Processor start niet na vervangen display

hallo

Bij ons op de zaak hebben we een soort machine die wordt aangestuurd door een computertje. in deze computer zitten wat printplaten, display, toetsenpaneeltje, wat relais etc. Deze computer had wat kuren, de display gaf maar de helft weer. na veel zoeken hadden we op internet een display gevonden. Op zich werkt deze display goed maar het computertje start niet goed op. Als ik er stroom op zet doet die niks totdat ik een beetje met de schroevendraaier over de contacten van een chip heen en weer ga 'slepen', zie bijlage. In de foto moet de rode streep gezien worden als het ware dat de pen die de rode streep maakt de schroevendraaier is. Dit heb ik bij toeval ontdekt meer logica kan ik er niet in ontdekken, alleen als ik een beetje met de schroeven draaier heen en weer ga, slaat het computertje aan.

wel jammer, want we hebben de machine eigenlijk nodig. Hij moet gewoon als er stroom op staat betrouwbaar aangaan.

heeft iemand hier iets over te zeggen over hoe en wat het kan zijn. en hoe we het oplossen dat die weer betrouwbaar wordt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We krijgen hier wel vaker vage verhalen voor onze kiezen maar dit is toch wel heel "sterk". Bij gebrek aan concrete input enkel heel algemene output:

* dat "ritsen" over de cpu-pennen zou ik toch maar niet te vaak doen
* wat voor een display was er dan wel "kapot", en door wat werd het vervangen?
* niet onmogelijk dat er een algemeen probleem is, dat zich eerst manifesteerde in het display en toen het erger werd ook in de "computer". Het zou me niks verbazen als de vervanging van het display compleet overbodig was geweest.
* zilog z84xxxxx, is dat niet absoluut totaal prehistorisch? Wil je echt van zoiets afhankelijk zijn?
* "Als ik er stroom op zet" : bedoeld je 'als ik de knop naar "aan" zet' of heb je er al eens externe voeding aangehangen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 24 augustus 2018 21:19:34 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Waarom die geheim taal, kan je niet gewoon zeggen waar het om gaat?

Bij ons op de zaak hebben we een soort machine die wordt aangestuurd door een computertje

kan je niet gewoon zeggen waar het om gaat?

Dat "ritsen" over de pootjes, gen goed idee, maar als je het oude scherm weer terug zet, start de boel dan wel weer goed op, en is dan het oude probleem ook weer terug?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 24 augustus 2018 21:30:14 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad, zomaar lukraak pinnen kortsluiten is niet bepaald gangbaar of op enige wijze aan te raden. Goed kans dat je daarmee de schade veel groter hebt gemaakt!

Wat er waarschijnlijk gebeurd, is dat je de voeding kortsluit, of de reset pin laag trekt, waardoor het ding gereset wordt. Bij zo'n oud apparaat kan de power-sequencing nog wel belangrijk zijn (dus de volgorde waarin de verschillende voedingen opstarten).

Ik denk dat elco's in de voeding de eerste verdachte zijn; als de bol staan zijn ze sowieso slecht, maar je kunt overwegen om gewoon alle elco's te vervangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

En daar bij is de kans groot dat het oude scherm ook weer normaal functioneert.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Verder nog een vaag punt: eerst was alleen de helft van het scherm stuk (los contact, beetje oxide op een connectortje of iets mis in de aansturing) en na vervangen van alleen het scherm was ook opeens de besturingsmodule (? in elk geval dat printje met die controller erop) stuk?

Dit klinkt als een geval dat je niet het probleem moet troubleshooten maar ook de reparatiepoging. Dan is meer en duidelijker informatie onmisbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 augustus 2018 21:52:04 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

@bfm: De Z80 is nog gewoon te koop. Waarom zou je er niet afhankelijk willen van zijn als het nog kan werken.

@ts: door met de schroevendraaier over de pennen te gaan is het mogelijk dat je de pennen correct op de pads drukt. Zijn er onder een microscoop geen haarscheurtjes te zien. De eerste loodvrije soldeer was daar heel gevoelig voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Ik hoop wel dat 'ie uitstond tijdens dat 'slepen', anders kon hij nu wel eens echt overleden zijn...
Zien of er een pin loszit gaat goed door met de punt van een hobbymesje over de pinnen te gaan met lichte druk. (terwijl alles uit staat!!!)
Losse pinnen trek je dan opzij...

Processor is inderdaad nog gewoon 'active': https://ie.rs-online.com/web/p/peripheral-controller-chips/6258328/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

door het slepen over de aansluitingen veroorzaak je waarschijnlijk ook een reset en start de boel op. Is het originele reset circuit nog wel ok?
en anders:
start het X-tal wel op?

Precies. Ook mijn idee. Tik eens tegen de kristal pootjes of de condensatoren tussen het kristal en de CPU. ALS dit het is: Van de totaal vier pootjes van de condensatoren is er dan precies 1 "actief" dat ie iets doet. En dan nog: "niet altijd", dus als ie het een keer niet doet 1-2-3-4 aantikken en overnieuw beginnen. Na tien rondjes: hypothese ontkracht. (*)

(*) even anti-ESD-veilig werken: NIET de kast van het apparaat aanraken tijdens het experiment. Misschien verstandig: voor de eerste aanraking wel doen daarna niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

mensen,

bedankt voor de hulp, ik weet dat ik een vaag verhaal neerleg maar het is echt zo. ik doe dat slepen over de contacten gewoon als er stroom op staat dus aan staat. en dan in een keer 'piep' schiet die aan en doet hij het.

zou er een soort startup pin op ziten

ik lees in jullie tips dat ik met het slepen waarschijnlijk een reset veroorzaak, hoe zit dat?

ik kan wel een nieuwe kopen maar zo'n ding bak ik er nooit in met die kleine contactjes en dan moet ik waarschijnlijk ook nog dat ding programmeren

maar ik ga met de tips op onderzoek uit

maartenbakker

Golden Member

Het vage verhaal zit hem niet in wat je met de processor doet, dat is niet vaag maar gewoon fout met grote kans op gevolgschade. De gegeven tips rondom kristal en reset zijn prima bruikbaar dus hopelijk kom je er op die manier achter waarom de processor zich zo gedraagt.

Wat voor mij vaag is, is de volgorde en samenhang van de gebeurtenissen. Origineel scherm, vervangend scherm, hoort de print bij het scherm en wat heb je waarmee gewisseld? Immers was het oorspronkelijke mankement heel anders. Misschien heb je zelf wel het overzicht over de reparatie, maar ook voor de meelezers is dat belangrijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is het display wel exact hetzelfde type?
Meeste oudere lcd's hangen rechtstreeks aan de databus met een chipselect. Als de timing niet klopt loopt de boel subiet vast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 augustus 2018 19:12:20 schreef gerardvbeek:
mensen,

ik lees in jullie tips dat ik met het slepen waarschijnlijk een reset veroorzaak, hoe zit dat?

Het reset circuit houdt de processor in de startblokken tot wanneer alle voedingen etc stabiel zijn. Tevens zorgt het ervoor dat de µp vertrekt uit de startconditie. Het resetcircuit bestond in die tijd meestal uit een simpel RC circuit. Stel dat het C'tje in dat reset circuit overleden is, dan start de processor te vroeg en loopt het zaakje meteen vast.

Arco

Special Member

Het resetcircuit bestond in die tijd meestal uit een simpel RC circuit.

Zo oud is die print nog niet; de timestamp op de Z84 is uit 2002 zo te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Overigens programmeren hoeft niet want deze versie heeft geen flash , maar waarschijnlijk een losse eprom.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

IC2 op de foto, vermoed ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die print ligt op de zaak morgen kom ik eraan toe om er naar te kijken,

maar hier thuis heb ik dat oude display liggen wat kapot is en daar zit ik me even in te verdiepen, misschien kom ik iets tegen wat van belang is.

Maar daar is helemaal niets over te vinden, als ik google 'p-g12a64ct' (zie image 2) kom je ze tegen op alibaba (waar we de nieuwe ook besteld hebben). maar niet iets van een handleiding ofzo.

Weet iemand hier iets vanaf of kan iets nuttigs vertellen, wat voor display het precies is hoe die aangestuurd wordt, handleiding

maartenbakker

Golden Member

Het typenummer staat op de sticker, daar krijg je veel meer zoekresultaten op. Bijvoorbeeld http://www.ltc.com.tw/pdf/LCD12A64.PDF

Nu zie je dat 1 enkel detail dat wel op de foto staat maar dat je zelf niet als belangrijk zag, opeens een compleet puzzelstuk invult.

Vanwege dat soort dingen ook dat o.a. Shiptronic en ik al meer vragen stelden. Nu snap je misschien dat het belangrijk is om op dat soort dingen in te gaan om de kans te vergroten dat je ergens komt.

Ohja, nog een vraag, kan je mooi morgen op de zaak even proberen. Wat doet de besturing als je de oude display weer aansluit? Start hij dan wel gelijk op? En geeft hij dan wel nog steeds half beeld zoals hij met die display deed?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Half beeld => vaak zijn dan de contacten van de zebrastrip in het display slechter/vuil of te weinig druk erop.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk een kapotte driver, zit onder die zwarte "druppels". => einde display

Zo duur zijn die displays niet, ik herkende dat ding vrij snel als een 128x64 display. Die worden door veel merken aangeboden.

Nog wat: Het soldeerwerk van de C-tjes bij het X-tal (C11/C10 links) bij de microcontroller zit er raar uit, net of het slecht vast zit. Kan door de fotografeer hoek zelf komen of het is echt zo.
Dat kan ook een oorzaak zijn dat de controller niet opstart.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Ik zou een stap terug gaan en het "defecte" display monteren, en kijken of de µC het dan wel doet, dan maar even met een half display, voor dat je spoken gaat lopen zoeken, altijd maar 1 ding veranderen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die displays die doen het wel eens niet helemaal. Dan zijn de ijzeren beugeltjes wat verbogen.

Als je een foto van de achterkant van het display neemt, maar dan wat vlakker langs de print dan kan ik dit beter beoordelen. Maar kan je bij de punt van het flapje er onderdoor kijken is het foute boel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Gerard,

De vaagheid waar men het hier over heeft komt vooral omdat je het het over 'een' machientje met 'een' computertje van ongetwijfeld 'een' fabrikant.

http://gigawatts.nl/co/smile/TOP_SECRET.jpg

maartenbakker

Golden Member

Nouja, best kans dat dat ook een doodlopend spoor is, maar inderdaad gewoon verplichte kost in een startpost dus alsnog nuttig om te melden.

Vaagheid was voor mij in dit geval ook dat het er allemaal niet zo heel duidelijk stond, zie mijn allereerste reactie onder andere.

Maar nu is het wat mij en shiptronic betreft even wachten op het testen met de oude display, ook niet gegarandeerd een oplossing, maar dat is zo met alle tests.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2018 09:26:18 schreef buckfast_beekeeper:
@bfm: De Z80 is nog gewoon te koop...

Precies. De Z80 word door meerdere fabrikanten gemaakt en dat lijkt nog niet te veranderen. Ze worden nog gewoon nieuw gebruikt.

Met een schroevendraaier over die print raggen is een erg slecht plan. Vandaag of morgen is het gegarandeerd echt stuk. Wat voor machine is het?