2 driefase motoren in serie zetten ? Kan dat ?

En aangezien we er 2 in serie zouden plaatsen kunnen we er gelijk een ster-driehoekschakeling van maken toch ? :-) :-)
Dan draaien ze terug op bijna normaal toerental. iedereen tevreden :-)
https://www.mupload.nl/img/aw8w80pr.jpg

Op 2 augustus 2018 19:34:06 schreef henri62:
[...] Nou, dat is dus niet waar: Je moet de kabels vervangen van 3 ventilatoren door een 7 aderige. Dat is ook een klere werk in zo'n stal want je kunt daar waarschijnlijk moeilijk bij. En zeker niet goedkoop.

Als ik het zou moeten doen: Helaas, gewoon parallelschakelen op een FO, mits alle motoren gelijk zijn. Wel overal een thermische beveiliging tussen zetten (achter de FO).
Geen optimale oplossing maar ik denk wel veel simpeler.

Een ander probleem is dat je de thermische beveiligingen en FO bij voorkeur wel luchtdicht ergens in moet bouwen. Of buiten de ruimte, anders is het spul binnen een jaar of 2 weggerot.

Kabels moeten nog gelegd worden, dus 1 kabeltje met 4 draadjes naar Ventilator 1, en van daaruit naar ventilator 2 met zelfde kabeltje, niets moeilijk aan. Dat X 3, want er zijn 3 groepen van 2

3 thermische zekering voor de 3 groepen van 2

Ook geen problemen om een simpel kastje te zetten voor 3 thermische beveiligingen in te steken, want geen FO nodig.

Voordat je de boel definitief maakt zou ik eerst een testopstelling met 2 ventilatoren maken en het eens uitproberen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evelo

Golden Member

Heb je al eens prijs gevraagd voor een bestelling van 6 dezelfde FO's? Misschien ben je wel verrast door de prijs in positieve zin?

Voordeel is ook dat je mbv een potentiometer de snelheid optimaal kan regelen van alle ventilatoren.

Als het echt niets mag kosten kan je ook nog een stuk van de wieken afzagen.

Op 2 augustus 2018 19:55:40 schreef evelo:...Als het echt niets mag kosten kan je ook nog een stuk van de wieken afzagen.

Hahaha, die is goed. :-) :-) :-)

benleentje

Golden Member

]Als het echt niets mag kosten kan je ook nog een stuk van de wieken afzagen.

Dat is eigenlijk nog een betere oplossing dan je denkt. Het goedkoopste is om andere wieken te monteren. De hoek en de lengte van de wiek bepaald hoeveel lucht er verplaatst word. Bij windmolen word de hoek continu en traploos geregeld. Een wiek met een andere vaanstand(hoek) monteren geeft dan minder luchtverplaatsing.

Op 2 augustus 2018 18:00:59 schreef grotedikken:
Testman,,ik geloof niet dat je met een transfo de snelheid van een asynchrone motor kunt halveren, en zeker niet op een bedrijfszekere manier.

Zo word het al ruim 50 jaar lang al gedaan. HEt gaat om een ventilator toepassing en dat een toepassing waarbij ook een 3 fase motor in toeren te regelen is door de spanning te verlagen

Bedankt Benleentje, zo denk ik er ook over.
En stel dat de ene wat langer stilstaat, dan krijgt de andere volle spanning, (niets mis mee, ze zijn ervoor gemaakt)
De andere zal dan inderdaad wat later aanlopen,

Nee zo werkt dat niet niet Degenen die als eerste aanloopt zal de volle snelheid bereiken en de andere zal uiteindelijk gewoon stil staan. Maar krijgt wel de volle motor stroom te verwerken zonder dat het koeling heeft. Dus bij nader inzien is het gewoon geen goed idee.

Het in serie zetten van de motoren zal alleen kunnen als je de motoren onderling mechanisch koppelt en ze dus altijd gelijk lopen.

Als de ventilatoren langzaam aanlopen zou je de motoren met PWM kunnen regelen. En dat is ze via een solidstate relais ze gewoon continu aan en uit te zetten. Maar ik weet niet of dat wel zo goed is voor de motoren omdat de stroompieken dan wat groter zijn dan normaal. Met de gemiddelde stroom zal dat wel meevallen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 2 augustus 2018 20:29:53 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 2 augustus 2018 17:26:12 schreef Gerrit_D: De bedoeling is om het comfortabel te maken voor de koe.

Als je zo aan het prutsen zou slaan heb je ook nog de kans het tegenovergestelde te bereiken. Ik zou als koe zijnde niet graag in die stal opgesloten zitten.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wel grappig dat er twee topics lopen die veel op elkaar lijken en tegengesteld advies opleveren ;)
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/141802

GJ_

Moderator

Dat andere topic gaat over een seriemotor. Dat is nogal een verschil.

Ik vermoed zomaar dat de TS per motor geen motorbeveiliging toe gaat passen. In dat geval zou ik toch echt een grote VFD gaan plaatsen die alle motoren voedt; van alle oplossingen (Direct aan het net, via een trafo of alles op 1 VFD) is dat toch de netste.

Gebruik dan gelijk eentje die voor de toepassing geschikt is (dus een 'agrarische' variant met een sinusfilter aan de uitgang). Bijvoorbeeld een van de volgenden: https://www.ziehl-abegg.com/nl/nl/productwerelden/luchttechniek/regelt…

pamwikkeling

Special Member

En waarom zou een "agrarische" variant van een frequentie sturing (als zoiets al een bestaans reden heeft) beter zijn dan een standaard uitvoering ?

Misschien omdat dit voor Ziehl-Abegg financieel interessanter is ?

Nee ik denk in termen van behuizingen in een bepaalde IP waarde, simpele bediening en een ingebouwd sinusfilter aangezien ik niet denk dat de TS afgeschermde kabels met EMC wartels naar alle motoren gaat leggen.

Het maakt mij niet uit waar een dergelijke totaaloplossing vandaan moet komen; ik geef alleen een voorbeeld van een frequentieregelaar waar alle gewenste functionaliteit in zit. Het staat de TS vrij om zelf een schakelkast te (laten) bouwen waar alles in zit, met eender welke frequentieregelaar, waarbij rekening gehouden wordt dat elektrische installaties in veehouderijen achter aardlekschakelaars geplaatst moeten worden, waar dan weer specifieke EMC filters in geplaatst moeten worden met lage aardlekstromen... Gewoon een IP20 regelaar aan de muur schroeven met een stel wago's aan de uitgangsklemmen waar de aansluitkabels van de motor doorgelust worden is in mijn ogen prutsen.

EDIT: Ik proef trouwens aversie tegen de betreffende firma; klopt dat? :9

pamwikkeling

Special Member

Een frequentie sturing met een deftig sinus filter aan zijn uitgang is inderdaad mooi. Of is het enkel het RFI filter aan de ingang dat je bedoelt ?

Ik moet toegeven dat ik nog nooit een frequentie sturing zag met een ingebouwd sinus filter. Maar ik ben nooit te oud om bij te leren :-)

Op 2 augustus 2018 23:27:32 schreef pamwikkeling:
Een frequentie sturing met een deftig sinus filter aan zijn uitgang is inderdaad mooi. Of is het enkel het RFI filter aan de ingang dat je bedoelt

Ik bedoel beiden; die ZA laat het toe om onafgeschermde motorbekabeling te gebruiken vanwege het sinusfilter en is daarbij ook nog eens aardlekschakelaar vriendelijk vanwege een RFI filter met lage lekstroom.

Je kunt om uit te proberen een motor eens in ster kunnen aansluiten, dan draait deze op 230volt dus iets meer dan de heft van 400volt. houdt een tijdje goed de temp. in de gaten. als dit goed gaat , alle motoren parallel op ster/driehoek aansluiten en vooral niet in serie aansluiten. Een kennis van mij heeft ook 3 grote ventilatoren van 12 meter doorsnede in de stal hangen met ieder een eigen FO op 1 regelaar. de drie motoren hebben ieder een eigen koelventilatortje om de motor te koelen als deze langzaam draait.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 2 augustus 2018 22:53:51 schreef fritsuitoosterstreek:
Ik vermoed zomaar dat de TS per motor geen motorbeveiliging toe gaat passen. In dat geval zou ik toch echt een grote VFD gaan plaatsen die alle motoren voedt; van alle oplossingen (Direct aan het net, via een trafo of alles op 1 VFD) is dat toch de netste.

Gebruik dan gelijk eentje die voor de toepassing geschikt is (dus een 'agrarische' variant met een sinusfilter aan de uitgang). Bijvoorbeeld een van de volgenden: https://www.ziehl-abegg.com/nl/nl/productwerelden/luchttechniek/regelt…

Ik heb/had hebben deze op het oog.
Ook goed ?
http://eshop.schneider-electric.com/product.aspx?org=21&lang=31&dist=2…

mel

Golden Member

Als de ventilator te hard waait,dan kan je overwegen om de motor achteruit te laten draaien..misschien ook een idee...
3-fasen motoren in serie schakelen? daar gaan mn haren van overeind staan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

denk ook niet dat het goed werkt, als er 1 motor soepeler loopt dan gaat de andere stil blijven staan en krijg je duidelijk verschil, zeker met opstarten is dat een probleem.

vind die enorme dingen maar eng, als je vuil op de bladen krijgt ( en dat gebeurt in een stal zeker ) dan gaat het ding zwabberen, vanwege de hoogte en het schuine dak niet zo'n goede combi. ook kan een windvlaag door de open deur ook zorgen dat de boel scheef geblazen word.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als een motor niet op toeren kan komen zal zijn tegen emk lager of tot nul worden en de stroom toenemen, als de motor stil staat is dat ruw ongeveer 10x de nominaal stroom, net zo groot als de aanloopstroom, de stroom wordt alleen beperkt door de Ohmse weerstand van de wikkeling.
Als je er twee in serie zet zal dat 5x de nominaal stroom zijn en bij 10 in serie de nominaalstroom en zal de motor niet meer verbranden door te hoge stroom, wel door te weinig koeling omdat hij zichzels niet meer koelt.
Dat dat toerenregelen bij kleine motoren soms wel gaat is bij een trafo omdat je de spanning verlaagd en zo de stroom beperkt, heb ook wel weerstanden in serie gezien met zo's plafond ventilator, stroom beperkt door de ohmse weerstand dus, door de weerstand hoger te maken of de spanning te verlagen, daarnaast heeft de wikkeling van een kleine motor van zich al een hogere Ohmse weerstand doordat die van dun draad gewikkeld is.

In Uw geval, dat het niks mag kosten, wil ik je een gedachte verder voorleggen, "hoe hou ik hier geld aan over om mijn te veel wind kwijt te raken" wel, niet aanschaffen, wat je niet te veel hebt hoef je ook niet te af te voeren, dus ventilatoren inruilen tegen kleinere (goedkoper) hoeven niet geregeld (gratis) nemen minder stroom (goegkoper) kunnen met dunnere kabel aangesloten worden (goedkoper).

pamwikkeling

Special Member

@ frits uit oosterstreek.

Een sinus filter aan de uitgang van de frequentie sturing.
Alles wat je tussen de sturing en de motor zet heeft een impedantie en daarover ontstaat een spanningsval. Dit wil zeggen dat je motor nooit meer zijn nominale ingangsspanning gaat zien.

Of heeft het sinusfilter een ingebouwde step-up transformator om het spanningsverschil te compenseren ?

GJ_

Moderator

Dat spanningsverschil is minimaal, je praat maar over een enkele mH of iets in die ordegrootte. Bovendien heb je in stallen vaak ook lange kabels en dan kun je niet zonder spoelen omdat de capaciteit van de kabels anders een extra stroombelasting voor de drive is.

In het geval van een kleine drive, zoals hier een 0,75kW, spreek je gemiddeld over een maximale lengte van 75 meter. Dit is bij een tactfrequentie van 4kHz en dure kabel. Goedkope kabel halveert de maximale lengte en hogere tactfrequenties decimeren de maximale lengte tot enkele meters (bij 16kHz moet je niet meer langer gaan dan 10m, met dure kabel).
Die hogere tactfrequenties wil je in een stal omdat de dieren anders gek worden. Met spoelen hoeft dat niet meer omdat die het gegil uit de motor halen.

Vandaar typisch agrarische drives.

Ik heb een dagje zitten nadenken over hoe ik "slip" kan uitleggen aan iemand die niet in de materie zit.

Stel je hebt een kar met een kabelrol er op. Nu trek je aan de kabel, maar naast dat de kar naar voren komt rollen, rolt ook de kabel een beetje af.

Normaliter is de verhouding zo dat als je 50m aan de kabel trekt de kar ongeveer 45m naar voren komt. Het verschil, die 5m, dat is verlies: Jij hebt wel moeten trekken, maar het is niet omgezet in verplaatsing van de kar.

Ga je nu dingen doen als deze motoren in serie zetten dan heeft dat zeg maar ook effect op die rol die op de kar staat. Die rol gaat makkelijker afrollen zodat als je 50m trekt, de kar nu maar 20 of 25m vooruitkomt. Nu is het afrollen lichter gezet, dus je hoeft iets minder hard te trekken, maar de verhouding van hoeveel meter je moet lopen en hoeveel meter de kar vooruitkomt is nu veel slechter geworden.

En dat laatste is vervelend. Enerzijds in de echte wereld moet je de elektriciteitsmaatschappij betalen, anderzijds, de verliezen (het afrollen van de rol op de kar) zijn groter geworden, de motor wordt warmer en kan daarom verbranden. Ohja, het "koelen" van de motor moet je met de "rijwind" vergelijken, dus het minder hard gaan zorg dus ook nog eens dat ie minder kan koelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik vraag mij af hoe deze oplossing van elektromotoren in serie door de verzekering beoordeeld word ingeval van een brand ?

meten is weten,gokken is dokken

Ik zou de kleine investering van 3 kleine frequentieregelaars niet over het hoofd zien en de voordelen bekijken: Minder energieverbruik, motoren traploos regelbaar eventueel zelfs automatisch.
Waarom 3 fo's, als je 6 fans hebt zet je ze om en om bij elkaar op 1 FO, bij uitval van 1 set heb je de werkende fans nog netjes verdeeld door de ruimte. Alles op 1 FO zou ik niet doen vanwege de betrouwbaarheid.

Je verdient het echt wel terug in energieverbruik denk ik, en 3st 1.5KW kost ook niet echt veel.

https://link.marktplaats.nl/m1309013168

Edit, nog mooier https://link.marktplaats.nl/m1308797246
3x 1.5kw voor 100 euro ps.