medion MD 21164

hallo,ben vanmiddag aan deze tv begonnen die volledig dood was
vestel voeding 17pw25-4 met deze defekte onderdelen gevonden
mosfet UTC 10N60L, R974=0.33 ohm , R977=0.39 ohm,deze staan parallel met elkaar, en 1 diode D 936=UF5402 en de zekering =3.15A
verder meet ik qua ohmmeting nergens iet abnormaals meer
zijn er mensen die nog aan zo n voedingen gewerkt hebben en misschien weten waar ik nog op moet letten?
ik heb daarstraks iets gelezen uit een oude discusie van Maartenbakker over die bewuste diodes(8 in totaal ,parallel geschakeld)
zou ik ze best allemaal vervangen?
alvast bedankt!

nog vergeten te zeggen,in het schema dat ik vind staan de waarde van mijn 2 defekte weerstanden , 0.22 ohm ,dit geeft niet de zelfde ohmse waarde als degene die in mijn voeding zitten ,zijnde 0.33 en 0.39 ohm!?!?

maartenbakker

Golden Member

Schema's van Vestel zijn er berucht om dat het richtlijnen zijn en geen daadwerkelijke bestukkingen. Afwijkende weerstanden zal te maken hebben met het in dat toestel te leveren vermogen.

Die parallele diodes zijn een belachelijk stukje ontwerp, gemaakt om stuk te gaan. Er zijn denk ik drie dingen die je kunt doen om een redelijke betrouwbaarheid te krijgen. 1) allemaal vervangen door op Vf geselecteerde types (50 bestellen en dan 8 met dezelfde Vf zoeken gewoon met de diodestand van de multimeter). 2) of extra of zwaardere diodes gebruiken. Dus bijvoorbeeld 8 van 4A of 10 van 3A. Je kunt ook zo'n 2x20A dubbeldiode in TO220 behuizing gebruiken en daar de helften van parallel zetten. Die moet alleen op een stripje aluminium voor de koeling. Is vaak al plek voor gelaten op de printplaat. Tenslotte 3) alle diodes zo dicht mogelijk tegenelkaar aan buigen zodat ze een beetje dezelfde temperatuur houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt Maartenkakker!
heb ook nog 2 smd weerstanden R980 en R923 beiden 15 ohm gevonden die stuk zijn ,alles rond het smd ictje ic900=FAN7529
kent iemand dit? heb een vermoeden dat deze ook gesneuveld is!?
nog kenners die deze voeding en het probleem kennen?

de FAN ICs sneuvelen ook geregeld, vervang gewoon mee.