cmos setting wrong

Krijg steeds op mijn toshiba laptop de melding cmos setting wrong en dan op nieuw cmos setting date/time wrong. Heb nu al 2x de cmos batterij vervangen in korte tijd, maar het probleem komt toch steeds terug... de laatste batterij blijkt toch wel goed op spanning te zijn. Kan het bios corrupt zijn ? Of iets anders ?

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Als het een oudere Toshiba is, die hadden meestal een NiMH cel. Als je die een paar maanden zonder netspanning zet, is de cel leeg (moet dan weer eerst opladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zat een rtc in kleintje, met soldeerlipje, de eerste cr20232 heeft het maar een maando ofzo uitgehouden. type m40 laptop heb ik. Mijn accupack is wel leeg/kapot van deze laptop. Maar ik gebruik de laptop nog elke dag. De tweede cr2032 die er nu inzit is wel vol, maar moet er dus een oplaadbare cel in, anders toch deze foutmelding?

*hier heb ik geen app voor nodig

unplug je de laptop telkens? het kan zijn dat die 2032 cel altijd gebruikt wordt omdat je interne batterij compleet dood is en de lader er telkens af gaat.
bij desktops is het ook zo, zolang de netspanning op de voeding is, blijft de 5V standby spanning werken en houd dit ook de bios vast.
als echter de boel volledig spanningsloos is, dan loopt het 2032 batterijtje leeg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Volgens mij zit er zoiets in (NiMH):

http://www.smallbattery.company.org.uk/2-v40h-3P.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee er zat eentje in met aangesoldeerde lipjes...Enfin... Ik heb de accu verwisseld met een nog werkende, en inderdaad lijkt de melding weg. Maar de instelling moet toch onthouden worden door de volle cmos batterij, ik heb toch maar een laadbare weer besteld...

*hier heb ik geen app voor nodig