Wat voorzien voor zonnepanelen?

Evarist

Golden Member

In een huis moet nieuwe elektriciteit gelegd worden.
Wat moet ik in de kast voorzien om zonnepanelen later te plaatsen?
De teller is een 3-fasen 3x400V40A.
Welke zekering? Hoe aansluiten?
Moet de inverter een 3-fasen zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 11:33:31 schreef Evarist:
In een huis moet nieuwe elektriciteit gelegd worden.
Wat moet ik in de kast voorzien om zonnepanelen later te plaatsen?

Een extra groep waar de zonne installatie op komt, bestaande uit een zekering/automaat en een aardlekschakelaar.

De teller is een 3-fasen 3x400V40A. Welke zekering?

Dat ligt aan het vermogen wat je zonne installatie gaat leveren.

Hoe aansluiten? Moet de inverter een 3-fasen zijn?

Ligt ook aan het vermogen, als het niet meer dan bijv. 3600W is kan het ook op één fase.

Maar als je toch al een drie fase aansluiting hebt/krijgt kun je ook voor een drie fase omvormer gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Evarist

Golden Member

Lambiek, danku.
Welke verliesstroomschakelaar? 30mA of 300mA?
Aparte VSS voor de zonnepanelen alleen?
Mag die groep gewoon naast de andere groepen staan, dus aangesloten zoals een verbruiker?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 12:18:57 schreef Evarist:
Welke verliesstroomschakelaar? 30mA of 300mA?

Dat ligt ook weer aan de installatie, bij een kleine installatie "zeg tot +/- 16 panelen" gaat het meestal wel met 30mA, en daar boven gewoon een 300mA gebruiken. Maar soms is het ook anders, een kwestie van even uitproberen.

Aparte VSS voor de zonnepanelen alleen?

Wat bedoel je hier mee?

Mag die groep gewoon naast de andere groepen staan, dus aangesloten zoals een verbruiker?

Als je er de ruimte voor hebt wel, wel even aangeven dat het voor je zonne installatie is. Maar vaak wordt het ook in een apart kastje naast de groepenkast gezet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Het schijnt financieel niet interessant te zijn indien je installatie meer dan 10 kWp aan vermogen terug levert.
Vanaf die grens moet je blijkbaar een aparte 4 kwadraten teller, een groenteller, een verplicht apart ontkoppelingsbord en een injectie contract als leverancier hebben.

kijk hier eens : https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=17514

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 13:01:04 schreef pamwikkeling:
Het schijnt financieel niet interessant te zijn indien je installatie meer dan 10 kWp aan vermogen terug levert.

Dat moet je inderdaad niet doen, in ieder geval niet meer terug leveren boven je eigen gebruik. Straks krijg je daar veel minder voor terug, is dus zonde van de investering. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2018 11:33:31 schreef Evarist: Welke zekering?

Hou er rekening mee dat je in principe geen 40A installatie meer hebt maar 40A + de maximum stroom die de omvormer kan leveren. In principe moet de draaddoorsnede vanaf het knooppunt omvormer/netaansluiting dus aangepast zijn aan die somstroom of opnieuw afgezekerd op 40A.

Omvormer zeker je af op de draaddoorsnede naar de omvormer. Elektronica in de omvormer kan je daar toch niet mee beveiligen, heeft daarvoor ook snellere interne beveiligingen ingebouwd.

Moet de inverter een 3-fasen zijn?

Nee, maar igv een enkelfasige omvomer kan de nulstroom veel groter zijn dan de grootste stroom in een fase. Nul naar net toe moet dan in principe dikker zijn en/of automaat in teller kan afvallen.

Aardlekschakelaar

In de omvormer zitten vaak filters die lekken. Ook niet-galvanische scheiding panelen kan een probleem zijn. Fabrikanten schrijven meestal een 100mA voor. Bij 30mA heb je dikwijls erger.

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 augustus 2018 13:01:04 schreef pamwikkeling:
Het schijnt financieel niet interessant te zijn indien je installatie meer dan 10 kWp aan vermogen terug levert.
Vanaf die grens moet je blijkbaar een aparte 4 kwadraten teller, een groenteller, een verplicht apart ontkoppelingsbord en een injectie contract als leverancier hebben.
[....]

Dat geldt in BE.
Maar hoe zit het in NL?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 13:54:04 schreef Tidak Ada:
Maar hoe zit het in NL?

Zoals ik al zei, het is niet slim om meer terug te leveren dan je eigen verbruik is. Zeker niet met de veranderingen qua terug levering die er aan zitten te komen, straks krijg je zowat niets meer voor een terug geleverde kwh.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat is idd zo voor panelen op woningen, maar bedrijven krijgen er subsidie op tegenwoordig. collega's zijn bezig om een nieuwbouw van voeding op dak te voorzien, komt 3x200A aan panelen op te liggen, er komen nog grotere daken aan. grootverbruikers beginnen meer en meer aan terugleveren, immers hebben ze dakruimte zat over t algemeen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ja, als je subsidie krijgt en je verbruikt veel als bedrijf zijnde is het natuurlijk een ander verhaal, maar voor woonhuizen is het niet rendabel om veel terug te leveren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2018 13:54:04 schreef Tidak Ada:
[...]

Dat geldt in BE.
Maar hoe zit het in NL?

Ik weet niet hoe het in de regels staat maar wel hoe het hier is aangelegd (wel door installateur van groter bedrijf). Op een bestaande groep is een extra zekeringsautomaat geplaatst waarop enkel de omvormer is aangesloten. De rest van die groep is gewoon in gebruik en verder geen veranderingen in de groepenkast.
De omvormer doet 230v en de huisaansluiting is 3fasen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 augustus 2018 18:08:51 schreef Lambiek:
Ja, als je subsidie krijgt en je verbruikt veel als bedrijf zijnde is het natuurlijk een ander verhaal, maar voor woonhuizen is het niet rendabel om veel terug te leveren.

Je hebt gelijk. In frankrijk is de EDF verplicht om, als jij speciaal een PV installatie aanlegt om alleen maar aan hun te leveren, voor 20 jaar jou stroom te kopen a EUR 0.39 per kWh..... (Dit geldt dus niet als je zelf ook gebruikt uit de installatie, dan is er een andere regeling).

Dan zou je denken: Dan is veel terugleveren WEL gunstig! Maar nee. Dit tarief geldt slechts als je minder dan 3000Wp hebt. :-( Het loopt af tot eur 0.06 als je veel hebt staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 23 augustus 2018 08:29:39 schreef rew:
Het loopt af tot eur 0.06 als je veel hebt staan.

Ja, en dan doe je er wel heel lang over voor dat je de installatie er uit hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vraag ik me af wat dan nog de voordelen zijn voor dat agrarisch bedrijf hier in het dorp dat 308 panelen vol op het zuiden op het dak van hun loods heeft liggen...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

bedrijven hebben in tegenstelling wel een lager KWh tarief, 5 cent per KWh is mogelijk als grootverbruiker. heb je dan een dak met 1,2MWp ofwel een 5000x 250W panelen dan tikt het nog wel aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Als ze zelf veel van de opgewekte energie gebruiken is het nog rendabel. Denk aan het melken, "eventuele melkrobot" de koeltank voor de melk, en andere apparaten zoals een voerinstallatie.

Ze krijgen een enorme subsidie, en de panelen worden vaak collectief gekocht, dus dat scheelt allemaal in de aanschaf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Evarist

Golden Member

VSS= verliesstroomschakelaar.

Moet die VSS voor zonnepanelen nu 30mA of 300mA zijn? (België)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shiptronic

Overleden

Op 22 augustus 2018 19:35:34 schreef MAH:
[...]
Ik weet niet hoe het in de regels staat maar wel hoe het hier is aangelegd (wel door installateur van groter bedrijf). Op een bestaande groep is een extra zekeringsautomaat geplaatst waarop enkel de omvormer is aangesloten. De rest van die groep is gewoon in gebruik en verder geen veranderingen in de groepenkast.
De omvormer doet 230v en de huisaansluiting is 3fasen.

aan begin en eind 16A automaten, dus je kan tot 32A afnemen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De meeste omvormers moeten worden aangesloten op een 100 of 300 mA (de 100 is voldoende, maar de 300 is vaak goedkoper, en mag in NL nog geplaatst worden) Aardlek automaat. Een 30mA gaat er vaak uit (staat in de handleiding)
In BE betaal je prosumenten tarief: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/elektriciteit-aar…
Daar betaal je per kW omvormer vermogen. Vaak is het dus zinvol om veel meer Wp aan panelen te plaatsen dan je omvormer groot is.
En gezien de panelen momenteel ongeveer 200 Wp/ m2 doen, kan je uitrekenen hoeveel Wp je kan plaatsen, en dat nog eens delen door 1,5 tot 2 dan kom je ongeveer uit op het aantal kW dat je omvormer moet zijn. (In BE vanwege Prosumenten tarief)
Afhankelijk daarvan kan je een keuze gaan maken of dat 1 of 3 fasen moet zijn, 3 fasen omvormer beginnen rond de 4 kW. Bijna alles daar onder is dus 1 fase.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 23 augustus 2018 09:24:24 schreef MNM(tm):
Vraag ik me af wat dan nog de voordelen zijn voor dat agrarisch bedrijf hier in het dorp dat 308 panelen vol op het zuiden op het dak van hun loods heeft liggen...

Jouw buurman woont waarschijnlijk in Nederland, daar zijn hele andere regels (één Europa.. zucht...) Met een grote schuur is het vooral vol douwen dat dak. Een klant (NL) van ons gebruikt zelf minder dan 300.000kWh/Y en produceert meer dan 700.000 kWh, kassa! Dat is zijn pensioen.
Bij een zekering groter dan 3x80A kan je in NL je inschrijven voor SDE+ subsidie, en dan is ook verkopen met een garantie bedrag per kWh voor 15 jaar gegarandeerd.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 23 augustus 2018 23:14:44 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.
Sine

Moderator

Op 22 augustus 2018 19:35:34 schreef MAH:
[...]
Ik weet niet hoe het in de regels staat maar wel hoe het hier is aangelegd (wel door installateur van groter bedrijf). Op een bestaande groep is een extra zekeringsautomaat geplaatst waarop enkel de omvormer is aangesloten. De rest van die groep is gewoon in gebruik en verder geen veranderingen in de groepenkast.
De omvormer doet 230v en de huisaansluiting is 3fasen.

Als ik je goed begrijp is dat niet helemaal correct.
Je kunt uit die bestaande groep nou 3500W plus het vermogen van de omvormer gebruiken voordat er een automaat uit dondert.

Lambiek

Special Member

Op 23 augustus 2018 20:37:47 schreef Evarist:
VSS= verliesstroomschakelaar.

Ahh, bij ons noemen we dat een ALS of te wel een aardlekschakelaar. Van daar de verwarring. :)

Moet die VSS voor zonnepanelen nu 30mA of 300mA zijn? (België)

Ligt geheel aan de grote van de installatie, zoals ik al eerder zei.

Zie ook reactie andre1973.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 augustus 2018 00:04:20 schreef Sine:
[...]

Als ik je goed begrijp is dat niet helemaal correct.
Je kunt uit die bestaande groep nou 3500W plus het vermogen van de omvormer gebruiken voordat er een automaat uit dondert.

Normaal gaat dat via aan PV verdeler, en word daar typisch een wasmachine WCD voor gebruikt. De originele WCD vervalt,en die PV verdeler komt er voor in de plaats. Vaak moet de MK dan ook worden aangepast (100 / 300 mA ALA daar, i.p.v. een groep achter 30 mA ALS)

https://www.elektrobode.nl/products/abb-haf-verdeler-pv-omvormer-1x-in…

http://www.zonvoorjou.nu/?page_id=25

zit sinds 2009 in de PV.

Op 23 augustus 2018 20:37:47 schreef Evarist:
VSS= verliesstroomschakelaar.

Moet die VSS voor zonnepanelen nu 30mA of 300mA zijn? (België)

ik dacht VSS ook wel eens in schema's van apparaten te zien als voeding aansluiting .
meeste of misschien wel alle convertors hebben toch hun eigen beveiliging .
mijn omniksol 1.5tl vermeld :
Ook de volgende beveiligingsmethoden zijn geïntegreerd in Omnik omvormer:
? Interne overspanning
? DC isolatie bewaking
? Aardlek bescherming
? Raster bewaking
? Aardlek stroom toezicht
? DC stroom toezicht
? Geintegreerde DC schakelaar

Bron https://solarclarity.nl/wp-content/uploads/2015/04/001.Handleiding_Omn… pag 10
al bijna 6 jaar oud
http://www.westlandsolar.nl/media/01_Omniksol-1.0k_1.5k_2.0k_Specs_V2.…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer