerd, en de luidspreker uitgang van het chipje vd sleutelhanger aan de ingang van de audio trap gelegd, en een grotere speaker aan de uitgang van de PAM
maar dan klinkt het nog zachter,
war doe ik verkeerd?

Heb je de originele speaker van je sleutelhanger laten zitten?
Die moet je niet afknippen.
Je versterker krijgt wel 12V voeding?
Zit op je versterker een volumeregeling?
Zo ja, volumeregeling opendraaien.

ik heb de originele speaker losgenomen, om een audio uitgang te hebben voor de versterker te sturen.
ik heb 12 volt voeding, want het ledje brand, en ik hoor zachtjes geluid.
volume staat open.

Volgens mij kan er in de sleutelhanger zo’n piezo speakertje zitten en die worden dacht ik anders aangestuurd dan een conventionele ohmse speaker. (Correct me if I’m wrong.)

Dan is het mogelijk dat de ingangsimpedatie van de versterker veel te laag is voor de sleutelhanger.
Speaker terugmonteren. Luisteren of het geluid van de sleutelhanger weer de originele sterkte heeft met aangesloten versterker. Zo niet, dan is een tussenversterker nodig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 20 juli 2018 20:07:27 (34%)

dus originele speakertje weer aansluiten, parallel aan de versterkeringang?

en dan weer proberen met de versterker aan?

dan zou uit beide speakers geluid moeten komen.....

Correct!
Als alles goed is weinig geluid uit de sleutelhanger (net als voorheen) en veel geluid uit de versterker!

ga ik proberen, wordt vervolgd
bedankt voor het advies!

Dat kan worden geprobeerd. Meestal zit er parrallel over de Piëzo ook een inductor. (Ergens op het printje)

Het knalharde blokgolf karakterestiek wat het chipje als een nasty PWM uitstuurt wordt door de inductor opgezweept naar een aardige spanning voor de piëzo.
Totaal geen volumeregeling, puur switching tussen 0 en V+.
(Heeft erg ver wel wat weg van een Klasse D versterkerkarakterestiek, alleen dan op werkelijk een hoorbare veranderlijke frequentie, het liedje.)

Zie eens na wat er voor een geluid uit de "eindversteker" komt als je ook deze inductor wegneemt?

Ook moet je wel de uitgangsspanning in de toom houden.
Versterkers vinden zo een 3,43 Volt op zijn best niet lekker op hun ingang...
Dat moet terug naar zo'n 500mV ... 1V.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Shiptronic

Overleden

Je weet dat een claxon niet meertonig mag zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 juli 2018 10:09:50 schreef Shiptronic:
Je weet dat een claxon niet meertonig mag zijn?

Meer tonig mag wel maar moeten tegelijk gaan en niet afzonderlijk achter elkaar.

Shiptronic

Overleden

Juist! En doordat ze alle tegelijk gaan klinkt/telt het als 1 toon.

Leuk voor erbij. Niet als hoofd claxon.

Is anders afkeur APK.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb het aangesloten zoals hierboven vermeld, het originele speakertje doet het als voorheen, en de speaker aangesloten op de versterker doet het zachtjes, zelfs zachter dan de orignele.
vreemd nietwaar?

en over die claxon: zal me een zorg zijn, het is voor op de scooter, als ik fietsers passeer.

ik kan geen inductor vinden, alleen 3 minuscule smd dingetjes.

Ik heb al jaren een dubbeltonige luchthoorn als hoofdclaxon onder de motorkap liggen en mijn auto komt zonder problemen door de APK.

maartenbakker

Golden Member

Plaats eens een foto van het binnenwekr van de sleutelhanger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Ik heb al jaren een dubbeltonige luchthoorn als hoofdclaxon

Als ze beide tegelijk klinken is er niets aan de hand.
Maar een melodietje is niet toegestaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

vraag aan suburban: wat voor geluidssample heb je?

Artikel 5.6.71 RV:
Bromfietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.

Dus alles wat jij anders wilt is niet toegestaan.

Thevel

Golden Member

Op 21 juli 2018 11:53:57 schreef suburban:
ik heb het aangesloten zoals hierboven vermeld, het originele speakertje doet het als voorheen, en de speaker aangesloten op de versterker doet het zachtjes, zelfs zachter dan de orignele.
vreemd nietwaar?

De PAM8610 is een klasse-D versterker en mogelijk gaat deze door het harde ingangssignaal geheel 'over zijn nek'.
De volume potmeter regelt elektronisch de versterking, de potmeter op 'minimaal' zetten heeft dus geen zin, het signaal aan de ingang van de PAM8610 blijft veel te hard.
Probeer eens met 2 weerstanden het ingangssignaal te verzwakken.

asjeblieft mensen, hou op met die onzin verhalen over wat wel en niet mag omtrent toeters
vervuil het topic niet!
het gaat

over hoe het volume te vergroten!

Thevel, bedoel je met 2 weerstanden een spanningsdeler creeren?

dacht ik al, ik ga het proberen, bedankt!

nu klinkt uit de versterker een heel zacht vervormd geluid
nog zachter als zonder die spanningsdeler......

Thevel

Golden Member

Het lijkt dan dat je versterker niet goed werkt, heb je die getest?