Reparatieverslag Press Control Unit

CRC ken en gebruik ik al van in mijn kinderjaren :-)

uiteraard staat er relais bij, maar niet bij welke max spanning.

Bij een relaiscontact voor bvb klein audio signaal kan de minste oxidatie het audio onderbreken of vervormen. daar kan contactolie helpen.

Contacten op 230V ac hebben daar geen last van, die branden zichzelf schoon tot ze versleten zijn. Het is ook dat branden dat de combinatie met contactolie gevaarlijk maakt. ( kan brand veroorzaken, maar nu niet direct gaan panikeren).

En het is gewoon normaal dat een contact waar 230 V over geschakeld wordt iets of wat vonkt, zeker bij een inductieve last.

Dus nooit olie achterlaten op contacten die 230 V schakelen. (tenzij het zo moet volgens de gebruiksaanwijzing)

Op de contacten zelf heb ik geen olie achter gelaten.
Die heb ik enkel even gepoetst door een stukje keukenpapier te bevochtigen met deze spray en dan tussen de contacten te wrijven.
Al het zwarte kwam er vanaf.
Ik heb wel op de mechanische delen wat CRC gebruikt.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Ik heb een tank van 200 liter ongeveer. Er staat een waterpomp op, die grondwater van 80 meter diep oppompt. Het staat volgens een drukmetertje bestemd voor carbutareurs dat ik er een keer aan de aanzuigbuis heb gekoppeld in rust ongeveer 6 meter lager dan de pomp in de buis. Er zit ook een drukschakelaar op die schakelt de pomp uit bij 3 atu en aan bij 1 atu. De ketel is dan bijna leeg en dus voor 2/3 gevuld als hij afslaat. Nadeel is wel dat tuinsproerers en dergelijke duidelijke prestatieverschillen tonen door dat drukverloop. Dat zaakje draait nu 40 jaar zonder service, anders dan dat de pomp herrie ging maken door een doorgeroeste moer die de zuiger aan de drijfstang verbond. Die heb ik toen vervangen door een gegalvaniseerde moer gehaald bij de plaatselijke hoefsmid, die geen RVS verkoopt.

Er staat een waterpomp op, die grondwater van 80 meter diep oppompt.

Euhh...da's onmogelijk. Er is geen enkele pomp op de wereld die water 80m diep kan opzuigen. Een pomp kan maximaal 10m (9.8m) diep water oppompen.
Je kan geen grotere onderdruk dan -1 bar hebben. Dat is de relatieve druk, absoluut is dat 0 bar. En je kan geen kleinere druk hebben dan geen druk.

Een "deepwell" pomp, zo 1 die in de grond zit, die zou dat kunnen, maar dan moet ze wel een druk van 8 bar kunnen leveren. Anders komt er niks boven :-)

Groetjes,
eSe

I am an expert of electricity. My father occupied the chair of applied electricity at the state prison.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Weer een apparaat gered van de sloop.. Goed gedaan :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 augustus 2018 00:44:59 schreef CrossFireX:
Op de contacten zelf heb ik geen olie achter gelaten.

dan is het prima ok. In het CRC document staat overigens niet bij welke spanning olie op de contacten nog mag. Er staat geschreven dat in het geval van vragen je hen kan contacteren. Dacht dat er een afdeling van CRC dicht in je buurt zit. ( Zedelgem)

Op zich prima gewerkt zou ik zeggen, maar ik blijf met een onbevredigd gevoel zitten.

Je zegt dat de pomp 4 à 5 bar aanhoudt. Hoe doet de Press Control Unit dit?

Is het enkel een AAN/UIT schakelaar die voortdurend de pomp schakelt of zit er meer “knowledge” in en wordt het toerental van de pomp geregeld ? Eventueel door het inschakelen van een voorschakelweerstand met slipverhoging tot gevolg. Gelet op de foto van de print vermoed ik niet dat het een frequentie sturing is. Maar misschien zit er nog meer verscholen componenten in de Pres Control Unit.

En dan de tweede vraag, hoe wordt de waterdruk gemeten ?
De oude manier een membraan wat tegen een veertje duwt of zit er een elektronische sensor links of rechts ?

Op zich iets maken is heel prima, maar het is leuk als je ook de werking kan doorgronden en zo een fout kan localiseren.
(PS niet opvatten als kritiek op hetgeen je gedaan hebt, dat was niet de bedoeling).

Ik verwacht echt niets ingewikkelds: Als de druk hoger is dan X and uit, en als de druk weer lager wordt dan Y weer aan.

Ga je heel langzaam water afnemen, dan gaat ie gewoon pendelen. (om de periode veel langer te maken in dat geval moet je zo'n drukvat nemen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2018 10:41:19 schreef pamwikkeling:
En dan de tweede vraag, hoe wordt de waterdruk gemeten ?
De oude manier een membraan wat tegen een veertje duwt of zit er een elektronische sensor links of rechts ?.

Verleden jaar een opengedaan en de waterdruk is afhankelijk van een veer, ik moet eigenlijk zeggen de pomp.

Werking:
De pomp bouwt druk op die een zware veer indrukt die achter een dikke rubberen afdichting zit.
Op die afdichting zit een magneetstaafje die een hall- of magneetsensor bedient die op de print zit.
Als die sensor geschakeld wordt (magneetje wordt van de print weggedrukt) draait de pomp nog ~10sec door om meer hysteresis te hebben.
De max waterdruk is hierdoor afhankelijk van de pomp en niet van die veer.

edit: er zitten eigenlijk 2 sensors en magneten in, die andere is een droogloopbeveiliging op een terugslagklep die na een tijdje de pomp in storing zet.

edit2, foto gevonden

LDmicro user.

Op 6 augustus 2018 11:33:27 schreef MGP:
droogloopbeveiliging

OT
hier kan je een leuke woordspeling op maken : Droogsloopbeveiliging

@KVD hiervoor moet je ze horizontaal monteren, zo werkt deze niet >:)

LDmicro user.

Op 6 augustus 2018 02:00:09 schreef eSe:
[...]

Euhh...da's onmogelijk. Er is geen enkele pomp op de wereld die water 80m diep kan opzuigen. Een pomp kan maximaal 10m (9.8m) diep water oppompen.[...]

Groetjes,
eSe

Ja, het werkt, het is dus niet onmogelijk. Maar ik denk dat je een denkfout maakt. Het grondwaterpeil is hier ongeveer 4 tot 6 meter beneden de pomp zoals ik schreef, dat blijkt uit de carburateuronderdrukmeter. De pomp moet dus 0,4 atu onderdruk leveren om het water aan te zuigen. Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Waarom dan die pijp 80 m lang gemaakt en niet een meter of 8? Antwoord: omdat je dan water oppompt dat slechts door 8 meter grond is gefilterd en als je op 80 meter diep boort, je water aanzuigt dat 80 meter grondlagen gepasseerd is voor het in de pijp kon komen.

HenkR

Golden Member

Op 6 augustus 2018 14:20:54 schreef pokemon:
Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Waarom dan die pijp 80 m lang gemaakt en niet een meter of 8? Antwoord: omdat je dan water oppompt dat slechts door 8 meter grond is gefilterd en als je op 80 meter diep boort, je water aanzuigt dat 80 meter grondlagen gepasseerd is voor het in de pijp kon komen.

Het blijft een sterk verhaal want één van die communicerende vaten is gevuld met modder. Het water moet dus nog steeds van 80 meter diep opgezogen worden en dat redt een pomp niet. Dan moet je een dompelpomp gebruiken. Je kunt water wel hoog opvoeren maar niet diep aanzuigen. Voor 80 meter opvoeren moet je een hele goede pomp hebben.

Groet, Henk

voor zover ik weet zit er een buispomp in het boorgat onderin die omhoog pompt met dergelijke diepten. anders heb je een goede klep onderin de bron nodig en een erg goede pomp boven, aanzuigen gaat niet zo makkelijk van die diepte. er komt wel schoon water uit, geen last van roest ed. dat grondwater ziet eruit en ruikt als leidingwater..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HenkR

Golden Member

Op 5 augustus 2018 21:58:23 schreef CrossFireX:
Dit systeem draait nu al bijna 6 jaar zonder problemen, geen problemen tot nu met evt. koppelingen die zouden lekken of stuk gaan.

Druk blijft altijd netjes ergens tussen de 4 en 5 Bar. Bij afname zakt dit naar 3.5 Bar.

Alles werkt volledig naar behoren, toiletten, wasmachine.
Dus zoals ze zeggen; If it Aint broke, Dont Fix It!

Maaike, de reparatie heb je goed gedaan. Ook mijn complimenten voor de installatie. Erg netjes met een keerklep en filter voor de pomp en een drievoudig filter na de pomp. Ik kwam in Nederland dergelijke installaties tegen zonder filters. De besparing aan waterkosten gingen dan ruimschoots op aan mijn reparatiekosten van van de stortbakken van de toiletten en de wasmachine. Filters plaatsen was geen optie, te duur volgens de opdrachtgevers (Hollanders hé).

Groet, Henk

Bedankt voor compliment!

Het water wordt buiten ook nog gefilterd voor het in de put gaat, middels een cokesfilterput.

Die 3-weg filters vonden we wel noodzakelijk na een paar jaar.

De eerste is een filter van 100 micron, de tweede 25 micron, en tenslotte een koolstoffilter.

Geen aanslag meer in de toiletten, schonere was en geen problemen meer met kleppen, kranen, filters die verstopt raken van vuil.
Je zou versteld staan hoeveel vuil er in regenwater zit dat er zonder filter heel helder uit ziet!

Alle problemen zijn nu van de baan, en de eerste filter is zelfs uitwasbaar.

Ik weet dat dit in nederland niet zo gedaan wordt met regenwater in een grote pit en al zeker geen filters. In belgie is zo een put bij nieuwbouw zelfs verplicht.
Toch een goed idee vind ik, bespaart veel kosten en altijd water voor je tuin of auto in de zomer. Zelf tijdens deze lange droge periode, nog meer dan halfvol.

Er zit waarschijnlijk ook nog een keerklep in de put zelf. Want als ik het filter voor de pomp wil proper maken, blijft het water erin staan.
Start ik daarna het systeem weer, dan werkt alles naar behoren. Hoef pomp niet op te gieten of zo.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 6 augustus 2018 19:40:58 (12%)]

ik zou zeggen dat het voor wc doorspoelen, auto wassen, planten water geven en wassen prima water is, zelfs met wat filters minder. om te drinken en koken ermee heb je wel een goede filtering nodig, immers kan vogelpoep ziekten veroorzaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ik ken vrienden waar er een simpele papierfilter na de pomp zit.
Dat werkt ook natuurlijk maar minder goed en snel vuil.
Yup grootste probleem is inderdaad de vogelpoep op de danken.

Er zit in die cokesfilterput ook een systeem waar ik een grote chloortablet in leg. Die smelt heel geleidelijk af, doe ik bijna een jaar mee.

Geen algengroei of stinkend water meer in de put en alle bacteriën dood.

Op dat printje zit trouwens ook nog een 4060 Timer IC, maken daar een eenvoudige 5 volt voeding met weerstand en zener, en een kleine elco.

subsonik

Golden Member

Op 6 augustus 2018 11:33:27 schreef MGP:
[...]

Verleden jaar een opengedaan en de waterdruk is afhankelijk van een veer, ik moet eigenlijk zeggen de pomp.

Werking:
De pomp bouwt druk op die een zware veer indrukt die achter een dikke rubberen afdichting zit.
Op die afdichting zit een magneetstaafje die een hall- of magneetsensor bedient die op de print zit.
Als die sensor geschakeld wordt (magneetje wordt van de print weggedrukt) draait de pomp nog ~10sec door om meer hysteresis te hebben.
De max waterdruk is hierdoor afhankelijk van de pomp en niet van die veer.

edit: er zitten eigenlijk 2 sensors en magneten in, die andere is een droogloopbeveiliging op een terugslagklep die na een tijdje de pomp in storing zet.

edit2, foto gevonden

Correct, bovendien zit er nog een flowsensor in. Die houdt de pomp draaiende zolang er een zekere flow is, zelfs al is de druk voldoende.

Systeem werkt +/- als volgt:
- druk < ca 2 bar -> pomp inschakelen
- druk > ca 3 bar en waterflow -> pomp ingeschakeld houden
- druk > ca 3 bar, geen waterflow -> pomp uit na ca 10 sec
- druk < ca 2 bar, geen waterflow -> pomp uit na ca 10 sec (droogloopbeveiliging)

Heb ook zo'n pomp en werkt prima, zonder pendelen! Behalve als je een lek hebt (bv. tuinslang) waardoor de flowsensor niet getriggerd wordt, de pomp gaat dan uit, en na enkele minuten weer aan en 10 sec later weer uit.

Trouwens op een grof voorfilter na, helemaal zonder filters. Wel met een tweeputtensysteem: regenput 1 wordt gevoed door het dak, via een valpijp om te vermijden dat vallend water de put omwoelt. De overloop zit ook op put 1. Put 2 hangt via een hevel aan put 1. We pompen op uit put 2. In put 2 is er bijna geen stroming -> water kan mooi bezinken.

Ja, het werkt, het is dus niet onmogelijk. Maar ik denk dat je een denkfout maakt. Het grondwaterpeil is hier ongeveer 4 tot 6 meter beneden de pomp zoals ik schreef, dat blijkt uit de carburateuronderdrukmeter. De pomp moet dus 0,4 atu onderdruk leveren om het water aan te zuigen. Toch komt het water van 80 meter diep want al het water in de pijp komt van 80 meter diep die pijp in en komt door communicerende vaten even hoog als het grondeaterpeil te staan.

Niet helemaal correct.
Het werkt door de waterdruk in de lagere grondlagen.
Als je hier (zuidwest Veluwe) een bron maakt van 25 meter diep dan komt het water door de grondwaterdruk ook tot 1-2 meter onder maaiveld. Er zijn plekken zat waar, als je een filterbuis van 80 meter de grond in boord dat het water vanzelf bovenuit de buis uitkomt.
Het heeft dus eigenlijk niets met communicerende vaten te maken, alhoewel de grondwaterdruk uiteindelijk ook ontstaat door communicerende vaten, maar dan op grote afstand.

Een lagere buis/diepere bron kies je om dan in een andere grondwaterlaag te komen. Daar is het water ouder en veel schoner.
Als je hier (weer Zuidwest Veluwe) op 25 meter zit dan zit je onder een kleilaag. en heb je grondwater uit de 2e grondwaterlaag. Het kan best dat je bij bv 80 meter weer door een kleilaag gaat en op de 3e grondwaterlaag komt. Het regenwater (dat binnenkort valt) komt nooit bij je bron op 80 meter diepte.
Het heeft allemaal te maken met grondlagen, voor water vrijwel ondoordringbare kleilagen en zandlagen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 augustus 2018 20:01:01 schreef Toeternietoe:
[...]

Niet helemaal correct.
Het werkt door de waterdruk in de lagere grondlagen.

[...]

OK, dus de stand in die pijp ongeveer 4 tot 6 meter beneden de aanzuigpomp, hoeft niet overeen te komen met de grondwaterstand ter plaatse.
Bij de zogenaamde echoput, die gegraven is om de paarden des konings te wateren, zitten ze 200 meter diep, zoiets, voor ze water hadden.
De toen vermoedelijk ingehuurde wichelroedeloper moet een gladde babbel hebben gehad om zich daaruit te kletsen.

Ik herinner me een stadsplattegrond van Harderwijk, waarop een waterwingebied stond aangegeven aan de kant van Hierden, en direct aanpalend een gebied waarin stond vermeld dat het een voormalige begraafplaats was.

Vond ik heel vreemd, maar met diepboring hoeft het dus geen bezwaar te zijn.

Wat betreft grondwater en pompen. Ik weet dat ze bij Hertog Jan, in Arcen, een reinwaterwel hebben, die ze voor het brouwproces gebruiken.
Daar zit een lange rvs buis, ik denk zon 20 meter lang, en aan de onderkant een pomp.En daar komt echt een berg water uit,, :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Wij gebruiken bij onze solitaire tiny houses ook een bron.
Daar gebruiken we 6 filters op rij.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Beste Iedereen,

Voor het eerst post ik een oplossing van een presscontrol SAER .

Het probleem : Presscontrol (groen lampje aan)de pomp blijft draaien als alle kranen gesloten zijn. Presccontrol doet pomp niet uitschakelen.

Acties : naar advies van verkoper

1. Volgens hun was er een lucht lekkage waar dat (vals lucht) de control niet genoeg druk opbouwen kon . Ik heb alle onerdelen losgemaakt en opnieuw de schroefdraad met vlas gewikkeld zodat alle zeker goed lekkage dicht is.

probleem heerste nog steeds.

2. heb de presscontrol losgekoppeld en intern volledig schoongemaakt. Na montage bleek het probleen er nog steeds te zijn.

3 . Heb de presscontrol naar dde verkoper gebracht en laten testen. Volgens zijn test was deze uitmuntend.

4. Weer thuis heb ik zelf eens op het internet gezocht en kwam ik op deze site terecht waar een en ander probleem besproken werd.

5. Uit alle onderzoek heb ik gedacht aan een schakelaar die eventueel de pomp zou moeten uitschakelen. Ik opende de voorkant van de presscontrol en nam een schroefdraaier en klopte tegen een spoel .....inderdaad e pomp viel uit. Haha dit was dan het probleem. Inmiddels heb ik de pomp vaker aan en uit gezet en het werkte weer de contactpunten sloten en opende snel weer. Ik nam de risico niet en ben naar een korst bij zijnde elektronica winkel gereden. Bij nader toezicht bleken de contactpunten verbrand te zijn en spoelletje te vervanging te zijn. Kostprijs 10 Euro en opgelost.

Oorzaak : slijtage van contactpunten (bestelde meteen 2 spoelen)