[NL] Nieuwe elektrische installatie

De draden onder die twee schroeven (vijzen) lijkt me niet echt een probleem. Alle kWh tellers hebben ook zulke klemmen. Ik vind alleen dat je er geen overbodige elementen tussen moet zetten als twee draden samen in 1 klem mogen.

Idd, zoals je aangeeft geen overbodige elementen en in het geval van een kWh meter volledig akkoord, we spreken dan al vlug van 10 tot 16#, die draai je niet zo vlug plat. Maar om dit nu te gebruiken om langs uitgaande zijde een 1,5 of 2,5# te verkrachten als die kooiklemmen een betere connectie geven... Er schiet volgens een ander topic nu al niet veel koper meer over door winstbejag ?

Kooiklemmen bij automaten zal toch al de 20 jaar halen. Maar hier ook volledig akkoord indien een automaat niet uitgerust is met kooiklemmen om deze te gebruiken zoals Testman aangeeft.

Mvg

in de oude 36mm automaten kon je zowel in als uit met 25mm2 aansluiten. er zaten kooiklemmen in, net als de oudere 18mm automaten, waar max 10mm2 in kan. pas nog een uitgefikte alamat tegengekomen met 25mm2 kooiklem uitgang, een alarmboer had er 1,5mm2 en 2,5mm2 onder gezet en ook nog niet aangedraaid. na de boel eens natrekken bleek een andere groep ook zo gemaakt en waren de draden ook al aan het smelten, dat was nog te maken met aftakblokken en de draden opnieuw strippen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 augustus 2018 19:01:34 schreef Robbe de Smet:
Maar om dit nu te gebruiken om langs uitgaande zijde een 1,5 of 2,5# te verkrachten als die kooiklemmen een betere connectie geven...

Het probleem met dubbele draden speelt toch alleen aan de ingang van een automaat. En daar zit je toch al gauw met 4 kwadraat minstens.

In België mag je langs uitgaande kant twee groepen bij elkaar plaatsen (bv twee groepen van elk 4 stopcontacten). Kan al eens voorkomen bij verbouwing of plaatsgebrek. Dit volledig terzijde, mijn eerste opmerking kwam er vooral uit interesse naar die koppelstukjes die hier nauwelijks gebruikt worden. Vandaar mijn reactie dat ik het nogal een lompe oplossing vind.

Voor de rest meng ik mij zo weinig mogelijk daar ik enkel kennis van het AREI heb om voor geen misverstanden te zorgen.
Enkel die verplichting die testman aangaf leek mij nogal iets raar om die hulpstukken te gebruiken. Blijkt nu dat er verschillende gedachten zijn over dezelfde norm.

Mvg

Robbe

de regel hier is dat de meterkast geen lasdoos is, meerdere draden onder 1 klem en lasdoppen ed in de kast mag dus niet. de diverse topics in BE die hier voorbij komen zie ik standaard meerdere afgaande op automaten zitten, dat is hier niet zo vaak. nu heeft BE wel 36mm 2P automaten vanwege de oude 230V krachtnetten dus kan er minder in een kast als in NL, hier zijn de 18mm automaten standaard, zelfs al zetten we hier max 4 groepen achter een aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 augustus 2018 10:50:34 schreef testman:
de regel hier is dat de meterkast geen lasdoos is, meerdere draden onder 1 klem en lasdoppen ed in de kast mag dus niet.

ed is en dergelijke, dus een steekverbinding (wago) los achter automaat zou óók niet mogen. Dus als een kabel op de één of andere manier te kort is (vervangen groepenkast) en je hebt geen plaats voor rijgklemmen op dinrail moet je de te korte kabels buiten de kast in een lasdoos verlengen en dan terug naar de automaat. Rare Norm, maar goed als het zo is einde discussie.

Mijn excuses voor de topickaap Rob040

Mvg

Robbe

Sine

Moderator

Op 25 augustus 2018 10:50:34 schreef testman:
de regel hier is dat de meterkast geen lasdoos is, meerdere draden onder 1 klem en lasdoppen ed in de kast mag dus niet.

Dat is wel heel stellig, ik ben benieuwd waar jij kunt vinden dat dat niet mag.

Wago's mag ook als je ze op een raildrager zet.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

dat is het idd, geen lasdoppen in de kast, een lasdoos ertussen hoeft niet perse, nieuwe draad erin trekken mag ook. tegenwoordig ook de reserve draden afisoleren en niet los in verdeelkasten en lasdozen los laten hangen. geen oude en nieuwe kleuren door elkaar gebruiken, en metalen buizen mogen niet meer, wel met kabel erin ( dubbel geisoleerd ), geen losse VD draad.

dat lijken rare regeltjes, maar dat is juist voorkomen, niet problemen buitenom makkelijk oplossen door 1 300ma aardlek in de hoofdvoeding te zetten :)

@ sine, dan is het onderdeel van de kast en vast bevestigd, een railklem dus, dat mag wel. sterker nog, rode 6mm2 wago's zijn standaard lasklemmen bij bepaalde merken kasten, die zitten al voorgemonteerd.

[Bericht gewijzigd door testman op 25 augustus 2018 12:57:27 (17%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn excuses voor de topickaap Rob040

Er is nog steeds een relatie met mijn nieuw te maken verdeler en de discussie komt voort uit de vraag of je met twee draden in één kooi of onder één schroef mag.

Omdat ik de kast wil maken conform regelgeving blijft het interessant hoe dat te doen op een zo makkelijke en mooi mogelijke manier.
Resumé om toch 'door te kunnen lussen':
- Twee draden in één kooi of onder één schroef mag, mits de fabrikant het gespecificeerd heeft.
- Een aftakblokje a la KF82A mag ook.
- Losse lasdoppen mag niet.
- Wago's gemonteerd op een rail mag, los niet.
- Modules met twee insteekgaten is ook een oplossing.

Ik werk met Hager en die hebben in hun Vision verdelers geen vaste plek voor Wago blokjes. Ik kan er een aantal posities voor opofferen.
Ik heb al de 3x ALS CDA540G en de MBN516E automaten (beide 35mm breed).
Daar vind ik geen rail voor (al weet ik even niet of de KDN263A geschikt is).
Maar daarmee ben ik er nog niet (zie de pdfjes in mijn eerste post), ik moet meer punten 'doorlussen'.

je hebt dus die oude brede 36mm automaten, daar zijn wel bruggen voor.
de hager KDN263A is een 2 polige kamrail voor max 63A, die past op beiden.

voeding gewoon met dubbele aderhulzen en soepel 6mm2 maken, dan ga je dubbel uit de hoofdschakelaar, splits je op naar de krachtalamat, en de 3 aardleks en alamat 2P. de nul op de aardleks lus je door, ook langs de alamat 2P.

in grotere kasten met 6 aardleks oid wil ik de nul weleens als ringleiding uitvoeren, begint en eindigt op de hoofdschakelaar. voor t geval er ergens wat weg zou bakken en de nul onderbreekt. een railtje doe ik niet bij kasten voor <35A en vaak is de vrije ruimte al krap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dubbele aderhulzen en 6mm2 snoer zijn eenvoudig te vinden, maar een geschikte krimptang is al weer wat lastiger.
Ik heb al diverse topics doorgelezen en twijfel welke vorm het beste is voor dat Hager spul.
Is een vierkante persing goed? En om nou niet meteen een Knipex te hoeven aanschaffen voor één verdeelkast, kan ik met deze uit de voeten?

https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-10mm2.html

je kunt een vierkante persing ook bij hager gebruiken, immers pers je 2x 6mm2 en het gat is 25mm2 van die aardleks en hoofdschakelaar. in de 18mm automaten heb je een kleiner gat en dan is het niet te doen met dubbel 6, wel kan enkel 6 en een kamrail in hetzelfde gat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer