Lier aan de praat krijgen

Beste mensen,

Voor de vakantietijd een breinbreker.
Ik heb al een jaar een lier liggen met schakelkast en kabels. Die zaken moet ik op elkaar aansluiten wil het werken. Maar ik ben geen elektronicus en heb geen verstand van relais en schakelingen die je daarmee maakt.
Ik heb wat er is in een schema opgetekend en drie foto's hoe het er werkelijk uitziet bijgevoegd.

De vraag natuurlijk: is er iemand die zicht heeft hoe de zaak aangesloten zou moeten worden?
Ik ben dankbaar voor iedere tip.
Als er meer info of foto's nodig zijn laat maar weten.

Groet

Ger

kan dat ook in 1 topic ipv de nu 4 gepostte?

RTFM, dan pas vragen...
GJ_

Moderator

Vierdubbel :-)
Zet de foto's er even bij in dit topic aub.

mel

Golden Member

Is de motor van de lier 3 fasen? Dat is wel interessant om te weten.
En de spoelspanning van de relais? Is dat 24 volt DC? Ook wel leuk om te weten.
Zit er een rem op de lier? En zo ja, dan kan het dat de brugcel hier voor is.
Als je dit weet is het aansluiten niet zo moeilijk, maar nu is het gissen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Er staat een condensator bij, dus zal wel 230VAC zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 26 juli 2018 11:10:52 schreef mel:
Is de motor van de lier 3 fasen? Dat is wel interessant om te weten.
En de spoelspanning van de relais? Is dat 24 volt DC? Ook wel leuk om te weten.
Zit er een rem op de lier? En zo ja, dan kan het dat de brugcel hier voor is.
Als je dit weet is het aansluiten niet zo moeilijk, maar nu is het gissen.

Motor is 3x230V, nu met een condensator. Er komt geen 24Vdc in het schema voor, spoelen zijn 230V. Dat staat ook zo in het schema.

Die rem is goed mogelijk. Typeplaatje van de motor kan uitsluitsel geven. En een scherpe foto van het aansluithuisje.

even een PDF gemaakt van dat schema.

ik zie een brugcel, dat is vrij zeker de rem..

als je van een 3 fase 230V motor een enkelfase 230V motor maakt, dan gaat het omkeren niet zo makkelijk meer, bedrading verandert, tevens zal op enkel 230V met een steinmetz 1/3 van het motorvermogen weg zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

L.S.,

Door geen ervaring met de site en doordat de site een mededeling gaf: "niet verzonden" de zaak 4 keer opgestuurd. Wel met steeds andere bijlagen.
Mijn excuus daarvoor

Bedankt voor de adviezen en vragen.
W.b. de vragen:
1. Is het een enkel of 3 fase motor? Dit is een enkelfasemotor op 220
2. Zit er een rem op? ja deze zit erop en de brugcel is met de contacten van de rem verbonden. Maar ook met relais 2: verbindingen staan op mijn schema.
3. Spoelspanning relais is 220 V

De lier heeft minimale plaatjes slechts 2. Deze zijn bijgevoegd.

Ik wacht op de reacties.

Vast bedankt.

Ger

als je die zwarte draad op beide kastjes hebt zitten, had je die wrs zo over kunnen zetten, nummers staan op de zwarte draden. er is gewoon 10 meter tussenuit geknipt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

Zou mooi geweest zijn. Maar is helaas niet zo. Ik de lier los gekregen en de bediening los.
Daartussen zit een kastje waarin de verbindingen gemaakt moet worden.
Wat ik in ieder geval weet is dat er zo geschakeld moet worden dat je geen kortsluiting krijgt doordat links en rechtsom tegelijk aan kunnen staan. Daarvoor zijn ws beveiligingsschakelingen ingebouwd.
Deze zitten naar mijn mening in de bediening.

Dan als tweede is schakeling van de relais. Da vind ik echt ingewikkeld.
Heb je m'n schema gezien? Ik kom er niet uit...

Doen zoals testman zegt. Links en rechts tegelijk indrukken kan geen kwaad, gaat geen kortsluiting geven.

die 3 relais zijn fysiek geen 3 relais, 2 zitten in 1 behuizing. wrs omdat ze niet samen kunnen worden ingedrukt, er blokkeert mechanisch dan 1 van de relais die als laatste wordt bekrachtigd.

als dit ding echt 3 fasen is, dan werkt de originele schakeling niet met enkel 230V, het keren moet anders worden gemaakt.

waar is de foto van de motor met aansluitkastje en typeplaatje?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heren,

Als het zo simpel was zou ik dit niet gepost hebben.
Mij gaat het erom welke draden ik van het schakelpaneel ik moet verbinden met welke ingangen van de relais.
Daar kom ik niet uit.
Als jullie een idee hebben graag.

Ger

er is nog steeds missende info, motorgegevens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ding is dus geen 3 fasen ( dank aan GJ voor die info ) maar gewoon enkel 230V met 25 uf condensator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In ieder geval geen 3 fase motor...

Misschien ben ik niet duidelijk geweest: ik zoek de verbindingen tussen het bedieningspaneel en de relais. (Op het schema de rechter rechthoek en de 3 blokken links)

Op mijn schema heeft het bedieningspaneel 9 aansluitingen. Op welke punten van de relais moeten deze aangesloten worden

Daar kom ik niet uit

Als iemand mij kan zeggen: "sluit kabel 1 van het bedieningspaneel aan op bijv 6T3 van relais 1" daar kan ik wat mee...

Ger

GJ_

Moderator

Op 26 juli 2018 18:28:27 schreef testman:..dank aan GJ voor die info....

kleine moeite. Lijkt me nog steeds dat er "na" de condensator drie fasen heersen. edit: condensator zit permanent aan startwikkeling.

En ik begrijp nu dat die foto's niet zelf gemaakt zijn? Waar daar zit e.e.a.nog gewoon aangesloten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 26 juli 2018 18:51:23 (16%)

Om een eenfase-motor van draai richting te veranderen is veel te vinden op internet oa: https://www.circuitsonline.net/forum/view/129989

Heeft deze takel gewerkt in deze opzet?
In uw schema zijn relais 2 en 3 parallel aangesloten en dit is zoals testman al noemt een mechanisch vergrendelend relais. Dus als relais 3 op is wordt 2 mechanisch geblokkeerd en vice versa, daarom kunnen nooit beide spoelen tegelijk bekrachtigd worden, zoals in uw schema.

Shiptronic

Overleden

Het rechter relais staat altijd "IN" ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oeps, contact rechts onder moet maak contractje zijn

Op 29 juli 2018 21:29:39 schreef MJN:
Oeps, contact rechts onder moet maak contractje zijn

Drukknoppen hebben een maak en verbreek contact