Accu Cortina elektrische fiets defect. Zet de fiets uit de zon!

Proxxima

Golden Member

Een vriend van mij kwam van dit weekend bij mij dat de accu van zijn elektrische
fiets niet meer wou laden. 700 Euro voor een nieuwe of 500 voor een gereviseerde.
Best een dure hobby... Dus wil jij eens kijken Roland?

Het gekke was dat hij nog niet helemaal leeg was en de fiets wel werkte.
Maar beide laders die hij had gaven een foutmelding. Een vrij kleine zoektocht
leidde mij al snel naar een defecte temperatuurzekering van 84 graden.

Zo'n éénmalig ding: http://www.goodmans.net/i/3529/thermal-fuse-84-degrees-celsius.htm

Met de hitte van de afgelopen dagen verbaast mij dit eigenlijk helemaal niet.
Een dashboard van een auto wordt lelijk warm in de zon. En zo'n zwarte accu
op de fiets dus ook.

Eigenlijk vind ik het best knullig. Ik heb de originele waarde teruggeplaatst
maar wel met het advies erbij om hem met de huidige hitte niet in de volle zon te stallen.
Als je fietst heb je de rijwind wel die zorgt dat het niet opwarmt.

Maar uit de wind en in de zon stallen is dus niet zo'n goed idee.
Of hang er een witte handdoek overheen als je naar het strand gaat!

Groeten, Roland

Tja, knullig... Ik vind het pas knullig als er geen dergelijke zekering in zit, het pakket in thermal runaway gaat, en je huis in brand steekt. Maar ja, dat gebeurd meestal pas bij 130C, dus wellicht is 84C een beetje aan de lage kant.

Overigens is het vooral de directe instraling die het probleem veroorzaakt; voor ons (en andere dieren) is de warmte een probleem omdat de delta-t met onze kerntemperatuur erg klein wordt, zodat we onze warmte moeilijk kwijt kunnen, en omdat we erg gevoelig zijn voor een paar graden meer of minder.

Voor elektronica, aan de andere kant, maakt een omgevingstemperatuur van 10 graden boven normaal (35 i.p.v. 25C) ook maar 10 graden uit op de eindtemperatuur; de delta-t blijft gelijk, als het afgegeven vermogen en de andere omstandigheden gelijk blijven. De meeste elektronica werkt nog best bij 85C, en voor veel halfgeleiders is 125 of 150C nog niet direct fataal, al voldoen veel IC's e.d. dan niet meer aan hun specificaties.

Accu's kunnen slechter tegen de warmte, maar voor relatief korte tijd opslaan onder dergelijke omstandigheden is niet zo'n probleem, zolang je ze niet gaat laden of ontladen. Een andere probleem treedt op bij accu's die bij een lagere temperatuur helemaal opgeladen zijn (dus LiPo tot 4.2V), en dan door externe invloeden opwarmen. Door de stijging in temperatuur stijgt ook de celspanning, waardoor de cellen effectief overladen zijn, en die te hoge spanning kan de cellen permanent beschadigen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 23 juli 2018 21:22:05 (72%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Proxxima

Golden Member

Ja ik vond 84 graden ook aan de lage kant. Maar er zal
met een goede reden voor gekozen zijn. Niemand zit te
wachten op een inferno met zo'n accu...

Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet zo handig dat men
een volledig matzwarte behuizing heeft gekozen om de accu.
Dat is gewoon de ideale kleur om een maximum aan warmte op te nemen.

Men had beter een lichte of warmte reflecterende kleur
kunnen verkiezen.

Sine

Moderator

Nouja ... laag, als die accu inwendig 84o is dan mag je toch echt wel spreken van oververhit.

Of zwart of wit zal onder de streep nog wel wat uimaken, maar als het even kan het ding uit de zon houden is dus geen slecht advies.

Ik gok dat de Designerrrrrrrrrrs (uitspreken met de correct bekakte "rrrr") de kleur gekozen hebben, zonder ooit een ingenieur iets te vragen.

In of uit de zon lijkt me afhankelijk van de leeftijd van de fiets; als dat accupakket aan het eind van zijn garantieperiode zit, zou ik hem goed in de zon zetten; gratis een nieuw pakket, zonder slijtage!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij een defect in de garantieperiode mag de verkopende partij je gebruikte apparaat repareren. Dus je door-de-hitte-beschadigde pack gewoon teruggeven (met gerepareerde zekering).

Maar je hebt gelijk: De kans dat ze daar achter komen binnen "redelijke termijn" is klein.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

700 Euro voor een nieuwe of 500 voor een gereviseerde.

Voor 500 Euro wil ik ook wel een zekering vervangen...

dijkmane

Golden Member

maar, "een gemiddelde consument" was dus gewoon met deze fiets naar de fietsenmaker gegaan en had min 500 moeten neerleggen voor een andere accu.
terwijl er met de oude accu eigenlijk niet zoveel aan de hand was geweest..
lijkt me sterk dat een hedendaagse fietsenmaker zo'n accu openmaakt en de temp zekering gaat vervangen, zoals jij gedaan hebt.

In no Sense, Nonsense

Zeer waarschijnlijk niet, maar ik verwacht dat de fabrikant dat ook niet doet als zo'n pack onder garantie terug komt, tenzij het echt heel vaak voor komt.

Aan de andere kant, aangezien deze fabrikant blijkbaar gereviseerde accupacks levert, doet die het misschien wel. Daarbij is 700 euro voor een nieuw pack, en 500 euro voor een gereviseerd exemplaar ook wel schofterig veel geld; volgens mij ben je bij de meeste grote merken ongeveer 400 euro armer voor een nieuw pack.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 24 juli 2018 17:38:20 (51%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Is die €500 niet de commerciële tegenwaarde van nieuwe LiPo's plus arbeidsloon? De rest zou dan de waarde van behuizing plus elektronica kunnen zijn. Lijkt me niet irreëel....

De 2-nd source packs bij Conrad liggen in dezelfde orde van grootte!

Wat kost een nieuwe accu voor een Tesla of een Opel Ampèra?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Plaatje alu over/rondom de batterij versieren? Met een paar mm ruimte voor luchtcirculatie? Wel de kantjes afwerken met een of ander rubberprofieltje, of je kunt nog worden aansprakelijk gesteld als een of andere idioot er zich aan kwetst.

In een tweede stadium het plaatje alu opwaarderen:
* alu vervangen door inox - dat blinkt meer, lekker sexy
* tekening opbrengen bv. met uitgesneden vinyl, niet duur en open voor alle creativiteit
* rage van maken door bv. filmpjes op sociale media, bij voorkeur op de pagina van een of andere zgn. personaliteit. Genoemde personaliteit gek maken met 10% van alle opbrengsten - let wel, niet 10% van alle inkomsten.
* tijdig patent aanvragen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Tidak Ada: een nieuw pack van de volgens velen hier duivelse Sparta/Koga/Batavus ION kost je dus 400 euro, 700 is dan toch wel erg duur.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een Yamaha sportmodel.
Ik weet niet precies wat de accu daarvan kost, maar en vergelijkbaar model accu kost bij Conrad ongeveer het genoemd bedrag; ongeveer de helft van de koopprijs van de fiets.

Het hangt denk ik ook sterk van de effectieve (= werkelijke) capaciteit van de accu af.
Er is hier genoeg gediscussieerd over China accu's om er geloof aan te hechten en een prijsverschil te rechtvaardigen.
Goed ik wet niet hoeveel een echt goede LiPo cel kost, maar de totaal prijs hangt volledig van het aantal accu's (en die varieert met het vermogen van de fiets en de maximale rijafstand af bij een gegeven motor.

Misschien zit er ook het commerciële principe achter dat ook bij inkt- en tonercassettes wordt toegepast.... Het apparaat printer/fiets goedkoop verkopen, maar de inkt/accu duur maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien zit er ook het commerciële principe achter dat ook bij inkt- en tonercassettes wordt toegepast.... Het apparaat printer/fiets goedkoop verkopen, maar de inkt/accu duur maken?

Daar zeg je zoal wat... Wel een beetje haaks op het "nieuwste idee" van "circulaire economie", als ik nog een beetje mee ben. Maar dat zal de overheid wel oplossen, zeker, met enkele slimme ingrepen in de subsidies positief/negatief.

</sarcasme>

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Tidak Ada: het is nogal zinloos om dergelijke dingen te vergelijken met Conrad prijzen; ten eerste is Conrad met zulke dingen vaak echt idioot duur (want consumenten kun je zo lekker afzetten, ze kunnen toch nergens anders kopen), en daarbij is dat een prijs voor enkelstuks, terwijl zo'n fabrikant vele duizenden zo niet miljoenen cellen ineens koopt, en ze dus voor ongeveer een kwart van de prijs krijgt die je betaald voor kleine aantallen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 juli 2018 23:37:22 schreef SparkyGSX:
@Tidak Ada: het is nogal zinloos om dergelijke dingen te vergelijken met Conrad prijzen; ten eerste is Conrad met zulke dingen vaak echt idioot duur (want consumenten kun je zo lekker afzetten, ze kunnen toch nergens anders kopen), en daarbij is dat een prijs voor enkelstuks

Toch niet altijd.....
Had laatst wat faders nodig (voor een motorsturing) Bij de grote C waren ze rond de 175,- excl, bij andere leveranciers gingen ze over de 670 Dollar, met 90 dagen levertijd.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb de prijzen van Conrad natuurlijk wel vergeleken met wat ik elders ook zag. Ook in BE, waar ik eerst keek, maar dat was een ombouwset met achterwiel motor en ik wilde juist een middenmotor hebben, omdat die beter samen werkt met het verzet.

Die prijzen lagen in dezelfde orde van grootte; Conrad zelfs iets goedkoper!

Je moet natuurlijk niet gaan vergelijken met Stella en andere China troep.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 25 juli 2018 14:24:54 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lambiek

Special Member

Op 24 juli 2018 22:08:19 schreef SparkyGSX:
een nieuw pack van de volgens velen hier duivelse Sparta/Koga/Batavus ION kost je dus 400 euro, 700 is dan toch wel erg duur.

Dat is het ook, hier schijnen ze het voor de helft van de prijs te doen. Heb geen connecties met het bedrijf. :)

https://www.miton.nl/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

omdat die beter samen werkt met het verzet

Voorzover ik begrijp doelt "het verzet" hier niet op "Allo Allo" of andere WW2-toestanden, maar is het eerder een regionale term voor "het versnellingsapparaat" - weze het een derailleur of in de naaf.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Het verzet tegen dure, kwetsbare accu's wellicht :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat betreft de zekering op die lage temperatuur vind ik niet gek! volgens de TS werkt de fiets met defecte zekering nog wel. Deze dient dus enkel voor laden en dan vind ik 84c ook wel genoeg eigenlijk als ik er geen zicht op heb...

Proxxima

Golden Member

Op 26 juli 2018 01:45:58 schreef maus0611:
Wat betreft de zekering op die lage temperatuur vind ik niet gek! volgens de TS werkt de fiets met defecte zekering nog wel. Deze dient dus enkel voor laden en dan vind ik 84c ook wel genoeg eigenlijk als ik er geen zicht op heb...

Ik ben het er volledig mee eens wat je de accu's niet boven
die temperatuur wilt laden. Maar naar mijn idee had dit wel iets
intelligenter en niet direct destructief gekund. Want ook
ontladen op die hoge temperaturen is niet goed voor deze cellen.

Bij mijn vorige werkgever ontwierp ik automotive elektronica.
Standaard hielden wij -40 tot 125 graden als werkgebied aan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operating_temperature

Ik begin mij af te vragen hoe bedrijven als Tesla de grenzen
voor hun accu's hebben liggen. Want standaard is zo'n lithium cel
niet geschikt voor dit soort temperaturen...

Precies, zo'n zekering moet je gebruiken "if all else fails", als het goed is kan het BMS ook gewoon de lader onderbreken, als de temperatuur te hoog is. Als de pakketten zo duur gereviseerd worden snap ik het wel, dan is het gewoon handel...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 juli 2018 10:53:01 schreef Proxxima:

Ik begin mij af te vragen hoe bedrijven als Tesla de grenzen
voor hun accu's hebben liggen. Want standaard is zo'n lithium cel
niet geschikt voor dit soort temperaturen...

de laatste generatie li-ion kan veel hogere temperaturen aan.
bij tesla wordt de accu actief gekoeld

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken