Achteruitrijcamera vertraagd uitschakelen

Hallo,

Ik heb mijn achteruirijcamera aangesloten aan mijn 12 volt bij mijn aansteker van mijn auto. de schakkeldraad aan mijn achteruitrijlicht. Mijn achteruitrijcamera klapt open wanneer ik mijn auto in zijn achteruit zet. Maar wanneer ik mijn contact uit zet. klapt deze niet meer in. Daarom wil ik mijn achteruitrijcamera vertraagd laten uitschakelen. Dat hij ongeveer nog 20 seconden stroom krijgt. Nadat mijn contact al uit is.

Iemand ideeën?

Hensz

Golden Member

Auto uit de achteruit halen vóór je het contact afzet?

Don't Panic!

Dat kan niet bij een Saab (waarbij het contactslot naast de bestuurderstoel in de middentunnel zit). Dan krijg je de sleutel niet uit het contactslot! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

er zijn multifunctionele relais op 12~230v (bijvoorbeeld conrad) die zoiets kunnen.. "Afvalvertragend relais" als je een relais zoekt met alleen die functie.

Camera permanent op de 12V zetten is misschien net zo handig?

Zoals Hensz terecht noemt: als je het gewoon kan oplossen door een iets andere handeling heeft dat een voorkeur. Tenzij de uitgeklapte camera veel problemen geeft als je het een keer vergeet zal de extra 'handigheid' niet altijd opwegen tegen de extra kosten en mogelijke storingen die je gaat krijgen aan de uitbreiding met relais.

Op 23 augustus 2018 14:42:51 schreef Hensz:
Auto uit de achteruit halen vóór je het contact afzet?

Maar dit duurt dus 20 seconden, voordat hij weer inklapt.

Op 23 augustus 2018 14:48:01 schreef K7Jz:
Camera permanent op de 12V zetten is misschien net zo handig?

Loopt mijn accu dan niet leeg?

Hensz

Golden Member

Op 23 augustus 2018 14:53:25 schreef JasperC1997: Maar dit duurt dus 20 seconden, voordat hij weer inklapt.

Is dat niet ergens aan te passen, naar 1-3 sec bijv.? 20 sec is erg lang!

Don't Panic!

Op 23 augustus 2018 15:11:10 schreef Hensz:
[...]
Is dat niet ergens aan te passen, naar 1-3 sec bijv.? 20 sec is erg lang!

Helaas niet.

Op 23 augustus 2018 14:53:25 schreef JasperC1997:
[...]
Maar dit duurt dus 20 seconden, voordat hij weer inklapt.

[...]
Loopt mijn accu dan niet leeg?

20 seconden is wel irritant lang ja.

Meten is weten. Misschien gaat hij ingeklapt (na enkele minuten) naar een minimaal verbruik van 10mA of nog minder. Dan is er niks aan de hand tenzij je heel regelmatig je auto wekenlang niet gebruikt.

tijdrelais op 35 seconden zetten wat wordt getriggerd door de achteruitrijd verlichting. het contact de vaste plus 12V laten schakelen, die oa de radio heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Over welk product hebben we het wat dicht klapt, klinkt meer als dat de geschakelde voeding permanent moet zijn. Waar vind ik de FM?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vroeger, toen auto's nog niet zo bijdehand waren als nu, had je de zogenaamde "interieur verlichting verlenger" om je bolide mee uit te breiden. Dat kastje doet wat je wilt. Bestaat dat nog ?

Ik had hem gewoon aan kunnen sluiten aan mijn accu... ?

De camera schakelt pas in als hij in zijn achteruit staat.

pa3gws

Golden Member

Wat is het merk en model van de camera?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Dan moet de account gegevens ook geven, ik zie niks, want ben niet onder jouw nam ingelogd.

En wat ik al dacht, de voeding moet permanent zijn, de stuurdraad aan de achteruitrijlichten regelt de rest!

Even draadje aansteker verzetten, en klaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zal van merk tot merk afhangen. Mijn 'aansteker' schakelt niet uit als de motor niet draait.

Met zekering aansluiten op de batterij. Zodra de auto wordt stil gelegd gaat het achteruitrijlicht uit en kan de camera inklappen. Net zoals dat vroeger met de automatische antennes gebeurde. Zodra de voeding op de blauwe draad weg viel schoven ze in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Dat hebben ze bij Peugeot wel weer handig opgelost, daar kan je kiezen in de zekerings kast hoe je de zekeing plaatst. 3 sleuven naast elkaar, de middelste is de afgaande kant door de linker of de rechter sleuf ernaast te kiezen heb je +acc of +30. (maar ik wil alles uit als contact af is)

Dit idee, maar dan van VW :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.