Sturing Motoren LED lichteffect 120VAC

Hallo,

Ik heb een LED lichteffect waarin 2 motoren van 120V AC zitten die kunnen bewegen.

Laatst had ik een motor die blijkbaar stuk was, dus heb ik deze nu vervangen en werkt deze opnieuw.

Echter zit ik nog met een ander probleem:
De andere motor start niet op als ik de voeding insteek. Als ik vervolgens op de behuizing tik met een schroevendraaier start deze met draaien. Dus ik dacht waarschijnlijk ergens een slecht soldeerpunt.
Deze avond heb ik alle punten opnieuw gedaan maar het probleem blijft.

Vervolgens ben ik beginnen tikken op de printplaat, en heb ik wat de locatie kunnen achterhalen.

Er zit een sturing in rond een MOC3041 en een BT1xx. Er zit ook nog een HK19F-DC 12-SHG relais erbij.
En dus het moment dat ik op iets van deze componenten tik (meestal het relais), dan begint de motor te draaien, en blijft deze correct werken.

Als ik vervolgens de voeding af doe, en opnieuw opstart, dan moet ik terug tikken.

Zou er iemand een idee kunnen hebben welk component hier eventueel de oorzaak van is, of wat het probleem zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt !!!

Vriendelijke groeten,

Dimi

In veel van die lichteffecten zit een elektreet microfoon, waar ze op reageren.. :+

Inderdaad, maar ik stuur deze aan via DMX, waardoor ik kan kiezen welke motor moet draaien, en welke niet, enzo dus weet wat moet en niet moet draaien.
Dus deze werkt niet op de muziek nu ;)

Lambiek

Special Member

Trekt je relais wel goed aan. Of zit er iets los op de print.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.