AEG T56840 droger loopt niet goed aan

Onze wasdroger doet al even gekke dingen. Liep eerst niet goed aan. bromtoon en bij wat hulp aan de trommel vertrok hij. Ik heb de startcondensator van 6uF vervangen (huidige lekte prut) waarna het brommen gedaan was.

Nu iets later krijgt hij weer kuren. Je hoort het relais klikken maar draait dan niet altijd. Bij wat druk (of een mep) uitvoeren op het frontpaneel weer wel. Wanneer ik alles demonteer en het paneel los laat hangen of het wat wring werkt hij ook.
Laatste fout was E50. In diagnostiek E51.

Ik heb de print gedemonteerd, alle grote verbindingen opnieuw vertind met soldeer. relais schakelen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het doen. Wel gek dat bij wat druk op het front het vaak wel gaat. Je hoort het relais schakelen maar begint dan niet te draaien. Ik heb ook de indruk dat het slechts naar 1 kant is.

Ik ga nog wat contactspray op de stekkers proberen. Zou dit een printbreuk kunnen zijn of toch eerder een slecht relais (zwarte omron) ?
Of klaar voor een nieuwe?

https://www.dropbox.com/s/dwme13n41guz06y/2018-08-19%2013.25.21.mov?dl…

https://www.dropbox.com/s/evxjo1wbslh05y6/2018-08-25%2016.30.47.jpg?dl…

https://www.dropbox.com/s/14w1850b1cvfbz9/2018-08-25%2016.30.35.jpg?dl…

Electronica... Het is me wat !

dit kan het relais zijn, maar deze printen hebben ook een tny of lnk ic aan boord voor de voeding van de besturing, vaak 5 of 12 of 24V. kan zijn dat zeker als de machine warm is dit ic onderuit gaat door de warmte bovenin. dan zou de voeding inzakken met het schakelen van de relais. als de print loshangt koelt deze beter en dan werkt het wel.

ofwel is het relais van de motor omkeer gammel. dat is een relais met vaak 2 wisselcontacten, af en toe hapert 1 contact.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Geen contactspray gebruiken als je niet uit je hoofd weet of het een zurige spray of iets anders is, en liever sowieso niet! Zo'n connector is of goed en dan helpt lostrekken en insteken, of hij zit wat ruim in z'n jasje en dan verbrandt hij op den duur sowieso (sneller met brandbaar materiaal zoals contactspray in de buurt).

Een defect relais kan, maar ik zou de onderkant van de printplaat wel eens willen zien. Kwestie van zeker weten dat je de verbindingen doorgevloeid hebt en niet "vertind" want als je dat letterlijk zo bedoelt en gedaan hebt dan heb je nu ergens een verborgen los contact inplaats van een zichtbaar los contact.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 augustus 2018 13:55:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die lnk kost niks. Zou ik nog kunnen vervangen.
Ik hoor het relais schakelen. Soms draait motor soms niet. Soms stopt hij onder draaien en start dan weer na een tik op get front. Ik zie 4 relais. Weet iemand welke waarvoor dient?

Electronica... Het is me wat !
maartenbakker

Golden Member

LNK klinkt niet heel waarschijnlijk als het relais gewoon aantrekt en niet gelijk weer afvalt.

Welk relais welke functie heeft durf ik zo niet te zeggen, maar het mankement klinkt aan de hand van de symptomen als defecte contacten in een relais of losse verbindingen tussen stekker en relais. Eventueel nog in de bedrading of aan de stekertjes aan de bedradingszijde, maar dat kun je vaak wel zien of voeleen.

Vandaar ook mijn vraag naar de onderzijde van de print. De mensen die hier meelezen zien vaak in een halve oogopslag al of daar mogelijk slechte contacten zitten. En dat advies geef ik nu niet omdat ik je soldeerwerk niet vertrouw, maar gewoon omdat het een veel voorkomend probleem is dat ik nog niet heb kunnen uitsluiten (als het bij een eigen reparatie voor zou komen zou ik het ook dubbelchecken).

Je zou door het volgen van de printsporen ook moeten kunnen zien welke relais iets met de motor te maken hebben. Als je zeker weet dat het in een relais zit en niet in de solderingen of printsporen is het ook een optie om ze allemaal te vervangen, want ze zijn even oud en ongeveer even zwaar belast geweest dus vertonen vergelijkbare slijtage.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 augustus 2018 17:38:57 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Midden op de print zit een SMD weerstand met een waarde van 470 ( Is onderdeel van Soft start circuit) is een groter model dus valt op. Hersoldeer deze en euvel is opgelost. Controleer tevens spoelcontacten van relais,1tje kan los zitten in soldeer.

Vandaag nog een paar zaken uitgeklaard. Wanneer ik de machine met de toetscombinatie in service mode zet en zet hem op stand 3, display C13 (trommel tegen de klok draaien) dan draait trommel vlot.
Zet ik hem op stand 4, display c9 (trommel met de klok mee draaien) dan start de trommel niet en hoor ik de motor wat brommen.

Dus lijkt me toch dat er 1 relais slecht is.
Algemeen zit ik nog met de fout dat hij soms naar geen enkele kant start, bij een tik op het frontpaneel start hij dan wel. dus dat duid ook nog wel op een los contact.

later deze week de print toch maar eens demonteren. eerst uitmeten welk relais de boosdoener is.
Zou ik buiten het relais nog zaken standaard vervangen op de print?

bedankt voor jullie bijdragen alvast,

Electronica... Het is me wat !
maartenbakker

Golden Member

De hint van de weerstand zeker ook niet overslaan; ik kende hem nog niet maar die zou als ik het zo inschat dezelfde symptomen moeten geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja Maarten, word zo overheen gelezen sta hier tips voor piet snot te geven. Testmenu stuurt de motor anders aan.

How How, niet voor piet snot hoor. Ik neem de weerstand mee als ik de print demonteer.
Ter info... tips zijn zeer gewaardeerd hoor.

Maar... nu we toch bezig zijn. Als het testmenu de motor anders aanstuurt, waarom gaat hij dan de ene kant wel op en de andere kant niet?

Electronica... Het is me wat !

Linksom 100% vermogen, rechtsom 50% misschien??

Ik krijg er zowaar nog meer grijze haren van dan ik al had. Weerstand opnieuw gesoldeerd, omrons vervangen. Met het front lis bengelend gaat het, wanneer ik hel aanraak of monteer start hij niet. Als ik het frontpaneel licht tors draait ze, als ik het weer loslaat stopt ze. Iets later dan E51.
Ik ga nog denken dat er een breuk in de print zit ofzo?

Electronica... Het is me wat !

zucht, steun, kreun: al de weerstand van 470 al goed doorgesoldeerd?? Anders vervang deze. kan defect zijn...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 9 september 2018 18:52:10 (29%)

Ik dacht dat sommige aeg droogkasten ooit last kregen van een rot motorrelais op de stuurprint...

https://forum.teamhack.de/thread/25596-aeg-kondenstrockner-lavatherm-t…

Maar je hebt ze al vervangen. Check de soldeerverbingen eens goed.

[Bericht gewijzigd door rdonne op zondag 9 september 2018 19:04:05 (16%)

Uiteindelijk heb ik het probleem gevonden en opgelost.
De relais en het lnk ic had ik eerder vervangen.
Nu merkte ik bij het lnk ic een minder goede verbinding op aan 1 pootje waardoor deze wss af en toe slecht contact gaf. Alle pootjes nog eens bijgewerkt en alles doet het weer zoals het moet.

Bedankt voor de tips.

Electronica... Het is me wat !