tl armatuur

Op 19 augustus 2018 16:00:20 schreef CrossFireX:
Als je op een grappige manier wilt weten hoe dat alles werkt bij een tl-lamp, en wat die componenten doen. Kijk dan eens naar dit filmpje, echt de moeite waard!

https://www.youtube.com/watch?v=maniMjcvS7M

Ik ga kijken, dank je wel

vergeten

Golden Member

Ga het asjeblieft niet proberen na te doen wat er in dat filmpje gebeurt!
Hij zit daar te spelen met die magnetrontrafo die 2500 volt levert alsof het een 9 volt blokbatterijtje is.

! Levensgevaarlijk !

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 augustus 2018 10:20:32 schreef vergeten:
Ga het asjeblieft niet proberen na te doen wat er in dat filmpje gebeurt!
Hij zit daar te spelen met die magnetrontrafo die 2500 volt levert alsof het een 9 volt blokbatterijtje is.

! Levensgevaarlijk !

Hahahaha, nee ik snap dat voorzichtigheid geboden is als het op elektra aankomt.

evdweele

Overleden

Op 21 augustus 2018 10:20:32 schreef vergeten:
Ga het asjeblieft niet proberen na te doen wat er in dat filmpje gebeurt!

Het zijn misschien "leuke grapjes" die deze man altijd uithaalt in zijn filmpjes, maar dan wel voor mensen die meer kennis van elektriciteit en elektronica hebben dan de doorsnee van de bevolking.

Alleen daarom heb ik een hekel aan die man. Hij wekt de indruk dat het allemaal zo eenvoudig is dat elke leek zijn fratsen kan herhalen.

"Don't do this at home" is wel de minste waarschuwing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2018 09:59:11 schreef Rale:
Je geeft aan dat foto 1 een ontstoorcondensator is, zijn alle condensatoren met een rechthoekige vorm ontstoorcondensatoren of niet?

Je hebt keramische condensatoren in verschillende vormen, rechthoekig, cilinder vormig, schijfjes, druppels. De vorm ligt een beetje aan de waarde van de condensator.

De waardes worden aangegeven in farad "F", millifarad "mF", microfarad "µF", nanofarad "nF" en picofarad "pF"

Een andere vraag, wat doet de condensator exact, (ik bedoel hierbij niet de ontstoorcondensator) heb gelezen dat het als een soort accu werkt, het laadt en ontlaadt zichzelf.

Dat klopt, maar er is meer. En dat is helaas niet in een paar woorden uit te leggen.

Wat is het gevolg ervan in een apparaat, ik kan dat nergens vinden kan iemand mij dat heel simpel uitleggen?

Heel vaak is het voor ontstoring van bepaalde signalen, maar je kunt er in combinatie met een weerstand filters mee maken, of een tijd basis. Ook hier weer, is niet in een paar woorden uit te leggen.

En dit zijn de keramische condensatoren, dan heb je ook nog de afstem condensatoren "worden veel in radio's gebruikt" en je hebt nog de elektrolytische condensatoren. Elektrolytische condensatoren woorden veel in voedingen gebruikt om bijv. een gelijkgerichte spanning af te vlakken zodat er weinig rimpel meer op die spanning zit. Of ze worden als buffer gebruikt om bepaalde spanningen constant te houden, bijv. om een dip op te vangen.

Maar ook hier weer, niet in een paar woorden samen te vatten. :)

Als je hier meer van wil weten zou ik een paar boeken kopen. :)

Als je hier eens tussen kijkt, dan krijg je misschien een idee hoe het allemaal een beetje in zijn werk gaat. Is allemaal algemeen, dus van alles wat.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Komt hier vandaan, daar staat nog veel meer.

https://www.circuitsonline.net/artikelen

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Niet alle ontstoorcondensatoren zijn inderdaad rechthoekige blokjes. Als je de starter open zou maken zit daar weer een ander model in...

http://www.lantaarnpaalgek.nl/images/starter_oud2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 21 augustus 2018 10:53:35 schreef evdweele:

"Don't do this at home" is wel de minste waarschuwing.

Hij zegt letterlijk: "this is very dangerous, don't try this, just watch"

Kruimel

Golden Member

Denk dat dit wel duidelijk was om eerlijk te zijn, het was nu niet zo dat hij daarvoor niets gevaarlijks deed. We kunnen de wereld wel dichtplakken met waarschuwingsborden, maar ik denk dat de mensen die echt wat doms willen doen dat toch wel zullen doen.

evdweele

Overleden

Welk doel heeft het om iets te demonstreren waarvan al tevoren vaststaat dat de boel kapot gaat, ontploft of in brand vliegt?
Waarschijnlijk meer dan 99% van de mensen zal het niet in hun hoofd halen om een tl-buis zo te mishandelen.
Door die demonstraties zullen er altijd idioten zijn die dat gaan nadoen, terwijl ze ervoor niet op het idee waren gekomen.

Gechargeerd:
Zou die man ook demonstreren dat een auto kapot gaat als je ermee een ravijn van 500 meter diep in rijdt?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2018 13:07:56 schreef evdweele:
Welk doel heeft het om iets te demonstreren waarvan al tevoren vaststaat dat de boel kapot gaat, ontploft of in brand vliegt?
Waarschijnlijk meer dan 99% van de mensen zal het niet in hun hoofd halen om een tl-buis zo te mishandelen.
Door die demonstraties zullen er altijd idioten zijn die dat gaan nadoen, terwijl ze ervoor niet op het idee waren gekomen.

Helemaal mee eens Ed.

Gechargeerd:
Zou die man ook demonstreren dat een auto kapot gaat als je ermee een ravijn van 500 meter diep in rijdt?

Dan zal hij er waarschijnlijk iemand anders in zetten, hij zal het zelf niet doen denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 21 augustus 2018 13:07:56 schreef evdweele:
Welk doel heeft het om iets te demonstreren waarvan al tevoren vaststaat dat de boel kapot gaat, ontploft of in brand vliegt?

Omdat het grappig is. Kijk maar naar televisie-series als Top Gear, daar demonstreren ze dat een Saab sterker is dan een BMW door beide auto's vanaf 8 voet ondersteboven te laten vallen: https://www.youtube.com/watch?v=_9fw9nou_G8

Niet heel nuttig, wel leuk om naar te kijken en soms ook wel informatief. Als statistiek zo interessant was...

Sine

Moderator

Die humor is aan sommige mensen duidelijk niet besteed ;)

Anoniem

Beste Rale, elektriciteit is een moeilijk vak. Maar het valt goed te leren. Als je het niet op school leert gaat het wat moeizamer, maar er zijn ook niet geschoolde technici die echt goed in hun vak zijn via zelfstudie. Dus als je echt ambitie hebt ga je ook een inspanning moeten doen om wat theorie te leren. Het leukst is als je leren kunt afwisselen met proefjes doen.

Als je om te starten een heel simpele uitleg wilt:
Een klassieke tl buis bestaat uit een gesloten glazen buis met aan weerszijden een gloei elektrode. De buis is gevuld met een edelgas onder lage druk en wat kwik. De gloeidraden moeten maar enkele seconden in bedrijf zijn.

Als je de schakelaar sluit, dan vloeit er een stroom door de gloeidraden en de spoel en de zgn starter. Door de warmte verdampt wat kwik.
De starter is een schakelaar met bimetaal die in koude toestand dicht is. Na een seconde of twee, opent die starter zijn contact en daardoor staat over de buis de volle netspanning. Vermeerderd met een hoge spanningspiek veroorzaakt door het plots onderbreken van de stroom door de spoel. Het gas komt in geleiding en er vloeit stroom door de buis.
De spoel ook wel ballast genoemd, beperkt vervolgens de stroom tot de gewenste waarde net als een weerstand zou doen. Maar een spoel geeft veel minder warmteverlies.

De elektronen die door de buis vloeien botsen op de gasvormige kwikdampmoleculen en brengen die in een toestand van hogere energie.
Deze toestand ies onstabiel en de gasmoleculen vallen terug in hun oude toestand, de overtollige energie wordt uitgestraald in de vorm van lichtpulsjes, fotonen genaamd. Helaas vallen die voor een groot deel in het ultraviolette gebied en zijn dus onzichtbaar.
Daarom wordt de binnenzijde van de buis bekleed met een laagje fosforiserende verf. Die absorberen de UV fotonen en zetten deze om in zichtbaar licht.

Moderne tl buizen worden elektronisch aangestuurd en ook steeds meer vervangen door LEDstroken die in een identieke buis gemonteerd worden
zodat ze min of meer uitwisselbaar zijn. Dit om de oude armaturen te kunnen hergebruiken.
Een elektronisch voorschakelapparaat voor een echte tl buis werkt niet helemaal zoals een klassieke voeding, al is die erin verwerkt. De schakeling moet immers een hoge spanning genereren voor het ontsteken, en de stroom door de buis beperken.
Een tl buis heeft afhankelijk van het vermogen een kleinere brandspanning dan 230V, dus moet een deel van de spanning weggewerkt worden. Bovendien heeft die een kleine zgn dynamische weerstand. Een kleine spanningsverhoging heeft een erg grote stroomtoename tot gevolg. De voorschakelschakeling moet dit voorkomen. Soms noemt men dit een stroomgestuurd onderdeel net zoals een naakte LED.

evdweele

Overleden

Op 21 augustus 2018 15:18:06 schreef Sine:
Die humor is aan sommige mensen duidelijk niet besteed ;)

Is dat humor? Het is gooi- en smijtwerk van een 8-jarig kind.
Met humor heeft het niets te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 augustus 2018 15:53:21 schreef grotedikken:
De starter is een schakelaar met bimetaal die in koude toestand dicht is.

Het is net iets anders. Als hij in koude toestand dicht zou zijn, dan staat er geen spanning over de buis.
De starter is in koude toestand open. Bij het inschakelen van het armatuur ontstaat er tussen de contacten een gloeiontlading waardoor het bimetaal opwarmt en het contact sluit. Dan loopt er stroom door de gloeidraden die daardoor worden opgewarmd. Omdat het startercontact dicht is stopt daar de gloeiontlading waardoor het bimetaal weer afkoelt. Het startercontact gaat open en door de plotselinge onderbreking van de stroom ontstaat er een inductiespanning over de spoel die de TL buis ontsteekt.

Anoniem

Je hebt natuurlijk gelijk, hoe kon ik me daarin zo stom vergissen?
De haast om een verhaaltje te typen of toch.....? Ofwel moet ik wat rustiger aandoen ofwel toch maar eens een dokter raadplegen. :(

Maak er maar geen drama van. Iedereen kan zich wel eens vergissen.

Op 19 augustus 2018 16:00:20 schreef CrossFireX:
Als je op een grappige manier wilt weten hoe dat alles werkt bij een tl-lamp, en wat die componenten doen. Kijk dan eens naar dit filmpje, echt de moeite waard!

https://www.youtube.com/watch?v=maniMjcvS7M

Ja grappig is het zeker, beetje off topic maar als je nog meer van dit soort grappige filmpjes wilt zien kun je hier eens naar kijken. Dat gaat over een Jacobs ladder (wat een kluns die vent).

Telefunken Sender Systeme Berlin
Kruimel

Golden Member

Tja, 't is een ander filmpje van dezelfde vent... We kunnen hier ook wel op de volgende suggestie klikken natuurlijk. ;-)

Ach voor sommige mensen kun je nooit goed doen als het hun zin niet is.

Evdweele doet dit met bijna elk topic van mij, afbreken en tegen mij.

Denk dat er geen boom meer recht staat waar jij woont.

Ongelooflijk gezeur voor een simpel filmpje...
Ik kijk ook naar eevblog, Julian Ilett, mikeselectricstuff en louis rossman, maar een beetje grappig mag ook eens, en dat doet die ook heel goed zonder afbreuk te doen aan de waarheid!

Ik word zijn gezeur goed zat en voor mij hoeft het niet meer.
Zal me weer een paar maanden aan de kant zetten...
Wilde nog een paar repair topics maken, maar nu wil ik dit niet meer.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Je kunt natuurlijk ook gewoon schoenen met stalen neuzen kopen of een doosje eelt ;) Voor een man zou ik bovendien een peniskoker adviseren.

Ik denk dat ik ongeveer weet hoe het werkt als iemand de pik op je heeft. Je beste reactie voor als het echt zo is, is eigenlijk precies dezelfde reactie die je idealiter hebt als het alleen maar zo lijkt omdat iemand het regelmatig niet met je eens is en de toon misschien verkeerd treft. De vaststelling dat dat niks uitmaakt is misschien al een hart onder de riem?

Die ideale reactie is trouwens om je er niets van aan te trekken, eventueel aan te tonen door niet in te gaan op reacties die je tegen de haren instrijken en verder je ding te doen. De slechtste reactie is om je uit te laten dagen. In het beste geval (er is niets aan de hand) sta je er zelf slecht op en in het ergste geval (iemand zit jou expres dwars) heb je de ander laten zien dat hij resultaat heeft van zijn acties.

En vanaf de andere kant gezien een voorbeeld uit eigen koker. Op een moment dat ik me ongemakkelijk voelde omdat ik na misschien eerder een wat botte formulering voor de zoveelste keer achterelkaar wilde gaan zeggen dat ik vond iemand ongelijk had en ik uit zijn reacties niet helemaal kon peilen hoe hij dat opvatte heb ik simpelweg zo nu en dan kritisch commentaar weggelaten om heel simpel aan te tonen dat het me echt niet om hem te doen was.

En nee, ik ga niet oordelen wie er gelijk heeft, daar ben ik eerder wel eens ingetrapt en dat kost me teveel energie. Mijn reactie is, als ik het op dit onhandige tijdstip zorgvuldig genoeg geschreven heb, geldig voor beide gevallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 00:36:16 schreef CrossFireX:
Ik word zijn gezeur goed zat en voor mij hoeft het niet meer.
Zal me weer een paar maanden aan de kant zetten...
Wilde nog een paar repair topics maken, maar nu wil ik dit niet meer.

Kom op, niet bij de pakken neer gaan zitten. Gewoon lekker verder gaan hier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

Op 22 augustus 2018 00:36:16 schreef CrossFireX:
Evdweele doet dit met bijna elk topic van mij, afbreken en tegen mij.

Het spijt mij dat u mijn reacties opvat als een persoonlijke aanval. Dat is en was absoluut niet mijn bedoeling.
In dit topic over tl-armatuur, gestart door @Rale, gaf ik alleen mijn mening over het filmpje met de overdreven en nutteloze demonstraties hoe een tl-buis kapot gemaakt kan worden, niet over een van de CO-deelnemers. Dat ik de filmpjes van ElectroBOOM niet grappig vind zegt alleen iets over mijn gevoel voor humor. Als voorbeeld; André van Duin en het Engelse tv-programma Top Gear vind ik ook uitgesproken flauw. Maar ik neem het niemand kwalijk als hij of zij dat wel leuk vindt.

Een ander topic waarin u zich mogelijk voelde aangevallen zou dat over uw nieuwe koelkast kunnen zijn.
Ook hier was het niet mijn bedoeling u te schofferen. Ik gaf alleen een voorbeeld wat mijn overwegingen zouden zijn als ik voor de keuze zou staan om de oude koelkast te vervangen door een nieuwe. Als de keus zou vallen op een nieuwe koelkast zou ik zeker dezelfde afwegingen maken als u hebt gedaan.
Mijn beslissing om geen nieuwe koelkast aan te schaffen is gebaseerd op 2 afwegingen:
- De oude koelkast is nog niet versleten of lelijk.
- De besparing op elektriciteitsverbruik vind ik niet opwegen tegen de kosten van een nieuwe aanschaf.
Heel persoonlijke afwegingen dus.

Mijn buurman koopt elke 3 jaar een nieuwe auto. Als hij trots vertelt welke nieuwe functies in zijn glimmende bolide zitten en ik reageer met "Ik ben nog steeds tevreden met mijn 15 jaar oude blik op wielen" is dat geen kritiek op de buurman of op zijn auto, maar hoe ik denk over het gebruiksvoorwerp auto.
Als ik zou uitroepen dat ik stinkend jaloers ben op zijn nieuwe bezit of die nieuwste features ook in mijn auto zou willen hebben, zou ik liegen. Want auto's interesseren mij helemaal niet, het is voor mij alleen een vervoermiddel om van A naar B te komen.

Nogmaals, persoonlijke aanvallen is niet mijn manier van reageren. Discussiëren over een onderwerp kan en mag nooit een aanval zijn op een persoon, hoe hartgrondig je het ook met elkaar oneens bent. De een probeert alleen de ander zijn mening duidelijk te maken en misschien zelfs wel te overtuigen. En soms zijn die meningen ongevraagd of lijnrecht in tegenstelling met de eigen opvattingen.

Ik zou het jammer vinden als u door dit misverstand zou besluiten om niet meer op CO te schrijven, ik vind het altijd interessant om ervaringen van anderen te lezen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Kruimel

Golden Member

@CrossFireX: For what it's worth: ik zou het ook jammer vinden als je je hierdoor zou laten ontmoedigen.

Ik heb de andere topics niet allemaal gelezen, maar het klinkt mij als een "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg"-mentaliteit. 't Zal je in de entertainment-industrie en met kleine kinderen niet helpen, maar is wat mij betreft geen onacceptabele houding (als je het niet elke 2 post hoeft te herhalen).