LT3080EST#PBF

Beste forumleden.
Ik wil een treintje op 0 tot 12 volt dc laten rijden. Nu heb ik daar een wat logge zware trafo voor. (In totaal 5 sporen met 5 trafo's)
12 volt dc is genoeg voor de kleine motortjes van 160 mAmp en de belasting is variabel. Rijrichting omkeren doe ik dmv. een dubbelpolige wisselschakelaar.
Nu heb ik een adapter zgn. schakelende voeding van 14 volt dc. Daar wil ik een spanningsregelaar LT3080EST#PBF voor gebruiken. (3 pins) Deze is nml. Afhankelijk van de adapter spanning regelbaar vanaf 0 tot tenminste 12v dc en deze levert niet meer dan 0.8 amp. Nu heb ik wel een pdf gedownload maar ik zit toch met een aantal vragen.

Is de spanningsregelaar voor dit doel geschikt?
Wat gebeurd er met de spanningsregelaar bij kortsluiting? (adapter is 0.8 amp en kortsluiting komt bij kinderen regelmatig voor ivm. de stroomvoerende rails)
Is deze spanningsregelaar beschermd tegen evt. overbelasting? (ik denk volgens de note enkel temp. er staan 5 notes vermeld)
Er staat en schemaatje bij met 2 condensatortjes voor extra stabiliteit. V-in daar staat een uitwendige jumper bij naar V-control. Je hoeft en kan toch maar 3 draden aansluiten?
Er staat een formule bij voor Rset. Vout= Rset x 10 uAmp, wat voor waarde zou de potmeter moeten zijn? 12v = 1200 ohm x 0.01 uAmp.
Dat zou een potmeter van 0 tot 1.2 kOhm moeten zijn.Is dit juist?

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/675000-699999/679860-d…

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met vriendelijke groet, Ger.

Ha GSL,

Ik verwacht geen problemen je ingangsspanning is voldoende en je regelbereik haal je.
Het chipje heeft 5 aansluitingen maar je heb er 3 actief nodig let wel even op een verbinding maken tussen Vin en Vcontrol.
De potmeter dient 12kΩ te zijn maar.... er moet voor een stabiele werking altijd 1mA uitgangsstroom lopen.
Dus zal u een spanningsdeler moeten gebruiken staat op pagina 17.
En dan nog iets de chip is wel temperatuur beveiligt maar de stroom is begrenst op 1.4A ik weet niet of dit wenselijk is bij kinderen.
Er moet dus eigenlijk nog een stroom begrenzing bij komen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het chipje wat daar verkrijgbaar is heeft 3 aansluitpinnen.
Volgens note 11 zal er een inwendige jumper in zitten.

Ik heb nog even opgezocht wat uAmp is (microAmp)
Ik dacht 1 uAmp is 10(-4) maar is 10(-6)= 0.000001 uAmp
De waarde is 10 uAmp
Dan wordt de formule 12v:0.00001uAmp = 1200000 ohm 1200 kohm ofwel
1.2 m ohm ? Dacht ik?

En voor de stabiliteit, zie bladzijde 9 ?
Dat moet voor een treinmotortje voldoende zijn ?

Bijvoorbaat dank voor uw antwoordt.

Groeten, Ger.

Al eens de dissipatie berekend als je op lage snelheid rijdt?

Gebruik een pwm schakeling, dat werkt veel beter.
Je kunt er genoeg vinden hier op de site.

LDmicro user.

Ik denk dat ik de lab supply namaakt.
Dan heb ik ook een stroombegrenzer tegen kortsluiting.

Groeten, Ger.

Oei.. dat is een hele ommezwaai.
Toch zou je beter een PWM schakeling maken voor uw trein, zelfs beter dan die labovoeding.

LDmicro user.

Pwm schakeling,

Wat ik aansluit is 1 motortje van 160 mAmp.
De regelspanning is 0 tot 12 volt.
Het is bedoeld voor een treinbaantje en heeft rails als geleiders en veroorzaakt veelvuldig kortsluiting.
Vandaar volgens het schema een stroombegrenzer (zie vorige post de link)

De stroombegrenzer instellen op bijvoorbeeld 200 mAmp.
De dissipatie 12 volt, 200 mAmp zal dan niet zo groot zijn?

Nauwkeurigheid is van ondergeschikt belang.

Al het treintje op de rails staat dan heb ik denk ik geen spanningsdeler nodig ?

Maar als ik het voor andere doeleinden zal willen gebruiken dan wel?
Ik heb pagina 17 bekeken, maar geen spanningsdeler gevonden.

Groeten, Ger.

Pwm schakeling is denk ik wat meer werk en heeft meer onderdelen nodig als ik ook een stroombegrenzer wil gebruiken.

Ik ben geen electronica specialist die kan storing zoeken als het kapot gaat. Onderdeel uitwisselen vindt ik makkelijker.

Doen zou ik zeggen, je kunt er maar van leren. :)

LDmicro user.

Ah, het schema met de spanningsdeler waarschijnlijk gevonden.
Zoals ik het ziet zal de minimale spanning 0.5 volt zijn.
Ik heb liever een minimum van 0 volt door het motortje.

Groeten, Ger.

0v of 0.5v maakt niet zoveel uit, want het motortje doet dan toch nog niets. In andere woorden, je kunt je trein gewoon van 0 tot 100% regelen.

Het grote voordeel van een PWM regeling is dat je de motor heel langzaam kunt laten "kruipen". Als je dat met een regelbare spanning doet, zal de trein bij een bepaalde spanning ineens redelijk snel wegrijden. Niet na de werkelijkheid dus.
Dus, met MGP eens, PWM doen. Die regelaars kun je overigens ook voor een paar Euro via Ebay kopen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dank je wel voor de tip. Ik heb er nu naar gezocht en inderdaad zijn er complete printjes met potmeter en aansluitklemmetjes voor een paar euro te koop. Daar ik er 7 en 1 reserve wil gebruiken is dat voor mij een mooie oplossing. Mijn tel. was vanavond leeg en geen oplader bij me, daarom zo laat nog even een reactie. Ik heb al vast gekeken en zag dat ze in verschillende frequenties bestaan. Ik zal mij eerst even inlezen, waarna ik op dit forum (zeer) waarschijnlijk nog een advies vraag. Met vriendelijke groet, Ger