Raspberry Pi PoE Hat, schiet mij maar lek...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kom kom, mens erger je niet, die Raspberry is een hobbyproject en heeft nooit meer gepretendeerd dan dat. Als men er niet te veel van verwacht kan het prettig speelgoed zijn. Dat het aan jouw hoge professionele eisen niet voldoet zegt zoveel over jou als over de raspi ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nou nou, daar is d'r ook eentje met z'n verkeerde been uit bed gestapt. RPi is een super platform. En nee, zoiets zet je niet in je eentje op de zolderkamer in elkaar. Hardware, software, magazine, website, ....

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 augustus 2018 17:14:22 schreef Sine:
Daarom zitten die gaatjes boven de header, het idee is dat je er een stackable header doorheen kunt prikken als je gpio nodig hebt.

het jammere is dat dan het POE deel het niet meer doet omdat de bedrading naar de ethernet connector (die vierpins connector met het stickertje er nog op in de eerste foto) het niet meer haalt.....

Trouwens, Zo'n stackable connector is toch meestal "normale pin lengte plus 1.6mm? Daar gaat dan door de connector op het POE ding dus een 4mm+PCB vanaf..... Hou je weer te weinig over om lekker op te kunnen verbinden.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 21 augustus 2018 20:57:24 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi flipflop ?

Wel de zaken goed uit elkaar houden...
Ik heb al aangegeven dat ik de RPi een leuk ding vind en verschillende keren hier op het forum aangegevendat ik ze voor mijzelf en klanten installeer als reclame filter en OVPn toegang.

Ik heb het over hoe dit toegevoegt product word gepresenteerd,
zowel de montage als de technische documentatie.

Als ik voor een van mijn KS multimeters een gpib unit koop dan zit daar de montage materialen bij en dat beperkt dan niet de functionaliteit van de multimeter.

Bij de PoE HAT mag je weer extra spullen gaan kopen om het weer werkbaar te maken.
Kan ik dat betalen... geen enkel probleem.
Waar ik tegen aggeer is het halfbakken werk wat tegenwoordig de norm is geworden, het is niet alleen de Nederlandse studend die er een zesjes gedrag op nahoud...

Groet,
Bram.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De zaken goed uit elkaar houden, inderdaad :) Die Raspberry is en blijft een hobbyproject, al zullen sommigen spreken van een "uit de hand gelopen hobby"... Daar kan en mag men niet dezelfde verwachtingen stellen als bij een professioneel product. Hobby=hobby. Prof=prof.

Professioneel zou ik zo'n raspi misschien nog net durven inzetten als stratum-0 ntpserver, verder moet dat zeker niet gaan. Maar voor in mijn vliegerke ben ik er wel moving map voor aan het schrijven. Alles naar verhouding, jawel!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een RPi of een Arduino te adviseren voor iets als vliegtuigen, en zo weet ik er nog een paar :-)

Rew,
Ik heb even een RPi b+ uit de voorraad getrokken en je hebt gelijk de 4-pins header moet dan ook verlengt worden,
daar is wel wat weinig ruimte voor rond deze header, precies afgeknipt of een 4 pins uit de fabriek, dan gaat het wel lukken denk ik.

Zowel de B+ als de PoE HAT krijgen morgen de vuurdoop hier, en dat tewijl ik de B+ als sinds dat hij uitgekomen is hier al klaar heb liggen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ach, in een "vliegtuig" waar de volledige "electrische installatie" mag uitvallen zonder de primaire veiligheid in het gedrang te brengen, daar hoeft de navigatie ook niet kogelvrij te zijn - er moet sowieso een plan B en een plan C zijn. In mijn geval is dat een smartphone met commerciele navigatiesoft - weliswaar met véél zwakkere gps-ontvangst - en een papieren kaart. Dus jawel, ik zie dat helemaal zitten met die raspi. Ook mijn vliegerij is een hobby-project, tenslotte.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 21 augustus 2018 21:29:27 schreef big_fat_mama:
Die Raspberry is en blijft een hobbyproject, al zullen sommigen spreken van een "uit de hand gelopen hobby"... Daar kan en mag men niet dezelfde verwachtingen stellen als bij een professioneel product. Hobby=hobby. Prof=prof.

Denk dat je er ook (een beetje) zo naar kan kijken. Omdat je weet dat het voornamelijk in de hobby sector wordt gebruikt. En waarschijnlijk ook nog best wat professioneel. Kan / Zou je verwachten dat het product goed in elkaar zit. En dat je "redelijk" veel moeite moet doen om het kapot te krijgen en dat men geen schokken kan krijgen :) Maar dit gezegd te hebben, is het wel slecht dat je de "soldeerbout" er bij moet halen om het werkend te krijgen. Hopelijk wordt dit dan opgelost in de volgende oplage.

Zelf denk ik dat deze hat in combinatie met de pi 3b+ nog veel gebruikt gaat worden als een IP camera.

En zelf zou ik ook niet echt zo'n "ding" gebruiken als het daardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Maar het blijven wel leuke hobby spul :p

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog een stukje "prutswerk" van de ontwikkelaars, zie link.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=45&p=1355751#p13557…

En er is gewoon ruimte voor een connector met pennen door de print, nogmaals hobbyisten!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

..., nogmaals hobbyisten!

Wat had je anders verwacht bij een hobbyproject??? :)
Als je iets professioneels zoekt zul je flink wat meer uit moeten geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Je moet toch heel wat doen om zo'n connector van de print te sleuren.

De print er scheef vanaf trekken bijvoorbeeld ;) User abuse, replace user.

Dat POE shield is zo laag dat de print in de bestaande rpi behuizingen past, dat zal een van de redenen geweest zijn om het zo uit te voeren.

blackdog

Golden Member

Hi,

De gene die steeds maar zeggen dat het een hobby computer is, daar kan ik ook ja op zeggen.
Maar hebben jullie een idee hoeveel van dat spul wel niet verkocht wordt?
Het is geen Arduino Nano van een Chinees die tegen een bodem prijs verkocht wordt.

Deze producten kunnen alleen maar professioneel in de markt worden gezet.
Alleen de foutjes die je tegenkomt in deze PoE HAT, zouden niet mogen voorkomen na de vele Raspberry Pi's die al verkocht zijn.
Dan zijn het vrijwel zeker niet mensen die al veel ervaring hebben opgedaan die deze HAT ontwikkeld hebben, in ieder geval niet de gene die de print heeft gedaan.

Een keer de print verwijderen en je heb kans dat de 4-pins connector beschadigt, gewoon slechte bedrijfsvoering of je toepassing nu hobby is of iets professioneel.
Ik ben in ieder geval nu gewaarschuuwd bij het verwijderen van de HAT.

Sine
Ik heb het printje een paar keer op een "normale" RPi geplaasts en weer verwijder.
Dat gaat toch wel met wat kracht gepaard en dat gaat ook niet horizontaal, en dat zal zeker extra krachten op de 4-polige connector geven.
Ik vind het niet vreemd dat het mis gaat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ze hadden die padjes wat meer vlees mogen geven, een TH connector in deze vorm bestaat ... maar die zijn toch wat zeldzamer.

er had direct een stackable connector op moeten zitten.
maar waarschijnlijk hebben ze de overweging genomen dat personen die dit spul aankopen meestal de IO niet gebruiken maar de raspberry als networkdevice gebruiken (nas, ntp, webserver, appserver, ...).
waarom ze hem dan niet gewoon dubbel bouwen. een versie met stackable connector en een versie met de hat connector

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi! :-)

Nog even een update zoals ik beloofd had, wel wat later maar het werk liet het niet eerder toe...

Net naar een tafel gelopen waar nog wat ruimte was met een handvol onderdelen waaronder de nieuwste Raspberry Pi en de PoE HAT.
Ook nog een display waar ik een tijd terug naar gevraagt had dat voor service toepassingen gebruikt gaat worden.
Ook nog twee PoE adapters een voor 24V en de tweede is 48V, beide zijn van Unifi Access Points.

Als eerste de 24V PoE adapter geprobeerd, geen enkele reactie als deze wordt aangesloten, maar dat valt binen de specificaties.
Deze zegt dat de PoE spanning tussen 36 en 56V mag liggen, de aangegeven norm is 802.3 af.
Dus 24V werkt niet (die ligt rechtsboven op het plaatje), wat ik wel vreemd vind dat men daarvoor gekozen heeft.

Toen de 48V adapter aangesloten, toen bootte de RPi B+ zoals hieronder te zien op het 7-Inch schermpje.
Deze RPi heeft een booddisk met PI-Hole er op geinstaleerd.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Pi/PoE-03

Voor er hier nu weer een aantal mensen gaan stuiteren dat een B+ versie overkill is voor een PI-Hole, dat weet ik al :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Dan moet je eigenlijk ook de voeding voor het scherm uit de USB poorten van de Pi halen, dan is hij helemaal standalone POE. (die witte µUSB kabel)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi Shiptronic,

Ik heb niet uitgezocht of de PoE HAT dat vermogen kan leveren.
Ik laat het nu alleen even zien met dit scherpje, voor mijn toepassingen komt er geen scherm aan de RPi.
In het andere topic had ik al uitgelegt dat het schempje voor service toepassingen is.

Ik wil een doosje maken waar het schermpje in zit, oude maar nog goede laptop accu's die ik dan converteer naar +5V voor het scherm en de RPi als nodig.
Dan kan ik voor het testen werken zonder 230V, dat is namelijk niet altijd voldoende aanwezig bij mijn toepassingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor de gene die nog niet overtuigt zijn betreffende mijn mening over de PoE Hat voor de RPI, kijk hier eens...

http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-1122-raspberry-pi-3-poe-hat-…

Vooral de temperaturen zijn geweldig en natuurlijk de stommiteiten betreffende de scheiding tussen de verschillende onderdelen, nogmaals prutsers!

Met vriedenklijke groet, :-)
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Dat er iets mis gaat mbt usb is wel duidelijk.

Hoewel de isolatie netter kan is de fail wat dat betreft van Dave, dat "isolation slot" waar hij het over heeft is namelijk een slot voor een bandkabel.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 13 september 2018 20:13:16 (19%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Dave heeft wel meer "fails" in zijn video's maar als je het gene wat hij extra aantipt bij wat ik al zij,
kan ik dit "product" nu niet echt geslaagt vinden.

Ik zou als ik eigenaar van dat bedrijf (Raspberry Pi) zou zijn, mijn naam niet zo te grabbel willen gooien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Er zitten inderdaad flink wat gaten in iets relatief "simpels" als een POE adapter.

Kende je deze al ? IEEE 802.3AF

https://www.amazon.com/UCTRONICS-802-3af-Splitter-Ethernet-Raspberry/d…

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 13 september 2018 22:47:31 (36%)

Sine

Moderator

Kick-n-post

Play with junk heeft ook wat lopen experimenteren ... en het USB power probleem gefixed.

https://www.youtube.com/watch?v=DdVDiQXd1kc

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Het lukt me niet om de video te bekijken, doe het morgen wel even via een andere internet verbinding.
Ook met een gaatje geprikt in mijn beveiliging d.m.v een VPN tunnel wil het niet lukken, dus dat wordt morgen, dank voor de link.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

iets relatief "simpels" als een POE adapter

Deze woorden zetten me aan het denken. Goed dat die aanhalingstekens erbij staan! Want ik denk niet dat zo'n adapter simpel is, of zelfs simpel kan zijn. Al hebben we natuurlijk elks een eigen invulling van het begrip "simpel" ;)

Als ik dan nog wat verder denk begin ik me af te vragen of het hele idee van PoE wel zo kosher is. Het herinnert natuurlijk aan het voeden van een antenneversterker via de coax-kabel; maar Ethernet-signalen moeten nmbm flink wat breedbandiger zijn, ik stel het principe in vraag. Ook al zullen er wel implementaties zijn die (min of meer) (kunnen) werken.

Bestaan er eigenlijk normen (DIN of Europees of wat dan ook) voor Power over Ethernet?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

PoE zijn meerdere standaarden oa. 802.3af en 802.3at

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.