guzzi laadt negatief

Guzzi 1000 van 1975 heeft bosch dynamo en diodebrug. Nieuwe diodebrug en spanningsregelaar geplaatst maar als hij loopt gaat laadstroomlampje uit maar meet ik maar 10v op accu. Alle draden zitten aangesloten volgens schema. Alleen de draden U,V,W heb ik niet gecontroleerd of ze in de juiste volgorde zitten. Kan dat negatief laden veroorzaken?

neee, de aansluiting van die 3 draden maakt niets uit.

met veel plezier verwijs ik je naar www.mgcn.nl/forum
waar zeer veel merkspecifieke kennis zit
gr A

maartenbakker

Golden Member

10V is nog altijd meer dan negatief (omgepoold), dus dat valt erg mee. 10V is wat in accutermen "diepontladen maar nog te redden" heet. Het kan wel zijn dat dat komt doordat hij niet oplaadt dus alleen door de normale verbruikers ontladen wordt.

Wat is de accuspanning met uitgeschakelde motor? Hoe oud is de accu? Hoe is het mankement begonnen? Wat doet de accu als je hem een paar uur aan een losse lader hangt? Wat gebeurt er met de 10V als je gas geeft?

Ik neig er voorzichtig naar om te gokken dat de accu niet geladen wordt, en dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan versleten koolborstels of een rotte massa, maar kan nog van alles zijn, dus ik zou beginnen met de vragen hierboven, tenzij iemand anders toevallig weet wat bij die specifieke Guzzi 9 van de 10 keer zulke problemen geeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

komt er meer als 10V op de dynamo eruit, met een 1500rpm op de motor.? zo ja rotte kabels idd, massa rot heb je snel, gezien die over ijzeren verbindingen naar het chassis en zo weer naar de accu gaat. als het dynamo lampje uitgaat betekent het alleen dat het magnetisch veld wordt overgenomen door de dynamo zelf, de spanningsreglaar kan ook nog een probleem hebben mbt rotte bekabeling oid. als dit nog een oude spanningsregelaar betreft los weggewerkt in een doosje, check stekker verbindingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alleen de draden U,V,W heb ik niet gecontroleerd of ze in de juiste volgorde zitten. Kan dat negatief laden veroorzaken?

nee, dat maakt voor het laden niets uit.
Controleer wel even of de 0 van de dynamo nog goed contact maakt.
Guzzi staat niet bekend om zijn betrouwbare elektrische contacten.
Dat er een dynamo, gelijkrichter of spanningsregelaar echt defect waren heb ik nog nooit meegemaakt.
In 9 van de 10 keer was het probleem verholpen nadat ik de connectoren even uit en in elkaar gestoken had.
Ook de zekeringen even er uit en er in doen.

Eerder verdenk ik hier de accu, waarvan 1 of twee cellen defect zijn.

Meet de accuspanning eens wanneer die losgekoppeld is.

als de accu om zeep is, dan zal er de nodige laadstroom gaan lopen, immers probeert de dynamo het ding op 14,5V te krijgen. dan zullen de gare cellen of juist de goede cellen merkbaar warmer worden. de accu begeeft het toch op den duur, weinig gebruik zorgt alleen dat het sneller gebeurt. soms wordt een cel zo slecht dat de weerstand te hoog wordt, maar ook in sluiting vallen gebeurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juli 2018 17:31:00 schreef Brainbox:
[...]

1. Controleer wel even of de 0 van de dynamo nog goed contact maakt.
2. Guzzi staat niet bekend om zijn betrouwbare elektrische contacten.
3. Eerder verdenk ik hier de accu, waarvan 1 of twee cellen defect zijn.

Meet de accuspanning eens wanneer die losgekoppeld is.

ik heb ze maar even genummerd

@1; niet noodzakelijk, er rijden er veel rond zonder dat de 0 of sterpunt van de bosch-dynamo geaard is.
@2; onzin, er is std automotive spul in gebruik
@3; met de directe bosch-startmotor krijg je een guzzi niet aan met een slechte accu

@2, dat kan veroorzaakt worden door het feit dat een goes het heel lang blijft doen zonder veel aandacht of onderhoud. en vaak hoge km-standen heeft. (voor een motor dan). uiteindelijk wordt het ding voor weinig doorverkocht aan iemand met nog minder geld/tijd voor onderhoud en dan begint de ellende. maar de mijne draait zonder veel problemen meer dan 200000 km.

[Bericht gewijzigd door anne2 op woensdag 25 juli 2018 21:58:54 (22%)

Tja, als je dan allemaal zo goed weet, geeft dan ook eens een advies.
Mij heeft het alvast zo´n 25 jaar rijdend gehouden.
(Guzzi V7,V50 Nato, V65, Cali2)
Het merendeel van de problemen kwam door slechte contacten of corrosie (en slijtdelen als accu).
Nooit door defecte 3rth party (lees Bosch) onderdelen
De 1000 ken ik zelf niet, maar stamt uit dezelfde periode.

maartenbakker

Golden Member

Ach dat puntje 2 zal best kloppen alleen niet helemaal op de manier die Anne bedoelt. Standaard autmotive spul krijgt vanzichzelf soms ook al slechte contacten en als je het op zo'n mooie stampende machine toepast die ook nog eens een winterstop maakt (of door de pekel rijdt, nog erger), dan krijgt het heus wel slechte contacten!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik rij al een jaar of 24 nu met een LMII. weinig tot geen problemen bij regelmatig onderhoud (1 x per jaar). in het begin tot 25.000 per jaar, vooral in de winter.

accu kan lang meegaan maar ik heb er ook een aantal na 2~3 jaar moeten vervangen. de bosch-dynamo lijkt voldoende maar met de feestverlichting aan komt hij net te kort in het lagere toerenbereik. maw, houdt de LM op toeren.

de dashbord voltmeter zit aan het eind van de kabelboom en kan een andere spanning aangeven dan er werkelijk op de accu staat.

advies: klemspanning meten, advies is al gepost.
de zekeringen zijn van porcelijn en corroderen, even eruit en erin helpt, ook dat advies staat er al.

enzovoort, de meeste van toepassing zijnde raad (voor een MG) staat wel in een post/bijdrage. het heeft weinig zin dat te herhalen.

nu heeft de TS reeds de diodebrug en spanningsregelaar vervangen. dat doe je als je weet waar je het over hebt. de onderdelen zijn als defect vastgesteld en terecht vervangen. maar heb je die kennis dan snap ik de vervolgvraag niet want daar kom je dan ook wel uit.

of de TS heeft op aanwijzing derden op basis van een onduidelijk geformuleerde klacht lukraak een aantal onderdelen vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost. dan rest enkel de verwijzing naar een technisch forum waar veel meer kennis aanwezig is over de specifieke nukken en klachten van dit merk. want die zijn er natuurlijk wel, zie post 2

Ordinaire massa probleem, draad van diodebrug naar -pool gemaakt en voltage klopt weer. Bedankt!

fred101

Golden Member

Heb ik bij een GL1100 gehad. Niet te vinden rare problemen, zoals alleen goed lopen met verlichting aan. Bleek een intern gebroken massadraad naar de regelaar te zijn.

Ik heb ook jaren lang Guzzi gereden, nog steeds een zwak voor ook al heb ik er geen meer. Mijn favoriete was de Quota 1000 (liep 1:24 met twinsparck na chiptuning. (ook LMIII, cali II, V50, T5, cali 1100)

Nooit elektronische problemen mee gehad en ik reed er woon/werk mee. De T5 was een uitzondering, daar had iemand aan de electronica gehobbied maar na wat TLC was ook dat probleemloos. Ik heb eigenlijk nooit problemen met mijn guzzi's gehad. Ik onderhield ze wel heel zorgvuldig. Bij een beurt ging bv zelfs de middenbok uit elkaar om te smeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 31 juli 2018 11:25:24 schreef toon boon:
Ordinaire massa probleem, draad van diodebrug naar -pool gemaakt en voltage klopt weer. Bedankt!

Jij ook bedankt voor de terugmelding en nog vele mooie kilometers!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."