Dahlander Motor kortsluiting

Staat de schakelaar wel op de 0 stand tijdens het meten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 2 augustus 2018 00:15:38 schreef Rudiefox:
Heb er even ander sticker terug opgekleefd was een 4 ... geen idee wat ze betekenen..motor niet losgekoppeld

De 4 betekent 4 paar polen, u2 v2 w2 is dus kleine snelheid met rode draden
De 2 betekent 2 paar polen, u1 v1 w1 is dus grote snelheid met zwarte draden

Als motor niet afgekoppeld is geweest voor verhuis zit dit dus nog goed,
Maar dan klopt dit niet, hier is stand 1 en 2 omgewisseld

Op 1 augustus 2018 23:44:11 schreef Rudiefox:
zwarte draden meten 380 tussen elkaar op stand 1 en rode zijn met elkaar verbonden via sterpunt

rode draden meten 380 tussen elkaar op stand 2 en zwarte doen niks

Blijft vaag waarom een motor verbrand terwijl die niet gebruikt wordt bij een verhuis
Vergeet niet je zekering van 32A terug te vervangen door de originele van 20A
We volgen dit topic graag tot het is opgelost

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 2 augustus 2018 01:02:12 schreef cj-tronics:
[...]De 4 betekent 4 paar polen, u2 v2 w2 is dus kleine snelheid met rode draden
De 2 betekent 2 paar polen, u1 v1 w1 is dus grote snelheid met zwarte draden

Als motor niet afgekoppeld is geweest voor verhuis zit dit dus nog goed,
Maar dan klopt dit niet, hier is stand 1 en 2 omgewisseld
[...]
Blijft vaag waarom een motor verbrand terwijl die niet gebruikt wordt bij een verhuis
Vergeet niet je zekering van 32A terug te vervangen door de originele van 20A
We volgen dit topic graag tot het is opgelost

Net nog eens de draden gewisseld op motor van kant rood met zwart.... stand klopt nu fout blijft

De nummering is op zijn minst verwarrend te noemen.
Maar als ze niet los is geweest heeft ze wel correct gezeten.
Je hebt gewoon geen oorzaak wat voor een defecte motor heeft geleid.
Het blijft dus een raadsel.

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Lijkt me gek dat die motor plots kapot is, heb een keer iets degelijks gehad met een uitgeleende machine(ster driehoek), bij terugkomst steeds zekeringen eruit, schakelaars vernieuwd en nog steeds hetzelfde.
Was de vierde monteur die er naar keek en ook de hele schakeling correct aangesloten vond, dan bij alles nameten toch de motor niet goed, wel goede waarden maar op de verkeerde plek, er waren door een grappenmaker twee wikkelingdraden omgewisseld, de draden die uit de motor komen en naar het aansluitblokje gaan, (de onderste draden op de aansluitschroeven).
Bij het omschakelen naar driehoek ging toen de draairichting omkeren en die stroom konden de zekeringen niet aan.
Wat ik dus suggereer is dat er ergens draden verkeerd kunnen zitten zonder dat er door jou iets veranderd is.

Je motor is een driehoek - dubbel ster, een niet veel voorkomende dahlanderuitvoering.
Als je eens zoekt op “schakelschemaboekje” in google dan vind je op de website van Eaton een handig boekje met vanalles rondom de motor. Daar zal vast ook jouw dahlander in staan. Dan kun je alles zien hoe het hoort te zitten.
Het is niet zon erg grote motor, die zou op 16A nog moeten kunnen draaien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 augustus 2018 02:41:23 schreef rwk:
Lijkt me gek dat die motor plots kapot is, heb een keer iets degelijks gehad met een uitgeleende machine(ster driehoek), bij terugkomst steeds zekeringen eruit, schakelaars vernieuwd en nog steeds hetzelfde.
Was de vierde monteur die er naar keek en ook de hele schakeling correct aangesloten vond, dan bij alles nameten toch de motor niet goed, wel goede waarden maar op de verkeerde plek, er waren door een grappenmaker twee wikkelingdraden omgewisseld, de draden die uit de motor komen en naar het aansluitblokje gaan, (de onderste draden op de aansluitschroeven).
Bij het omschakelen naar driehoek ging toen de draairichting omkeren en die stroom konden de zekeringen niet aan.
Wat ik dus suggereer is dat er ergens draden verkeerd kunnen zitten zonder dat er door jou iets veranderd is.

dit heb ik ook eens gehad met een compressor, was ook de zoveelste monteur al, ding klapte met in driehoek gaan er meteen uit, ook 2 draden op het aansluitblok verkeerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het bij het verhuizen alleen om stekkeren gaat zal de motor of goed of fout draaien in beide standen. Ik verwacht eerder dat bij de verplaatsing een draad in de ster stand los is gaan zitten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Rudiefox,

In laag toeren werkt de motor en in hoog toeren niet.
Start je de motor in laag toeren om vervolgens de schakelaar in hoog toeren te zetten of schakel je de motor in van stand nul naar hoog toeren?

.

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 4 augustus 2018 17:17:11 (100%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 4 augustus 2018 17:10:21 schreef Edwass:
Rudiefox,

In laag toeren werkt de motor en in hoog toeren niet.
Start je de motor in laag toeren om vervolgens de schakelaar in hoog toeren te zetten of schakel je de motor in van stand nul naar hoog toeren?

van nul naar hoge toeren, ook van I naar II werkt ook niet

Van welk merk is de schakelaar? De meeste schakelaars hebben de volgorde 0-1-2 en hebben 1-0-2 voor pool om schakelbare motoren of om te remmen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?