Aansluiten Bosch inductieplaat op 3-fasen

Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik een huis gekocht waar ik de bestaande keuken heb vervangen door een nieuwe. In de oude keuken zat een keramische plaat die is aangesloten op een 3-fasen groep. Nu wil ik een nieuwe inductieplaat aansluiten op dezelfde 3-fasengroep. Ik kom alleen niet helemaal uit het aansluitschema die bij de inductieplaat zit.

Ik heb de perilex wcd aangesloten als onderstaande schema (zie ook bijlage):
https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400...cd_001.png

Ik heb de perilex stekker aangesloten als onderstaand schema (zie ook bijlage:
https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400...cd_002.png

In de bijlage is de foto te zien met de sticker met aansluitschema voor de inductie:
Zoals je ziet op de foto wordt 3N wel genoemd maar is mij niet geheel duidelijk hoe ik dit aan moet sluiten.

Het gaat om een Bosch PIV895DC1E

Graag julie reacties. Alvast bedankt

je hebt het schema met 2N nodig, L3 op de perilex aansluiting gebruik je niet. het fornuis doet maar 7400W max wrs, dat kan al op een fornuisgroep die bestaat uit 2x 16A automaten.

je hebt wel zeker 3 fasen? beste even meten hoe dit zit, niet altijd is het wat het lijkt. ook de elektrameter zelf kan dit aangeven, een 3 fasen model heeft dat erop staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie geen 3N in je 2e tekening, maar op zich is dat bij een inductieplaat niet vreemd, de meeste werken op 2 fases. Alleen de grotere gebruiken 3 fase (itt tot een keramische plaat welke vaak wel 3 fase gebruikt)

Je kan het 2N schema gewoon gebruiken.
BU (Blue, Blauw) op de NUL
BN (Brown, Bruin) op L1
BK (Black, Zwart) op L2

Uiteraard kun je ook 2 andere fases gebruiken, afhankelijk van de belastingen door andere apparaten op de fases.
GY (Grey, Grijs) wordt doorgelust in je kookplaat aan BU (Zwart) met een draadbrugje.

In je perilex blijft dus 1 aansluiting (L3) ongebruikt.

Ik ga wel uit van een werkelijke 3-fase groep met 400V tussen de fases, bij een 1-fase moet je de nul DUBBEL bedraden, dus zowel BU als GY.
Bij een 220V fasenet (Zoals bv in BE) moet je 'm ook anders aansluiten.

In alle gevallen: Goed nameten, Perilex wil ook nog wel eens anders bedraad worden!

Bedankt voor de snelle reacties.

Zover mijn elektrokennis gaat is het een 3fasen groep. In de meterkast zit zon grote brede schakelaar. Dus als ik het goed begrijp sluit ik de boel aan op 2fasen.

@DJSmiley: 3N staat verticaal naast de andere schrmas.

Ook voor een zogenaamde kookgroep hoor je zo'n brede schakelaar te gebruiken. Dat hoeven maar 2 groepen te zijn. Maar goed. Als we er op vertrouwen dat je inderdaad 3 fasen hebt, dan zou ik aanraden om tot de perilex WCD gewoon 3 fasen te houden en de plaat dan maar 3 fases te laten gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij verwijdering van de oude kookplaat zag ik dat er 3 bruine, 1 blauwe en aarde uit de wcd komen. Op de bruine draden zat spanning. Hoeveel spanning tussen de fasen heb ik niet gemeten.

@rew: hoe sluit ik de plaat dan aan zodat ie 3 fasen gebruikt?

Op 14 augustus 2018 09:59:53 schreef Nautster:
Zover mijn elektrokennis gaat is het een 3fasen groep. In de meterkast zit zon grote brede schakelaar.

Laat anders even een foto zien van de groepsautomaat die naar de perilex gaat. En geef het type van de elektriciteitsmeter, dan weten we het zeker.
En de grootste zekerheid krijg je door de spanningen op de perilex te meten.

B16 krachtgroep en krachtstroom meter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo op het oog lijkt het wel een 3-fase kast: Krachgroep, 3-fase aardlekautomaten enz. 99% zeker dat je 3-fase hebt.
Maar zoals gezegd, meten is weten.

Wel zou ik de grijze groepen even checken wat er allemaal op zit. De aardlek hiervan is 0,5A en als het even kan zou ik die liever vervangen door een 30mA exemplaar.

(of de hele kast, kastje is toch wel een jaartje of 25-30 gok ik). Zoiezo eens goed (laten) testen of alles nog correct functioneerd bij een aardlek of sluiting)

denk dat ie van begin 90's is, origineel vanuit het huis zo te zien. na 1995 mocht de 0,5A aardlek niet meer bij nieuwbouw/vervanging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus even voor de duidelijkheid.
We gaan er nu even vanuit dat ik een 3fasen aansluiting heb. De wcd en perlilex stekker aangesloten volgens een 3-fasen aansluiting. (Zie de bijlages van vorige post).

Hoef ik niets te veranderen aan de wcd en stekker aansluitingen?

@DJSmiley: als ik de plaat aansluit op 2 fasen. Kan ik dan gewoon de grijze bij de zwarte doen in dezelfde aansluitklem van de kookplaat? (Uitgaande dat ik niets wijzig aan de wcd en stekker)

Of kan ik gewoon de grijze in aansluitklem 4 doen (zie foto aansluitschema)

Op 14 augustus 2018 10:53:20 schreef Nautster:
Woning is gebouwd in 1996

opgeleverd in 1996, bouwvergunning afgegeven in 1995 toen een 0,5A aardlek nog mocht. dat geld voor meer dingen die veranderd zijn in de bouw met de jaren, die geld wanneer de vergunningen zijn afgegeven, niet de opleverdatum.

grijze draad heb je niet nodig, dus afisoleren en beste niet aansluiten in de stekker. je hebt geelgroen-bruin-blauw-zwart nodig.

als je wel een spanningzoeker hebt, dan kun je ook al iets zien, op 3 pennen van het wcd licht deze dan op. bij een kookgroep zijn dat maar 2 pennen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus het aansluitpunt 4, waar de grijze normaal gesproken in gaat, blijft dan leeg?

als je kijkt zie je een brugje tussen grijs en blauw, als je l3 aan zou sluiten heb je meteen kortsluiting tussen L3 en nul. die draad dus los laten en af isoleren, beste niet aansluiten in de stekker en daar ook afknippen tot tegen de buitenmantel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helemaal goed. Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Veel en goede informatie.

Naar de Perilex WCD gaan VIJF draden: PE, N, L1, L2, L3.
Op de kooplaat moet je er vier aansluiten: PE, N, L1, L2. Ergens gaat die L3 "doodlopen".

Als je een vijfaderige kabel naar de stekker hebt, dan zou IK er denk ik voor kiezen om hem in de stekker vol te bedraden en dan daar-waar-je-ruimte hebt, hem netjes te isoleren.

Minder draden onder spanning, minder kans op ongeluken is ook een redenering. Dan sluit je hem niet aan in de stekker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals eerder gezegd, je kan ook L1 of L2 laten "doodlopen". Om te weten wat het handigst is moet je wel uitzoeken hoe de rest over de fasen is verdeeld. Als b.v. de wasmachine op L1 zit kan je voor het fornuis beter L2 en L3 gebruiken.

Op 14 augustus 2018 12:56:22 schreef KlaasZ:
Zoals eerder gezegd, je kan ook L1 of L2 laten "doodlopen". Om te weten wat het handigst is moet je wel uitzoeken hoe de rest over de fasen is verdeeld. Als b.v. de wasmachine op L1 zit kan je voor het fornuis beter L2 en L3 gebruiken.

Wasmachine gebruikt anno 2018 niet zoveel meer, je doet meestal wasjes op 30 graden oid, itt vroeger de kookwas.

Ik zou eerder kijken naar praktisch keukengebruik. De kans dat een oven, boiler of vaatwasser gelijktijdig aanstaan met de kookplaat is groter dan de wasmachine of droger.
Maar goed, zeker met inductie is het verbruik in de praktijk laag, aangezien je de pit nooit continue op vol vermogen hebt.

Ik heb mijn oven op de 'vrije' fase gezet aangezien die het meest gebruikt wordt tijdens de keukenactiviteiten en relatief lang een hoger vermogen trekt.

Die wasmachine was ook maar een voorbeeld. Je zou eigenlijk eerst moeten analyseren wat er op welke fase zit, en je dan gaan afvragen welke grote verbruiker tegelijk met dat fornuis gebruikt gaat worden. En op grond van die analyse kan je kiezen welke fasen je voor dat fornuis gaat gebruiken.

Als je het allemaal goed wil doen komt er dus wat meer bij kijken dan: welk draadje moet waar komen.

in de oude situatie zat er een keramische plaat in, welke veelal de 2 kleine pitten en de besturing op L3 hebben zitten. die kleine pitten zijn 900W en de grote een 2500-3000W de stuk. wrs had L1 en L2 dus al het meeste vermogen erop zitten.

op die 500ma aardlek zitten 3 groepen en op de 30ma aardlek ook 3, dat zou een gelijke verdeling van de groepen over de fasen moeten betekenen. kan zelfs zijn dat de fornuisgroep niet eens een aardlek heeft. achter de 500ma zit magnetron, wasmachine, vaatwasser aan dat kaartje te zien links van de kast. logischerwijs zou dat L1 magnetron, L2 wasmachine, L3 vaatwas zijn. echter heeft ts de keuken vervangen, dus kan de indeling ook veranderd zijn nu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb gisteravond eens even de kap van de stoppenkast gehaald om even te analyseren welke fase op welke groep zit. En inderdaad, zoals testman al aangaf is L1 de oven, L2 de wasmachine en L3 de vaatwasser. Inmiddels weet ik ook welke draad (bij perilex wcd) welke fase is.
Ik moet 1 van de fasen isoleren. De vaatwasser lijkt mij in deze de beste keus.
Maar ik hoor graag jullie advies

Ik zou voor de oven kiezen. Die gebruikt relatief veel en langdurig vermogen waarbij de tijd ook nog vaak samen zal vallen met de inductiekookplaat. Dus die heb je graag op een andere fase dan de twee van de kookplaat.

De vaatwasser en de wasmachine gebruiken niet langdurig heel veel vermogen en ze staan meestal niet aan tijdens het koken.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ow ja Ik bedoelde inderdaad de oven. Maar bedankt voor je reactie.

Allen bedankt voor de hulp. Ik kom hier zeker verder mee. Deze kan dicht