Aansluiten Bosch inductieplaat op 3-fasen


denk dat ie van begin 90's is, origineel vanuit het huis zo te zien. na 1995 mocht de 0,5A aardlek niet meer bij nieuwbouw/vervanging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus even voor de duidelijkheid.
We gaan er nu even vanuit dat ik een 3fasen aansluiting heb. De wcd en perlilex stekker aangesloten volgens een 3-fasen aansluiting. (Zie de bijlages van vorige post).

Hoef ik niets te veranderen aan de wcd en stekker aansluitingen?

@DJSmiley: als ik de plaat aansluit op 2 fasen. Kan ik dan gewoon de grijze bij de zwarte doen in dezelfde aansluitklem van de kookplaat? (Uitgaande dat ik niets wijzig aan de wcd en stekker)

Of kan ik gewoon de grijze in aansluitklem 4 doen (zie foto aansluitschema)

Op 14 augustus 2018 10:53:20 schreef Nautster:
Woning is gebouwd in 1996

opgeleverd in 1996, bouwvergunning afgegeven in 1995 toen een 0,5A aardlek nog mocht. dat geld voor meer dingen die veranderd zijn in de bouw met de jaren, die geld wanneer de vergunningen zijn afgegeven, niet de opleverdatum.

grijze draad heb je niet nodig, dus afisoleren en beste niet aansluiten in de stekker. je hebt geelgroen-bruin-blauw-zwart nodig.

als je wel een spanningzoeker hebt, dan kun je ook al iets zien, op 3 pennen van het wcd licht deze dan op. bij een kookgroep zijn dat maar 2 pennen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus het aansluitpunt 4, waar de grijze normaal gesproken in gaat, blijft dan leeg?

als je kijkt zie je een brugje tussen grijs en blauw, als je l3 aan zou sluiten heb je meteen kortsluiting tussen L3 en nul. die draad dus los laten en af isoleren, beste niet aansluiten in de stekker en daar ook afknippen tot tegen de buitenmantel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helemaal goed. Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Veel en goede informatie.

Naar de Perilex WCD gaan VIJF draden: PE, N, L1, L2, L3.
Op de kooplaat moet je er vier aansluiten: PE, N, L1, L2. Ergens gaat die L3 "doodlopen".

Als je een vijfaderige kabel naar de stekker hebt, dan zou IK er denk ik voor kiezen om hem in de stekker vol te bedraden en dan daar-waar-je-ruimte hebt, hem netjes te isoleren.

Minder draden onder spanning, minder kans op ongeluken is ook een redenering. Dan sluit je hem niet aan in de stekker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals eerder gezegd, je kan ook L1 of L2 laten "doodlopen". Om te weten wat het handigst is moet je wel uitzoeken hoe de rest over de fasen is verdeeld. Als b.v. de wasmachine op L1 zit kan je voor het fornuis beter L2 en L3 gebruiken.

Op 14 augustus 2018 12:56:22 schreef KlaasZ:
Zoals eerder gezegd, je kan ook L1 of L2 laten "doodlopen". Om te weten wat het handigst is moet je wel uitzoeken hoe de rest over de fasen is verdeeld. Als b.v. de wasmachine op L1 zit kan je voor het fornuis beter L2 en L3 gebruiken.

Wasmachine gebruikt anno 2018 niet zoveel meer, je doet meestal wasjes op 30 graden oid, itt vroeger de kookwas.

Ik zou eerder kijken naar praktisch keukengebruik. De kans dat een oven, boiler of vaatwasser gelijktijdig aanstaan met de kookplaat is groter dan de wasmachine of droger.
Maar goed, zeker met inductie is het verbruik in de praktijk laag, aangezien je de pit nooit continue op vol vermogen hebt.

Ik heb mijn oven op de 'vrije' fase gezet aangezien die het meest gebruikt wordt tijdens de keukenactiviteiten en relatief lang een hoger vermogen trekt.

Die wasmachine was ook maar een voorbeeld. Je zou eigenlijk eerst moeten analyseren wat er op welke fase zit, en je dan gaan afvragen welke grote verbruiker tegelijk met dat fornuis gebruikt gaat worden. En op grond van die analyse kan je kiezen welke fasen je voor dat fornuis gaat gebruiken.

Als je het allemaal goed wil doen komt er dus wat meer bij kijken dan: welk draadje moet waar komen.

in de oude situatie zat er een keramische plaat in, welke veelal de 2 kleine pitten en de besturing op L3 hebben zitten. die kleine pitten zijn 900W en de grote een 2500-3000W de stuk. wrs had L1 en L2 dus al het meeste vermogen erop zitten.

op die 500ma aardlek zitten 3 groepen en op de 30ma aardlek ook 3, dat zou een gelijke verdeling van de groepen over de fasen moeten betekenen. kan zelfs zijn dat de fornuisgroep niet eens een aardlek heeft. achter de 500ma zit magnetron, wasmachine, vaatwasser aan dat kaartje te zien links van de kast. logischerwijs zou dat L1 magnetron, L2 wasmachine, L3 vaatwas zijn. echter heeft ts de keuken vervangen, dus kan de indeling ook veranderd zijn nu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb gisteravond eens even de kap van de stoppenkast gehaald om even te analyseren welke fase op welke groep zit. En inderdaad, zoals testman al aangaf is L1 de oven, L2 de wasmachine en L3 de vaatwasser. Inmiddels weet ik ook welke draad (bij perilex wcd) welke fase is.
Ik moet 1 van de fasen isoleren. De vaatwasser lijkt mij in deze de beste keus.
Maar ik hoor graag jullie advies

Ik zou voor de oven kiezen. Die gebruikt relatief veel en langdurig vermogen waarbij de tijd ook nog vaak samen zal vallen met de inductiekookplaat. Dus die heb je graag op een andere fase dan de twee van de kookplaat.

De vaatwasser en de wasmachine gebruiken niet langdurig heel veel vermogen en ze staan meestal niet aan tijdens het koken.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ow ja Ik bedoelde inderdaad de oven. Maar bedankt voor je reactie.

Allen bedankt voor de hulp. Ik kom hier zeker verder mee. Deze kan dicht

Bovenstaande discussie was ook voor mij nuttig. Bosch inductieplaat. Heeft maar 2 fasen nodig, en ik heb 3 fasen krachtstroom aansluiting met een wandcontactdoos met N, L1,L2,L3, waar ooit een keramische kookplaat op stond aangesloten die 3 fasen perilex 380V nodig had.

Ik kan mijn nieuwe inductie dus aansluiten op zeg L2 L3 N en aarde. Dan heb ik wel 1 fase over en die zou ik goed kunnen gebruiken voor de electrische oven (staat nu op andere groep aangesloten met verlengsnoer, wat ik onwenselijk vind). De oven verlangt een 220V 1 fase 16A aansluiting en heeft een gewone 3 aderige draad met geaarde stekker eraan vast.

Kun je de ovendraadstekker eraf knippen en de drie draden (aarde, nul, fase) op het aansluitplaatje van de inductieplaat aansluiten, dus op de niet gebruikte L1 aansluiting, de tweede nul aansluiting, en de aarde draad. Of kan dat gewoon niet omdat de stroom niet automatisch van de inductieplaat (zonder dat die aan staat) wordt doorgesluisd naar de oven (L1,N,aarde)

Hoop dat jullie nog een doe-het-zelf tip hebben voor me. Alvast dank.

Op 15 december 2019 01:32:58 schreef GGroen:
Kun je de ovendraadstekker eraf knippen en de drie draden (aarde, nul, fase) op het aansluitplaatje van de inductieplaat aansluiten, dus op de niet gebruikte L1 aansluiting, de tweede nul aansluiting, en de aarde draad.

Als het aansluitsnoer van de inductiekookplaat vijf aders heeft en alle drie de fasen op het aansluitblokje van de inductiekookplaat aanwezig zijn, zou dat schakeltechisch moeten kunnen. Wel de twee nullen doorverbinden. Of ik het ook zo zou doen? Daar moet ik nog eens even over nadenken...

Of kan dat gewoon niet omdat de stroom niet automatisch van de inductieplaat (zonder dat die aan staat) wordt doorgesluisd naar de oven (L1,N,aarde)

Het vervelende van drie fasen aansluitingen is dat als het het verkeerd doet, je 400 Volt kunt krijgen op iets wat voor 230 Volt gemaakt is. En dan ontsnapt de rook en werkt het niet meer. Dus laat er maar even iemand naar kijken die zulke vragen niet hoeft te stellen...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 december 2019 10:00:26 schreef mel:
Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

Tja, er mag wel meer niet. En van wie mag het dan niet? De NEN1010 (een richtlijn) gaat niet verder dan het WCD.

Mits goed uitgevoerd, trekontlasting, adereindhulsjes en zo, lijkt het me niet onveilig. Of het handig is, hangt af van de situatie.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 15 december 2019 10:00:26 schreef mel:
Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

Maar vroeger zag je ook veelvuldig kookplaten gecombineerd met een oven waarvan de knoppen van de kookplaat in het oven frontje zat.

In de praktijk zijn dit ook 2 apparaten . :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Het gaat om een Bosch PVQ775FC5E, wel zo handig om te vermelden.

Aansluitschema's moest ik wel even bestuderen, en hoop dat ik het begrijp. Alle drie schema's gaan ervan uit dat ik een 2L/2N wandcontactdoos heb, de manier waarop de draden aangesloten zijn lijken dat aan te geven, waaronder het 2N~ schema. Toch moet ik dat schema wel als vertrekpunt nemen omdat de anderen niet van toepassing zijn (1N, 2L/2N).

Echter ik moet mijn draden L1, L2, L3 en N wel even anders aansluiten anders komt er meteen kortsluiting. Ik heb immers een 3 fasen WCD (1 nul (en geen 2 nullen)en 3 fasen draden). Het schema geeft aan dat grijs (mijn L1) op N2 zou moeten aansluiten en N2 met N1 moet zijn doorverbonden. Dat gaat dacht ik helemaal fout.

Volgens mij moet ik gewoon mijn 3 fasen draden op 1,2,3 van de kookplaataansluitblok aansluiten, en mijn blauwe nuldraad op N1, en N2 met N1 verbinden (of verbonden laten zoals op schema). Het doorverbinden zorgt ervoor dat als de kookplaat 2 fasen aanspreekt op hoog vermogen dat stroom via de 2de fase draad ook een (nul)-terugweg heeft naar de WCD.

Heb ik dat goed begrepen (n.a.v. van wat Roetzen opmerkte over doorverbinden van N2 met N1, want ik begrijp/begreep niet wanneer je N2 met N1 moet doorverbinden en wanneer niet) of waar ga ik fout? Alvast mijn dank voor de reacties.

Als je echt twee fasen hebt dan het linker schema gebruiken. Je hebt dan maar 1 nuldraad nodig. De brug tussen klemmen 4 en 5 moet er dan in blijven.

Voor de oven zou ik naast de 3-fasen wcd nog een normale wcd zetten. Die tak je dan af van de 3-fasen wcd (Perilex?) op aarde, nul en de derde fase die je voor de kookplaat niet gebruikt.

O.k. Ik heb dus 3 fase draden en 1 nuldraad. Ik zou dan die grijze (L1) fasedraad moeten afknippen en ook aan de kant van de stekker moeten afkoppelen+afknippen. en dan schema 1 toepassen met 1 nul draad in N1 en de overgebleven 2 fasedraden L2 en L3 op aansluitpunten 2 en 3 (en N2 en N1 doorverbonden laten, zoals aangegeven in tekening).

Ja, dat van die extra wandcontactdoos is mooi idee. Enige is dat wat moet gaan breken in de muur om af te tappen en netjes een extra geaarde WCD (L1,Nul,aarde)te monteren en aan te sluiten. Misschien moet ik dat maar doen in plaats van de oven aan te sluiten op 1,4,aarde op het aansluitblok van de inductieplaat. Zou in principe ook moeten kunnen, echter ik weet niet of 1 op de inductieplaatblok ook inderdaad voor een L1 bedoeld is. Waarom doet Bosch 1,2,3 erop als je eigenlijk alleen maar 2 en 3 in de schemas gebruikt. Bedankt voor je suggestie!

Omdat ik nu van een gastoestel naar een inductieplaat overschakel, gebruikte ik die perilex WCD eigenlik zoals jij suggereert, althans een variant erop. Ik nam een perilex stekker en sloot een drie-aderige dikke electrakabel (max. 3600W) aan op L1,Fase,Aarde op de periliex stekker. Dus op de bovenste 2 stekkerpootjes en de middelste voor de aarde. Ik verwijderde de overige 2 (L2,L3) pootjes van de stekker om aan te geven dat het om een gestripte perilex stekker gaat die dienst doet als gewone geaarde 3-polige stekker. De draad verbond ik vervolgens met een lossse geaarde stekkerdoos (tot 3600W te belasten). De ovenstekker stopte ik vervolgens in die stekkerdoos en de perilex stekker in de perilex wandcontactdoos. Dus ik gebruikte de afgelopen jaren maar 1 van de 3 beschikbare fases. Heeft tot nu toe prima gewerkt, en is, volgens mij, veilig. Mijn oven is een 2600W oven dacht ik.

Waarom moet je gaan hakken? Is de Perilex een inbouwding die in het zicht zit?

de perilex WCD is ingebouwd in de muur achter de oven, en volledig buiten zicht. Dus beetje hakken is niet echt erg en kan prima gedaan worden. Wil mezelf dat hak en, later, beetje afstuccen, besparen. Moet nog wel even kijken of ik genoeg ruimte in die inbouwcontactdoos heb om 3 extra draden erin op te nemen en aan te sluiten.