EOO failliet

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 3 augustus 2018 20:52:25 schreef KlaasZ:
Nou, de categorisatie bij Reichelt is 100 keer beter dan bij Conrad. Bij Conrad is het echt een ongeordend zootje

De slechte zoekfunctie bij Conrad is al vaker aan de orde geweest maar de website van Conrad is inmiddels vernieuwd en de zoekfunctie is nu sterk verbetert!

de zoekfunctie is nu sterk verbetert!

Grapje zeker.

Sine

Moderator

Niet echt, de search is tegenwoordig inderdaad een stuk beter.

Niet dat dat heel moeilijk is, vroeger was het ECHT onwerkbaar.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 4 augustus 2018 01:41:50 (13%)

Arco

Special Member

Het blijft nog steeds een kunst om er wat te vinden, maar het is inderdaad verbeterd... (vroeger kon je er niks vinden... )
Het zou schelen als men er eens iemand naar liet kijken die verstand van techniek heeft en Nederlands onder de knie heeft...

Bij een Sub-D connector staat bijv: 'D-Sub stiftlijsten met soldeerkelk'. Je moet wel een goede fantasie hebben om daar wat zinvols van te maken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Dat is een male connector neem ik aan?wat staat er bij een female?stiftgaten o.i.d. ? ;-)

Wel jammer dat ze geen catalogus meer hebben.
Alleen nog maar voor bedrijven begreep ik van Testman.

Bij EOO heb ik nooit iets besteld maar als ik de reacties hier zo lees is dat toch jammer dat zo'n zaak faliet failliet gaat.

evdweele

Overleden

Ik heb de oude papieren catalogi van verschillende leveranciers bewaard.
Zelfs nog een van DIL in Rotterdam uit 2001. Verder meerdere van Conrad en Reichelt.
Vaak helpen die om een artikel terug te vinden, en soms is zelfs het artikelnummer van Conrad sinds 2012 nog hetzelfde.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 3 augustus 2018 23:11:00 schreef Lucky Luke:
Hopelijk springt er wel iemand in het gat dat EOO nu overlaat.

ik help je hopen, maar zo'n shop gaat niet voor niets failliet, dus je kunt je afvragen of het wel mogelijk is om zo'n shop winstgevend te draaien.

Je moet natuurlijk concurreren met AliExpress e.d., en op prijs zul je het moeilijk winnen. Betere garanties geven op echtheid is moeilijk, en als je dat probeert krijg je waarschijnlijk een boel claims van prutsers die zelf hun halfgeleiders hebben gesloopt en denken dat ze nep waren. Als je het alleen met restpartijen probeert te doen krijg je waarschijnlijk vooral SMD componenten, aangezien dat is wat bedrijven voornamelijk nog gebruiken.

Een jaar of 10 terug had Arnhem nog 2 winkels voor componenten, nu die zijn allebei weg. Blijkbaar is er niet genoeg vraag om zoiets te kunnen doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de C had voorheen een catalogus voor zowel bedrijven als partaculier. ik heb er niet lang terug nog besteld, maar idd geen catalogus meer op t eind erbij kunnen nemen. ik heb er nog 1 van 2013 en een nog oudere zakelijke catalogus. vooral componenten staan er veel meer in, minder dat draadloze prul consumenten geneuzel. je kunt die componenten als consument wel gewoon bestellen, maar de consument catalogus had ze er niet instaan.

ik denk dat rond 2013- 2015 veel bedrijven zijn gestopt met papieren catalogi, oa de TU doet dat ook niet meer, die leverden eerst een 30+ kilo per jaar aan catalogi op t werk, en die hadden een stuk of 30 aparte boeken ook nog!

Zelfs nog een van DIL in Rotterdam uit 2001.

die dil catalogus heb ik ook nog lang 1 gehad, echter waren de winkels er toch al niet meer, dus heb ik alleen de transistoren en diens behuizing lijst achterin de rode pagina's eruit gehaald, en die gebruik ik nog regelmatig..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 4 augustus 2018 10:02:07 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Jammer dat ze toch over de kop zijn.
Vooral jammer voor henzelf, het zal veel moeite gekost hebben om de zaak + website op te bouwen.
Ik heb vaak besteld, en altijd verliep dat vlekkeloos.
Een kleine wijziging in de bestelling werd probleemloos doorgevoerd.
Ja, echt jammer.

evdweele

Overleden

Op 4 augustus 2018 09:57:14 schreef SparkyGSX:
dus je kunt je afvragen of het wel mogelijk is om zo'n shop winstgevend te draaien.
[...]Blijkbaar is er niet genoeg vraag om zoiets te kunnen doen.

De vraag naar componenten door hobbyisten is de afgelopen 40 jaar sterk gedaald en het aantal verschillende componenten is - met een voorzichtige schatting - verhonderdvoudigd.
De investering om een beetje voorraad aan te houden wordt daardoor veel te hoog. En door de steeds veranderende componenten is de kans groot dat een deel van de voorraad nooit verkocht zal worden.

Ook bij een grote leverancier als Conrad zie je dat. Enkele jaren geleden werd een bestelling direct verzonden omdat vrijwel alles bij Conrad in voorraad was. Sinds al langere tijd staat bij heel veel artikelen dat de levertijd 3 dagen is, ze moeten het eerst zelf bij een fabrikant of groothandel bestellen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Jammer, weer een weg. Er blijft niet veel over als dat zo door gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

tja die voorraad is wel een dingetje, heb je niks op voorraad liggen klikken klanten nog wel even verder. voorraad die niet verkoopt is nog 1 ding, want er zit nog best marge op. als ze van 1000x ingekochte elco 10uf 100V maar 500 stuks verkopen dan is er nog vlot winst op, zeker met restpartijen. nadeel is de plank waar het ligt, te lang laten liggen kost wel geld, immers kan die plank iets bevatten wat wel verkoopt. ik heb dat wel gezien bij schrotpartijen van de philips service magazijnen, dat spul lag er al 20 jaar maar er zaten van elke 3-5 jaar wel nieuwe stickers op, verhuizingen en hertellingen. dat was duidelijk vergeten spul, want van apparatuur van nog geen 10 jaar oud kwam de hele onderdelen collectie al voorbij.

op t werk ligt ook nog wel oude voorraad, bepaalde armaturen en schakelmateriaal die 10 jaar terug goed verkocht werden, waren ineens niet meer nodig, dus die ben ik steeds meer richting kliko aan het schuiven :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Farnell heeft hun oude catalogus nog steeds, maar alleen in digitale vorm: http://www.easyflip.co.uk/Farnell_NL_Digital_Catalogue/book.html
Reichelt heeft nog steeds een papieren versie, maar daar zijn de prijzen wat onbetrouwbaar.
(tussen 2 bestellingen door veranderde de prijs van bijv. Finder 41.52 relais van €1.99 naar €5.89 zonder enige uitleg... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn collega waarschuwde me dat het wirewrap draad begon op te raken. In mijn adminstratie (zoekend naar het bestelnummer) gevonden dat het in 2008 zo'n 12.49 heeft gekost, nu ruim 29 euro! Ook meer dan 2x tussen twee bestellingen... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Mijn bestelling zat maar 3 maanden tussen (eind 2016, begin 2017...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jammer van EOO-bv, Ik heb er in het verleden vaak besteld. Altijd snel. Maar met stijgende prijzen en bezorgkosten was het vaak niet meer aantrekkelijk.

Conrad zoeken zal wel aan mij liggen, kan nog steeds zelden vinden wat ik zoek. Tik bv eens 'montagedraad' in.

Hubie

Special Member

Op 4 augustus 2018 09:59:37 schreef testman:
de C had voorheen een catalogus voor zowel bedrijven als partaculier. ik heb er niet lang terug nog besteld, maar idd geen catalogus meer op t eind erbij kunnen nemen. ik heb er nog 1 van 2013 en een nog oudere zakelijke catalogus. vooral componenten staan er veel meer in, minder dat draadloze prul consumenten geneuzel. je kunt die componenten als consument wel gewoon bestellen, maar de consument catalogus had ze er niet instaan.

ik denk dat rond 2013- 2015 veel bedrijven zijn gestopt met papieren catalogi, oa de TU doet dat ook niet meer, die leverden eerst een 30+ kilo per jaar aan catalogi op t werk, en die hadden een stuk of 30 aparte boeken ook nog!

[...]

die dil catalogus heb ik ook nog lang 1 gehad, echter waren de winkels er toch al niet meer, dus heb ik alleen de transistoren en diens behuizing lijst achterin de rode pagina's eruit gehaald, en die gebruik ik nog regelmatig..

OT\ Hoe zit dat eigenlijk met databooks tegenwoordig?
Vroeger op de zaak hadden we alleen van Texas Instruments al zo'n 1,5 meter van de gele met blauwe band boeken op de plank staan en dan nog meters boeken van al die andere chipfabrikanten.

evdweele

Overleden

Drukwerk is duur. Dat zie je al aan gebruiksaanwijzingen van huishoudelijke apparatuur.
Soms krijg je de gebruiksaanwijzing op CD, maar steeds vaker kan je die alleen van internet downloaden.

Met databooks zal het niet anders zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Sine

Moderator

Gewoon online inderdaad, Ik heb zelf nog maar een paar databoeken van wat obscuur spul. En uiteraard 'Kluwers internationale transistorgids'

Dat, en vaak was het toch al een samenvatting van een datasheet, dus als je echt alle beschikbare informatie wilt hebben, heb je niets meer aan die boeken.

Een datasheet van een IC is tegenwoordig met gemak 40 pagina's lang, en dan heb ik het niet over een microcontroller, die doen regelmatig 2000 pagina's. Dat gaat niet meer in een paar boeken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 4 augustus 2018 13:31:18 schreef markce:
Conrad zoeken zal wel aan mij liggen, kan nog steeds zelden vinden wat ik zoek. Tik bv eens 'montagedraad' in.

Als je montage draad intikt gaat het wel goed...

Shiptronic

Overleden

Google gebruiken om bij Conrad wat te vinden, al blijf je de Nederduits vertalingen natuurlijk niet te herleiden.

De wet kopen op afstand is ook een groot probleem, iemand kan je hele winkel leeg bestellen en terug sturen, de kosten zijn voor jouw :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 4 augustus 2018 14:39:41 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

in het engels zoeken wil ook weleens helpen, vind je bij reichelt ook vaker het juiste mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2018 14:38:23 schreef Shiptronic:

De wet kopen op afstand is ook een groot probleem, iemand kan je hele winkel leeg bestellen en terug sturen, de kosten zijn voor jouw :(

Zou dat echt de bedoeling geweest zijn van de wet op de bescherming van de consument? (denk dat het daarover gaat) Denk zo dat als je grote hoeveelheden koopt je tergstuuractie niet gaat stroken met het moreel van die wet (tenzij de goederen niet conform zijn, uiteraard). enfin, mijn idee.

GJ_

Moderator

Er zijn vaker spanningen tussen de "letter van de wet" en de "geest van de wet". Als iemand overduidelijk bewust misbruik maakt van de mogelijkheden die de letter van de wet bied verdient ie straf :-)

Dit topic is gesloten