Weerstand tijdschakelaar

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 19 augustus 2018 14:54:09 schreef Arco:
Aan het typenummer op de print te zien komt 't hier uit (een 6 euro geval): https://nl.aliexpress.com/item/36VDC-16A-LCD-Din-rail-Programmable-dig…

[afbeelding]

Grappig, want dit boardje heeft tenminste nog een relais aan boord.

En als ik met de muis over het plaatje van TS ga, zie ik relais.jpg verschijnen :)

Klopt helemaal dat is hem, en ja het was goedkoop. Omdat 250 kopers voor mij er blij mee waren dacht ik.....ik word ook blij.

Tijdschakelaar van de bouwmarkt hebben we hier liggen (nieuw)en het zou eenhttps://www.aliexpress.com/item/3-4-220V-Electric-Solenoid-Valve-Pneum…moeten inschakelen.

Een relay lijkt me niet nodig voor een solenoid valve, maar ik kan het ook verkeerd zien. In ieder geval door de waterdruk en de klep open is, worden mijn aardbeien planten wel blij, en dat is de bedoeling.

Arco

Special Member

Er zit toch ook een relais op? (is alleen wit bij TS)
Je hebt wel gelezen dat je er geen 230v mee mag schakelen?

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 augustus 2018 16:51:59 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou 230V had ik dat hier maar, hooguit 215V. Maar ik had het niet gelezen vandaar. Maar de klep is toch 220V dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

Vind het een beetje jammer, zulke spannende dingen zijn er niet gebeurd.

Shiptronic

Overleden

230 215 of 220 , maakt niet uit, valt allemaal in dezelfde categorie. Maar dat is hier het probleem volgens mij niet, of je hebt het verkeerd aan gesloten, off de timer is een 110-120V uitvoering.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 19 augustus 2018 16:50:49 schreef Arco:
Er zit toch ook een relais op? (is alleen wit bij TS)
Je hebt wel gelezen dat je er geen 230v mee mag schakelen?

Oh die zit helemaal links, ik dacht toch echt dat dat het einde van het printje was. Sorry, mijn vergissing.

Het is een 250 VAC schakeling, staat op het relay.

Ingaand op contact #1 en #2 215v, #2 doorverbonden met #3.Op 3 en 4 de valve aangesloten en deze werkte naar behoren gedurende 5 weken elke dag met een interval van 2 keer 15 minuten.

Ik denk dat het relay niet van beste kwaliteit is, misschien op te lossen door een betere.

Vond het echt een fijn ding want het was instelbaar op de minuut, leave or go.

Arco

Special Member

De kapotte weerstand is niet de oorzaak, maar het gevolg...
(er is vast nog meer kapot op de print dat daarvoor gezorgd heeft)
Op die website staat dat je er max. 16A/36V mee mag schakelen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 augustus 2018 20:20:14 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat het Relay stuk is? Het heeft toch een aantal weken goed gefunctioneerd.
Aan de voet van het relay, in het relay zelf, zie ik wel dat het zwart is en dan het meest aan èèn kant.

Zou verklaarbaar kunnen zijn, maar zou het de moeite waard zijn om te fixen.?

Thevel

Golden Member

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat het Relay stuk is?

Nee, dat is erg onwaarschijnlijk.

Het is wel goed mogelijk dat de varistor (dat blauwe ding naast de weerstand) doorgeslagen is waardoor de weerstand verbrand.

Heb het er even bij gezocht, het is inderdaad een beveiliging en grote kans dat ie stuk is.

Maar hoe kan dat nu dat het zo snel stuk gaat, zo`n hoge belasting geeft een solenoid valve toch niet?

Het is een 10D471K Varistor.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Zo'n klep is een inductieve belasting.
Bij uitschakelen krijg je te maken met een tegen-stroom zeg maar.
Wellicht moet je je relais de schakelcontacten vh relais beter beveiligen met een diode.

Zie hieronder

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op maandag 20 augustus 2018 17:29:02 (27%)

Lambiek

Special Member

Wat heeft dat voor zin om je relaisspoel te beveiligen, je moet je contact van je relais beveiligen tegen de inductieve belasting.

En ingeval van wisselstroom doe je dat het beste met een R/C combinatie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tegen emk wat ik me nog kan herinneren van de MTS, dus deze schakelaar is eigenlijk niet bestemd voor deze applicatie.

Meer voor lampen e.d. aan en uit te schakelen.

Het relay kan denk ik niet goed tegen die kortstondige tegenstroom keer op keer denk ik dan zomaar. Dus een diode zou een uitkomst kunnen zijn. Hoe zwaar zou die diode moeten zijn?

De Varistor is meer een beveliging van de inkomende spanning van het Net, zo lees ik het.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2018 13:07:47 schreef atlas1302:
Het relay kan denk ik niet goed tegen die kortstondige tegenstroom keer op keer denk ik dan zomaar.

Het ligt eraan hoe vaak het ventiel schakelt, en fo het ventiel veel vermogen trekt.

Dus een diode zou een uitkomst kunnen zijn. Hoe zwaar zou die diode moeten zijn?

Ho, ho. Een diode kan niet met een AC belasting. In het schema van M-i-c-h-e-l staat de diode over de spoel van het relais, als het een goed ontwerp is hoort die op de print van de timer te staan. Ten zei je relaisspoel een DC spoel is natuurlijk. Als je het contact van je relais wil beveiligen moet je er een R/C combinatie over zetten en geen diode.

Een diode over je belasting kan alleen als het een DC belasting is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 20 augustus 2018 11:33:09 schreef atlas1302:
Maar hoe kan dat nu dat het zo snel stuk gaat, zo`n hoge belasting geeft een solenoid valve toch niet?

Het is een 10D471K Varistor.

Het gebeurt wel vaker dat zo'n varistor stuk gaat door bijvoorbeeld een piekspanning.
Je kunt de varistor tijdelijk weglaten en de 100Ω weerstand vervangen en kijken of de timer weer werkt.
Als de timer weer werkt kun je de varistor alsnog vervangen.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2018 13:07:47 schreef atlas1302:
Tegen emk wat ik me nog kan herinneren van de MTS,......

Hier heb je een voorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Is de weerstand werkelijk kapot? (hij ziet er wel gefrituurd uit, maar dat zegt niet altijd wat.)
Het relais trekt bij continu aantrekken 15...20mA. Met de overige electronica zit je dan al gauw op of boven de 2W.
Dat de weerstand het dan benauwd krijgt kan ik begrijpen. Bij vervangen liever een zwaarder exemplaar nemen. (3/5/7W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 20 augustus 2018 13:00:36 schreef Lambiek:
Wat heeft dat voor zin om je relaisspoel te beveiligen, je moet je contact van je relais beveiligen tegen de inductieve belasting.

En ingeval van wisselstroom doe je dat het beste met een R/C combinatie.

Je hebt volkomen gelijk Lambiek.

Goed de Varistor er uit gesoldeerd nieuw weerstandje erin en....er komt spanning op de schakelaar. Het lampje brandt bij on maar we hebben geen uitgang.
Dus toch het relay? denk ik zomaar.

Arco

Special Member

Als het relais van binnen zwart is zoals je zegt, dan kunnen de contacten best verbrand zijn door schakelen van inductieve lasten...
De varistor zal wel niet kapot zijn, zie je zelden. (en als ze kapot gaan ploffen ze meestal open)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wil haar toch modificeren, uitdaging laten we maar zeggen. Nieuw relais (kost geen drol) en een RC combinatie voor het ontzien van de contacten.
Dan een wat zwaarder weerstandje, 7 watt en dan moet het lukken denk ik zomaar.

Thevel

Golden Member

Op 20 augustus 2018 21:18:13 schreef Arco:
en als ze kapot gaan ploffen ze meestal open

MEESTAL wel je, maar soms niet.
Een tijdje geleden had ik er een, volledige sluiting maar aan de buitenkant bijna niets te zien!
(zat in een 230V schrikdraad apparaat)

Ik denk dat een magneetschakelaar de oplossing is, deze gaat het worden.https://nl.aliexpress.com/item/35mm-DIN-Rail-Mounted-3P-3-Poles-380V-C…

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op dinsdag 21 augustus 2018 21:54:36 (86%)