[NL] Nieuwe elektrische installatie

In navolging van dit topic (www.circuitsonline.net/forum/view/140996), waar ik niet verder ben gegaan omdat de topictitel niet meer de lading dekt.

Inmiddels heb ik mijn nieuwe woning uit 1972 betrokken en de elektrische installatie ga ik vernieuwen.
Zo ziet het er uit:

Drie fases komen binnen, dag/nacht kWh meter, een 4-polige hoofdschakelaar, 2x een aardlekschakelaar (FIDY) van 500mA en achter elke ALS vier groepen op drie fases (waarvan de vierde groep bij de derde zit en de achtste bij de zevende).
Er is geen kookgroep, er zijn geen aparte groepen voor wasmachine, wasdroger, enz. Alleen is de vriezer in de bijkeuken op een aparte groep gezet.
Het schema van de huidige situatie:

Elektrische installatie - bestaande situatie.pdf

Ik wil alles vanaf de kWh meter vervangen door Hager en wil naar 12 groepen via drie aardlekschakelaars, een 3-fase kookgroep met een aardlekautomaat en een 2-polige aardlekautomaat voor de buitenboel.
Zo ziet dat er dan uit:

Elektrische installatie - nieuwe situatie.pdf

Omdat het niet meer past in een kast van 2x 12 posities komen er twee kasten naast elkaar (zoals nu ook al het geval is).

Elektrische installatie - kastindeling.pdf

Er komt ook nog een tijdklok in (EG103) om de rolluiken aan te sturen.

Verder heb ik er voor gezorgd dat twee ruimtes naast elkaar op andere groep zitten. Dan is niet meteen alles donker als er een keer wat uit vliegt.
Lampen en WCD's in één ruimte zitten allemaal op de zelfde groep.

In mijn oude woning zat er in elke kamer één WCD die naar een andere groep ging dan de rest. Is dat een (ongeschreven) regel, of luxe?
Dat zou het namelijk wat lastiger maken, maar het kan wel.

Tweede vraag: Ziet het er goed uit, of zitten er rare dingen in?

ik zou overwegen een lasdoos op een groep te zetten zodat je daar ook een meterkast wcd van kunt halen, een wcd in de kast zelf ben ik niet zo van, tevens heb je dan wat meer reserve ruimte.

de vorige eigenaar was van de snoer installaties zo te zien.

overigens heb je nu opgeteld 440x220 kasten hangen, de huidige hager vkg22s
365x220 kasten zijn hoger als de oude vks22s 330x220 kasten. dat komt dus beter uit met je leidingwerk.

hager B16 automaten hebben 2 uitgangen per automaat, dus een meterkast wcd kun je ook op een groep direct aftakken.

die oude kasten zijn vaag, 1 500ma aardlek is niks abnormaals, maar 2x wel, in 72 was dat nog niet, dat zie je aan de kasten van de aardleks al, dat zijn holec terwijl de rest het beruchte haf met de witte knoppen is. 1 groep heeft een sticker op de schakelaar, al weggefikt zeker daar?

heb je al een houten achterwand? want dat is later niet makkelijk toe te voegen, je buizen moeten dan nog naar voren kunnen. de meter en daaronder kan wel blijven zitten. de kastonderkant valt over het meterbord heen. 30K ,,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha testman,

Inderdaad, één witte schakelaar is kaduuk en overbrugd.
Ik ga voor twee stuks Vision 24-module kasten, die zijn 475x220mm. Maar ik heb voldoende ruimte, de kWh meter hangt vrij laag.

Er zit gelukkig al een houten achterwand in.

Wat bedoel je met hager B16 automaten hebben 2 uitgangen per automaat?
Als ik naar de MBN516E kijk, dan zie ik twee schroeven in en twee schroeven uit. Onder elke schroef mogen twee aders, naar ik aanneem.
Dat heb ik voor de interne bedrading ook wel nodig als ik van de hoofdschakelaar naar verschillende aardlekschakelaars ga en van de aardleks naar de automaten.

De schakelaars met de witte knop zijn van HAF, die zijn niet erg betrouwbaar gebleken.
Ik zou elke groep voorzien van een aardlekautomaat, dat maakt de installatie bedrijfzekerder.

1 WCD per ruimte voegt weinig toe. Beter is een naastgelegen ruimte minimaal de verlichtingop een andere groep (dus ook andere aardlekj te maken. Meestal neemt men daar de gang voor.
Valt de gang uit, dan heb je nog licht uit de andere kamers, gewoon deur open en .... Valt het licht in een kamer uit dan heb je licht van de gang.
Een vriezer op een aparte groep is wel het stomste wat je doen kan.Valt de groep uit, dan heb je het pas in de gaten als de beestjes de vriezer van binnenuit openen...
Neem de vriezer op een veel gebruikte groep, bv verlichting woonkamer, of keuken. Dan weet je gelijk dat de stroom er af is. Een beetje vriezer kan minimaal 24 uur zonder stroom zonder dat de zaak ontdooit.
Wel de wcd in de keuken over 2 groepen verdelen, Moeder de vrouw, en vaders tegenwoordig hebben nogal wat apparatuur om hun kookkunsten om te zetten in iets lekker. Ruime hoeveelhied wcds bij het aanrecht (2 x een 3-voudigej is altijd handig.

Een hoofschakelaar is verplicht, dus daar ook een nieuwe voor plaatsen.

Denk je ook aan je aarding? Een keer nameten is verstandig.
Denk ook aan je potentiaalvereffening naar binnen gas en waterleiding etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

automaten met schroeven mogen geen 2 draden onder 1 schroef, wel met dubbele aderhuls, maar dat is met soepele draad. de MKS516 heeft steekverbindingen, daar mogen 2 afgaande op gezet worden. ook voor de beltrafo wel zo handig als je nu ook al groepen hebt die samen onder 1 schakelaar zitten kan je die wel erop zetten. hager heeft ook koppelbrugjes om de boel ineens te koppelen, veel handiger als losse draad aan de voedende kant.

denk idd aan een aardrail en 6mm2 blank voor de water en gasleiding, en de CAI aarden na het galvanisch gescheiden AOP.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een vriezer op een aparte groep is wel het stomste wat je doen kan.Valt de groep uit, dan heb je het pas in de gaten als de beestjes de vriezer van binnenuit openen...

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik vond het wel wonderlijk. Het is namelijk geen grootverbruiker. Maar wellicht kan ik de bijkeuken beter combineren met wat anders dan de hal, waar hij nu op zit.

Wel de wcd in de keuken over 2 groepen verdelen, Moeder de vrouw, en vaders tegenwoordig hebben nogal wat apparatuur om hun kookkunsten om te zetten in iets lekker. Ruime hoeveelhied wcds bij het aanrecht (2 x een 3-voudigej is altijd handig.

Goeie tip, ga ik doen.

Een hoofschakelaar is verplicht, dus daar ook een nieuwe voor plaatsen.

Ja, staat al in de stuklijst.

Denk je ook aan je aarding? Een keer nameten is verstandig.
Denk ook aan je potentiaalvereffening naar binnen gas en waterleiding etc.

Vraag ik als ik een installateur laten komen om de zegels weer te plaatsen.
Gas moet ik nog doen, ik zie nu geen aarding, het is een dikke stalen buis. Waterleiding hangt wel aan aarde.

automaten met schroeven mogen geen 2 draden onder 1 schroef, wel met dubbele aderhuls, maar dat is met soepele draad. de MKS516 heeft steekverbindingen, daar mogen 2 afgaande op gezet worden.

Nondepatatekes... Aan de voedende kant moet ik met elke fase al naar 3 modules en die zitten niet altijd naast elkaar om met een stripje/brugje te werken.
Moet ik dan met 2 soepele draden in één huls om zo door te lussen?

denk idd aan een aardrail en 6mm2 blank voor de water en gasleiding, en de CAI aarden na het galvanisch gescheiden AOP.

CAI wordt lastig, die komt niet in de meterkast binnen, maar in de woonkamer. Ik denk dat die later is geplaatst. Ik gebruik Ziggo niet, maar glasvezel.

je gebruikt toch 2 polige aardlekjes met 4 groepen erachter? dan heb je kant en klare brugjes. de hager KB4FN is een kant en klaar brugje voor 40A cda540g aardlekjes. dan hoef je alleen de voeding van de aardleks en alamatjes door te lussen met soepel 6mm2 en aderhulzen.

de vriezer op een aparte groep is helemaal niet erg, bij een groep zetten waar tuinverlichting opzit of het halve huis opzit is vragen erom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Bij verlichting toilet opzetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ikke niet snap...
Als je zo'n brugje gebruikt, mag je daar dan ook nog een soepel 6mm2 met aderhulzen bij zetten? Twee soepel 6mm2 met aderhulzen onder één schroef mag ook.
Maar een massieve kern twee keer onder één schroef niet?

Shiptronic

Golden Member

ik dacht ook 1 links ,1 rechts, liefst zelfde diameter. of is dit meer eeen kooi waar die in valt ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zon doorverbindingsstripje heet eeen kamrail.
Of je 2 (of meerdere) draden onder 1 klem mag plaatsen kun je soms vinden in de technische beschrijving van de apparaten. Het is helemaal afhankelijk van hoe de kooi is. 2 gelijke draden (diameter en samenstellingj onder 1 klem kan vaak. 2 verschillende vaak niet.
Bij automaten met kamrai gaat de kamrail op een aprte plaats in de automaat, de kooi voor de draad blijft dan beschikbaar voor draad.
Er bestaan ook “verloopjes” Daar heb je 2aansluitmogelijheden voor draad, en heeft 1 pen die weer in de automaat gaat.
2 soepele draden met een twin-adereindhuls kan en mag vrijwel altijd.

Het is allemaal merkgebonden.Kijk goed naar de kostructie van de kooij en dan kun je vaak wel zien of deze geschikt is om 2 gelijke (of verschillende) draden goed met elkaar te verbinden.
Kijk. in de technische gegevens van het apparaat.

Aarding:
Je hoofdaardrail, onderin de meterkast moet verbonden zijn met:
Aardrail in je verdeelkast
Aarding, dit kan het aardpunt van je netbeheerder zijn als je een TN stelsel hebt, of naar de aardpin de grond in als je een TT stelsel hebt.
Je binnen gasleiding
Je binnen waterleiding
Eventueel aardnet/bewapeningsstaal in je fundering.

Verder moet je ( en dat valt buiten de oorpronkelijke vraag) in de badkamer aanvullende potentiaalvereffening toepassen. Een centaal aardrailtje met verbindingen naar:
Aarding Elektra installatie
Waterleiding warm en koud*
CV aanvoer en retour*
Aardmat in de vloer
en misschien nog meer, kan het hiervandaan niet overzien.
* als beide leidingen IN de badruimte goed elektrisch met elkaar verbinden zijn dan volstaat de aansluiting van 1 van beide

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 23 augustus 2018 21:35:11 (31%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ah, nu is het duidelijk. Dank voor de uitleg.

Op 23 augustus 2018 21:13:37 schreef Toeternietoe:
Zon doorverbindingsstripje heet eeen kamrail.
draad.
Er bestaan ook “verloopjes” Daar heb je 2aansluitmogelijheden voor draad, en heeft 1 pen die weer in de automaat gaat.
2 soepele draden met een twin-adereindhuls kan en mag vrijwel altijd.

een aftakblok heet zoiets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 23 augustus 2018 17:51:37 schreef testman:
automaten met schroeven mogen geen 2 draden onder 1 schroef

Dat is fabrikant en type afhankelijk, er zijn er genoeg waarbij dat wel degelijk mag.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

evengoed, als men komt keuren wordt er niet gekeken naar het specifieke type automaat en of dat dan wel mag, maar moeten er aftakblokken op gezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 augustus 2018 17:51:37 schreef testman:
automaten met schroeven mogen geen 2 draden onder 1 schroef

Onzin.

Op 24 augustus 2018 06:47:32 schreef testman:
evengoed, als men komt keuren wordt er niet gekeken naar het specifieke type automaat en of dat dan wel mag, maar moeten er aftakblokken op gezet worden.

Lijkt mij bijzonder. In de normen NEN1010 en NEN61439 (NL) staat iets van: in het algemeen zijn aansluitingen geschikt voor 1 ader, tenzij de fabrikant zijn aansluiting geschikt vind voor meerdere aders.
De normen NEN1010 en NEN61439 verwijzen hier naar de productspecificaties van de fabrikant.
Als in de productspecificatie staat dat de aansluiting geschikt is voor 2 aders, is dat prima in orde. Veel typen automaten en andere componenten zijn hiervoor gewoon geschikt.
Over het algemeen moeten de 2 aders wel dezelfde doorsnede hebben, en van hetzelfde type zijn. Over het algemeen zijn kooiklem aansluitingen geschikt voor 2 aansluitingen. Of dit ook geld voor het door jou gekozen type automaat moet je nazien in de productspecificatie.
Gelijk roepen dat je altijd van die aftakblokken moet gebruiken is dus een beetje overbodig.

Misschien ook interessant:
https://www.hager.nl/files/download/0/379564_1/0/zakboek_ver...m_125A.pdf

http://schakelenverdeel.cobouw.nl/cases/cases-schakel-en-ver...-bedrading

https://www.linkedin.com/pulse/tech-tip-11-meerdere-aders-on...ek-eggels/

Op 24 augustus 2018 06:47:32 schreef testman:
evengoed, als men komt keuren wordt er niet gekeken naar het specifieke type automaat en of dat dan wel mag, maar moeten er aftakblokken op gezet worden.

Uit interesse:

Bij automaten met kooiklemmen zie ik het probleem niet waarom twee geleiders niet zouden mogen, maar goed dit terzijde. Heb je een voorbeeld van die aftakblokken?

Bedoel je zoiets?

Dan opteer ik toch voor 2 geleiders in kooiklem.

Mvg

Robbe

Op 24 augustus 2018 06:47:32 schreef testman:
evengoed, als men komt keuren wordt er niet gekeken naar het specifieke type automaat en of dat dan wel mag, maar moeten er aftakblokken op gezet worden.

En als je dan de handleiding van de fabrikant laat zien, en die vertelt dat je er twee draden van gelijke doorsnede in mag steken? Dan is die keurder toch uitgeluld?

Dan opteer ik toch voor 2 geleiders in kooiklem.

Als de fabrikant het niet gespecificeerd heeft voor twee geleiders is het reden voor afkeur, dat is me nu wel duidelijk.
En na het lezen van diverse aangedragen documenten/posts kan ik me er wel iets bij voorstellen. Een geleider die niet voldoende contact maakt kan een bron van ellende worden (hitte).

Inderdaad, klopt. Daarom dat ik het nogal raar zou vinden dat een keurder niet kijkt naar het type automaat (kooiklemmen, of iets anders) en het boeltje onmiddellijk afkeurt zoals Testman aangeeft. Dit soort van aftakblokken gebruiken in een kooiklem zie ik het nut niet van in.

Vandaar ook mijn vraag aan welke aftakblokken testman gedacht heeft.

Mvg

Dit soort van aftakblokken gebruiken in een kooiklem zie ik het nut niet van in.

Je kunt met zo'n blokje op een veilige (en toegestane) manier toch doorlussen. Dat is volgens mij het enige nut (in gevallen dat er geen twee draden in één kooiklem mogen).
Ik denk dat het mijn probleem oplost.

Mijn inziens zijn twee draden van gelijke sectie veel veiliger aan te sluiten in een kooiklem dan in dat gammele aftakblokje waarin je de geleiders kapot draait onder die vijzen (bij te hard aanspannen). Van een kooiklem naar deze constructie gaan is not done. Mocht je inderdaad automaten vinden waarin de draden onder één schroef worden aangesloten heeft dit wel de voorkeur.

Tenzij testman andere aftakblokken bedoelt.

Maar goed, het staat je ook vrij ze te gebruiken in een kooiklem, ik geef enkel wat goede raad mee dit niet te gebruiken bij moderne automaten met kooiklemmen. Tenzij de nen1010 dit zou voorschrijven, dan heb ik wel mijn twijfels over de technische bagage van de opstellers van deze norm.

Mvg

Op 24 augustus 2018 15:53:02 schreef Robbe de Smet:
…..dat gammele aftakblokje waarin je de geleiders kapot draait onder die vijzen (bij te hard aanspannen).

De draden onder die twee schroeven (vijzen) lijkt me niet echt een probleem. Alle kWh tellers hebben ook zulke klemmen. Ik vind alleen dat je er geen overbodige elementen tussen moet zetten als twee draden samen in 1 klem mogen.

nee, je gaat zoeken naar specs van automaten van 20+ jaar oud of dit mag met 2 draden onder 1 klem steken. je komt wat ouwe bunt tegen waar echt geen pdf van te vinden is, pre internet spul. vandaar gewoon aftakblok erop. het is echt niet zo dat een nette installatie tig automaten heeft met 2 draden per klem, dat wordt meestal gedaan als de kast al vol zit en men geen kast bij ( mag ) hangen voor 1 groepje, of de lokale beunhaas heeft de boel gemaakt.

deze dingen overigens, anders passen ze niet langs elkaar, zeker bij 18mm automaten niet. een railklem mag ook, die heb je ook met 4 aansluitingen.

https://www.welplast.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9039b1987e8c8058f74a02c14d610115/2/3/2371.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer