Accu Cortina elektrische fiets defect. Zet de fiets uit de zon!

Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2018 12:24:44 schreef fcapri:
bij tesla wordt de accu actief gekoeld

Hoe doen ze dat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Oké, dat wist ik niet. Eigenlijk ook nooit bij stil gestaan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
KGE

Golden Member

Op 27 juli 2018 12:46:32 schreef maartenbakker:
Waterkoeling.

Vloeistofkoeling idd, water is daar nu niet echt ideaal voor...

water zou prima zijn, echter vriest het weleens, tevens vreet gewoon water de alu delen aan. koelmiddel met bijv glycol kan tegen vorst en vreet geen leidingwerk aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2018 12:24:44 schreef fcapri:de laatste generatie li-ion kan veel hogere temperaturen aan.

Wat noem jij "de laatste generatie"? LiFePO4 is veel minder vatbaar voor thermal runaway dan andere Lithium accu's, maar de temperatuur waarbij blijvende schade optreedt ligt, voor zover ik weet, significant lager dan bij de meeste anderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 27 juli 2018 19:15:35 schreef KGE:
[...]

Vloeistofkoeling idd, water is daar nu niet echt ideaal voor...

Voor zover ik begreep is het gewoon "automotive coolant" oftewel demiwater met additieven. Dus wat testman al zegt eigenlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juli 2018 20:58:43 schreef SparkyGSX:
[...]Wat noem jij "de laatste generatie"? LiFePO4 is veel minder vatbaar voor thermal runaway dan andere Lithium accu's, maar de temperatuur waarbij blijvende schade optreedt ligt, voor zover ik weet, significant lager dan bij de meeste anderen.

goh, ergens een artikel over gelezen ivm de laatste generatie batterijen voor GSM's waarbij het kritisch punt van 60°C naar boven de 100°C werd gebracht zodat thermal runaway quasi onmogelijk werd.
dacht dat het een artikel op battery university was maar kan ook ergens anders geweest zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
eSe

Honourable Member

Fietsen hoeven niet in de zon te staan om te fikken, kan ook in een beschutte plaats.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/01/elektrische-fiets-vat-vuur/

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

deze keer zonder schade, gelukkig. Maar er zijn binnen de EU al fietsen in garages uitgebrand die een stuk van het gebouw meenamen. Daar gaat de verzekering steeds achteraan. Daarom opletten met het vervangen batterijen door onzekere types, maar dat is al ten treure geschreven.

komt idd geregeld voor dat accupacks uitfikken tegenwoordig, maar in de meeste gevallen is dat toch origineel spul. met 18650 cellen heb je dat niet zo snel, stevige behuizing. maar die liion en lipo cellen met een plastic zak eromheen kunnen met bewegen al ergens tegenaan slijten en zo sluiting maken. plastic behuisde packs die niet star zijn ook, de boel kan torderen waardoor je celsluiting kunt krijgen. meestal is het goedkope rommel waar de bms ietwat rommel was en z'n werk niet goed deed. nogal vaak is het van dat C merk spul wat brand veroorzaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 augustus 2018 17:34:14 schreef testman:
komt idd geregeld voor dat accupacks uitfikken tegenwoordig, maar in de meeste gevallen is dat toch origineel spul. met 18650 cellen heb je dat niet zo snel, stevige behuizing.

Ik hoop van niet, maar je begrijpt dat als het misgaat heel zware gevolgen kan hebben.

"grote" merken doen er alles aan opdat het nooit zo misgaan. Af en toe krijgen die toch claims aan broek. Als er zo een claim komt sturen ze een team uit, samen met de verzekering om de zaak uit te vlooien. Als dan blijkt dat het paK /geheel niet meer in originele toestand was, beschadigd, verkeerde lader, etc (zowat alles wat als waarschuwing in het boekje of op de batterij staat) dan kaatsen ze de bal terug naar de verantwoordelijke daarvoor. als alle regels gevolgd zijn, dan zijn ze aansprakelijk en zal de schade vergoed worden.

Ik ben de laatste om met het vingertje te wijzen, maar ondoordacht knutselen met Li-ion en aanverwanten kan ernstige gevolgen hebben.