80 zonnepanelen langs de snelweg A7 gestolen.

Dit topic is gesloten

Op 24 augustus 2018 11:22:16 schreef Hunebedbouwer:
Zijn ze wel daadwerkelijk gestolen of zijn ze door de eigenaar tijdelijk weggehaald voor een aanpassing. Ik heb ergens gelezen dat dat automobilisten er bij een bepaalde zonstand er last van hebben,en er ongelukken door zijn gebeurd.

Hoe was het ook al weer: "De krant brengt de leugens in het land" en die uitspraak heb ik ook weer van een ander gehoord.......

Tegenwoordig is niets meer veilig, als je fiets tegen een lantaarnpaal staat mag je blij zijn als fiets en paal er nog staan als je terug komt. Zolang men nog kans ziet om videocamera's te stelen die boven de weg hangen op de A13, verbaas ik mij nergens meer over!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evdweele

Overleden

Zolang men nog kans ziet om videocamera's te stelen die boven de weg hangen op de A13

Doen ze dat nog steeds? In 1971 vertelde een politieman in de meldkamer mij dat een collega had gezien hoe dat gebeurde.
Er kwam een busje aanrijden, een ladder werd tegen de paal gezet en het beeld ging op zwart.
De politieman ging nakijken of er een melding van een reparatie of periodiek onderhoud was en toen hij die niet kon vinden belde hij met de firma die het onderhoud deed aan de camera's. Daar wist men van niets, dus werd een patrouilleauto naar de plaats delict gestuurd. Toen waren de dieven er natuurlijk allang vandoor.
In die tijd werden er geen opnamen gemaakt van die videocamera's (videorecorders waren nog veel te duur en te onderhoudsgevoelig) dus er viel ook niet meer na te kijken welk kenteken die bus had of kenmerken van de "monteur" te bestuderen.

Schrijfmachines waren vroeger ook een makkelijk doelwit.
Iemand met een grijze stofjas stapt een kantoor binnen en zegt "Ik ben de schrijfmachinemonteur. Deze machine moet mee voor onderhoud". En wég was de schrijfmachine.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Op 24 augustus 2018 14:14:28 schreef evdweele:
Iemand met een grijze stofjas stapt een kantoor binnen en zegt "Ik ben de schrijfmachinemonteur. Deze machine moet mee voor onderhoud". En wég was de schrijfmachine.

Als je maar brutaal genoeg bent.
Jaren geleden hier in Delft bij All Wave.
Er stopt een dikke Mercedes voor de deur er stapt een man uit loopt naar de bewaker en zegt.
Ik heb zojuist die TV gekocht wil je even mij helpen hem in de auto te zetten want hij is erg zwaar.
En je raad het al dat was pech TV weg. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als je maar drutaal genoeg bent en geen afwijkend gedrag toont lukt bijna alles. Vroeger repareerde ik voor V&D in Den Haag, was voornamelijk klein spul met electronica zoals Cassettedecks, portable radio's, electronische rekenmachines enz. Geen televisie dat ging naar eigen TD. Ik kwam eens met mijn eigen wagen zonder bijzondere kentekenen zoals de firma naam, het magazijn binnen gereden met de mededeling dat ik reparatiegoed kwam halen. Er werden geen vragen gesteld, men kwam met een kar vol spullen aangereden en hielp zelfs met inladen. Geen bon of iets hoeven te tekenen en de medewerkers waren mij ook volkomen vreemd, dus zij kenden mij ook niet. Als ik was weggegaan zonder ooit terug te komen, waren de spullen nooit meer boven water gekomen, dus zo simpel kan het gaan!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 23 augustus 2018 22:54:26 schreef andre1973:
Het is komkommer nieuws, 80 panelen is net E8000,00 inkoop, ze pikken regelmatig de inhoud van een vrachtwagen, die veel meer waard is.

Op 24 augustus 2018 05:00:58 schreef Hubie:
Btw,nog een heel gesjouw ook,ze wegen 18 kilo per stuk en dat 80 x .
En groter dan een meter dus je loopt er niet ff onder je arm mee weg. ;-)

Recent Red Bull gejat. 950.000 euro, 300 pallets (!), hiervoor hadden ze zelf 11 vrachtwagens, maar wel geladen met vorkheftrucks van de opslag...

Of ander gevalletje: vorkheftruck rijdt van terrein af, even later nog één. Iedereen die het zien neemt aan dat ze even wat van een vrachtwagen moeten tillen en zo met lading terugkomen.
Vorkheftrucks zijn nooit meer teruggezien. Mijn vrouw zat dit recent te vertellen, zal eens vragen of dit broodje aap kan zijn of een bedrijf dat zij kent.

En een collega motorrijder uit België met een Goldwing van >30k. Zat jaren geleden met maten op een terrasje. Hoort het alarm afgaan van zijn motor, maar kan deze niet zien omdat er een vrachtwagen voor staan. Ze rennen eromheen en zien een kraan uit deze vrachtwagen bezig zijn motor naar binnen te takelen (ik meen dat een motor van een maat er al in stond). Er volgt een schermutseling, een dief breekt een arm en het leek er nog even op dat mijn kennis daar straf voor zou krijgen, maar de rechter had voldoende begrip om dit 'risico van het vak' te noemen als je steelt omdat er geen buitensporig geweld was gebruikt maar gewoon voldoende om het vluchten van de dieven te voorkomen.

Op 24 augustus 2018 09:38:57 schreef Lambiek:
Het is belachelijk dat je tegenwoordig alles moet beveiligen, laat ze met de sodemieter aan het werk gaan. Dan kunnen ze alles kopen wat ze willen en hoeven ze niet iets van een ander te stelen.

Recent toch wel erg verliefd staan kijken naar fietsen in Newcastle. Schijfremmen, enkele wielophanging en cardan aandrijving. En ze hadden er zat.
https://www.newcastle.gov.uk/sites/default/files/bike_on_grey_street.jpg

Jammer alleen van de GPS zend/ontvanger die is ingebouwd...
(Dingen zijn gemaakt om 4 jaar mee te gaan zonder onderhoud (neem aan dus ook GPS batterij), de huurder kan ze binnen het gebied overal pakken en achterlaten en krijgt een boete als hij te lang (bv. achterlaten) buiten het gebied blijft. 's Avonds worden alle fietsen in het 'buitengebied' weer opgehaald.)

Ik ging er eigenlijk van uit dat wat duurdere installaties zo'n zend-ontvanger toch standaard ingebouwd hebben, hoeft toch niet groter te zijn dan een lucifer doosje? En bij een zonnepaneel nog veel kleiner (geen voeding/batterij nodig)

Op 24 augustus 2018 23:37:34 schreef r-p:

Ik ging er eigenlijk van uit dat wat duurdere installaties zo'n zend-ontvanger toch standaard ingebouwd hebben, hoeft toch niet groter te zijn dan een lucifer doosje? En bij een zonnepaneel nog veel kleiner (geen voeding/batterij nodig)

Bij en zonnepaneel zijn de prijzen zo uitgeknepen dat zelfs de aansluitkabels steeds korter worden, en serieel in landscape plaatsen steeds lastiger word. Dus zoon zendertje zal ook we te duur zijn.

Voor een hoop mensen zijn PV panelen nog wat nieuw, en oh god, misschien moeten we ze maar niet kopen omdat ze gestolen kunnen worden. Ik heb in 8 jaar bij nog geen klant zonnepanelen moeten vervangen omdat ze gestolen waren. Dus zo vaak komt t niet voor.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 25 augustus 2018 00:18:42 (19%)

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Soms helpt de politie ook (onbedoeld) mee...

Mijn vader heeft meegemaakt dat een vriend van hem op een avond ergens op een bouwterrein flink wat zakken vulde met bouwzand om zijn tuinpad op te hogen.
Hij wilde daarmee weg rijden, toen de politie verscheen. Die vroeg 'wat gebeurt hier'? Vriend verzon snel 'dit zand heb ik over en wilde het hier leeg gooien'.
Waarop de agent zei 'dat mag zomaar niet, alles weer inladen en wegwezen anders krijg je een bekeuring'...

Dus zo kon hij alles netjes onder het toeziend oog van de politie inladen...:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

vaak is het ook gedaan met hulp van binnenuit, ken zo'n geval waar men grote bakken messing schrot had gestolen, maar de oud ijzerboer waar dat werd ingeleverd was de vaste oud ijzerboer van dat bedrijf en herkende de bakken waar dat messing inzat, even een belletje naar het bedrijf en diegene was meteen ontslagen..

in de bouw is het al jaren zo, een dikke voedingskabel moet dezelfde dag worden geleverd de grond in en gat dicht anders is ie weg na t weekend. niet zelden dat de eindstukken die nog boven de grond uitsteken worden afgezaagd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 24 augustus 2018 23:37:34 schreef r-p:
Recent toch wel erg verliefd staan kijken naar fietsen in Newcastle. Schijfremmen, enkele wielophanging en cardan aandrijving.

Daar staan er inmiddels ook bergen van hier in Delft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 25 augustus 2018 00:12:14 schreef andre1973:
Ik heb in 8 jaar bij nog geen klant zonnepanelen moeten vervangen omdat ze gestolen waren. Dus zo vaak komt t niet voor.

Misschien wordt het wel de nieuwe trend, krijg je veel werk straks.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Op 25 augustus 2018 09:05:55 schreef testman:

in de bouw is het al jaren zo, een dikke voedingskabel moet dezelfde dag worden geleverd de grond in en gat dicht anders is ie weg na t weekend. niet zelden dat de eindstukken die nog boven de grond uitsteken worden afgezaagd.

Heb dit nog meegemaakt met een tijdelijke weegbrug bij een werf (in een stationsbuurt in een nogal afgeleefde stad).

Kabel tussen weegbrug en aanduider in werfkot van +/- 100m.

Op een morgen belt de klant dat zijn weegbrug niet meer werkt; kabel was er van tussen geknipt.

De klant was dan al zo voorzienig om iedere avond de aanduider mee te nemen uit het werfkot, dan gaan ze lopen met de kabel...

Gelukkig past een weegbrug niet in een bestelwagen... :)

Jinny

Golden Member

Ik kwam op de bouw om 6.15 oid in de morgen.
Donker.....
Was ongeveer 75% van de koppelkabels tussen de paddestoelen gejat.
Stekers eraf geknipt omdat die vaak gemerkt zen..
Dat er wat is blijven liggen kwam omdat de auto vol was waarschijnlijk....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Ook eens gehad bij een betoncentrale. Inbrekers wilden eerst het alarm uitschakelen en hadden daarvoor een put naast het gebouw opgengelegd waar er honderden kabels passeerden en die allemaal doorgeknipt. Waaronder ook deze van hun twee weegbruggen.

De verschillende aannemers stonden bijna in de rij aan die put om al die kabels terug op de juiste manier aan elkaar te zetten.

Hubie

Special Member

Eind jaren 90,renovatie Leidse vaart *) midden in de stad Haarlem.
We gaan onze boterhammetjes opeten in de Pipo de clown wagen(schaftkeet op wielen).
We hadden een Honda aggregaatje voor de verlichting en koffiezetapparaat.
Aggregaat maakte een boel herrie en stonk nogal (tweetakt denk ik)dus die hadden we 25 meter verderop gezet,haspel naar de Pipowagen en klaar.
Opeens geen stroom meer,ik ga kijken,weg aggregaat.
Een voorbijganger vertelde:ze hebben 'm draaiend op een aanhanger gekwakt en zijn er als een speer vandoor gegaan.
Hij was wel zo bijdehand om het kenteken te noteren dus ze(politie) hadden hem na 10 minuten al te pakken.
Hoezo brutaal? ;-)

*) OT\ 300 meter damwand slaan en een betonnen sloof storten,daarna kwamen er 10 metselaars om een paar miljoen heleboel steenstrips op de sloof te metselen zodat het er authentiek uit zag.Op een dag waren er opeens 10 pallets met steenstrips met de noorderzon vertrokken.

vakantie voorbij, komt men terug op de bouw, op de in aanbouw zijnde huizen in de hoek waar geen zicht op was omdat daar nog geen bewoonde huizen zijn, alle flex met draad weggeknipt die uit de beton stak. nogal werk om dat weer goed te krijgen. vandaar dat je vrijwel standaard die bouwatch dingen ziet op de grotere bouwplaatsen.

of wat langer terug, stroomuitval in de regio, een bedrijf denkt we gaan op de noodgenerator verder, maar die 120mm2 koppelkabels waren allang weg, krijg je als dat ding niet maandelijks wordt getest onder last :)

of je bent bezig op de bouw, bijna nieuw trapje is ineens weg. probeert er einde dag iemand van de bouw dat ding stiekem in z'n bus te schuiven, maar dat kon ie dus vergeten.

@jinny, op t werk worden steeds vaker de koppelkabels in de grond gelegd, langs de fundering af, gewone ymvk of ymvk-as. op een grote bouw maakt dat niet uit, soms kan er later de buitenverlichting weer opgezet worden. op sommige bouwplaatsen kwam het 3x voor dat de rubber kabels weg waren na t weekend.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 25 augustus 2018 16:58:52 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

2 besturingskabels van de Haringvlietdam...
Wilden we gaan testen..Hadden ze de kabels net onder de grond afgeknipt en weggehaald.. het stukje van de grond naar de kast zat er nog....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Het is eigenlijk te zot voor woorden.
Ze hebben hier met de sloop van het trein viaduct 3 dagen lang 24 uur doorgewerkt.
Om de bovenleiding en andere kabels weg te halen.
Alleen om te voorkomen dat andere ze voor zouden zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kom regelmatig op daken van kantoorgebouwen, flats enz. en hoevaak ik al gezien heb dat de bliksem afleiding gejat is, vooral die verzamel kantoortjes en ze hebben er vaak nooit iets van gemerkt. dus echt heel moeilijk is het schijnbaar niet...

Transistors are Cool Tubes are Hot
evdweele

Overleden

Als je maar brutaal genoeg bent en geen opvallend gedrag vertoont kan je zelfs een heel huis leegruimen.
Bij buren twee huizen verderop in een galerijflat waar ik vroeger woonde is dat een keer gebeurd.
De andere buren waren zelfs zo beleefd om de deuren met deurdrangers open te houden voor de "verhuizers".

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

En deze:https://nos.nl/artikel/2246514-chauffeur-ontvoerd-dieven-ervandoor-met…

Dan vraag ik mij toch af wat er in die vrachtwagen zat.
5 miljoen,dat is een hoop geld. Laptops?,Iphones?

Op 26 augustus 2018 11:30:09 schreef Richard2000:
Kom regelmatig op daken van kantoorgebouwen, flats enz. en hoevaak ik al gezien heb dat de bliksem afleiding gejat is, vooral die verzamel kantoortjes en ze hebben er vaak nooit iets van gemerkt. dus echt heel moeilijk is het schijnbaar niet...

dat heb ik ook eens gezien, op t dak van t politiebureau nota bene :)

sinds wat jaren komt er steeds vaker geen koper meer op daken, maar alu draad. en zelfs dat helpt, het laatste puntje wat op dak naar boven wijst van 20cm, was wel koper en dat werd wel gejat :)

ook eens gehad dat bij een klant de pomp van t rool niet werkte, geen voeding meer op het ding, die kwam van een leegstaand pand verderop, alle kabels waren weggeknipt rondom de verdeler.

aantal jaar terug toen de koperprijzen op den top waren, miste de essent wat kilometers aardedraad uit het 150KV koppelnet. had men gewoon losgeknipt uit de masten, stel dat het tegen de hoogspanning valt, niet erg slim..

die vrachtwagen was al bekend wat erin zat wrs, ik gok van t bekende aangevreten fruit merk uit de usa. daar worden nogal truuks voor uit de doos gehaald om dergelijk spul te jatten. al rijdende zelfs, op de motorkap van een pickup staande en zo overladen met de deuren open van de oplegger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier in de straat een meter of 3 daklood weg.. op dak van een bewoond oud huisje. Tot 2 keer toe zijn ze dus midden in de nacht op dak geklommen waar mensen onder slapen, en halen ze een straatwaarde van 20 euro op. Vs 700€ reparatiewerk.

Afijn de krachtstroom 125A was bij ons theater ook eens weg. Deze kabel hing op 3.5m hoogte in de lucht, hing constant onder spanning, maar toch op een dag zaten we in het donker en was de kabel weg.. best gewaagd dat doorknippen..

Als je maar brutaal genoeg bent en geen opvallend gedrag vertoont kan je zelfs een heel huis leegruimen.
Bij buren twee huizen verderop in een galerijflat waar ik vroeger woonde is dat een keer gebeurd.
De andere buren waren zelfs zo beleefd om de deuren met deurdrangers open te houden voor de "verhuizers".

Bij een klant van mij is het gebeurd dat tijdens hun vacantie de complete woning gestript werd. Dat was een maisonnette woning boven een winkel, apotheek in dit geval. Alles op de eerste etage was weg, zelfs de schilderijen, plantjes en alles wat normaal in een woonkamer aanwezig is, zelfs het tapijt! De bovenste etage is gewoon ongemoeid gebleven. Men is 2 dagen bezig geweest, niemand had argwaan, men dacht dat zij gingen verhuizen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
GJ_

Moderator

Sorry, maar dit lijkt me echt een onderwerp voor de koffiecorner. Ik kan met de beste wil van de wereld geen relatie met elektronica vinden.

Dit topic is gesloten