wasmachine maakt tsjerpend geluid bij het draaien

Hoi allen,

m'n wasmachine van een jaar of 6 oud maakt een tsjerpend geluid bij de aanvang van elke draaibeweging. Verder het centrigureren gaat goed, zonder bijgeluiden. Hoe kan ik dat repareren?

Mark1978

Merk en type kan wel handig wezen :)

Electronica is mooi als het goed werkt
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Riem-loop nakijken
Lager?
Motor?

Achterkant erafhalen en nog 's goed luisteren.
Locatie van het geluid moet toch te lokaliseren zijn denk ik.

ik zou de snaar vervangen. Vaak staat er een type op en kan je hem zo bestellen. De rek is er uit wat resulteert in piepen. Als je een nieuwe snaar heb, zal je zien dat de nieuwe veel strakker is.

Het is een Techwood WM1042CB1. Dus, als ik de bovenplaat erafhaal en manueel de trommel draai, lijkt het allemaal goed. Misschien dat ik er toch teveel was in doe. Het geluid komt geloof ik van dat de trommel tegen het beton in de wasmachine komt. De snaar heb ik proberen te verschuiven, maar er lijkt geen extra rek in te zitten. Dus misschien moet ik echt maar de trommel halfvol doen elke wasbeurt.

maartenbakker

Golden Member

Als de trommel tegen het beton aankomt is er iets flink mis. Ik zou ook eerder aan de riem denken. Maarja, techwood zal wel Vestel zijn, echt een budgetapparaat dus dan weet je het nooit. Hoe oud is hij?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 17 augustus 2018 15:32:42 schreef Mark1978:
Het is een Techwood WM1042CB1. Dus, als ik de bovenplaat erafhaal en manueel de trommel draai, lijkt het allemaal goed. Misschien dat ik er toch teveel was in doe. Het geluid komt geloof ik van dat de trommel tegen het beton in de wasmachine komt. De snaar heb ik proberen te verschuiven, maar er lijkt geen extra rek in te zitten. Dus misschien moet ik echt maar de trommel halfvol doen elke wasbeurt.

Dat zou het verklaren: met de hand de trommel bewegen gaat langzaam.
Als de motor de trommel in beweging zet, moet een kleine poelie via de riem het werk doen. Goeie kans dat ie even slipt.
Riem misschien ontvetten. Maar beter even een andere riem eropzetten.

Als de trommel tegen het beton aankomt dan moeten er toch duidelijk sporen van te zien zijn, op de trommel en het beton.

Als dit niet het geval is dan zou ik zoals de rest suggereert even naar de riem kijken.

altijd druk met de verkeerde dingen

De wasmachine is 6 jaar oud. Het geluid lijkt op beton dat tegen metaal aanschuurt. Nu zit het beton eigenlijk best goed weggewerkt boven de behuizing van de trommel. Het kan niet anders of het beton komt tegen de kast van de wasmachine aan. Dus na 2 seconden sinds begin van een draaibeweging dat geluid voor een moment. Verder is dat iedere draaibeweging en niet met centrifugeren, dus hoger toerental. Misschien dat het dan toch de riem is.
Van de achterkant kom je niet bij het binnenwerk van de wasmachine. Alleen via de bovenkant.

Zit er geen klein luikje in de achterzijde?? De snaar kan je gewoon dan van het grote snaarwiel afdraaien. De trommel draait er wel recht in TOV manchet rand??

Shiptronic

Overleden

als de kuip het beton raakt denk ik eerder aan schokbrekers dan de snaar?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 augustus 2018 18:18:20 schreef remco_blom:
Als de trommel tegen het beton aankomt dan moeten er toch duidelijk sporen van te zien zijn, op de trommel en het beton.

Als dit niet het geval is dan zou ik zoals de rest suggereert even naar de riem kijken.

Als de trommel het beton raakt, dan is de kuip lek. ;-) Dat zie je dan aan het plasje water op de vloer.

Hoi,

de wasmachine is al 6 jaar oud, grote kans dat er toch onderdelen versleten zijn. Maar, als ik er gewoon wat minder was in doe, doet die het goed. Geloof idd dat de trommel wat lek is. Heb al es wat rondgeneust op marktplaats, maar die tweedehands wasmachines is ook niet echt wat. In ieder geval bedankt voor het helpen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 17 augustus 2018 21:26:09 schreef ohm pi:
[...]Als de trommel het beton raakt, dan is de kuip lek. ;-) Dat zie je dan aan het plasje water op de vloer.

Deze vat ik even niet. Waarom zou de kuip lek zijn als de trommel het beton raakt?

Mijn machine heeft dezelfde symptomen. Na wat zoeken kwam ik uit op de lagers van de motor die knarsen bij aanzetten op lage toeren. Ik heb geprobeerd deze te vervangen maar daarvoor moet het snaarwiel op de motoras eraf en dat is me helaas op geen enkele manier gelukt.Ik zie trouwens dat al deze motoren verkocht worden met een reeds gemonteerd snaarwiel.Ik heb de motor zover als ik kon opengemaakt en de lagers gevuld met vet. Dat heeft tijdelijk het snerpen opgelost maar komt nu weer terug.

Op 18 augustus 2018 07:27:33 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]
Deze vat ik even niet. Waarom zou de kuip lek zijn als de trommel het beton raakt?

De wasmachine heeft een waterdichte kuip.
In de kuip draait de trommel met het wasgoed.
Aan de buitenkant van de kuip zitten twee of meer betonblokken gemonteerd.
Als de trommel het beton raakt, dan zit er op die plaats geen kuip meer, dus dan zit daar een gat in de kuip. De kuip is dan lek.

benleentje

Golden Member

Als de trommel het beton raakt verwacht je dat enkel bij hoog toerental en als de trommel niet gelijkmatig gevuld is. Dan heb je de meeste beweging in de trommel. Maar op centrifugeren hoor je niets het is enkel elke keer als de motor in beweging komt. Dan is het of de snaar of een lager.

De snaar moet strak staan maar ook weer niet te strak. De spanning kan je met de hand voelen en moet behoorlijk strak zijn. Er moet echt nog wel wat vering op de snaar zijn dus als je de snaar niet een beetje kan heen er weer veren is het ook niet goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 18 augustus 2018 19:17:43 schreef ohm pi:
[...]De wasmachine heeft een waterdichte kuip.
In de kuip draait de trommel met het wasgoed.
Aan de buitenkant van de kuip zitten twee of meer betonblokken gemonteerd.
Als de trommel het beton raakt, dan zit er op die plaats geen kuip meer, dus dan zit daar een gat in de kuip. De kuip is dan lek.

Nou dan moet daar een behoorlijk gat in zitten lijkt me.
Komt dat echt voor? Zelf nooit gezien namelijk.

de kuip doorgesleten waardoor de trommel tegen de betonplaat aan schuurt, nee, dat komt zo zelden voor dat kerst en pasen op dezelfde dag maar 1 factor zeldzamer zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Met een Pechmerk kan alles, maar ik denk stiekum dat ohmpi bedoelt te zeggen dat de trommel waarschijnlijk niet het beton raakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

2 mogelijk heden':

1) de trommel raakt de kuip
of
2) de kuip raakt het beton

als de trommel idd het beton raak is het tijd hem o te ruimen!

Maar ik verdenk nog steeds de schokdempers!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 18 augustus 2018 21:07:15 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Natuurlijk raakt de trommel nooit het beton.
Dan zit niet alleen een groot gat in de kuip, maar dan is ook het trommelkruis kapot. Normaal zit de trommel immers netjes in het midden van de kuip.
Het beton, wat aan de kuip vastzit en vrij ligt van de buitenwand van de wasmachine, kan misschen wel over de buitenwand schrapen.
Dan zijn wel de schokbrekers verwijderd of defect.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Je spreekt nu wel je eigen woorden tegen ohm pi
Maar het is me duidelijk :)
Ik dacht al dat het onmogelijk was omdat dan inderdaad de trommel uit z'n ophanging gebroken moet zijn. Dan hoor je hele andere geluiden dan getjerp :)

kun je een wasmachine eigenlijk op z'n kant zetten, zodat je aan de onderkant bij de schokdempers kunt komen? Paar handdoeken eronder. Wat zal dan verklaren dat de trommel met behuizing alleen bij een beginnende draai ergens tegenaan schuurt, en niet wanneer de wasmachine op volle toeren draait? Trouwens, ook wanneer ik er weinig was in doe, is het geluid te horen, alleen wat zachter.

ik ben eens bij een klant geweest met soortgelijk geluid
bleek de achterplaat van de wasmachine iets was ingedeukt waardoor de as van de trommel in dit geval een uitstekend randje van de borgring de achterplaat raakte bij een bepaalde beweging/toerental
dit was te zien aan kleine rondachtige krasjes aan de binnenkant van de plaat ter hoogte van de trommel as .