Hoe verstopt labyrint whirlpool vaatwasser schoonmaken?

Onze vaatwasser blijft hangen op de laatste minuut van het programma. Na een reset blijft hij pompen (denk ik) maar maakt geen voortang in het programma. De filters onderin de vaatwasser hebben we schoongemaakt en we hebben er heet water met soda in gegoten. Helpt helaas niks. Nu hebben we de vaatwasser los gehaald en het linker zijpaneel verwijderd. De afvoer door het labyrint is smerig bruin en lijkt verstopt. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit schoon moet maken omdat ik het labyrint niet los krijg en de vaatwasser dus niks doet dus er ook niet via een programma daar soda krijg. Model: ADG maxi. Zie foto voor het waarschijnlijke probleem. Mocht u aan een ander probleem den ij en dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

als ie blijft pompen, staat er doorgaans water in de lekbak. vlotter komt op en dan blijft ie als veiligheid afpompen.

steek de dikke afvoerslangen in elkaar, dan moet het apparaat werken, zolang de afvoer boven de filterbak uitsteekt werkt dit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 augustus 2018 23:23:47 schreef testman:
als ie blijft pompen, staat er doorgaans water in de lekbak. vlotter komt op en dan blijft ie als veiligheid afpompen.

steek de dikke afvoerslangen in elkaar, dan moet het apparaat werken, zolang de afvoer boven de filterbak uitsteekt werkt dit.

Dankjewel voor je snelle reactie! Bedoel je de twee afvoerslangen links onderin die op de foto los zijn? Hoe maak ik die goed aan elkaar vast? En wat bedoel je precies met 'boven filterbak uitsteken'?

Verder lijkt de lekbak droog. Misschien hoor ik niet de pomp, maar hij maakt wel continue geluid.

Mocht er iemand nog een suggestie hebben om de boel schoon te krijgen hoor ik dat heel graag.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 10 augustus 2018 00:09:37 schreef Guy.v2:
https://www.youtube.com/watch?v=shCybONy7ao

Dankjewel voor de link. Dit filmpje had ik al bekeken. De vlotterkamer is bij mij leeg. Zal deze ook schoonmaken als ik de verstopping in het afvoergedeelte schoon kan krijgen.

Anoniem

Het labyrint doseert de hoeveelheid water die de machine in gaat. Heeft dus niets met de pomp te maken. Leg de afvoerslang eens in een emmer, grote kans dat de machine leeg loopt. Daarna kun je de afvoerpomp controleren. Mogelijk is het schoepenwiel geblokkeerd door iets waardoor de pomp niet kan pompen.

vaatwasser gevuld door een ander bijv met een verjaardag? dan komen de afvoerpomp problemen vaak, stukjes glas en andere dingen die er normaal niet inkomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dijkmane

Golden Member

meest waarschijnlijk is toch dat vlottertje dat blijft steken door vuil.
is redelijk eenvoudig inelkaar geklikt en schoon te maken

In no Sense, Nonsense

Het labyrint kan je schoonmaken met twee kleine magneetjes. De ene steek je erin en met andere beweeg je langs de buitenkant het magneetje door het labyrint.

het gaat niet om de afvoerbuis zelf in het labyrinth, maar om de rubber stop in de bovenbocht, die zit klem. zonder dat ding zuigt het toestel vacuum met afpompen, zeker heet water. doorgaans hele labyrinth eraf halen en er een mix van allesreiniger, afwasmiddel inkieperen met wat heet water. daar een tijdje mee gaan schudden en 15 min laten inweken. dan doorspoelen met heet water en vaak is het rubber stopje dan weer gangbaar. immers is die buis al ontzettend vies voor het ding vast gaat zitten.

dit is meer te voorkomen door vaker op maximaal heet te wassen, deze vetophoping in leidingen krijg je van steeds afwassen op 40 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2018 12:29:14 schreef testman:
het gaat niet om de afvoerbuis zelf in het labyrinth, maar om de rubber stop in de bovenbocht, die zit klem. zonder dat ding zuigt het toestel vacuum met afpompen, zeker heet water. doorgaans hele labyrinth eraf halen en er een mix van allesreiniger, afwasmiddel inkieperen met wat heet water. daar een tijdje mee gaan schudden en 15 min laten inweken. dan doorspoelen met heet water en vaak is het rubber stopje dan weer gangbaar. immers is die buis al ontzettend vies voor het ding vast gaat zitten.

dit is meer te voorkomen door vaker op maximaal heet te wassen, deze vetophoping in leidingen krijg je van steeds afwassen op 40 graden..

Dankjewel voor je reactie. Dit lijkt mij ook beste plan, maar ik weet niet hoe ik dat labyrint eraf krijg. Dat witte slangetjes wil om te beginnen al niet los. Heb je tips hiervoor?

Op 10 augustus 2018 12:15:33 schreef rdonne:
Het labyrint kan je schoonmaken met twee kleine magneetjes. De ene steek je erin en met andere beweeg je langs de buitenkant het magneetje door het labyrint.

Dankjewel voor je reactie. Dat kan ik inderdaad proberen als ik het labyrint niet los krijg.

Op 10 augustus 2018 09:33:49 schreef dijkmane:
meest waarschijnlijk is toch dat vlottertje dat blijft steken door vuil.
is redelijk eenvoudig inelkaar geklikt en schoon te maken

Welke vlotter bedoel je precies? Die rechtsonder met rode binnenkant? Hoe krijg ik die dan makkelijk uit elkaar om schoon te maken?

dat witte slangetje is de watertoevoer, door de deuk van de slangklem zit deze wat klem op de kunstof uitvoer. even bewegen en hij komt wel los, anders wat draaien en naar beneden schuiven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2018 21:11:52 schreef testman:
dat witte slangetje is de watertoevoer, door de deuk van de slangklem zit deze wat klem op de kunstof uitvoer. even bewegen en hij komt wel los, anders wat draaien en naar beneden schuiven.

Ok ik ga er nog wat meer aan trekken en duwen, maar het zit echt heel vast. Als ik die los heb kan ik het labyrint dan gewoon naar boven trekken of moeten al die buisjes rechts onder ook eerst op een of andere manier losgekoppeld worden? Ik ga er zondag of maandag weer mee verder. Hopelijk lukt het!

Het beste kan je de aanvoerslang met een mesje rechtop doorsnijden en dan opnieuw er weer op zetten.
Als je er te hard aan trek breekt die van je labyrint af.

De twee blokken aan de boven kant er af halen dan kan je het labyrint iets naar je toe trekken en dan naar boven om hem te verwijderen.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 11 augustus 2018 00:21:37 schreef Guy.v2:
https://www.youtube.com/watch?v=c9P4A-SuuY0

https://www.youtube.com/watch?v=N1oWye6Y7Nc

Perfect! Dat eerste filmpje is precies mijn machine. Heel hulpzaam, moet alleen nog even het Duits ontcijferen. Wat adviseren jullie qua schoonmaakmiddelen? Sodaoplossing? Of toch een soort allesreiniger of bleek?

Youtube kan automatisch ondertitelen en vertalen. Rechtonderin op het tandwieltje klikken.

Om te zien of alles gangbaar is zou je een compressor kunnen gebruiken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 13 augustus 2018 13:29:20 schreef MAH:
Youtube kan automatisch ondertitelen en vertalen. Rechtonderin op het tandwieltje klikken.

Om te zien of alles gangbaar is zou je een compressor kunnen gebruiken.

Nooit geweten van die vertaling. Super handig, dankjewel! Een compressor heb ik helaas niet. Hopelijk krijgen we het morgen allemaal uit elkaar en kunnen we gaan kijken of weer het schoon krijgen.

Geen compressor gebruiken! Je kan er de folie van het labyrint mee stuk blazen.

Het labyrint hebben we er goed af kunnen halen. Nu al een aantal keer soda-oplossing ingegoten, maar er blijft nog veel aangekoekte rommel vast zitten en natuurlijk vooral dat dingetje links bovenin waar het om gaat komt de vloeistof niet goed bij omdat dat vol met troep zit. Heeft er nog iemand een tip om iets anders dan soda te gebruiken? Of waar zou ik een nieuw labyrint tegen vriendelijke prijs kunnen krijgen? Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!

Het labyrint hebben we er goed af kunnen halen. Nu al een aantal keer soda-oplossing ingegoten, maar er blijft nog veel aangekoekte rommel vast zitten en natuurlijk vooral dat dingetje links bovenin waar het om gaat komt de vloeistof niet goed bij omdat dat vol met troep zit. Heeft er nog iemand een tip om iets anders dan soda te gebruiken? Of waar zou ik een nieuw labyrint tegen vriendelijke prijs kunnen krijgen? Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!

Soda is niet agressief genoeg, ik zou chloor gebruiken en eerst wat heet water er in en dan wat chloor. Een dagje laten staan en spoelen. met heet water, meeste is dan wel weg.

goed ermee schudden helpt ook, heet water in de bocht en schudden. je kunt ook de douchekop van de slang draaien en de slang in 1 gat steken, langzaam druk erop zetten en water heet laten worden. dan spoel je die zooi er ook wel uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer