timer relay

ik heb een draaihek waar geen slot op zit.
wat ik zou willen is als de motor 1 (24V) krijgt een relay een puls geeft van bv 3 sec.
wat moet ik daar voor hebben.
Graag suggestie bvd

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Pulsrelais?
Je omschrijving is op zn minst zeer vaag te noemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Tayler,

Gezien de ietwat vage omschrijving heb ik even gekeken naar een tijdrelais waar je alles mee kan AC/DC 24V......240V kost €18,-....€24,-
Gelijke timing @Arco.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik was misschien wat vaag maar ik heb een hek met 2 motoren die aangestuurd worden met 24V
op dit systeem zit geen slot. Waneer ik op een afstandsbediening druk gaat eerst poort 1 open en dan na 3 sec poort 2. als het hard waait gaat poort 1 iets open staan dit komt omdat poort 1 3 meter breed is en poort 2 maar 1,2 meter is. poort 2 zit dus goed vast en kan poort 1 ook goed vast houden.
Ik heb in poort 1 een normaal cilinderslot en in poort 2 een elektronisch slot dat op 24v werkt als hier 24v op komt gaat deze open.
De vraag is dus als poort 1 aangestuurd word door de afstand bediening komt op de motor van poort 1 24v op dat moment moet het slot open gaan voor ongeveer 1 a 2 sec.
ter info bij het draaipunt van poort 2 heb ik ~220V tot mijn beschikking en daar komt ook de kabel van de motor voorbij waar bij aansturing 24v op komt.
hoe kan ik nu het slot het beste aansturen??

Ik zou zeker geen slot gebruiken, het minste wat er hapert kan het poortmechanisme kapot maken.
Je kunt de poort toch niet openduwen waarom dan een slot?

Zit er in de sturing geen functie die dat kan? nee dus

Edit: met een gewoon slot ben je niks, je moet een slot hebben met een haak want een gewoon slot duw je ook gewoon open.

En wat ga je doen als de poort dicht gaat, er komt 24V op en na 2s is het slot terug spanningsloos.
Je zult meer nodig hebben dan een tijdrelais.

LDmicro user.

het slot moet juist spanningsloos zijn voor te sluiten en als er spanning opstaat voor 1 a 2 sec staat hij open en kan de poort open
Het is als een slot bij een flatgebouw

Je kunt bijna alle tijdrelais gebruiken, ga je kopen of zelf bouwen?

Btw, zo'n slot werkt maar als het andere deel in een vaste opstelling zit en niet in een beweegbaar, je kunt het slot gewoon openduwen als beide delen van het slot beweegbaar zijn.

edit: maak of koop een tijdrelais van 24V en zet dat parallel op de 24v motor, het slot bedien je met de contacten van de tijdrelais...zo eenvoudig is het.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 21 juli 2018 11:42:42 (24%)

LDmicro user.

Voor hem open te duwen heb je minimaal. 300 kg druk nodig en ik wil het wel kopen zo goed en ik niet in de elektronica
Maar als ik het goed begrijp moet ik een relay op 220 v hebben die als hij 24v krijgt bv 2 sec 24v geeft
Of een relay die als hij 24v krijgt bv 2 sec 24v door geeft ?
Zoals je ziet heb ik er weinig verstand van dus wat moet ik in de winkel vragen?

Als je er echt zo weinig van afweet laat er eerst iemand met verstand hierover naar kijken, wat je kunt doen.

Het is heel eenvoudig maar de situatie terplekke kan veel roet in het eten gooien, vooral als de 2 motoren met één kabel verbonden zijn en het slot in de "verkeerde" deur zit.

LDmicro user.

Hij MGP ik vind het geweldig dat je mij helpt dank hier voor
voor wat achtergrond van mij: heb een eigen huis gebouwd hts bouwkunde gedaan ook heb ik nog scheikunde op hts nivo gedaan dus wat dat betreft kan ik wel het een en ander. Het slot zit in de deur die het laatst open gaat (na 3 Sec) en het is de bedoeling dat de grote deur (1) niet open gaat staan als het wat harder waait meer niet.

en de motoren zijn apart aan gesloten

Ja ik weet het heb er ook zo ene geplaatst.

Hieronder een principeschema.
Wat een probleem kan zijn voor de tijdrelais is de hoge inductiespanning van de motor.
Een goed relais moet daar tegenkunnen.

LDmicro user.

Super bedankt ik ga aan de slag.