gaan wonen naast een hoogspanningslijn: slecht idee?

In onze huizenzoektocht komen we ook af en toe huizen tegen die dicht langst een hoogspanningslijn lopen. Een van de interessante huizen zou voor mij een prachtige hobbyruimte hebben, maar wel op ~80 meter afstand van het midden van de hoogspanningslijn. De masten zelf staan wel verder weg.

Waar ik bang voor ben ik dat de natuurkunde/laser/UHV/electronica hobby die ik heb er storing van gaat ondervinden. Ik heb veel plannen met hoog ohmige schakelingen werken, of dat nu pre-amps van accelerometers of fotodiodes zijn, PMT's, elektronenbundels of faraday cups, een 50hz storing wil ik dan graag vermijden.

De 380kV geeft natuurlijk storing in een bepaalde mate door elektrische en magnetische velden, weet iemand hoe relevant dit typisch is? Ga ik regelmatig gefrustreerd zijn dat ik overal 50hz tegenkom of is het net zo relevant als een draaiende wasmachine in de kamer er naast?

Alle input aan ervaringen en inzichten mbt hoogspanning in de achtertuin zijn welkom!

benleentje

Golden Member

Wat betreft 50Hz storing die komt het meeste uit je eigen woning. Ik woon erg ver van een hoogspanningslijn maar zodra ik een scoop aanzet en de probe gewoon los op de tafel laat liggen heb je al een 50Hz inkoppeling.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 12 augustus 2018 22:02:03 (54%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

80 meter klinkt nog als redelijk uit de buurt.

Er onder zou ik zelf niet graag gaan wonen, dan hoef je de TL-buizen op zolder niet aan te sluiten namelijk ;)

---===### De TS stelt een technische vraag, kunnen we de antwoorden ook technisch houden? ###===---

Dit is zo'n typisch topic waarvoor ik geen kristallen bol nodig heb om te zien dat het anders gruwelijk zal ontsporen.

In een hoogspanningsschakelstation zit ook veel elektronica voor besturing, meting en communicatie. Ik heb nog nooit gehoord dat daar speciale maatregelen worden genomen om die zaken te behoeden voor beïnvloeding door de 50Hz velden.

Shiptronic

Overleden

Als het invloed heeft deugt je afscherming niet ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wat voor hoogspanning? er is 110-150-220-380KV..
[KNIP] [modedit - technisch graag. ]
https://www.tennet.eu/fileadmin/user_upload/Our_Grid/Landowners/Wonen_…

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 12 augustus 2018 23:31:19 (1%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Test, wat zei ik nou over ontsporen? Je doet een uitspraak en je linkt naar een op zich nuttig artikel ... waarin daar he-le-maal niets over te vinden is.

Probeer dat nog eens met bronvermelding, en dan nog heeft het hier eigenlijk niets te zoeken.

Verder lees je niet, want de TS geeft in de opening al aan dat het over 380kV gaat.

kort lontje sine..

bedrijven zat onder hoogspanningslijnen, daar maakt het dus niet uit blijkbaar. niet alleen kantoren maar ook productie. veelal hebben die panden wel metalen golfplaten op t dak en de wanden, dat schermt dus wat af. voordeel is dat je een bliksemafleider hebt naast je deur, minder kans op inslag in je huis..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 augustus 2018 23:54:22 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou er in elk geval niet willen wonen!! Zelfs al was dat huis gratis, en dat meen ik echt!

Ga in het donker er maar eens bij staan en houd een TL-lamp in de hand. Hoe dichter je gaat, hoe feller ze oplicht, dat zegt al genoeg.

Het huis zou eigenlijk binnen een soort kooi van faraday moeten zijn wil je niks ondervinden ervan. En de effecten op de gezondheid, tja daar is nog altijd niks 100 procent zeker van.

Maar de effecten op elektronica, tja iedereen leeft eigenlijk elke dag in straling die onzichtbaar is. Met heel gevoelige HF apparatuur en bvb zeer gevoelige microchips die iets meten, denk ik dat er soms wel rare resultaten zou krijgen. Maar zo dicht bij hoogspanning, ik denk dat wel dat je bij gevoelige ontwerpen wel degelijk last kan krijgen ervan.

Het zal heel zeker heel fijne meetsystemen beïnvloeden, dat kan bijna niet anders.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een HS ijn geeft twee wisselvelden af, een elektrostatisch en een magnetisch. Het elektrostatisch veld is gezien de hoge spanning het meest aanwezige. Hoeveel precies hangt af van de vochtigheid en de corona rond te draden, maar het gaat toch over enige honderden volt per meter. Je kan je er gelukkig zeer eenvoudig tegen beschermen (afscherming)
Aan het magnetisch veld kan je weinig doen, maar mijn inziens is dit zeer zwak. Heb namelijk nooit klachten gehoord ivm met KTV met BB onder een HS lijn. Die BB tv zijn daar heel gevoelig aan. (klachten daarover had je wel van mensen die heel dicht bij een tramlijn woonden)

het feit dat je een TL buis onder een HS wat licht kan laten produceren schrikt blijkbaar sommige mensen af. das positief : het drukt de prijs :-)

Het gaat zeker zijn effect hebben op blutooth en 433 of 833 systemen.
Daarmee bedoel ik niet dat het niet meer zal werken, maar er toch hinder van zal zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 13 augustus 2018 12:21:24 (47%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 13 augustus 2018 00:25:43 schreef CrossFireX:
Ik weet heel zeker dat allerlei draadloze systemen in huis er hinder van zullen ondervinden.
Je zal bvb nog wel wifi hebben, maar heel erg traag.
Die moeten ook harder werken om tegen die straling te werken.
Het gaat zeker zijn effect hebben op blutooth en 433 of 833 systemen.

Dat kan ik maar moeilijk geloven, en om verschillende redenen. 50 Hz zit héél ver weg van de andere frequenties die gebruikt worden. Invloed moet bij een iets of wat ontvanger nihil zijn. (de tijd van zg modulatiebrom ligt ver achter ons..) tevens is er ook in een normaal huis heel wat elektrostatische bromveld aanwezig. mijn GSM ontvang nog goed tijdens het laden, en dat is dat bromveld maximaal..(door het filter in de voeding)

Tidak Ada

Golden Member

Ik woon al 40 jaar vlak bij een 250kV (wordt 380kV) en een 150 kV leiding, plus nog eens op 15m van het huis een 10kV grondkabel. Ik leef nog steeds en heb verder geen oplichtende TL's in huis gezien. Het enige wat MISSCHIEN ZOU kunnen is dat ik daardoor slechte ontvangst van DECT telefoons en FM zenders heb. De laatste zijn niet relevant meer en de DECT telefoons worden alleen nog voor de vaste lijn binnenshuis gebruikt.
De magnetische velden van een hoogspanningsleiding heffen elkaar overigens voor het grootste deel op.
Er onder wonen schijnt wel effect te kunnen hebben, maar dat, noch het tegendeel, is nog niet bewezen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 12 augustus 2018 22:20:19 schreef Sine:

---===### De TS stelt een technische vraag, kunnen we de antwoorden ook technisch houden? ###===---

Bluefan blijft zo vaag dat enkel algemene principes kunnen aangegeven worden, daarom vind ik de link van testman bijzonder leerzaam en ter zake. Ondertussen is zijn en andere posts zodanig door de mod-actie verminkt dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

De H/E veldsterkte ter plaatse zal afhangen van zeer veel factoren zoals de positie van de hoogspanningsdraden tov elkaar en de afstand ertussen en de afstand tot de grond en de geleidbaarheid van de grond, begroeiing en de grondwaterstand en de eventuele aanwezigheid, continuiteit en richting van metalen buizen en leidingen in de grond. Het H veld zal ook sterk afhangen van het vermogen dat de HSlijnen op dat moment leveren.
Ook de constructie van de woning is erg van invloed en is niet zo simpel te voorspellen.
Is het een klassieke bakstenen woning met enkel of ouder dubbel glas,en plankenvloertje of is het een woning uit gewapend beton met veel staal in de muren en krimpnetten in de vloeren en dak en/of muurisolatie met aludampremmer en dito onderparket? Zijn de ruiten gecoat met een absorberende laag? Dat draagt ook sterk bij aan de verzwakking van EM velden
Waar is de werkplaats? In het huisvolume? Op zolder of in de garage/kelder? Of in een vrijstaand schuurtje? Wat is de aardverspreidingsweerstand en liggen alle metalen delen er aan? Hoe is de elektriciteits en tv/internet geconfigureerd?
Er zijn zoveel variabelen dat naast een degelijk inzicht enkel metingen met een geschikte veldsterktemeter enig inzicht kunnen geven.
Je zou voor je experimenten een faradaykooi kunnen bouwen, maar dan moet je weten dat de vereisten voor 50 Hz aan totaal andere dingen moeten voldoen dan op hoogfrequent en date elk in of uitgaand signaal dan stevig gefilterd moet worden.
En eigenlijk zou je er dan een anechoische kamer van moeten maken met ferriettegels voor de lage frequenties en koolstofabsorbers voor de hogere. Maar dat is voor een hobby onbetaalbaar.
Je hebt blijkbaar zoveel vage en sterk verschillende projecten dat de impact bijna onmogelijk te voorspellen is. Enkel een bekwaam EMC expert die ter plaatse komt en de situatie in detail kan overzien en meten zou enig zinnig advies kunnen geven.
Moest jij mijn toekomstige buur zijn, zou ik me meer zorgen maken over jouw extreme hobbies dan over die HS lijnen.

Over de TL buizen: Je ogen zijn ontzettend gevoelige instrumenten. Dus "in het donker" kan je microwatts (of nog minder, geen zin om nu te gaan rekenen) aan licht uit de TL balk waarnemen.

Het afschermen tegen het 50Hz veld van de hoogspanningsleiding kan je doen door een hok van kippengaas te bouwen waar je in experimenteert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 augustus 2018 07:36:49 schreef rew:
Over de TL buizen: Je ogen zijn ontzettend gevoelige instrumenten. Dus "in het donker" kan je microwatts (of nog minder, geen zin om nu te gaan rekenen) aan licht uit de TL balk waarnemen.

Het is omgekeerd. Neon is een extreem efficiënte omzetter van reeds heel kleine stroompjes in zichtbaar licht. µA door een neonbuisje zijn reeds voldoende om zichtbaar licht te produceren. Vandaar oa hun toepassing in spanningszoekers.

GJ_

Moderator

Op 13 augustus 2018 01:25:32 schreef grotedikken: Ondertussen is zijn en andere posts zodanig door de mod-actie verminkt dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

?? Niet één verder!! En de post van TS is ook niet gewijzigd!

Op 12 augustus 2018 23:48:48 schreef CrossFireX:..Denk zelfs dat het ook gsm en gps beïnvloed, al kan het dan misschien nog wel werken.

Kom op zeg, zijn jouw navigatie en telefoon ook zo van slag als je er onderdoor gaat?

Op 13 augustus 2018 01:07:11 schreef Tidak Ada:
Ik woon al 40 jaar vlak bij een 250kV (wordt 380kV) en een 150 kV leiding,

250kV? Dat is een zeer ongebruikelijke spanning, en die is er ook niet bij jouw huis (ik weet intussen waar je woont).

Op 13 augustus 2018 00:25:43 schreef CrossFireX:
Ik weet heel zeker dat allerlei draadloze systemen in huis er hinder van zullen ondervinden.
Je zal bvb nog wel wifi hebben, maar heel erg traag.
Die moeten ook harder werken om tegen die straling te werken.

Wat een enorme lading onzin. Gooi lekker alles onder "straling" en het zal wel met elkaar te maken hebben? Waarom zou een 2.4/5GHz WiFi netwerk last hebben van 50Hz velden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
joopv

Golden Member

Op 13 augustus 2018 00:25:43 schreef CrossFireX:
Ik weet heel zeker dat allerlei draadloze systemen in huis er hinder van zullen ondervinden.
Je zal bvb nog wel wifi hebben, maar heel erg traag.
Die moeten ook harder werken om tegen die straling te werken.
Het gaat zeker zijn effect hebben op blutooth en 433 of 833 systemen.
Daarmee bedoel ik niet dat het niet meer zal werken, maar er toch hinder van zal zijn.

Ik ben 20 jaar lang een zeer actieve radiozendamateur geweest (HF ontvangst en 144/430/1296 MHz), op 200 meter afstand van de 150kV lijn die door Eindhoven-noord loopt (Roelantlaan) en ik heb er nooit last van gehad. Ook mijn DECT en Wifi verbindingen hebben er geen last van gehad. En ik heb zelfs specifiek GPS ontvangst metingen gedaan *onder* die leidingen. Mijn amateur antennes hadden direct zicht op de masten.

Voor gratis energie is die plaats wel geschikt natuurlijk...

Hoe dan? Je wilt een kabel over de leidingen gooien??

Als je de pech hebt dat er een dode vogel of een takje bij jou in de buurt in de kabel hangt zal het kunnen "sproeien" en kun je breedbandige knetterstoring horen op de kortegolf. De TS heeft geen kortegolf ontvangst ambities dus dat lijkt me geen issue.

Op 13 augustus 2018 10:02:25 schreef joopv:
Hoe dan? Je wilt een kabel over de leidingen gooien??

Dat is wel erg drastisch. Maar je kan wel een draad spannen onder een hoogspanningslijn en evenwijdig aan de draden. Door inductie kan je daar wat energie uit halen. Maar niet genoeg om een heel huis te voorzien.

joopv

Golden Member

/zwaar offtopic waarschuwing

Op 13 augustus 2018 09:16:31 schreef kris van damme:
[...]Het is omgekeerd. Neon is een extreem efficiënte omzetter van reeds heel kleine stroompjes in zichtbaar licht. µA door een neonbuisje zijn reeds voldoende om zichtbaar licht te produceren. Vandaar oa hun toepassing in spanningszoekers.

Je ogen hebben aan enkele fotonen per seconde al genoeg om iets te zien.

Reken voor de grap maar uit hoeveel fotonen er per seconde en per mm2 van de sterren op jouw ogen vallen, als je s'avonds omhoog kijkt.

Dat een TL oplicht onder een HSP leiding zegt meer over je ogen dan over de hoeveelheid energie die de TL buis "ontvangt".

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 augustus 2018 10:20:33 schreef joopv:
/zwaar offtopic waarschuwing
[...]
Je ogen hebben aan enkele fotonen per seconde al genoeg om iets te zien.
[...]

lijkt me sterk, dat zou je dan als een onregelmatige flikkering moeten waarnemen. Pas boven een frequentie van 18 à 20 flitsjes begint het als continue te worden ervaren en dan gaat het nog om pakketjes van meerdere fotonen, niet om individuele. Ben jij soms in staat om de flitsjes van een scintillatiekristal waar te nemen of heb je daar toch een fotomultiplier voor nodig?
Verglijk de energie van een foton maar eens met de energie die nodig is om van een ATP molecuul een ADP molecuul te maken.
ATP is adenosine Tri Phosfaat; ADP is het di-fosfaat. De overgang van de ene naar het andere vorm is de basis van de energiehuishouding van de cel.

Waar is ErikP.....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 13 augustus 2018 10:50:06 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

https://www.nature.com/news/people-can-sense-single-photons-1.20282

Hangt 'n beetje van je definitie van 'zien' af. Een individueel foton uit een TL buis zal je niet zo gauw waarnemen.
Maar het toont wel aan dat het oog erg gevoelig is.

Maar het doet er allemaal niet zoveel toe voor de TS.

TS, kun je niet eens een mobiele testopstelling maken en zien in hoeverre jij last hebt van 50hz velden?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 13 augustus 2018 10:57:26 (37%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het H veld (50 Hz) is ongeveer de helft zwakker dan het aardmagnetisch veld. Door de lage frequentie 50 Hz kan het wellicht toch kwaad. Er zijn indicaties dat het mogelijk is dat het bij kinderen leukemie veroorzaakt, omdat het aantal leukemiegevallen bij kinderen wonende dicht bij hoogspanningskabels ongeveer dubbel zo hoog is.

Ik herinner me dat als ik met mijn middelgolfautoradio op de A1 onder de hoogspanningskabels bij Amsterdam doorreed, dat duidelijk op die radio te horen was met vervormd geluid en een luide bromtoon.

Als je een huis koopt bij een hoogspanningskabel, dan moet er iemand verlies nemen, de bouwkosten zijn gelijk, maar de verkoopbaarheid is een stuk lastiger. Heb je er wel vertrouwen in als technicus, dan toch maar minder betalen dan vergelijkbare huizen verderweg, rekening houdend dat je het zelf ook wel weer eens zult willen verkopen.