Installatieautomaat eruit

Hallo,

Na aanschaf van een nieuwe combi-magnetron, welke op een aparte groep staat, gaat bij het aanzetten van de magnetron af en toe (1 op de 10 keer) de automaat eruit.
Het aanzetten van de oven gaat probleemloos.
Zou het aan de automaat kunnen liggen, kan ik er bv een tragere automaat in zetten?
Voor de 1 keer in de week uitval wil ik eigenlijk de oven niet terugsturen.
Het gaat om een ABB S 261 B 16 installatieautomaat.

pa3gws

Golden Member

Is het een nieuwe of een oude automaat?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is een automaat van 2001
De vorige combi-oven die op dezelfde groep zat heeft hier nooit last van gehad.
De combi-oven heeft een aansluitwaarde van 3.35kW

[Bericht gewijzigd door Lageweg13 op maandag 13 augustus 2018 17:22:04 (19%)

pa3gws

Golden Member

En als je de combi voor de test even op een andere groep zet?
Als het probleem in de combi zit zal je er beter mee terug gaan.
Want dan zit er iets niet goed in het apparaat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Of de inschakel vertraging van trafo magnetron gedeelte werkt niet of installatie automaat is lam aan het worden. Kan dat vorige magnetron geen last had daar vermogen misschien minder was?? eerst 750W nu 1000 W??

denk het ook, vooral bij goedkope combi's heb ik vaker problemen met dat relais en weerstand op een kleine print gehad, dat is de inschakelvertraging van de magnetron trafo. op t werk deed de magnetron dit ook, maar alleen op de hoge stand, ding is 3200W op de magnetronstand, een 400W aan verlichting kon er echt niet meer bij op die groep :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

3200W of 3200VA? Lijkt me sterk dat jullie een magnetron hebben van meer dan 3kW, dat zijn industriële vermogens. Goedkope magnetrontrafo's willen wel vaak nog een onderbemeten kern hebben en die verzadigen makkelijk* als er niet op het juiste moment in de netcyclus wordt ingeschakeld. Je zou een uit de kluiten gewassen NTC kunnen installeren, maar dan moet je magnetron open.

*Sine toont hier hoe dat er uit ziet in spanning/stroom.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 13 augustus 2018 21:40:54 (15%)