CN 3666 20Q

Hallo,

Probleem omschrijving. Liebherr CN3666-20Q
Zowel de temperatuur van de vriezer als van de koelkast lopen op.
het probleem was er in eens, (na een warme dag)doro het warme weer van de afgelopen tijd vond ik de compressor erg aanwezig, dit geluid heb ik niet weer gehoord.

na een nacht het systeem van stroom uitgezet te hebben en koelkast deel en diepvries deel op supercool/super frost te zetten lukte het op den duur wel om de temperatuur te behalen vervolgens deed hij het een paar dagen goed.
maar nu niet meer.

op de voorkant geeft hij als je hem aanzet een andere temperatuur weer en dan springt hij al snel over naar een warme waarde (koelkast)
de diepvriesdeel geeft 2 streepjes.
Nu ook als ik het voorgaande herhaal. hij koelt wel iets voel de panelen koud worden, maar hij zet niet door.

de compressor wordt wel heet en het rooster achter warm.
de ventilator doet het nu niet meer voor heen zag ik hem nog draaien maar nadat hij tweede keer stagneerde niet meer.

Getest.
de compressor: de drie puntjes elk met elkaar verbonden geeft rond de 0,0 ohm een waarde dus niet stuk. (geloof ik)
Bij indrukken van super frost hoor je dat hij zoemt, en dan na een klein poosje hoor je een klik en stop het geluid, na nog wachten hoor je hem weer klikken en zoent de compressor.
achterwand diepvries losgemaakt om te kijken of het vrieselement vol ijs zat, niet het geval. de deur open gelaten voor 5 uur om te ontdooien bij 28 graden kamer temperatuur.

Advies gekregen van liebherr om de NTC voelers door te meten. Hoe ben ik nog niet achter iemand advies. waardes heb ik wel.
het bevreemd me dat dit het zou zijn. dot zou betekenen dat 3 voelers gelijktijdig stuk zijn gegaan.
Kunnen NTC voelers beschadigen?

Wie weet waar ik het echte probleem moet zoeken?

als de compressor inschakelt, even zoemt dan na een paar seconden klikt, en dan ~3 min niets doet, weer klikt even zoemt en dan weer klikt 3 minuten niks, klik zoemen enz dan is het niet goed. kan de start ptc zijn die stuk is, maar ook de compressor welke vastgelopen is.

de print kan ook stuk zijn, zeker gezien de fan ook niet wil lopen, dat is ook een bekend probleem, vaak de X2 condensator welke stuk is. deze zorgt voor de hulpvoeding van de print. met inschakelen van een relais zakt die hulpspanning te ver in en valt de print uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

MHU,

het is me niet helemaal duidelijk of de compressor nu draait of niet?

maar volgens het eerste deel van je bericht draait die en wordt de condensor warm en koelt die nog een klein beetje. Tevens heeft de compressor veel lawaai gemaakt.

Die factoren samen wijzen toch op een probleem in de koelkring zelf en niet de NTC's errond (klein lek, fout in de compressor of iets dergelijks) uiteindelijk kan de compressor daar op vastlopen..

als de compressor inschakelt, even zoemt dan na een paar seconden klikt, en dan ~3 min niets doet, weer klikt even zoemt en dan weer klikt 3 minuten niks, klik zoemen enz

Dat zal qua tijd ongeveer kloppen.
wat verklaart het (mocht de compressor stuk zijn) dat hij het wel voor elkaar kreeg om 3 dgn wel te koelen? en te vriezen?

De compressor was niet handwarm maar heet, ik heb nooit eerder gevoeld dus kan dan niet aangeven of dit warm of heet moet zijn.

Hoe test ik dat de compressor is vastgelopen?
en hoe spoor ik een lek op? het heeft rond de koperen leidingen een blauwige gloed die afwasbaar is, op de compressor kan ik zien dat deze ook druppels van uit de rand heeft gehad maar dat is op gedroogd en ik zie geen vers vocht.

Ter beeld dit soort compressor zit er in en de starter

Als hij drie seconden zoemt en dan klik zegt en dit na een tijdje herhaalt dan zit die vast , of kan die niet meer opstarten.

De voorgeschiedenis ; slecht koelen en lawaai maken wijst er op dat deze niet zomaar is vastgelopen maar na een ander probleem. als dat zo is, dan is het einde verhaal. (tenzij je kosten wil maken. Is een afweging tov een nieuwe..)

Als het een lek is is het een kleintje, want hij koelde nog een beetje. Als dat lek al op een zichtbare plaats zit dan zie je ook wat olie (afhankelijk van het koelmiddel) Anders met schuim de lasverbidingen onderzoeken.

Een compressor kan ook niet starten als er wat fout is met het startrelais, maar gezien de voorgeschiedenis lijkt het me daar niet aan te liggen.

Dank voor de antwoorden,

ga e.e.a. met schuim testen.
Kan ik het startrelais ook testen?
kan deze stuk gaan door combinatie van warme weer en warme compressor? (aangezien hij op de compressor zit)

de compressor start niet als er teveel druk is, daar is die 3 minuten voor. zou je de stekker uit trekken als de compressor draait en meteen weer terug steken dan loopt die niet aan door de te hoge druk, deze zakt na 3 minuten ver zat om weer te starten.

als de startwikkeling in de compressor slecht is krijg je dit ook, net als een gaar startrelais. er zit een ptc in die dan slecht is..

het beste zit de compressor dan niet via de print geschakeld, die kan ook de reden zijn, spanning zakt te ver in door half gare triac bijv, dan start de compressor ook niet.

op de compressor komt de netvoeding binnen, bruin, blauw, geelgroen. van daaruit gaat er dan ook blauw, bruin, zwart naar boven toe naar de print. zwart schakelt de compressor, verbind je die naar bruin van de voeding moet de compressor meteen gaan lopen.

anders even een foto maken van de aansluitingen op de compressor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de vriezer twee streepjes geeft is temperatuur niet beneden nul ( Want dan gaat pas een weergave komen) of sensor defect. Laatste zal het wel niet wezen, want temperaturen zijn te warm. Maar als compressor vreemde geluiden heeft gegeven, vermoed ik een probleem daarmee. Maar test eerst startrelais, meestal demonteren en als deze rammelt indien je schud, is deze defect.

Schuimtest niets opgeleverd.
Bijgaand de gevraagde foto's.
Zwarte draad op direct spanning gedaan. Andere bruine draad ook getest dat fonkte.
Maar geen reacties van de compressor.

Het binnenste lijkt me heel van het relais. Moest hem los hebben om dat 1 van de pinnen geen hou vast had.

ik vermoed dat blauw en bruin uit de zwarte mantel naar de condensator gaan, die heb je niet nodig, de bruine van de netkabel en de zwarte draad verbinden zou moeten werken. let op met terugzetten van het startrelais, dat de middelste pen scheef zit.

dat grijze schijfje is de ptc, als die gaar is start de compressor niet. als de compressor alleen nog zoemt zit ie vast. enige remedie is de koelkast dan schuin voorover trekken en van een 15 cm achterover terug laten vallen, soms schiet de zuiger dan weer los en werkt het ding weer, kan tijdelijk zijn maar soms weer jaren, vaak herstel na vervoer vastlopen kan het ding langer weer goed blijven werken. echter geven bijgeluiden aan de voorhand geen goed teken voor deze compressor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan nog 1 ding doen: Neem een los snoer met 2 kroonsteentjes op de draden en schroef de eerste draad met kroonsteen op de C contact ( staat op aanloop weerstand). de tweede op de R contact en steek stekker in stopcontact. Maak een sluiting tussen R en S contact voor een seconde of 2 max. Indien compressor niet gaat lopen, is het einde van de compressor. Is te vervangen eventueel.

Ik ben nog even aan het kijken. De val van 15 cm heeft niet geholpen. Een klop met rubberen hamer ook niet.

SMD ik begrijp niet helemaal hoe je jou laatste reactie moet uit voeren.

In iedergeval dank voor de hulp.

Wat is raadzaam een nieuw gebruikte kopen. Of nieuwe compressor+installatie.?

Op het aanloop relais staan als het goed is 3 letters,sluit deze aan bij mijn verhaal, je laatste kans!

Tsja, kan de compressor wisselen,maar hangt er vanaf of je de kast naar den Helder wil brengen.