Kortegolf convertor

mel

Golden Member

Ik had eens voor 5 gulden(toen nog) op een rommelmarkt een autoradio gekocht, waar KG op zat.
Daar een BFO in geprutst, en werken als een tierelier.. de 40 meter band heb ik nog nooit zo goed beluisterd,, :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb destijds dit eens gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZJtvOAoaxo
ik heb hier goeie ontvangers staan maar als je alleen maar een CB bakkie hebt staan is dit hartstikke leuk!
Het werkte bij mij hartstikke goed, Makkelijk en toch een prima ontvangst!
http://members.home.nl/radiomorningstar/converto2.htm

Als ik het goed herinner
Ik heb dit schema geloof ik ook met een MiddenGolf ontvanger gebruikt!
MG naar KG (kweet het niet meer zeker!) dacht van wel.

VrGr Rob.
http://www.b-kainka.de/bastel86.htm

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
evdweele

Overleden

Mijn eerste kortegolfontvanger was de 0-V-1 van Radio Bulletin.
Heel spannend om tijdens stormweer naar de berichten op de visserijband te luisteren en de telefoongesprekken tussen wal en schip via Scheveningen Radio.

Er moesten wel een paar buizen worden geofferd om aan octalvoeten te komen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Die heb ik pas nog gemaakt, alleen met andere buisvoeten, en een gemodificeerde AF trap..Past nu ook een gewone koptelefoon op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In de Rob007 kortegolf tijd, heb ik een Ramsey converter aangeschaft.
Die is speciaal voor autoradio's met een korte antenne. Met een groot frequentie bereik en een uitmuntende gevoeligheid. En een bypas toets.
En dat alles in een mooi kastje voor een prikkie.

(dat is niet de converter want die werkt zonder ic's maar ongeveer)

Het schema staat hier maar dan heb je dus nog geen afgeschermde print.
http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_transverter/Ramsey_SC1_user.pdf

De modernisering is de achteruitgang.
rob007

Yarr, Matey!

Leuk om te lezen! (In de Rob007 kortegolf tijd )
Wacht ff ik ga even naar buiten naast mijn schoenen lopen! ;-)

Jammer dat het zo verschrikkelijk in elkaar gestort is!
Volgens mij heeft Mel ook heimwee:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142174
ik ook hoor daar niet van,
en ja je kunt . . . . . . wat je wilt het mag niet maar het was wel gezellig en leuk!
Ik hoop dat het nog eens terug komt.
Ik heb die PDF ondanks niet echt schema toch gepikt!(bedankt!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 31 juli 2018 16:09:22 schreef Ledlover:
GD, wel eens geluisterd naar de KG? De 40 en 49m omroepbanden hebben nog steeds geen lege kanalen hoor.
De zendamateurs kampen met ruimtegebrek.
Internationaal vliegverkeer wordt nog steeds in AM geregeld.
Nummerzenders doen nog steeds hun griezelige werk...

Piraten pikken nog steeds stukjes spectrum in dat quasi-ongebruikt is, en er zijn hobbyisten die voor de lol zendtijd huren bij een grote legale zender om europabreed radiootje te spelen.

Valt allemaal wel mee. Natuurlijk heb je bijna geen maritiem verkeer meer, en sluiten diverse wereldomroepen hun deuren. Maar leeg? Mwah ;)

Als je de kunde hebt om de converter te maken, dan is een BFO voor de SSB en digitale signalen een peuleschil.

China is de lijkenpikker van alles wat leeg was.

Op 31 juli 2018 14:39:19 schreef grotedikken:
Er is wel een klein probleempje. Bijna alle radioverkeer op de kortegolf is sindsdien van AM naar SSB modulatie overgegaan.
Het gebruik van die banden is overigens drastisch gekelderd . Dus als onverhoopt toch nog iets interessants zou te beleven vallen kun je het met je MG radiootje toch niet ontvangen.
Tenzij het om één van de zeldzaam overgebleven AM omroepradio's zou gaan.
Als dat je goal is, zou je dan niet beter een oude radio op de kop tikken op een rommelmarkt waar de kg standaard opstaat? De draagbare radios uit die tijd smijten ze haast gratis naar het hoofd.

Wat mijn een beetje stoort is dat je op alles en overal commentaar op hebt iets wat op zich niet verkeerd is, ware het niet dat je wel vaak een gebrek aan kennis van zaken. Zoals je uitspraak over " brakke mg " en dat de KG bijna leeg is. Wat je ook vergeet is dat er tijden zijn dat er haast niks te horen is omdat de band (en) gewoon dicht zijn. Want als een KG band niet open is dan denk je dat de boel dood is ? fout dus al gehoord van radio propagatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

Hubie

Special Member

GD heeft geen gebrek aan kennis maar hij slingert graag met knuppels. :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zeer fraai omschreven, @Hubie! En ook nog een mooi prentje.

En landgenoot* Herman doet alhier een belletje rinkelen dat met potten en ketels te maken had, en met een donkere kleur, maar hoe was het nu toch alweer?

*taalgebruik doet me twijfelen of het wel echt een landgenoot zou zijn, overigens

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 10 september 2018 19:46:22 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Op 5 augustus 2018 15:23:24 schreef evdweele:
Mijn eerste kortegolfontvanger was de 0-V-1 van Radio Bulletin.
Heel spannend om tijdens stormweer naar de berichten op de visserijband te luisteren en de telefoongesprekken tussen wal en schip via Scheveningen Radio.

Er moesten wel een paar buizen worden geofferd om aan octalvoeten te komen.

Mijn vroegere buurman zat op zee en was soms een half jaar van huis.
Telefonisch contact met zijn vrouw ging toen nog via Scheveningen radio.
Toen ik aan de buurvrouw vertelde dat iedereen met een kortegolf ontvanger die gesprekken mee kon luisteren weigerde ze dat te geloven.
Dus de buurvrouw mee naar de radiohut en even afgestemd op kanaal Anna,Bernhard of Cornelis.
Ze viel bijna van haar stoel.!

@BFM: Zoiets?

https://www.youtube.com/watch?v=niQOxOQJmb4

Heren,

Ik zoek een artikel over een Preselector uit de Radio Bulletin jaargang ??,

met de printplaatnr: 7541 die ik bezit.

Zogezien moet er +/- 10 TOKO spoelen erop en 1 x 16pins IC.

Thanks

Tikky

marcething:
Ivm SSB heb ik net nog een artikel uit Elex teruggevonden: ...

RB, Elex...zucht...waar is de tijd ?

mel

Golden Member

Een preselector met een ic?
Kan, maar dan zal het wel een voorversterker zijn oid, een preselector is voornamelijk spoelen en condensatoren..Ik denk eerder een convertor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 19 oktober 2018 12:11:45 schreef Galuh:
Heren,

Ik zoek een artikel over een Preselector uit de Radio Bulletin jaargang ??,

met de printplaatnr: 7541 die ik bezit.

Zogezien moet er +/- 10 TOKO spoelen erop en 1 x 16pins IC.

Thanks

Tikky

1974-1975,er heeft toen een serie artikelen in RB gestaan van F.A.S.Sterrenburg over de zelfbouw van een communicatie ontvanger.Ik denk dat dit een van de printen is.Ik heb vele jaargangen van RB maar 1974 en 1975 nou net niet.

Ha Hubie,

Ik weet wel dat L. Foreman rond die tijd 74..76 ik denk wel 13 afleveringen heeft gepubliceerd.
Wel heeft F.A.S.Sterrenburg het boek ontvangers geschreven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Fritjof heeft ook in Ham Radio Magazine en Electron gepubliceerd, dus waarom ook niet in RB?

Zie hier:
F.A.S. Sterrenburg, artikelenserie 'Ontwerp en constructie van DX ontvangers', Radio Bulletin, maart t/m dec. 1968 en het boek 'Ontvangers'.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 19 oktober 2018 15:33:59 (46%)

Kun je een afbeelding laten zien van de print, boven- en onderkant.
Op Radiomuseum staan RB inhoudsopgaven, maar voor 1975 staat er niets wat op een preselector lijkt.
Ik heb die RB's wel.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Hubie

Special Member

Op 19 oktober 2018 15:05:53 schreef electron920:
Ha Hubie,

Ik weet wel dat L. Foreman rond die tijd 74..76 ik denk wel 13 afleveringen heeft gepubliceerd.
Wel heeft F.A.S.Sterrenburg het boek ontvangers geschreven.

Groet,
Henk.

Hallo Henk.
Volgens mij schreef de heer Foreman vooral recensies over nieuwe communicatie ontvangers die op de markt kwamen zoals de eerste Grundig en Sony ontvangers met een digitale freq.uitlezing.
Het boek öntvangers van F.A.S.Sterrenburg ken ik uiteraard ook,dat was(en is) zo'n beetje de bijbel voor elke radioamateur.
Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar die print van de TS. Galuh.
Mss kan hij even een foto maken van die print?

Heren,

De print is 17,3 X 7,5 cm code icoontje RadioBulletin 7541.

Sorry het is een Band Selector van een serie prints voor de kortegolf

Groet,

Tikky

In Radio-Bulletin 1975 niets te vinden.

Het logo lijkt er op, maar is niet van Radio Bulletin.
Google vindt het ook niet terug.

PCB Logo

Muiderkring logo

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval in de jaren 70, 80 en 90 was dit het Muiderkring-logo.

e: Op internet vind je het logo ook wel; klik maar eens op een paar van de boekjes in dit zoekresultaat:
https://www.google.nl/search?q=de+muiderkring+bv+bussum&tbm=isch

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik denk dat het nummer op de print eigenlijk niets met het jaartal te maken heeft.Bij Elektuur was dat altijd wel zo. Volgens mij heeft dit bouwontwerp ergens begin jaren 80 in RB gestaan.De spoelen moest je zelf wikkelen,dus geen Toko spoeltjes.
Edit\Of toch wel? In de deze lijst staan artikelen over moderne communicatie ontvangers.1974
Mss heeft iemand jaargang 1974?

https://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/inhoudsopgave%5F1974%2Epd…

Dat klopt, het is nr: op de printplaat is een vervolg nr. De volgende printen is nr's hoger

Hubie

Special Member

Op 28 oktober 2018 20:06:28 schreef Frederick E. Terman:
In elk geval in de jaren 70, 80 en 90 was dit het Muiderkring-logo.
[bijlage]

e: Op internet vind je het logo ook wel; klik maar eens op een paar van de boekjes in dit zoekresultaat:
https://www.google.nl/search?q=de+muiderkring+bv+bussum&tbm=isch

Leuk die jaarboekjes van RB fet.Elektuur begon er later ook mee maar toen was RB al ter ziele dacht ik.