Processor start niet na vervangen display

het is van een beregeningsmachine. de computer is van het merk veco en dat bedrijf produceert alleen nu nog electrische sloten van kluisjes. de computer regelt de snelheid hoe hard de machine werkt. voor beeldvorming waar we het over hebben:
https://www.youtube.com/watch?v=1e0HZ6DsjI4
in de video is alleen een veel nieuwere versie van de machine met een veel nieuwere computer. ik heb contact gehad met dit bedrijf maar er is weinig/niks meer aanwezig wat betreft deze computer.

niks vaags aan, alleen het probleem is vaag. ik ben een partij met de soldeerbout bezig geweest want de contacten van de oude display had ik ondertussen in de nieuwe gesoldeerd dus moest ik iets maken aan de oude om die weer te testen.

die oude... start iedere keer op maar het display geeft het slecht/niet goed weer (zie foto). al veel aan geprobeerd, open gemaakt contacten schoon gemaakt etc. veel aan gedaan maar wordt niet beter

de nieuwe... start pas op als ik met de schroeven draaier ga klooien bij zilog chip.

die flapjes zijn van de beugel die display vasthoud tegen de print aan, als ik die recht buig dan kan ik hem uit elkaar halen ook al veel gedaan maar help nada.

kortom met de oude doet hij het slecht maar start hij op, met de nieuwe start hij slecht op maar als hij het doet dan doet hij het wel.

ik zit wat te zoeken naar dat van maarten bakker in die datasheet maar er zijn veel verschillende displays van dit soort op de markt... ja ik weet niet.

Arco

Special Member

Is het nieuwe display wel exact gelijk aan het oude?
Het kan dat de boel vuil is in het display. Het metalen kapje eraf halen en alles (glas, print, zebrastrip) met IPA reinigen.
Als het display in contact met water is geweest, kunnen de spoortjes op het LCD weggerot zijn. (die ITO spoortjes zijn maar 0.2 micron dik)
Kanook zijn dat de zebrastrips niet goed aandrukken en slecht kontakt maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

ik zit wat te zoeken naar dat van maarten bakker in die datasheet maar er zijn veel verschillende displays van dit soort op de markt... ja ik weet niet.

Waar ik mee zou beginnen is te kijken of de aanstuurchip op het display wel de zelfde is, een echt hd44780 of een clone.
De startup/reset procedure/timing kan net verschillend zijn.
Ander idee is om er een Watchdog chip in het reset circuit te froebelen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Dit soort oude displays is meestal voor een 8 bit parallelbus. Daarin hoofdzakelijk 2 soorten: 1 voor de 8080 bus, en 1 voor de 6800 bus; die zijn niet uitwisselbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De in mijn ogen "enigszins bejaarde" HD44780 kon toch alletwee? In ieder geval kan ik me herinneren veel chips gezien te hebben die beiden konden.

Op 28 augustus 2018 21:17:01 schreef dingetje
... een echt hd44780 of een clone.

Ik denk dat dit een grafisch display is, dus geen '44780....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ik denk dat dit een grafisch display is, dus geen '44780....

Dan zijn er nog veel meer kansen op een andere chip dan in het originele display. (KS0107 of HD61203).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 augustus 2018 20:37:07 schreef gerardvbeek:

die oude... start iedere keer op maar het display geeft het slecht/niet goed weer (zie foto). al veel aan geprobeerd, open gemaakt contacten schoon gemaakt etc. veel aan gedaan maar wordt niet beter

de nieuwe... start pas op als ik met de schroeven draaier ga klooien bij zilog chip.

Dan is je nieuwe display anders of defect en heeft het geen enkele zin om op de microprocessorprint te gaan pionieren.

Nu je weet dat het nummer op de sticker maatgevend is en niet dat op de printplaat, kun je eens aangeven wat de exacte types van de oude respectievelijk de nieuwe module zijn?

Overigens was het datablad dat ik gaf, het eerste dat ik vond. Het kan best dat je nog wat door moet zoeken voor een exacte match.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 augustus 2018 23:02:45 schreef bprosman:
Dan zijn er nog veel meer kansen op een andere chip dan in het originele display. (KS0107 of HD61203).

Absoluut! En waar voor karakter displays alle clones gewoon HD44780 compatible zijn, zijn er vele aanstuurmogelijkheden voor de grafische chips.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het nieuwe display lijkt me in principe gelijk aan het oude, aangezien die uiteindelijk wel gaat werken. Als het nieuwe display een ander protocol nodig had, zou hij het nooit doen.

Ik denk dat het oude display daadwerkelijk stuk is, en het nieuwe display hetzelfde, behalve dat hij langzamer opstart, en de microcontroller al bezig is met de initialisatie tegen de tijd dat het nieuwe display wakker wordt. Dat gerommel met de schroevendraaier zal de microcontroller rebooten, waardoor die de initialisatie opnieuw doet, terwijl het display intussen al klaar staat.

Ik zou dus het reset circuit van de microcontroller bekijken, mogelijk is dat defect, of simpelweg te snel voor het nieuwe display. Dat is meestal eenvoudig op te lossen met een ander weerstandje of een condensatortje erbij.

Het lijkt me dus handig om het ciruit aan pin 26 even te volgen. Als ik het goed zie, loopt dat signaal naar de connector (foto in de eerste post). Als je dat pinnetje met een weerstandje van 1k of zo in serie naar de ground trekt, zou hij ook opnieuw op moeten starten.

Op pagina 19 en 35 van deze datasheet staan plaatjes van de pinnen en functies.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 augustus 2018 13:26:35 schreef SparkyGSX:
..
Ik denk dat het oude display daadwerkelijk stuk is, en het nieuwe display hetzelfde, behalve dat hij langzamer opstart, en de microcontroller al bezig is met de initialisatie tegen de tijd dat het nieuwe display wakker wordt. Dat gerommel met de schroevendraaier zal de microcontroller rebooten, waardoor die de initialisatie opnieuw doet, terwijl het display intussen al klaar staat.

Ik zou dus het reset circuit van de microcontroller bekijken, mogelijk is dat defect, of simpelweg te snel voor het nieuwe display. Dat is meestal eenvoudig op te lossen met een ander weerstandje of een condensatortje erbij.
..

Ik kan het hier volledig mee eens zijn.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Sparkygsx,, dat verhaal klinkt logisch ik ga hier mee aan de gang
je hoort van mij

Arco

Special Member

We weten nog steeds niet of oud en nieuw display gelijk zijn... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Precies. De speculatie is nu dat het aan de timing van de initialisatie ligt, maar misschien duikt er nog wel een heel andere plausibele verklaring op.

Het verlengen van een eventuele resetpuls van de Z80 kan een workaround zijn, daar niet van, maar een oplossing zonder modificaties aan de processorprint is misschien prettiger aangezien het om een apparaat gaat dat niet meer in productie is en waarvoor zo'n print in geval van calamiteiten wat lastiger te vinden zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

onderstaande link is van de handleiding die ik meegeleverd kreeg van de nieuwe, page 15... ik weet haast wel 100% zeker dat de handleiding overeenkomt met de display.

https://www.engineersgarage.com/sites/default/files/Graphics%20LCD%20J…

onderstaand is link voor handleiding die hoort bij de oude. op het oude display staat "ssc12a64' als ik dat google kom ik bij deze link uit

https://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet.php?id=2263925&a…

bprosman

Golden Member

Het is sowieso al een andere chip, in je nieuwe display is het de S6B0108, in de oude de KS0107 of HD61203, en ze zullen wel enigszins compatible zijn maar ik zou toch naar een vervanger zoeken met de KS0107.

Deze bijvoorbeeld :
https://www.buydisplay.com/default/2-9-inch-display-lcd-128x64-graphic…

of deze :
https://www.ebay.com/itm/12864-128x64-Dots-Graphic-LCD-Module-Display-…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De S6B0107/0108 en KS0107/0108 lijken me vervangers. Timing lijkt ook hetzelfde. Beide met 6800 interface.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Heb dat ook wel eens gehad met een "vervanger" van een gouwe ouwe HD44780, dan was de opstarttiming toch net iets anders.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De timing is exact gelijk. Logisch ook, ze zijn allebei van Samsung. (waarom ze er onder twee typenummers zijn weet ik ook niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2018 21:20:43 schreef Arco:
De timing is exact gelijk.

Waar zie jij de startup delay staan dan? Ik kan hem niet vinden in de datasheet. Dat is de enige die in dit verhaal relevant is, de rest was blijkbaar goed genoeg aangezien het ding uiteindelijk wel werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

In beide datasheets exact gelijk. (lijken kopie van elkaar te zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Mocht TS interesse hebben en in de buurt zijn, heb hier nog wel wat displays liggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Een van de dingen die je niet in de databladen kunt zien, is welke letters er achter het typenummer van de nieuwe display staan. Ook hier weer een kwestie van, zal wel goed zijn maar moet je altijd even controleren want er is toch iets aan de hand. Je moet er echt met een stofkammetje doorheen.

Witte LED, gele LED, EL backlight hebben alle 3 andere brandspanningen en -stromen dus er is een minieme kans dat er (door ontwerp of bijkomend defect) invloed is op de een of andere spanning op het processorbord waar toevallig ook de resetlijn aan hangt...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De "reset time" is de tijd dat de reset pin minimaal laag moet zijn om gegarandeerd als reset gezien te worden, dat zegt niets over de tijd van het hoog gaan van de reset lijn tot de controller van het display klaar is om commando's te ontvangen. Ik vermoedt dat die van het nieuwe display langer is, waardoor hij nog bezig is met wakker worden terwijl de commando's voor de initialisatie al binnen komen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Zou kunnen dat er op het display PCB nog een extra C'tje zit wat verschilt per displaytype...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Da's ook een goeie. Het gaat waarschijnlijk om kloonfabricage (meerdere fabrikanten die bijna hetzelfde display maken met als enige duidelijke verschil een paar lettertjes extra ervoor of erachter) dus dan krijg je minieme verschillen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."