atx voeding

Hoi allemaal!
Mijn atx voeding projectje,
Is nog niet af, zijkanten moeten nog evem dicht, want anders is het best gevaarlijk ;)
En moet nog allemaal gesoldeerd worden en de regelbare lm317 moet nog op een printplaatje. Maar zover, zo goed,
Zit alleen nog te twijfelen of ik bovenop een ventilator plaats, maar zolang ik geen 30ampere trek zal de warmte nog wel meevallen?
Groeten allemaal, en fijne dag gewenst

live long and prosper www
maartenbakker

Golden Member

Er is totaal geen airflow, dus een ventilator is wel aan te raden. Aan de bovenkant ziet er niet zo mooi uit, dan moet je een gat in het plexiglas maken. Ik zou twee lage ventilatortjes naast elkaar in een van de lange zijkanten (voorkant of achterkant op de foto) zetten en een roostertje in de overliggende kant.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 augustus 2018 12:21:46 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wat zekeringen is ook aan te raden, zeker tussen de USB poorten...
(Die voeding levert genoeg prik om een USB apparaat met 'problemen' te verdampen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Op 16 augustus 2018 08:33:11 schreef Roeper: maar zolang ik geen 30ampere trek zal de warmte nog wel meevallen?

Je zou toch wel redelijk snel grote stromen kunnen trekken als je deze voeding voor een computer gaat gebruiken. Ik lees veel op Hardware.info en daar hadden ze recent nog een voeding getest. (linkje). In het artikel geven ze ook aan dat de meeste stroom via de 12 V lijn(en) wordt afgenomen. Circa 50 W op 3.3 en 5 V samen en de rest op 12 V. 30 A x 12 V is 360 W, wat wel in de buurt komt van de gemiddelde (niet-game) PC.

Het was een oudje dus de 5V kan het meest leveren. Maar zekeringen is geen slecht plan, nee. Zal ik even naar gaan kijken,
Mijn gekochte regelbare voeding kan maar 750mA max geven en af en toe kom ik tekort. Dus wou een voeding waarvan ik wat meer kon vragen voir mijn elektronica projectjes

live long and prosper www

Zijn er zekeringen van 5V-500mA voor de usb aansluitingen, eigenlijk?

live long and prosper www
maartenbakker

Golden Member

Je zou PTC-zekeringen kunnen nemen, die hoeven na kortsluiting alleen af te koelen om te resetten. Anders een willekeurige 630mA glaszekering. 500mA is misschien wat krap. En als je er een volwaardige lader van wilt maken, zet je weerstanden of een daarvoor ontworpen IC'tje tussen de datapennen en dan kunnen daarvoor geschikte apparaten tot 2A trekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Dit soort voedingen zijn er echt opgebouwd dat er een ventilator aanwezig is. Alles zit heel erg dciht op elkaar zodat normale luchtstroming niet mogelijk is daarom is een ventilator echt wel belangrijk.
Als je maar weinig stroom eruit haalt dan is een klein beetje luchtstroom ook genoeg en voor hoge stromen schakel je de ventilator om met bv een schakelaar. Het mooiste is om de ventilator temperatuur gestuurd te maken want als je ineens wel veel stroom gaat trekken vergeet je vast om zelf de ventilator harder te zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Toevallig afgelopen week uit een hoop projectoren de ventilatoren vervangen, lagen in de weggooi bak. Omdat de fabrikant ze rond de 9000 draaiuren aanwijst ze te vervangen. Gelijk maar even een handje meegenomen ;) passen perfect tussen de onder- en bovenkant

live long and prosper www

Ik heb een ATX voeding als "desktop" (*) voeding. Raspberries, USB hubs en dergelijke. Ik heb de fan op 5V gezet ipv op 12V. Draait nu al weer jaren zo prima. Lekker stil. En er wordt dus bij lange na niet het max van hem vereist.

Een standaard ATX voeding is trouwens ook prima om een PI te voeden **als ie UIT staat**! Een ATX voeding dient 3A aan stroom te kunnen leveren op 5VSTBY als "standby stroom". Dus je kan een hele pi aan de ATX hangen, en dan laten beslissen om met een fetje de rest aan te zetten om bijvoorbeeld harddisks te laten draaien.....

(*) NIET desktop-computer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om de topic even af te sluiten. Ik heb de atx voeding bijna,bijna afgemaakt. Hieronder twee foto'tjes. Toch maar gekozen om er zekeringen in te zetten. Op het moment nog even 1,5amp,
De achterkant is nog open, toen ik net de zijkanten vast aan zetten schoot het me gelukkig nog net op tijd binnen dat ik wat ventilatie gaten moet maken. Hahaha bijna oeps

live long and prosper www