Volume control vu led palen Arduino

Beste mensen,

Ik heb 2 grote plexiglas ledpalen gemaakt met ledstrips erin.
Deze palen dienen als vu meters en zijn zowel aan te sluiten via een line-in of via microfoon waarbij deze dus geageerd op omgevingsgeluid.

Als mic heb ik de Adafruit Max4466 gebruikt en deze heeft een preamp en een potmeter voor 25% gain control.

Ik vind dit echter te weinig en heb getracht een 50k potmeter tussen de line-out van de mic en de arduino te plaatsen maar dit werkt helaas niet erg goed, waarschijnlijk komt er een hoop ruis mee door de massa.

Iemand een idee hoe ik de gain van een Max4466 mic beter kan beheersen?

Hier een filmpje van de palen, deze heeft 12 verschillende VU meters en 12 standby effecten

https://m.youtube.com/watch?v=CrNWGQvbeOk

Dit is de preamp:

De uitgang zit op de halve voedingsspanning, en dat moet voor de Arduino zo blijven als je er tussen nog een potmeter geschakelt als spanningsdeler wilt plaatsen. Anders verlies je nog meer dynamisch bereik van de bij de meeste Arduino's voor audio toch al niet zo grote 9 bits/54 dB.
De gebruikelijke methode om dit te doen is een koppelcondensator en een spanningsdeler, zoals ook aan de ingang van deze preamp. De analoge ingang van de 'Duino is hoogohmig, dus een standaard 100n en 2 1M weerstanden werken wel verwacht ik.