Montagedraad gezocht

Hallo allemaal,

Kan er iemand mij een hint geven waar ik (montage)draad vinden kan van 0.35mm², 0.5mm² en 0.75mm² dit zowel voor meeraderige (soepele) als eenaderige (stugge / vaste kern) draad.
Heb gezocht op het www toch kan niks vinden behalve deze dan : (0.2mm²) : https://www.conrad.be/p/velleman-kmowm-draad-1-x-020-mm-bont-1-set-068… )die ik heb (even tussen haakjes erbij vermelden dat bij deze draad het spijtig is dat de isolatie erg snel wegsmelt bij solderen) toch andere diameters zijn blijkbaar vrijwel niet te vinden. Tenzij misschien op rol van 100 meter wat voor mij overkilled is. Een 5 a 10 meter in meerdere kleuren is voldoende.
Op de site van Conrad vind ik draad toch de keuze is daar zo enorm wat betreft typen en soorten van draad (medikabel, aiv, alphawire, belibeco, bkl, cca geleider, ecowire, uv bestendig, electronic, faber kabel, Lify, Liy,.... etc - wie is nog mee ? ) dat ik daar de bomen in het bos niet meer in terugvind.
Eventueel kan misschien iemand mij wat op weg zetten zodanig dat ik exact weet welke draad hier aan te bevelen valt voor wat ik nodig heb. Het type draad wat ik zoek wil ik gebruiken voor (gewone) kablagewerkzaamheden voor het intern bekabelen van electronische schakelingen en toestellen, signaaldraad, aansluiten van (zelfbouw) schakelingen enz... .

Alvast dank.

Ha Danny G,

Je kan deze link eens proberen https://www.allekabels.nl/zwakstroom/montagedraad/flexibele-kern.html?…
Ik ben er zelf niet in gedoken maar probeer.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

IK zoek eigenlijk ook nog stug draad wat tevens heel goed soldeert.
De setjes kabel met allelei kleuren van 5 meter lengte, solderen heel slecht. Dus wie weet wel goed draad met massieve kern

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Welke diameter en kleuren en lengte massief gebruik ik vertint.
Draad koper en PVC mantel en dan solderen brrr.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik gebruik voor de dikkere draad de olflex die conrad ook heeft. siliconensnoer welke dus tegen solderen kan.

veel goedkoop spul is idd niet te solderen, mantel smelt weg. sommigen gaan een stuk beter als je eerst de draad optwist voor solderen, dan zuigt de tin minder snel in de haren en blijft de mantel heel.

de nieuwere eca draad van oa lapp soldeert ook fijner, isolatie kan beter tegen hitte. helaas wel minder soepel als voorheen, en stript doorgaans ook minder fijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@benleentje : is ook mijn ondervinding dat de isolatie van de draad die in die setjes zit heel snel wegsmelt bij solderen.

@electron920 : dank voor de tip toch deze had ik al aangedaan. Wel enkele diameters te vinden toch dan weer in maar een paar kleuren (bedoeld voor gebruik op 230V bedoeld => N / L + Aardingdraad.

benleentje

Golden Member

Welke diameter en kleuren en lengte massief gebruik ik vertint.

Deze zin is een beetje krom en kan hem niet goed interpreteren. Diameter maakt me niet zoveel uit het is om aan gaatjesbord goed te kunnen solderen. Ik hen nu wirewrap draad gevonden maar dat is met 0,2mm erg aan de dunne kant. Ik zoek nog iets dikker 0,35 /0,5 zou mooi zijn. En als het heel dik moet heb ik al een oplossing en gebruik gewoon meerdere eilandjes en soepel draad.

dat de isolatie van de draad die in die setjes zit heel snel wegsmelt bij solderen.

Dat komt ook omdat de draad zelf slecht soldeert waardoor je langer moet verwarmen. Als je goed soldeerbaar draad hebt dan kan je ook met pvc isolatie goed solderen.

ik gebruik voor de dikkere draad de olflex die Conrad ook heeft.

Olflex maakt veel draad en kabels heb je er toevallig ook een voorbeeld of type ervan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 20 juli 2018 20:50:30 (32%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha Danny G,

Ik tel toch 8 kleuren de bovenste serie.

@benleentje,

Ja dat bedoelde ik welke diameter enz ik ga wel kijken....
En ik gebruik vertint dat is beter te verwerken als blank koper.
Wat wel helpt is het gestripte gedeelte even in de flux dopen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920 : die "bovenste set" als ik het goed interpreteer wat je bedoeld is gekocht bij Conrad. 0.2mm² en soepele uitvoering. Heb eenzelfde maar dan in éénaderige draad, ook 0.2mm².
En zoals hier reeds opgemerkt : bijna waardeloos om goed soldeerwerk mee te verrichten.

Ha Danny G,

Duidelijk dat is jammer als ik de foto bekijk

lijkt het wel staaldraad verkopert kan je dat zien ik heb dat draad niet.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

olflex heat 180 sif.

https://www.conrad.nl/p/lappkabel-0050001-hoge-temperatuur-draad-olfle…

als je staaldraad wilt, dan neem een willekeurige draad uit een auto kabelboom, dat is echt binddraad in koper uitvoering..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 20 juli 2018 22:37:11 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in welke auto’s zit dat? Aluminium en zilver ken ik wel, maar verkopert staal nooit in een auto gezien.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 21 juli 2018 08:46:08 schreef Paul Welther:
in welke auto’s zit dat? Aluminium en zilver ken ik wel, maar verkopert staal nooit in een auto gezien.

ik doelde meer op het feit dat autobekabeling vaker erg stugge dikke koperharen heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@peter112 : de link die je doorstuurt heb ik reeds evenals deze in de soepele uitvoering (Velleman 0.2mm²). M.a.w. ik heb dus de soepele en de stugge draad in 0.2mm².

Ook heb ik vele webshops doorworstelt toch kom tot de conclusie dat ze wel de 0.2mm² hebben, en als ze al de andere doormeters hebben, en in meerdere kleuren, dan moet je rollen van pakweg 100m aanschaffen en zoals in mijn startpost vermeld is dit er echt wat over omdat ik maar af en toe een metertje of minder nodig heb.
Bij Conrad had ik dus inderdaad een enorm uitgebreide keuze gevonden maar dat vraagt dan toch wat kennis van zaken en draden en kabel vandaar mijn vraag dus : dewelke ?? moet ik hier aanschaffen.

RAAF12

Golden Member

Als je korte stukken wilt kan je een rainbow kabel kopen. De kleuren kan je makkelijk splitsen. Geen schaar ofzo nodig, voorzichtig uit elkaar trekken.
https://www.ebay.com/itm/2M-40-WAY-Flat-Color-Rainbow-Ribbon-Cable-Wir… ,ze zijn er ook in 5 meter lengte.

Ik heb geen idee wat je precies wilt maar is dit een optie?
www.ebay.com/itm/162809854656

Het meeste bij deze verkoper is uitverkocht maar onder deze listing staan meerdere andere listings.

I love it when a plan comes together !
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Danny,

Gevlochten kabel van 0,50 en 0,75 mm2 haal ik bij Piscaer (de bekende electrogroothandel in Mechelen), maar dat is dan wel in dozen van 100m inderdaad. Als ge nauwkeurig weet hoeveel ge vandoen hebt kunnen we misschien wel iets afspreken?!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

de draad van velleman en conrad huismerk, heeft ook last van de mantel die makkelijk smelt. bij de C heb je idd per meter draad, ik zou zeggen probeer wat korte stukken en zie wat fijn soldeert. als je weet welke draad dat doet, bestel 50 meter oid. ik heb hier stukken lapp kabel vds h05v. die komen ook uit 100 meterse dozen. die mantel houd beter als bij andere draad, alarmkabel smelt bijv snel. oude draad op klossen is vaak het fijnste, maar die is er niet meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Let op dat je geen "CCA" kabel koopt als het gesoldeerd moet worden. Soms staat het er bij, soms niet. CCA = copper cladded aluminium, aluminium met een heel dun laagje koper er op. Dat laagje is zo dun dat het vrijwel meteen smelt met solderen, heb je niks aan. Volgens een winkel kun je alleen bij OFC (oxygen free copper) er van uitgaan dat het geen CCA is. Als het niet gesoldeerd hoeft te worden is dat niet aan de orde uiteraard, de kabel heeft dan alleen wel nog een hogere weerstand.

Bij de kabel van Velleman gebruik ik altijd krimpkous aan de uiteinden, de enige manier om de mantel niet op te stoken. Werkt meestal wel.

mel

Golden Member

Ik heb hier nog steeds een klos met draad met teflonisolatie(bijna op trouwens), dat soldeert prima, alleen de isolatie er af halen gaat lastig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb gemerkt dat de draad eerst optwisten voor solderen ook de slechtere draad de isolatie beter heel houdt. de tin kan moeilijker in de draad zuigen, dan heeft de isolatie er ook geen last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juli 2018 09:56:22 schreef Erik Slagter:
...aluminium met een heel dun laagje koper er op. Dat laagje is zo dun dat het vrijwel meteen smelt met solderen, heb je niks aan.

Koper dat smelt? Hoe heet soldeer je dan?

@Danny G en andere gebruikers:
Bij http://www.jobarco.com/ hebben ze alle soorten en type's. En in lengte va 1 meter tot ~ meters.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.