eevblog uCurrent sourcing

Hallo,

Ik zou graag een µCurrent™ adapter zelf assembleren.

Ik ben momenteel de componenten aan het aankopen zoals hier aangegeven.

Een groot deel van de componenten kon ik bij AliExpress bestellen, maar de resistoren met ultra-precisie niet. De referenties van digikey staan in de BOM. Het betreft:

  • Susumu Resistor 0.01ohm 0.1% 15ppm 2512 package 1x (€6.32)
  • Susumu Resistor 1K 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
  • Susumu Resistor 6K8 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
  • Susumu Resistor 2K2 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
  • Susumu Resistor 10K 0.05% 0603 10ppm 1x (€0.78)
  • Stackpole 10R 0.05% 0805 10ppm 1x (€0.82)
  • SWITCH SLIDE DP3T 4A 125V 2x (€5.74)

Totaal: €18.34 euro excl verzending.

Hier komen dus nog €18 verzendkosten bij plus BTW te betalen bij levering als ik het goed begrijp.

Al bij al een dure bedoening. Ik heb al eens snel bij Farnell, Mouser, Conrad en dergelijke gekeken, maar vond niet de juiste stukken, moest in grotere hoeveelheden kopen, of was niet goedkoper.

Daarom heb ik 2 vragen:

- Weet iemand een betere manier om aan deze onderdelen te komen?

- Zijn er mensen evt. geinteresseerd om samen aan te kopen om de prijs te drukken? Het zou dan de volledige BOM behalve de enclosure betreffen + PCB. Schatting tussen €25-30 (zonder de enclosure).

Alvast bedankt!

blackdog

Golden Member

Hi floep,

Welkom op dit Forum!

Wees blij dat je nog een mogelijkheid hebt, om in deze kleine aantallen de precisie onderdelen te kunnen kopen...
Je gaat een "precisie" instrument bouwen met onderdelen gekocht via AliExpress, wie neem je nu in de maling?

Hoe ga je al deze onderdelen samen bouwen, heb je een orginele print besteld?
Of wou je zelf wat gaan fabrieken, zonder veel ervaring gaat dit namelijk aardig wat problemen opleveren.
Zelf bouwen betekend niet goedkoper.

Wat pas echt duur is, is denken dat je het zelf goedkoper kan doen, dan het instrumentje aan te schaffen :-)

Maar laat me je vooral niet afhouden om iets te gaan bouwen, het is zeer leerzaam.
Maar hou er alleen rekening mee dat je het niet zo netjes en goed werkend krijgt, als Dave zijn unit.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo blackdog,

Bedankt voor het hartelijk onthaal :)

De precisie-onderdelen zijn net degene waar ik hier om vraag. De onderdelen besteld bij aliexpress zijn ofwel niet kritisch voor de precisie (led, battery monitor, battery holder, enz), ofwel het originele type. Toegegeven, er is risico op namaak.

Ik bestel zelf de PCB, waarschijnlijk bij jlcpcb gezien ik hier goede ervaring mee heb. Ik heb ook reeds wat positieve ervaring met eigen bordjes en reflow soldering, tevens hoofdzakelijk met aliexpress onderdelen.

Ik ben me wel degelijk bewust van het (beperkte) risico van mindere kwaliteit dan het origineel, maar voor 1/2 of 1/3 van de prijs vind ik dat ok.

Groeten

Veel succes, maar ik hou het op die van Dave die ik hier staan heb, ding straalt kwaliteit uit.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Je hebt de IC's ook van AliExpress?

Op 26 augustus 2018 21:26:58 schreef markce:
Je hebt de IC's ook van AliExpress?

ja... je maakt me bang :s

Dure ic's zijn 99% fake van AliExpress, de overige 1% is ergens uit gesoldeerd,
Zo heb ik hier nu AD637 RMS -> DC ic's liggen die in een meetversterker uit China zaten en zeer waarschijnlijk fake zijn.

MAX4239AUT @Digikey Bij 500 stuks, $1,86540 excl BTW / stuk.

MAX4239AUT @Ali 10 stuks voor $11,75 ...

Je mag zelf je conclusie trekken, zoals als Blackdog al stelt wil je juist in meetapparatuur componenten van een betrouwbare verdeler.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 26 augustus 2018 22:05:29 (38%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het zijn geen dure IC's dus ik kan maar hopen.

@floep
Het is niet zomaar dat ik dat vraag.
Je bouwt een meetapparaat, en dat moet een stukje betrouwbaarder als een arduino hobby-shield oid. Ik zou het risico niet nemen.

Overigens hebben ze die Susumu weerstanden bij Mouser (per stuk).

Ha floep,

Is dat een bouw pakketje? of alleen de print.
Die weerstanden zou ik wel moeten hebben voor je en daar kan ik misschien eind van de week bij.
Kan ik ergens een schema vinden of is het ontwerp al van een paar jaar terug want dat IC is 12 jaar oud.
Dan heb je te maken met de productie en die is er dus niet meer >10jaar.
Je kunt dan alleen de minimale aantallen bestellen zie het voorbeeld van @Roland van Leusden levertijd is lang en de prijs wordt zeker 50% te duur.
Het alternatief vragen of er iemand is die toevallig iets in het bakje heb liggen of kijken op de plaatsen waar de productie plaatsvindt en dan kom je in Europa in landen als Polen en wereldwijd China.
En anders een gangbaar IC kiezen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor jullie inzicht, ik zal er rekening mee houden. De aliexpress stukken waren reeds besteld. Indien de meetresultaten niet met de verwachtingen overeenkomen zal ik alsnog de IC's ook bij een betrouwbare leverancier bestellen.

@electron920

Hallo,

schema, BOM en PCB zijn te vinden op de blog.

Het ontwerp is van 2009 denk ik met enkele iteraties. V5 die hier aan bod komt is van 2013 denk ik.

Ik ben zeer geinteresseerd als je die weerstanden zou kunnen vinden. Kan je me dan laten weten aan welke prijs? Alvast bedankt.

Groeten

Ha floep,

Ik heb het schema gevonden niet ver genoeg naar beneden gescrold.
Zal kijken wat ik boven water kan halen kosten €0,- dat IC heb ik niet.
Maar eigenlijk kunnen daar op dit moment 5 anderen in maar dat gaat weer niet met je printje.
Wat wil je trouwens meten?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 26 augustus 2018 23:28:04 schreef electron920:
Wat wil je trouwens meten?

Momenteel het verbruik van een custom PCB met STM32F1 MCU in run/stop mode in verschillende scenario's (verschillende core libraries). Vooral uA en mA range.

Ik heb nog wel een kitje over van de ucurrent classic.
Is met PCB en alle onderdelen, als je interesse hebt moet je maar even een pm sturen.

@2N3055
Ik vind niet direct PM mogelijkheid hier. Ik zal je via je site contacteren. Bedankt.

Heb nu toch mijn uCurrent dankzij @2N3055 ... thanks!

@electron920: mocht je nog aan de resistoren kunnen komen ben ik nog steeds geinteresseerd. Heb je via mail proberen contacteren een tijdje geleden maar niet zeker of je dit ontvangen hebt.

Ik zou graag een uCurrent willen bouwen, dus heb ik vandaag 5 printen besteld bij JLC.

Bij deze de vraag of er nog iemand is die me in kleine aantallen kan helpen aan de benodigde 0.05% weerstanden:
- Susumu Resistor 0.01ohm 0.1% 15ppm 2512 package 1x (€6.32)
- Susumu Resistor 1K 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
- Susumu Resistor 6K8 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
- Susumu Resistor 2K2 0.05% 0603 10ppm 2x (€0.78)
- Susumu Resistor 10K 0.05% 0603 10ppm 1x (€0.78)
- Stackpole 10R 0.05% 0805 10ppm 1x (€0.82)

Mochten er nog forumleden zijn die ook een uCurrent willen bouwen, dan zou een IA voor de onderdelen nog een optie kunnen zijn.
Ik heb straks alvast 4 PCB's in de aanbieding.

Groeten!

Kruimel

Golden Member

Zou je daar voortaan een nieuw topic voor willen openen in plaats van een oud omhoog te schoppen? Nu zit ik me in te lezen op allemaal problemen die al opgelost zijn... :(

PS Misschien kan je dan maar beter 5 van elk onderdeel kopen, dan kan je een zinvolle kit voor een ander bouwen. Het bestellen van een printje is voor die andere koper natuurlijk ook geen moeite, die gaan je dankbaarder zijn voor een volledig pakket (voor een evenredig hogere prijs natuurlijk).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 27 september 2019 19:37:02 (12%)

Op 27 september 2019 19:30:31 schreef Bratwurst:

Mochten er nog forumleden zijn die ook een uCurrent willen bouwen, dan zou een IA voor de onderdelen nog een optie kunnen zijn.
Ik heb straks alvast 4 PCB's in de aanbieding.

Groeten!

Hallo Bratwurst,

Ik heb wel belangstelling voor een print en wil wel mee doen aan een IA.

Groeten

@Kruimel: Sorry voor de oude koe, maar mijn vraag is 1:1 hetzelfde :-)

@muj: Bedankt voor je interesse!

Totale kosten komen op ongeveer €35 (PCB en onderdelen als zelfbouwkit).