Oude en/of bejaarde componenten

Heb het aangedurfd dit spul eens te testen.
Had de voeding op 42V gezet, gelijkrichter niet kapot gegaan.

Tot nu toe ook getest met 2A stroom er door, kwam zelfs niet warm.
Ik ga het wagen tot 4A, als dat werkt is het zeker nog bruikbaar.
Ding heeft ook erg dikke aansluitingen, dus ik denk dat ie wel wat aan kan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 13 augustus 2018 15:16:29 (14%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Echt, een hele hoop onderdelen gaan eigenlijk alleen maar kapot van "te warm". Alle ingewikkelde datasheets met max dit stroom max dat spanning zijn er alleen maar op gericht om het ding niet te warm te laten worden.

Ik zie niet goed op de fotos hoe groot eea precies is, maar als ie zeg 10cm groot is, dan kan ie wel zo'n 10W stoken. Dus met een doorlaatspanning van 0.5 V bij 1mA (de meter) en 0.8V bij ~2A, dan hebben we het over totaal 12A door 4 diodes voordat ie te heet wordt.

Anderzijds, het kan zijn dat het al iets eerder kapot gaat: Tegenwoordig hebben ze het waarschijnlijk beter voor mekaar om de boel zo in te richten dat er geen hotspots en dergelijke ontstaan en dat het hele ding dus even heet wordt, ipv dat er ergens een plekkie te heet wordt, het opgeeft en dat dan het volgende plekkie aan de beurt is om heter te worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew, de afmetingen van het ding in kwestie zijn;

L=78mm x b=25mm x h=25mm

Ik denk dat ik voorzichtig ga proberen met meer stroom, tot ie warm word.
Ik ga niet verder gaan dan 4A, als dat werkt is ie zeker bruikbaar voor iets anders!

Die 78 is iets minder dan ik had geschat. Maar die 25x25 is dan weer behoorlijk meer.

Hij kan niet toveren. Dus hij gaat I * <ongeveer 0.8> aan vermogen stoken. En dat maal het aantal diodes waar je het doorheen jast. Voor een gelijkrichter is "twee tegelijk" de gebruikelijke constructie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Bij een brugcel mag je twee watt per ampere tellen.

Na een lange tijd deze gelijkrichter nog eens aan het werk gezet. Ik heb er vandaag gedurende een uur 4A doorgejast en die ging niet stuk!
Werd wel warm en op koelprofiel geschroefd.

Dus die kan ik nu nog mooi gebruiken voor een projectje.
Van het voltage geen idee, hij was nu aangesloten op een trafowikkeling van 24V.

Ik denk zelf ook dat het 5000 mA max zal zijn zoals vele in die tijd.

Update; Ook op een ringkern aangesloten nu met 33V AC, geen probleem.

Gisteren iets op de zolder gevonden... Geen speelgoed zo te zien.
Trekt aardige vonken van wel 5 tot 6mm lang tegenover aarde.

In het stopcontact hoor je een duidelijk geluid uit het apparaat komen.
Niet luid maar stil. Een soort oscillerend blaas geluid, beter kan ik het niet omschrijven.

Plus en min 7KV das geen kattenpis, maar wat het is en welke functie dit had?

Goed geïsoleerde aansluitingen en heb het ook al geopend met de schroeven boven. Maar er valt niks te zien, het zit allemaal in een teerachtige zwarte substantie ingegoten.

Na een tijdje ruik je ook die typische ozon geur.

Het enige wat ik kon vinden erover is;

Aichi Electric Co., Ltd. is supplying highly reliable transformers and control equipments for power and industrial use.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 29 juli 2020 04:09:34 (11%)]

vrij zeker dat dit een "corona" transformator is uit een fotocopiëermachine van lang geleden.

Kan je zo een ding eventueel nog voor iets gebruiken? Of toch beter naar milieustraat brengen?
En direct aan de netspanning, lijkt me levensgevaarlijk ding.

Bedankt kris voor je antwoord, ik zal dat even opzoeken goed dit werkte!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 29 juli 2020 18:51:32 (19%)]

Shiptronic

Golden Member

Vliegen vanger 2.0 deluxe?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Ionisator voor frisse lucht?

Smit Lloyd 104,ff een klein ankertje lichten. https://www.youtube.com/watch?v=xeY8X6nQQ3k

Dat zal dan een grote luxe vliegenvanger zijn ja. Maar ik heb ergens gelezen dat je er ook de lucht in je huis mee kan reinigen?? Die worden nu zelfs nog verkocht in verschillende winkels op internet. Met scherpe naalden die dan zelfs afslijten.
Ik herinner mij zo iets uit een oude elektuur dat er een schakeling was.
Die werkte met enkele naalden waar dan de hoge spanning op stond.

Kan die even niet direct terug vinden, maar ik weet vrij zeker dat er een elektuur schakeling was.

Hubie

Special Member

Staat in een Elex,heb die Elex hier ergens.Bij belangstelling wil ik hem wel even opgraven.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 29 juli 2020 19:26:42 (36%)]

Smit Lloyd 104,ff een klein ankertje lichten. https://www.youtube.com/watch?v=xeY8X6nQQ3k

Ach ja, was het Elex? Dan heb ik het toch mis, maar het was toch een elektuur schakeling, dat blad was ook van hun. :)

Bedankt ja ik heb wel interesse in die bewuste schakeling. Daarvan heb ik ook een paar liggen, maar die schakeling is er niet. Misschien heb ik dat vroeger toch ergens gelezen.

Bedankt voor je tijd besteed eraan alvast!

Hubie

Special Member

Ok CrossFirex,het kan ff duren maar ik weet zeker dat ik h'm heb.Ga straks zoeken.

Hubie

Special Member

Nou dat is wel snel! ;) Hij lag zeker bovenaan de stapel op CO...
Toch bedankt hiervoor das erg fijn van je.
Je snelkoppeling bevat wel een fout, ik moest de laatste 3 tekens verwijderen om de pagina te zien.

Gegroet Maaike,

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 29 juli 2020 19:51:47 (28%)]

Ik moet dus de negatieve pool gebruiken hiervoor en dan enkel de weerstanden nog? Die zekering ga ik ook proberen, die zal wel hoger zijn in waarde hier denk ik. Moet die weerstand ook in de 230V leiding van mij? Ik denk dat die zeker zal opbranden bij dit apparaat.

Hubie

Special Member

De HSP in jouw apparaat is aanmerkelijk hoger,wel een beetje 'tricky'om daar mee te gaan experimenteren.Doe je voorzichtig?

@CrossFireX, dat is een mooie hoogspanning transformator.
Wellicht is het helemaal geen transformator maar zo noem ik het.
Als je niet weet wat je ermee kan doen, dan wil ik deze wel van u overnemen.
Zonde om af te voeren naar de milieustraat.

"tijd is relatief"

Op 29 juli 2020 19:10:28 schreef CrossFireX:
Maar ik heb ergens gelezen dat je er ook de lucht in je huis mee kan reinigen?? Die worden nu zelfs nog verkocht in verschillende winkels op internet. Met scherpe naalden die dan zelfs afslijten.
Ik herinner mij zo iets uit een oude elektuur dat er een schakeling was.

Deze zal vooral ozon produceren. Ze zijn ook niet bedoeld voor continue gebruik. En ja, ze kunnen "bijten". Niet dat er veel stroom uit kan komen, maar er zit een gelijkrichter en afvlakcondensator mee in de behuizing. Als hij schroot wordt, ik heb er nog wel een toepassing voor :-)

ik kreeg plots veel e-mails voor dit ding... Iemand bood zelfs 30 Euro aan.
Voorlopig doe ik ze nog niet weg, misschien verloot ik ze later wel gewoon!

Zo juist ook gevonden op de zolder...

Nieuw in doos, iemand interesse? :)

't Is wel grappig om te zien hoe goed en simpel ze in rusland sommige zaken oplosten. Kwam deze netfiltercondensatoren tegen:
Goede aardverbinding, simpel te monteren, en zo te zien een vrij stevige behuizing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Thuis gekomen, die contactor heb ik nog wel emplooi voor

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..