De SDR Techniek.

Er zijn diverse SDR tranceivers van de grote merken als Yaesu, Kenwood en meer te koop. Ook in autoradio's wordt het tegenwoordig toegepast.

Ik vraag me af hoe goed dit nu in de praktijk werkt. Ikzelf heb wat toch een paar nadelen van de SDR techniek ontdekt. De gevoeligheid van de ingang voor hele harde radiosignalen op een heel andere frequentie dan de gewenste ontvangst frequentie lijkt een zwak punt. De ingang lijkt hiermee te kunnen beschadigen waardoor de ontvanger doof wordt. Uiteraard kun je bij dergelijke systemen geheel niets meten en is er evenmin toegang te verkrijgen met software in de vorm van een debugger, of zoiets.

In een conventionele ontvanger was dit geen probleem. De allereerste trap waar de antenne aanhangt is een filter die alle ongewenste frequenties zoveel dempt dat de hf versterker niet meer kan beschadigen. Behalve door een EMP ofzo.

Bij een SDR hangt de antenne in principe direct aan de AD converter. Het filter is hier alleen de antenne. Zit je op de twee meter te ontvangen met een gevoeligheid van 0,6 µV en je zet daarnaast de HF-set aan op de 40 meter band met 400W pep als de antennes bij elkaar in de buurt staan. Dan er waarschijnlijk wel iets in je ad converter sneuvelen.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met moderne SDR ontvangers. Werken ze super goed? Hoe zijn de signaal ruisverhoudingen. Echt volgens de cijfertjes in de folders. Groot en zeer groot signaal gedrag? Valt het misschien tegen waardoor je zegt toch liever een conventionele ontvanger te hebben?

Wat die hele hele harde grote signalen betreft heb ik dus zo mijn bedenkingen maar die ervaringen heb ik niet met hamradio spul. Met ham radiospul heb ik wat dat betreft geen ervaringen. Die radio's kunnen dus zo maar erg goed zijn. Mijn ervaringen met b.v. gnu radio zijn best leuk. Dat is leuk speelgoed.

Ik vraag me af wat anderen hier voor ervaringen mee hebben.

Hubie

Special Member

Met SDR transceivers heb ik geen ervaring.
Wel heb ik al jaren een Perseus SDR ontvanger.
Werkt grandioos.!
met 1 muisklik maak je de filters zo breed of smal als je wilt

Preselector heb je ook gewoon in SDR ontvangers als dat noodzakelijk is. SDR heb je ook in diverse vormen. Analoge mengschakelingen kunnen geoptimaliseerd worden voor bepaalde toepassingen met sublime resultaten maar dit geldt net zo goed voor SDR. SDR zal conventionele ontvangers op steeds meer plaatsen vervangen naarmate de ADC's beter en sneller worden.

This is the world we know best, the world of madness