gaan wonen naast een hoogspanningslijn: slecht idee?

Ik heb kennelijk nogal een onderwerp aangesneden, met sterk wisselende reacties (nog net geen 50hz zou ik denken :P ).

Alle opmerkingen over RF systemen zijn interessant, maar niet waar ik voor ging. Hoe het oplichten van een TL balk werkt is leuk maar ook niet m'n bedoeling, net als het gezondheidsaspect. Alle dingen die goed gaan zijn mooi, maar ik wil graag weten waar het fout gaat.

Op 13 augustus 2018 18:52:49 schreef benleentje:
Leuk onderwerp echter dwalen we lekker af. Ik ben net zoals TS wel nieuwsgierig welke effecten er kunnen zijn op experimentele elektronica die dus nog los op de hobbytafel ligt en nog niet een een mooie behuizing zit.

Tis even zoeken in alle posts maar dit is inderdaad de gedachte. Ik ben al genoeg tegen de 50hz storing aangelopen, maar ik wil niet bij ieder gevoelig experiment al met een 1-0 achterstand beginnen door een grote stoorzender die altijd aanwezig is, waar ik nu enkel tegen de gewone storing moet vechten. Ervaringen of inzichten op dit gebied zoek ik

@grotedikken: Je mag wel iets minder gefrustreerd reageren. Ik heb diverse interesses, maar juist de relevante genoemd. Ik heb een oude elektronenmicroscoop die ik levend wil krijgen, wordt die beinvloed? Een afbuiging van een elektronenbundel, al is het maar een fractie van een micrometer, is dan al funest.
Als ik (fracties van) picoamperes wil meten en daar zelf een schakeling voor maak, ga ik dan de 50hz nog harder tegenkomen? Dat speelt bij fotodiodes, PMT's accelerometers, allemaal hoogimpedante schakelingen. Zo gek zijn m'n suggesties dus niet.
Genoeg projecten zijn nog geen praktijk, maar dat zou het beantwoorden van de vraag niet moeten tegenhouden. Ja ik ben ambititeus, maar met bijna een PhD op zak en al best een ingericht lab geen scholiertje.

Als de invloed van de velden echt van zoveel factoren afhangt, hebben die dan allemaal een beetje invloed of is succesvolle afscherming makkelijk? Een magnetisch veld buiten te door houden lijkt me erg lastig, en dat kan wel overal tot last zijn. Kant en klare gebruiksapparaten zullen vast wel werken omdat het een stootje kan hebben, maar wat zijn de ervaringen met juist gevoelige elektronica in een experimenteel stadium?

Op 14 augustus 2018 16:20:21 schreef bluefan:
Een magnetisch veld buiten te door houden lijkt me erg lastig,

De simpelste oplossing lijkt mij een stalen zeecontainer in je tuin zetten en daar je laboratorium inrichten. Container goed aarden en geen ramen er in maken. Verder is het zaak om je schakelingen zo compact mogelijk op te bouwen. En tenslotte denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen met de invloed van die hoogspanningslijn.

Of zoals rew denk ik zei, volledige ruimte in kippengaas bekleden.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
evdweele

Overleden

Je kan beter een lab bouwen van mumetaal. Dat schermt magnetische velden af.

Mumetaal zat niet voor niets als afscherming rond de beeldbuis van de betere oscilloscoop.

Edit:
Hoe ga je je wapenen tegen de altijd en overal aanwezige 50Hz brom van het lichtnet van je eigen huis en apparaten en de apparaten van je buren?
Dan zal je ergens ver weg van de bewoonde wereld moeten wonen en alles met gelijkspanning moeten voeden.
En geen omvormers gebruiken.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 14 augustus 2018 17:39:40 (40%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Staal schermt ook af tegen magnetische velden. Niet zo goed als mumetaal, maar het is wel veel goedkoper.

Voor mijn gevoel zal het grootste probleem de velden van je eigen 230V installatie zijn. De electrische velden van de 380kV kan je mbv geaard kippengaas onderdrukken. Het magnetisch veld zou ik met Helmholz-spoelen onderdrukken, wat @pokemon op 13 aug 2018 23:32:51 al schrijft. Voor het bouwen van die spoelen moet je wel de richting (en sterkte) van het magnetische veld kennen.

Op 14 augustus 2018 08:05:17 schreef Brainbox:

Voor wat betreft het magmetisch veld:
Dat neemt kwadratisch af met de afstand.

1 Ampere door een leiding op 80 cM afstand heeft een even groot effect als 10.000 Ampere op 80 Meter.

Dankjewel. Heb ik er dus weer niks van begrepen. Dank zij circuitsonline leer ik er weer bij.

Want ik dacht dat Maxwell samenvat dat kringintegraal Hsubl.dl=sigma(i)

In een cirkel met straal R om EEN met i stroomvoerende draad, is dus de magnetische veldsterkte H omgekeerd evenredig met de afstand tot de stroomvoerende draad en niet met het kwadraat van die afstand.

Dus 2.pi.R.H=i Als R dus toeneemt (dat is de afstand tot de draad) neemt H evenredig en niet kwadratisch af, dacht ik. Dus 10000 A op 100 m heeft effect van 100 A op 1 meter. Mee eens?

Op 14 augustus 2018 17:57:39 schreef ohm pi:
Het magnetisch veld zou ik met Helmholz-spoelen onderdrukken, wat @pokemon op 13 aug 2018 23:32:51 al schrijft. Voor het bouwen van die spoelen moet je wel de richting (en sterkte) van het magnetische veld kennen.

Daar kom je achter als je pickupspoelen plaatst in X, Y en Z richting buiten je Helmholtzveld. Nodig ook in verband met de variabele belasting van het hoogspanningsnet of lokale laagspanningsnet

Anoniem

Op 14 augustus 2018 16:20:21 schreef bluefan:
Ik heb kennelijk nogal een onderwerp aangesneden, met sterk wisselende reacties (nog net geen 50hz zou ik denken :P ).

Ja, natuurlijk, als je vaag blijft met je vraag krijg je een enorme diversiteit aan antwoorden waarvan vele naast de kwestie. Daarom dat de mod direct al wat snoeide.

@grotedikken: Je mag wel iets minder gefrustreerd reageren. Ik heb diverse interesses, maar juist de relevante genoemd. Ik heb een oude elektronenmicroscoop die ik levend wil krijgen, wordt die beinvloed? Een afbuiging van een elektronenbundel, al is het maar een fractie van een micrometer, is dan al funest.
Als ik (fracties van) picoamperes wil meten en daar zelf een schakeling voor maak, ga ik dan de 50hz nog harder tegenkomen? Ja ik ben ambititeus, maar met bijna een PhD op zak en al best een ingericht lab geen scholiertje.

Niet ik ben gefrustreerd, maar degene die verwonderd is dat ik uit dat vage verhaaltje niet direct de grote geleerde van een beginner kan onderscheiden. Waarvoor mijn welgemeende excuses, sorry dokter.

Had je direct je niveau en project iets meer gedetailleerd vermeld, dan had mijn reactie niet gehoeven. Een studentje die wat experimenteert met simpele schoolproefjes heeft uiteraard slechts geringe praktische kennis en budget. Het heeft dan ook geen zin om een moeilijk te realiseren en dure oplossing voor te stellen.

Maar iemand als jij die op een dergelijk niveau bezig is, mag best een degelijk afgeschermde ruimte hebben als
labo. Dat houdt nog wat heel wat meer in dan wat holletjesdraad spannen. Als je daarmee de stoorvelden binnenshuis opgewekt kunt bannen hoef je je ook geen zorgen te maken over die van de HS lijn.

En daarmee heb je volgens mij ook de juiste oplossing gekregen die ik nog eens herhaal. Je moet de nodige voorzieningen treffen tegen allerlei stoorvelden, niet enkel van 50 Hz, maar ook van wifi, GSM, adapters en dergelijke. En je moet het doen voordat je je lab inricht en niet vlug-vlug maar weldoordacht. Je kunt dergelijke delicate zaken niet zonder een grondige voorstudie optimaliseren. En als je nu al met dergelijke extreme gevoelige apparatuur bezig bent zal het in de toekomst alleen maar erger worden. Je moet dus een investering doen in een EMC vriendelijke ruimte in je werkplaats. Dat hoeft niet je ganse werkplaats te zijn. Door de meeste digitale ontwerpers wordt dit vaak als hocus-pocus gezien, Maar jij hebt vast al de nodige kennis daarover. Dus een degelijke afgeschermde ruimte, elke in en uitgaande voeding en signaallijn ontkoppelen en maatregelen nemen tegen statische ontladingen.
En je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je beschermt ook de andere huisgenoten en de buren tegen de ongewenste signalen die je met je experimenten mogelijk zelf opwekt.

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 augustus 2018 16:20:21 schreef bluefan:
Ik heb kennelijk nogal een onderwerp aangesneden, met sterk wisselende reacties (nog net geen 50hz zou ik denken :P ).

[....]
Alle dingen die goed gaan zijn mooi, maar ik wil graag weten waar het fout gaat.

[...]
Ik heb een oude elektronenmicroscoop die ik levend wil krijgen, wordt die beinvloed? Een afbuiging van een elektronenbundel, al is het maar een fractie van een micrometer, is dan al funest.
Als ik (fracties van) picoamperes wil meten en daar zelf een schakeling voor maak, ga ik dan de 50hz nog harder tegenkomen? Dat speelt bij fotodiodes, PMT's accelerometers, allemaal hoogimpedante schakelingen. Zo gek zijn m'n suggesties dus niet.
Genoeg projecten zijn nog geen praktijk, maar dat zou het beantwoorden van de vraag niet moeten tegenhouden. Ja ik ben ambititeus, maar met bijna een PhD op zak en al best een ingericht lab geen scholiertje.

Ha bluefan,
Ik zou bij een elektronenmicroscoop eerder denken aan nanometers, misschien zelfs picomters, althans op preparaat niveau. Of gaat het misschien om een scanning elektronenmicroscoop?

Zou de dikte van de vacuümbuis niet voldoende zijn om een magnetisch veld tegen te houden? Het kijkglas boven de fosfor ligt daar ver vandaan. Veder verwacht ik nauwe diafragma's tussen object en het open gebied, die waarschijnlijk de verschillende magnetische velden op zijn minst sterk nivelleren. Wat is de diameter van de openingen waar de elektronenbundel door moet ter hoogte van de plaatsen war de bundel het smalst is?

Op het lab waar ik werkte stond de elektronenmicroscoop in het centrale deel van de hoogbouw, juist in de buurt van de schachten waar de leidingen en kabels voor het hele gebouw door liepen, evenals de liften. Het was weliswaar niet mijn afdeling, maar ik heb nooit vernomen dat men daar last van had. De microscoop zou dan immers fluks in een andere ruimte geplaatst zijn ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 augustus 2018 00:31:48 schreef Tidak Ada:
….maar ik heb ooit vernomen dat men daar last van had.

Ik denk dat je nooit bedoelt.

mel

Golden Member

Een beetje elektronisch lab, zit inderdaad in een kooi van Faraday.
En liefst nog trillingsvrij ook...
Ik denk niet dat je dat met een stuk kippegaas, of zelfs met een
zeecontainer kan oplossen..
In een zeecontainer zitten ook gaten...
Een afscherming maken voor een lab is een vak apart..om maar te zwijgen van de voeding voor de diverse meetapparatuur. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Het aardmagnetisch veld wat je hier op het aardoppervlak meet varieert ook met b.v. het dag en nacht ritme, en zonneactiviteit. Zo'n instrument als een electronenmicroscoop zal op die variaties toch ook gebouwd moeten zijn.
Of zijn de labs waar die dingen staan al volledig afgeschermd?

Bij zendamateurs was de truc bekend van het ophangen van een gemagnetiseerde draad of staaf, aan een draad die je enigszins tordeert zodat de draad niet noord-zuid wijst maar b.v. noordoost-zuidwest. Door de variaties in het aardmagnetisch veld gaat die draad draaien en uit de positie van de draad kun je dan weer voorspellingen doen v.w.b. propagatie condities op HF/VHF.

Op 15 augustus 2018 10:38:44 schreef mel:
In een zeecontainer zitten ook gaten...

Ja, voor de hijsklampen. Maar die geven geen toegang tot het inwendige. Het enige probleem zit bij de deuren, daar zal je iets moeten doen om ze elektromagnetisch lekdicht te maken.
Verder denk ik dat het allemaal wel meevalt. Als de spullen waar TS mee experimenteert zo gevoelig zijn dat ze last hebben van een HS lijn op 80 meter afstand dan hebben ze ook last van zijn eigen huisinstallatie. Dan zal er ook afscherming nodig zijn als hij midden op de hei zit.

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 augustus 2018 09:27:58 schreef KlaasZ:
[...]Ik denk dat je nooit bedoelt.

Inderdaad, slip of the finger ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 augustus 2018 18:12:36 schreef pokemon:
Dus 2.pi.R.H=i Als R dus toeneemt (dat is de afstand tot de draad) neemt H evenredig en niet kwadratisch af, dacht ik. Dus 10000 A op 100 m heeft effect van 100 A op 1 meter. Mee eens?

Dus H= i / (2 pi R). Voor één geleider klopt dat. Je gebruikt dan maar één R.
Maar stel nu eens dat je een tweedraads leiding hebt; één heen, één terug. Omdat de heen- en teruggaande stromen even groot zijn, zullen de velden van de draden elkaar in alle 'uitwendige' punten voor een groot deel opheffen; alleen tussen de draden versterken de velden elkaar.

Het sterkste veld krijg je nog, als jouw punt 'P' in het vlak van de twee draden ligt: het afstandverschil is dan het grootst en de verzwakking dus het kleinst.
Nemen we de afstand tussen de draden d, dan is de afstand van P tot de ene draad bijvoorbeeld R, en tot de andere draad R+d.
Het veld van de ene draad is H1= i/(2 pi R). Het veld van de andere draad is H2= i/(2 pi (R+d)). Omdat i hierin andersom loopt, is het totale veld het verschil tussen beide:
H= H1 − H2
  = i/(2 pi) × (1/R − 1/(R+d))
  = i/(2 pi) × d/(R2+R·d)
  = k/(R2+R·d)
waarin k constant is.

Voor dezelfde R is in andere richtingen het veld zwakker. Bij de berekening moet je dan ook rekening houden met de verschillende richtingen van de twee velden.
(Eigenlijk zou je ook rekening moeten houden met het faseverschil door de verschillende afstanden, maar omdat hier de golflengte 6000 km is, is het effect bij de hier gebruikte afstanden te verwaarlozen).

De noemer R2+R·d is voor afstanden van meer dan d ongeveer kwadratisch in R.
Voor een driefasensysteem is de berekening langer, maar niet moeilijker. Je kunt aantonen dat dit soort berekeningen altijd neerkomt op een vraagstuk over een magnetische dipool, waarvoor die kwadraatwet dus een goede benadering is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha bluefan,

Interessante vraag nu weet ik niet precies welke experimenten je doet maar ik zit zat in de zelfde hoek.
En ik kan je zeggen dat je gerust een huisje met een leuk tuintje een meter of 80 van de HS lijn kan nemen.
Als je verder niet bang bent dat er iets kan gebeuren is het voor je experiment totaal geen punt.

Even het gezondheidsaspect voor volwassenen geen punt voor kleine kinderen even opletten maar dat geldt voor alle risico volle zaken bij de kleintjes groeien de organen nog.

Verder je experimenten ik heb zelf ook een aantal lasers en een STM elektronen microscope heb ik wel mee gewerkt enkele experimenten mogen doen verder niets.
Wel ben was ik bezig met onderzoek laag in frequentie 0.001Hz in verband met 1/F ruis.

De grootste stoorbron is niet de HS lijn ook niet de binnen installatie maar ben je zelf :o
Dus altijd je DUT of sample afschermen ik heb zo'n soort couveuse als afscherming.
Deze kist is H/E afgeschermd.
Maar dan de ruis als je niet koelt is net als in alle andere communicatie en meetsystemen waar je tegen aan loopt en je kunt er niet omheen :(

Dus al met al zie ik geen probleem een HS grond kabel heeft een 10X groter veld dan je HS lijn aan de vakwerk mast.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Ga jij eens op 80 meter afstand staan met je lampjes. Succes!

Bovendien zijn die foto's een heel klein beetje nep: het moest echt helemaal donker zijn en dan lichten ze een heeeeel klein beetje op. In de schemering zag je helemaal niks. Die foto's zijn genomen met een erg lange sluitertijd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 17 augustus 2018 17:44:56 (66%)

de truc is om kortere tl buizen te nemen, 36W en al voorgewarmd, dan geven ze wel wat meer licht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha,

Mooie foto zo kan je ook het field patroon optekenen :D en wel met zijn kont in de grond anders werkt het niet.
Maar ja meer kan je er ook niet mee doen.
Om aan te geven dat er een veld is is het leuk maar om ons een beetje te prikkelen moet het veld 20.000X sterker zijn.
Het enige wat zichtbaar is in het korenveld zijn de strepen veroorzaakt door de regendruppels van de draden :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als de overheid een uitkoopregeling heeft gemaakt voor huizen onder hoogspanningslijnen met waardes die liggen in de nanotesla's, dan is er toch echt wel wat meer aan de hand. Maar ondergrondse leidingen stralen ook.

De modernisering is de achteruitgang.

ondergrondse leidingen stralen veel minder, die liggen dichter bij elkaar, iets wat de straling direct vermindert, ook liggen die kabels in buizen en er ligt een meter zand overheen, dat helpt ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha D Tech,

Misschien om een andere reden? op dit moment wordt er nog van uitgegaan dat de afstanden groot genoeg zijn om geen gevaar op te leveren.
Daar kan je natuurlijk je bedenkingen bij hebben maar laten we het hebben over de techniek.
Het hele probleem zit er in dat je de efecten pas na jaren blootgesteld te zijn kan peilen.
Maar heel veel mensen wonen niet hun hele leven lang in het zelfde huis/omgeving dus de steekproef is heel complex.
Daarom gaf ik ook @TS aan dat het gevaar bij kleine kinderen het grootst is dat geldt ook voor de GSM en dergelijke.
Maar zeker bij kinderen die later elders gaan wonen is na 40jaar als bijvoorbeeld leukemie optreed het heel moeilijk om een verband te leggen dat er in de jeugd een Hoogspanningslijn in de buurt was.
Zoals in een draadje over GSM 5G ter discussie is gekomen de wetenschap is nog niet eenduidig.
En dan is 5G of 1G veel schadelijker de golflengte is veel korter het magnetisch veld wisselt veel sneller als ik dat zou kunnen volgen dan zou ik ook duizelig worden :r dus hoe mijn cellen hierop reageren :? .
Lang is men er van uitgegaan dat 50Hz dat is zo'n lange golflengte daar zijn wij maar een stipje bij in vergelijking geen schade op onze cellen kan uitoefenen maar.... niets is minder waar.
Het punt is alleen jij zit niet de hele dag onder die draden en je woont er ook niet onder maar best een stukje er vanaf de veldsterkte ligt dan in de uT veel minder als een grondkabel die straalt wel 5X meer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Waar je ook leeft, je overleeft het toc niet, gewoon die hut kopen voor weinig en genieten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.