Wasmachine maakt programma's nooit af na vervanging LNK304

Beste forumleden,

Ik ben bezig met de reparatie van een Whirlpool wasmachine, type AWO 2671.
Oorspronkelijk deed het toestel helemaal niets meer.
Het bleek het bekende probleem te zijn van een defecte LNK304 (12V voeding) op de besturingsprint.
De veiligheidsweerstand van 33 Ohm en de spoel die meestal ook defect gaan, bleken nog intact.
Na vervanging van de LNK304 kwam er weer leven in het apparaat.

Maar één en ander is nog niet juist. Volgende problemen doen zich voor:
- 1e poging, wasbeurt (60°C) - normale tijdsduur 1u35.
Het toestel lijkt te starten. Neemt een beetje water, de trommel draait eventjes en begint daarna opnieuw met een beetje water te nemen een paar toertjes te draaien enz enz... De tijd blijft op 1u35 staan.

- 2e poging - toestel geeft compleet foute tijdsduren aan op het display (veel korter dan normaal).

- 3e poging - Het toestel geeft opnieuw de juiste tijdsduren aan op het display. Opnieuw start ik het programma op 60°C. Het toestel start op 1u35 en schijnt goed te werken. De tijd loopt netjes af tot
bij het centrifugeren. Op 6 min van het einde springt de klok terug op 18min. Daarna loopt de tijd terug naar 6 min en springt vervolgens terug op 18min. Dit gaat zo eeuwig door...

- 4e poging, enkel centrifugeren: Het toestel start, maar loopt telkens weer terug in de tijd en maakt het programma nooit af.

- 5e poging: Het toestel doet exact hetzelfde als poging 1, neemt een beetje water, draait even, neemt water, draait even... enz enz... terwijl de klok eeuwig op 1u35 blijft staan.

Wat kan er nog meer mis zijn? Na vervanging van de LNK304 meet ik netjes 12VDC op de besturingsprint.
Misschien is de microprocessor van slag na de kapotte LNK304?
Ik heb bovendien de koolborstels nagekeken en deze hebben nog voldoende reserve (enkele cm).
Ook de machine heb ik waterpas gezet om zeker te zijn dat hij geen onbalans detecteert tijdens het centrifugeren. Alle stekkertjes van de printplaten heb ik nog eens losgehaald en opnieuw bevestigd om slechte contacten uit te sluiten.
Misschien de niveauregelaar van het water defect? Hoe kan ik die makkelijk testen?

Alle tips of idëeen zijn welkom!

Alvast bedankt.

verwarming werkt? ook de ntc is goed die de temperatuur meet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 augustus 2018 11:15:31 schreef ElektroNick:
Beste forumleden,
Wat kan er nog meer mis zijn?

Alle tips of idëeen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Het merk!!!!

Whirlpool wasmachine, type AWO 2671

Afvoerpomp verstopt of in geval van een magneetpomp onvoldoende kracht om het water weg te pompen.

Het heeft echt helemaal niks te maken met je andere reparatie.
Kan ook slecht contact zijn in een van de draden. Of de contactklemmen zelf zijn daar ook bekend voor.

Heb hetzelfde euvel voor gehad met mijn wasmachine, die doet het nu nog altijd. Maar, fingers crossed...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb een vermoeden dat de voeding instort, dit kan een ander defect onderdeel in de voeding zijn OA zener diode, weerstand die door zijn knieen zakt, vervang zowizo 33 Ohm weerstand voor een 100 Ohm exemplaar. ook meegemaakt dat printsporen beschadigd zijn OA de zgn via's uit print gerukt.

Ja, dat heb ik ook gedaan weerstand iets grotere waarde. Werkt evengoed.

En als ze open is plak dan op die LNK zo een klein alu koelblokje, kan dat ic beter zijn hitte kwijt. Want dat komt erg warm tijdens gebruik, en als je dan ook een kookwas draait, dan word het op die print aardig heet zeg maar.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hmmm... Misschien moet ik het er dan maar op wagen en zo'n reparatiekitje bestellen op Ebay met alle nodige componenten (weerstand, zenerdiode, enz...).

Ik zal ook de verwarmingsweerstand, NTC en afvoerpomp eens nazien.

Bedankt voor de tips!

Dat zou kunnen, maar meet eens wat met de 12V gebeurt.Sommige type modules hebben last van uitgeputte elco's

Ik heb onderstaande nieuwe componenten gemonteerd:
- twee nieuwe elco's van 4,7µF
- nieuwe weerstand van 47 Ohm (ipv 33)
- nieuwe zenerdiode
- nieuwe spoel
- nieuwe LNK304

Ik heb de machine aangezet en hij werkte nog steeds niet.
Het toestel neemt water en werkt totdat de motor begint te draaien en dan valt hij uit en begint hij opnieuw. Ik heb de spanning in de gaten gehouden en de 12V valt inderdaad kortstondig uit (gaat naar 0V en display valt ook heel kort uit) en komt een fractie van een seconde later terug op 12V.

Ik heb daarna de weerstand verhoogd naar 100 Ohm en nu leek het toestel in eerste instantie te werken. Hij doorloopt heel het programma nu feilloos tot ca. 6 min voor het einde (centrifugeren) en dan valt de spanning opnieuw kortstondig uit. Het display gaat dan van 6 min naar 16 min en dit gaat zo eeuwig door...

Wat kan er nog defect zijn? Het lijkt erop dat de LNK304 soms niet genoeg stroom kan leveren?

Alvast bedankt voor de tips.

Het laat vermoeden dat je met een kortsluiting op de print zit of in de aansluitingen, bv een temperatuursensor, led, enz...

Vandaar dat het beter gaat met een 100ohm weerstand maar is mijn gedacht.

LDmicro user.

Zoals ik eerder al zei, bij mij had zelfde probleem. Slecht contact in een connector. Contacten proper gemaakt met IPA en dan contactspray erop bevochtigd met wattenstaafje, werkt nu nog altijd ok.

Contacten oxideren nu niet meer door de vochtigheid.

Contacten op de print zelf kan je goed proper krijgen met een gewone gom.
Zo een glasvezel borstel werkt ook, maar dan schuur je wel een fijn laagje ervan af.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 augustus 2018 15:11:24 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

tijdens vervangen LNK iC geen busjes/printsoren meegetrokken uit print???? Voeding is duidelijk niet OK dus. Trafo, hoe meetd eze Ohms Primair?? deze kan ook defect geraakt zijn

Ik heb de LNK304 er nog eens afgehaald en de soldeereilandjes nagekeken en doorgemeten van de ene naar de andere zijde van de print. Alles OK.
Terug erop gesoldeerd en nagemeten en geeft contact langs beide zijden.

Dan de secundaire bufferelco's van 12 en 5V ook vervangen. En de contacten opgeschoond met alcohol en een klein beetje contactspray in de connectoren, maar helaas nog steeds geen verbetering.
Telkens bij het centrifugeren blijft het misgaan, ook op lagere toerentallen...

In plaats van verder te rommelen met dit voedingkje, zou ik de bestaande voeding niet van de print kunnen slopen tot bij de secundaire bufferelco's en daar via een externe voeding met een 7812 en 7805 de juiste spanningen aansluiten? Best ook de twee baantjes van de primaire zijde (320V) doorsnijden met een cuttermes? Ik heb nog voldoende onderdelen in huis om een voeding te knutselen van 12 en 5V. Of eerst is proberen met twee labovoedingen misschien?

Wat denken jullie?

KGE

Golden Member

Valt de spanning op de 4,7uF elco's ook weg want dan ben je aan het verkeerde eind aan het zoeken.

En wat ook nog kan: knettert en vonkt de motor toevallig ook ? Daardoor zou de LNK in de stress kunnen raken. De LNK kan ook gewoon dubieus zijn.

Ik zou niet zomaar een andere voeding er aan knopen, alleen al vanwege het feit dat het merendeel van de schakeling waarschijnlijk gewoon 'aan het lichtnet' gekoppeld is en dus spanning voert ten opzichte van aarde.

Daarbij, de fabrikant heeft het ooit zo ontworpen en het heeft jarenlang gewerkt, dus eerst weer in die toestand zien te krijgen en dan pas denken aan 'verbetering' van de schakeling.

maartenbakker

Golden Member

En als je hem weer goed krijgt en in gebruik neemt, vergeet niet om de contactspray weg te spoelen als het een zurige spray zoals Kontakt 60 is. Anders heb je over een x tijd slechte contacten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou ook niet de bestaande voeding wijzigen, kan een hoop ellende veroorzaken...

Je zegt het zelf goed, niet verder rommelen met de voeding. Een klein foutje en je hebt kans dat je de processor opstookt. Dan heb je nog een erg dure presse papier staan.

In jou plaats zou ik nu een monteur erbij halen.

Bij mij was het na vervangen van de LNK,weerstanden en wat slechte contacten opgelost. Er is ook een zekering aan toegevoegd en 3 varistors.
Draait nu al weer bijna 1 jaar zonder probleem.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Kun je hem niet testen zonder motor? Misschien is het relais wel kapot en veroorzaakt sluiting?

nieuwe weerstand van 47 Ohm (ipv 33)

Dat vind ik toch wel een (te) grote afwijking. Bij sommige machines is deze waarde wel kritisch, ik had eens een apparaat onderhanden waar 2 weerstanden waren uitgefikt. Oorzaak weg genomen en iemand had ook al deze weerstanden vervangen zonder de oorzaak weg te nemen. Hij had er ingezet, oranje oranje goud zilver, dus 3R3. Oorspronkelijk zat er in oranje oranje zilver zilver, dus 0.33 ohm. Het apparaat werkte weer, maar de toerenregeling liet het compleet afweten. Juiste weerstanden er in en gaan!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Vandaag weer wat tijd gehad om de machine verder te testen.

De eerste poging vandaag op 1000 rpm heeft het toestel compleet afgemaakt tot de "END" op het display toe.
Ik was wel wat te euforisch want de volgende poging mislukte opnieuw.
Hij stopt nu meestal in de 13e of de 9e minuut voor het einde (ik heb de indruk dat dit gebeurt vlak voor het stijgen naar het hoogste toerental (13') of vlak voor het terug dalen naar een lager toerental (9'). Maar helemaal zeker ben ik niet.
De spanning primair blijft netjes 320VDC wanneer de machine stopt, maar secundair gaat hij kortstondig van 12V naar 0V en terug naar 12V, waarna de machine terugspringt in de tijd.
De motor lijkt niet te vonken, al is dat moeilijk te zien aangezien de borstels achteraan zitten. Ik heb de riem er ook eens afgehaald zodanig de motor onbelast kan draaien maar ook dan houdt hij er 9min voor het einde mee op.
De machine testen zonder motor zoals hierboven aangehaald is niet mogelijk want dan verschijnt de foutcode F27 op het display.
Ook de diagnostic mode lijkt niet te werken op dit type.

Wat ik ook ontdekt heb is dat ik de fout kan uitlokken met mijn multimeter. Wanneer ik primair de spanning meet dan dimt het display soms lichtjes. Wanneer ik mijn multimeter aanzet en verdraai van AC naar DC dan passeer ik de AC mV positie. In de mV positie stopt de machine voor 1 sec, gaat terug naar 16min, stopt opnieuw, gaat naar 16min... enz... In de AC of DC stand geen probleem. Vermoedelijk omdat de impedantie van mijn meter te laag is in mV stand..?

Diagnostic mode zou moeten werken op dit type. Probeer het nogmaals.

Als het 320V is, dan is het wel wat hoog. Machine werkt niet op krachtstroom. Probeer eens ander stopcontact of draai stekker om, wil wel eens helpen

Ander stopcontact maakt niets uit. Meet in het stopcontact 238VAC en op de ingang van de LNK304 319VDC (gemeten met een Fluke 189). Lijkt me niet abnormaal na gelijkrichting? Ik kom ook gelijkaardige waardes tegen in gelijkaardige voedingsschakelingen op internet... :-)

Zal straks die diagnostic mode nog eens proberen...