Afgekeurde installatie BE

Anoniem

In zijn posts heeft fcapri het over 3x400V+N terwijl de installatie lijkt te zijn geconfigureerd voor 3x230V zonder N.
Er is iets wat hij ons niet vertelt.

wel,

mijn vrouw kocht het appartement ongeveer 2weken geleden. ik zit hier nu de eerste keer in dat app voor 9dagen lang.
tijd om vanalles uit te dokteren.
ik heb ook alle plannen van het appartement. dit zijn oude vergeelde documenten die half vergaan. ik heb op het werk alles ingescant en uitgefilterd en dan opnieuw op A3 afgedrukt.

en nu komt het .
Op die plannen staat een vermelding van
"II 10A-250V"
"II+0 10A-250V"
"III+0 25A- 380V"

echter in het appartement vind ik nergens een vermelding of teken dat op 380V zou duiden.
vraag me dan ook af waarom de keuring zit te zagen over "spanningsaanduiding van verschillende spanningsniveaus te voorzien".
als er toch geen andere spanningen zijn behalve 3x230V, waarom dan 'verschillende spanningsniveaus'. dat bracht mij ook al in de war. de 2de kast was moeilijk open te halen met die hoofschakelaar die door dat oranje paneel zat

die koker is waarschijnlijk een doorgaand deel van beneden tot boven, echter zitten wij wel op het hoogste verdiep en eindigen alle kringen hier achter de zekeringen.
aan de achterkant van die muur (in de traphal) zitten de electriciteitsmeters in een kast (publieklijk toegankelijk om meterstanden te noteren). de meter staat dus niet in de kelder.
ook heb ik erboven (achter het sleutelkastje dus) ook nog een 2de meter staan van de lift. ook die kabels lopen erdoor.
het gebouw is van 1964, naar wat ik begrijp is de electra in het appartement vernieuwd in 1997 en werd het hele appartement nog eens gerenoveerd (nieuwe vloeren, muren, keuken, badkamers, toiler) in 2014. en die electriciteit is nu afgekeurd dus.
de syndicus woont ook hier (88jaar oude vent) en die was verbaasd dat de electra hier werd afgekeurd.
zijn electriciteit is nog de volledig originele van 1964 met de porcelijnen doppen.

@GD: die ene kabel, daar bedoel ik dus die 3 stoffen geleiders mee.
deze lopen 1meter naar beneden, gaan dan door een gat naar de andere kant van de muur en komt dan in de teller terecht.

ik heb me nu al bezig gehouden met het identificeren van de verschillende groepen zodat ik dan later kan gaan bekijken hoe ik de vaatwas van de 300mA naar de 30 kan brengen.
eenvoudigste is om die 3F zekering erutssen uit te halen, en rechtsboven in het 30mA gedeelte te steken.

ik heb hier ook maar beperkt internet (4G die telkens uitvalt), en ook elke keer ik een foto van de gsm wil afhalen, verlies ik mijn 4G connectie.
t is dus ofwel fotos bekijken ofwel op CO zitten. en ook ik vind telkens nieuwe dingen hier.

dit is hoever ik nu zit.
in dat kleine kasje hoe ik de 3de zekering (van links) ertussen uit te halen, en rechts toevoegen in het 30mA gedeelte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Ik zou me eerst eens zorgen maken om een 3F aardverschilstroomschakelaar die aan de boven kant met een los draadje L1 en L3 verbind ?

eigenlijk zou dan nu al sluiting moeten veroorzaken ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 15 augustus 2018 22:47:53 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

nee hoor, is gedaan zodat de testknop werkt..

ik zie ook 2x badkamer, ik neem aan 1 boiler badkamer, maar zitten die beiden achter 30ma aardlek? ook als gewoonlijk weer een aantal draden samen onder de klemmen van automaten, dus heb je eigenlijk al meerdere groepen nodig of aftakblokken.

edit: voor de testknop hoeft er alleen voeding op te staan, de geleider hoeft niet door te lopen. via de 30ma aardlek krijgt de 300ma aardlek ook voeding door de kamrail, zonder dat draadje zouden beiden niet trippen op de testknop..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 15 augustus 2018 23:04:01 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Maar dan moet de onderkant niet aangesloten zijn ?=sluiting?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 augustus 2018 22:33:08 schreef fcapri: Mijn vrouw kocht het appartement ongeveer 2weken geleden. ik zit hier nu de eerste keer in dat app voor 9dagen lang.

Ik val bijna van mijn stoel.

De verkoper moet dit keuringsverslag immers aan jou voorleggen voor de verkoop als je dat wil, wat je toelaat om de kosten in te schatten. Je kan zelfs als opschortende voorwaarde overeenkomen dat de installatie volledig conform moet zijn bij verlijden van de akte, kwestie van onderhandelen.

Op die plannen staat een vermelding van
"II 10A-250V"
"II+0 10A-250V"
"III+0 25A- 380V"

Heeft vermoedelijk te maken met de oorspronkelijke installatie. Of misschien lopen er nog 400V leidingen achter die kast. Raar wel, maar je weet maar nooit.

Keurder bellen en vraag stellen.

Op 16 augustus 2018 06:49:20 schreef New Beetle:
Ik val bijna van mijn stoel.

De verkoper moet dit keuringsverslag immers aan jou voorleggen voor de verkoop als je dat wil, wat je toelaat om de kosten in te schatten. Je kan zelfs als opschortende voorwaarde overeenkomen dat de installatie volledig conform moet zijn bij verlijden van de akte, kwestie van onderhandelen.

nee hoor. de installatie moet gekeurd zijn voor de verkoop. afgekeurd is ook een keuring.
staat dan ook op het keuringsblad:
de installatie dient opnieuw gecontroleerd, eventueel voor hoger vermelde datum, maar uiterlijk 18maand na de datum handtekening akte van verkoop, zoals voorzien door art, 276bis van het arei

Op 15 augustus 2018 22:54:00 schreef testman:

ik zie ook 2x badkamer, ik neem aan 1 boiler badkamer, maar zitten die beiden achter 30ma aardlek? ook als gewoonlijk weer een aantal draden samen onder de klemmen van automaten, dus heb je eigenlijk al meerdere groepen nodig of aftakblokken.

boiler heeft al een aparte zekering zitten (warm water) net naast de bovenste van badkamer.
de onderste zekering badkamer is een aparte groep die aan de badkamerdeur een schakelaar heeft met verklikkerlampje. wat de schakelaar precies doet, heb ik ook nog niet gevonden. maar het verklikkerlampje gaat uit als die zekering af gaat. dit is nog te controlleren

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 16 augustus 2018 07:34:35 (32%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

doorgaans was die schakelaar met lampje buiten de badkamer voor de boiler in de badkamer, ten tijde dat er nog geen aardlek was. de boel is verbouwd, en de boiler miss op een andere plek gekomen later. wrs aan het leidingwerk wel te zien, tig lagen verf erover of blinkend koper geeft wel een indicatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2018 07:29:24 schreef fcapri:
nee hoor. de installatie moet gekeurd zijn voor de verkoop. afgekeurd is ook een keuring.
staat dan ook op het keuringsblad:
de installatie dient opnieuw gecontroleerd, eventueel voor hoger vermelde datum.

Dat is een typische verkoopsval.

De verkoper moet doen wat jullie overeenkomen. Veel mensen tekenen natuurlijk blindelings een onderhandse akte(compromis) met de defaultregeling dat de verkoper keurt voor het verlijden van de akte en de koper de herstellingen uitvoert.

Je moet bij het ondertekenen van de onderhandse akte gewoon eisen dat de verkoper een conform attest aflevert of op zijn minst een keuringsattest kan tonen voor je ook maar iets tekent als je wil vermijden wat jij nu aan de hand hebt.

Als de verkoper niet wil of afkomt met de smoes "aah, is aangevraagd" is het handen af, is immers een kat in een zak.

Op 16 augustus 2018 06:49:20 schreef New Beetle:
[...]Je kan zelfs als opschortende voorwaarde overeenkomen dat de installatie volledig conform moet zijn bij verlijden van de akte, kwestie van onderhandelen.

Ja, maar "m'n man heeft verstand van elektra, ik regel het zelf wel, maar ik wil wel korting" is ook een onderhandeling......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 augustus 2018 09:32:02 schreef rew:
[...]Ja, maar "m'n man heeft verstand van elektra, ik regel het zelf wel, maar ik wil wel korting" is ook een onderhandeling......

Ja natuurlijk, Maar de korting die je kan afdwingen weegt niet noodzakelijk op tegen de kosten. Bovendien had je die korting misschien ook zo gehad.

Voor fCapri valt dit hoogstwaarschijnlijk nog wel mee, de uitdrukking "dat meen je nu niet" als je de koper vertelt dat de de rekening in de buurt van de 10000€ komt is mij echt niet vreemd. Bye, bye droomkeuken.

Iig. als je 300.000€ gaat neertellen voor een woning dan lijkt het mij de logica zelve dat je op zijn minst zo goed mogelijk het kostenplaatje kan inschatten. Op 2 gerelateerde BE fora zie je elke week een keuringsattest van iemand die op het punt staat een woning te kopen met de vraag over een inschatting van de kosten voor ondertekening.

Sine

Moderator

Hoe meer foto's ik van die kast zie, hoe meer het me de beste oplossing lijkt het ding er gewoon helemaal uit te halen.

Daar heeft in het verleden iemand professioneel lopen knoeien.

Inderdaad, de grootste uitdaging zit hem in de zekeringkast en alles deftig op papier zetten. Mijn inziens in de jaren 90 een keurder gehad die één en ander door de vingers heeft gezien of zelfs geen herkeuring als het bij dezelfde eigenaar bleef en/of er geen verzwaring nodig was.

Het voordeel van het keuringsverslag is dat je enkel de negatieve punten moet wegwerken die vermeld staan. De rest is goed bevonden. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de verborgen gebreken niet hoeft op te lossen, al is het maar voor jouw eigen veiligheid. Je hebt voor die verborgen gebreken dan wel 20 jaar tijd tot de volgende volledige keuring die geen kat laat uitvoeren. Kan 25 jaar zijn ook, weet het zo niet uit het hoofd.

Mvg

Robbe

evelo

Golden Member

Eerste keer dat ik hoor van een appartementsgebouw waar de tellerkasten op het bovenste verdiep staan ipv in de kelder of gelijkvloers.

Nu, op zich niet nadelig voor jullie. Kabel tussen tellerkast en zekeringkast zou je dan ook kunnen vervangen, tellerkast ook als het nog een heel oud model is en geen deel van een tellerbatterij.

Ik zou zelf beginnen met van alle toekomende draden in de zekeringkast eens goed te bekijken, hoe lang zijn ze, en ze goed labelen.

Als je geluk hebt kan je de bestaande kasten uitbreken, een plaat tegen de muur hangen en er een opbouwkast tegen hangen met boven en onderaan een klemmenstrook waarop je dan de draden kan aansluiten. Achter de plaat dan de draden in preflexbuis steken.

Geen superstrakke oplossing maar zou zo wel moeten gekeurd geraken.

wij hebben 5000€ lager geboden maar dat aanvaarde de verkoper niet. hij heer er 2K af gedaan.
het stond eigenlijk maar 1dag te koop en er waren al 4 geïntresseerden. de eerste kocht uiteindelijk een ander appartement, de 2de koper waren wij. het was heel goedkoop als je dan ziet wat er allemaal aan gedaan was. we hebben ook meerdere andere appartementen bekeken en dit stak er echt bovenuit.

volgens de immo zou het 500€ kosten om de electra in orde te zetten. grootste probleem is idd de zekeringkast en dat lekstroompje.
bij vervangen zekeringkast is ook het probleem van de vaatwas weg

de kast vind ik nu net schoon aansluiten en alle breekwerk gaat ervoor zorgen dat het niet zo mooi is. heb vandaag een zekeringkast gezien voor inbouw in een muur, waarbij het front volledig aansluit over de muur (zoals een stopcontact). t was er eentje met 3 rijen. had geen tijd anders had ik ze nog nagemeten of het paste.
het kleinere zekeringkastje erboven moet dan wel weg, en wil toch zeker zijn dat de kabels ook lang genoeg zijn om onderaan aan te sluiten

bij een keuring in belgie krijg je 18maand te tijd om het in orde te zetten. de verkoper of de koper moet het dan maar doen. hadden wij het niet gekocht, hadden die achter ons het wel gedaan.
app in questie
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/westende/

ondertussen ook de schakelaar nagelopen die in de zekeringkast ook onder 'badkamer' zit.
dit is een schakelaar met een verklikkerlampje waar NIKS op zit. enkel dat rode verklikkerlampje dus. er vertrekt geen kabel aan. vermoedelijk een orientatielichtje om de badkamer snachts te kunnen vinden zonder lichten aan te zetten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

kent iemand een webshop waar ik dit spul kan vinden voor 3x230V?
dus L1-L2-L3-L1-L2...
ben al verschillende zaken binnen geweest en vind telkens L1-N-L1-N-L1... of L1-N-L2-N-L3-N-L1-N-L2...

https://www.2smart.be/sites/default/files/imagecache/lightbox_fullscreen/global/galleries/Zekeringkasten/4273060.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

Bij Rexel vind je die.
Ik heb er gisteren nog een vast gehad.

ben nu ook op zoek achter een zekeringkast.
ik heb nu 54 posities in gebruik (een groep = zekering van 2 posities).

Ik zou dus minimum naar 4x14 of 3x18 kasten moeten zoeken en vond nu deze
https://www.schrack.be/shop/schakelkasten-en-verdeelborden/kleine-verd…
in de beschrijving staat echter: aantal modules per rij 12+2.

hoe moet ik die 12+2 interpreteren? is dat normaal 12 maar kan je nog een stuk front weghalen zodat er 14 inpassen?
alle andere kasten die ik vind met 4x12/14 hebben in de beschrijving staat dat er 12modules per rij in kunnen. dat zou in totaal 48modules zijn en dus te weinig
https://www.schrack.be/shop/schakelkasten-en-verdeelborden/kleine-verd…

ik heb 2 gaten in de muur, de grote kast: 37x52cm, de kleine kast 37x26 (BxH). in totaal 37x84
ik weet ook niet hoe ik die 'netto' afmetingen moet bekijken. is dit het gat in de muur, of de totale breede die het front bedekt? want ik heb wel een front nodig die 43x89 bedekt.

deze lijkt een 3x18 te zijn
http://www.gsv.be/producten/~verdeelkast-inbouw-1786.htm?lng=nl

teller in de gang. deze heeft 50A zekeringen. echter de differentieelschakelaars zijn 63A voor de 300mA en 40A voor de 30mA. mag dit? ik dacht dat je minstens de waarde van de hoofdzekeringen moet hebben.
lift teller bovenaan

mijn teller

zekeringen

kasten NIET verzegeld, dus ik kan hier in en nieuwe aansluitkabels steken ipv die stoffen draden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

teller in de gang. deze heeft 50A zekeringen. echter de differentieelschakelaars zijn 63A voor de 300mA en 40A voor de 30mA. mag dit? ik dacht dat je minstens de waarde van de hoofdzekeringen moet hebben.

Belangrijkste is dat de hoofddiff aangepast is aan de hoofdzekering, wat hier het geval is. Bijvoorbeeld een hoofddiff van 40A zou hier niet mogen.

kasten NIET verzegeld, dus ik kan hier in en nieuwe aansluitkabels steken ipv die stoffen draden

Hier ga je al flirten met wat mag en niet mag. Ik zou dit toch officieel laten aansluiten in samenspraak met netbeheerder Eandis bijvoorbeeld (mijn persoonlijke mening).

Mvg

Robbe

Anoniem

Dit is te complex om op een forum te behandelen, wat warrige uitleg en enkele beperkte fotos volstaan niet om de situatie in te schatten. Daarom had je beter een ervaren vakman erbij gehaald voor advies. Kan de wereld niet kosten.
Enfin, stilaan begint het te dagen.

Die rechtse bestofte stoffen draad die in die blootliggende klem zit waarvan je zou denken dat die contact maakt met dat meccano chassis dat achteraf bijgeplaatst is, moet er toch wel heel dicht bijzitten voor zover je dat op de foto kunt zien.De klem lijkt zels wat naar achteren verbogen.
Stel dat die contact maakt met die metalen constructie en die buizen?
Dan staan die op 135V. En ook die metalen frontplaat van je kastje. Die schakelaar staat immers voor je verliesstroomschakelaar. Levensgevaarlijk en als het verlies aanzienlijk is, brandgevaar en corrosie van metalen delen in en om het gebouw. En natuurlijk een niet te onderschatten extra verbruik.

In principe is alles wat voor de verliesstroomschakelaar gebeurt eigendom van de infrastructuurmaatschappij.
Daarom moet die in principe verzegeld zijn, zodat jij pas na de hoofddifferentieel kunt aanmodderen.
Als jij nu zonder zegelrecht op eigen houtje die stoffen kabels gaat vervangen gaan ze dat ooit ongetwijfeld merken dat dit niet de door hen geplaatste kabel is.
Het feit dat de meterkast momenteel niet verzegeld is, wat op zich al ongewoon is, geeft je dat recht niet.
Stel dat de vorige eigenaar Wietje Kweeker noemde en zelf die zegels verbroken heeft en er is zichtbaar gefraudeerd dan zal je dat zuur opbreken, als je het niet zelf meldt. Dat die syndicus een hoogbejaarde bewoner is,is ook niet meer gebruikelijk.Meestal hebben grotere appartementsgebouwen tegenwoordig een erkend en
geschoolde syndicfirma. Kost natuurlijk wel iets.
Die inwonende hoogbejaarde syndicussen doen meestal niet veel meer dan hun extra-legaal pensioentje opstrijken en zo weinig mogelijk kosten aan het gebouw doen, want ze moeten daar natuurlijk in participeren.

Wat volgens mij moet gebeuren is de stoffen draden vervangen door kabel die rechtstreeks aan de hoofdifferentieel komt en die kan verzegeld worden.
Maar informeer je eerst goed bij de syndicus, notaris en de infrastructuurmaatschappij over wat je zelf mag.

De oude metalen buizen die achter je schakelkast lopen horen dus zoals ik dacht wel degelijk aan de lift en/of gang verlichting toe.
Je kunt nu die koker wel dichtsmeren, maar hou in gedachten dat als de liftinfrastructuur vervangen moet worden die kosten hoog zullen oplopen als ze de kabels niet kwijt kunnen. In het gunstigste geval zullen de kosten gedeeld worden, maar het is waarschijnlijker dat jij je mooie nieuwe kast terug zou moeten afbreken.
Als eigenaar participeert je vrouw ook in de algemene delen van het gebouw.

Ik zou me toch maar héél goed gaan informeren in plaats van blind en ondoordacht te werk te gaan.
Ik vrees dat de enige degelijk oplossing in een nieuwe niet al te diepe kast bestaat die iets buiten de muur zal uitsteken.

Verder heb je nog steeds niet bevestigd of er nu al of niet 400V in die installatie aanwezig is? Je hebt toch wel een universele meter?

En zoek ook maar eerst eens dat isolatielek op. Als er bij de renovatie van de elektriciteit , nieuwe draad in oude metalen buizen is getrokken is het mogelijk dat je alsnog breekwerk hebt. Maar het kan evengoed in een toestel zitten dat tijdens de keuring aangesloten was.
Je kunt eerste zelf eens proberen met een universele meter, en als dat niks oplevert ergens proberen een megger te lenen.

die koker is 1 grote koker. ik heb een deel metalen buizen die aan mijn zekeringkast naar boven gaan.
ik heb echter 2 zekeringkasten. alle kabels die naar de bovenste kast lopen, die buizen lopen achter mijn onderste kast. er zijn geen doorlopende kabels meer naar boven (mijn houten sleutelkastje zit erboven).

aan de andere kant van die grote koker zit mijn electriciteitsmeter. er zit een dunne muur in die koker verwerkt zodat de gemeenschappelijke kabels en de persoonlijke kabels in een eigen deel koker zitten.
hierdoor vertrekken die 3 stoffen geleiders in de tellerkast, gaan door die muur en komen dan onderaan die hoofdschakelaar toe in mijn zekeringkast.

de lift zijn teller zit boven mijn teller aangesloten, en die takt ook af aan mijn teller (vlak ervoor dan wel te begrijpen, aan die 3 grote mespatronen van 50A.
de lift heeft dan ook zijn eigen teller en ook eigen zekeringkastje (bakeliet behuizing met grote schakelhendel eraan en 3 porcelijnen zekeringsdoppen).
de kabels van de lift passeren dus niet door mijn appartement. er is ook geen breekwerk nodig.
ik heb ongeveer 20-30cm diepte in mijn muur, een nieuwe zekeringkast is iets van 10-15cm diep, meer dan plaats genoeg. ook te onthouden is het sleutelkastje erboven. zou ik toch absoluut achter de zekeringkast moeten, dan breek ik dat houten sleutelkastje wel uit.

zal straks eens kijken hoever die voedingsdraad van de rails zit, dacht toch een 10-15cm hoor. nu goed weer, aan strand zitten :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Geniet maar van het zonnetje, met een paar goede tips kom je er wel. Het is nu ook geen rocket science. Bij twijfel toch maar eens bevestiging aan de keuringsdiensten vragen.

Nieuwe bekabeling voorzien naar de teller nu dat je de weg gevonden hebt en deze langs officiële weg laten aansluiten. Voorlopig kan je in de nieuwe kast de stoffen draad altijd doorlussen naar je hoofddiff en zet die oude Frankenstein schakelaar zoals Sine hem omschrijft als aandenken op je salontafel.

Mooi project zou ik zeggen.

Mvg

Robbe

vergeten

Golden Member

Hier nog een stukje on topic BE publieksvoorlichting van heden ten dagen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 augustus 2018 22:22:07 schreef vergeten:
Hier nog een stukje on topic BE publieksvoorlichting van heden ten dagen.

had ik vandaag ook gelezen.staat ook duidelijk in dat je het verslag krijgt naar het tekenen en dat de koper de electra moet in orde brengen dan, binnen de 18maanden.

morgen ga ik naar huis, ga dan een nieuwe zekeringkast bestellen, nieuwe verbindingsrails,....
probleem is die hoofdschakelaar. de 3 fases komen daar toe in die katoenen kabel. ik kan die kabel niet afkoppelen of uitschakelen, ik heb geen hoofdschakelaar in de tellerkast. ik moet dus onder spanning werken.
En dit zal de reden zijn dat die oude er nog in zit. ik kom dan eens een weekend af om de boel om te zetten.

ik weet dat hier niet graag info wordt over gegeven maar ik zou onder spanning fase per fase willen afkoppelen en in een nieuwe hoofdschakelaar (63A) aansluiten zodat ik dan die oude schakelaar kan verwijderen.
eens alles gelukt is, vraag ik dan aan eandis om de kabel tussen teller en mijn nieuwe kast te komen vervangen. ik denk niet dat eandis op zaterdag gaat komen.

ik dacht eraan: houten vloerpanelen leggen, geisoleerde handschoenen, geisoleerde schroevendraaier en platte bek tang.
1 fase loskoppelen, met tang naar nieuwe schakelaar brengen, aansluiten en dan naar de volgende. als ik telkens met mijn handen enkel die ene fase vastheb, kan er weinig gebeuren. ik heb al vaak onder spanning gewerkt, maar nog nooit zonder diff ertussen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken