Laptopbatterij wil niet doorladen

Weken gezocht waarom mijn HP probook soms wel tot 100% laadde... en soms op 9x% stond "plugged in, not charging"... Bleek inderdaad een ingebouwde beveiliging te zijn.

Die mededeling krijg ik ook maar dan in het Nederlands: "aan netstroom, batterij wordt niet geladen". En dat terwijl hij nog maar op rond de 90% staat.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 augustus 2018 09:23:13 schreef rew:
[...]Ik heb een lenovo. In de handleiding wordt het genoemd. Maar weet jij of ik dat ook kan instellen onder Linux? Ik heb hem nu een paar maanden en tot nu toe is de accu totaal zeg 8 uur onder "100% vol" geweest. Dat is natuurlijk niet goed voor die accu!

Ik ben een beetje bang dat de functionaliteit in een tooltje zit en niet via BIOS of hardware, dus dat zal dan alleen Windows zijn. Ik kan geen uitsluitsel geven, heb die laptops met Windows geleverd en heb er geen achtergehouden om dingen op te testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij Windows kun je veel zaken instellen/uitlezen met WMI...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat had er al jaren moeten inzitten.
een 'normale laden stand' en een 'volladen' stand.
de 'volladen' kan je dan gebruiken als je weet dat je bv eens een lange tijd op de baan bent (treinrit, vliegtuigreis...).
de normale laden tot 80% dan als je laptop quasi altijd op de bureau staat aan de lader.

ik heb mijn 6de accu al kapot gekregen in mijn HP. accu laad op tot 100%, maar als ik de lader uittrekt, gaat die binnen de 2min naar 0.
cellen zijn goed, electronica deugt niet.
heb wel 100den 18650 liggen van gesloopte HP batterijen met 'gekke' electronica.
probleem met HP is dat ze de mA's tellen en niet de spanning meten op de cellen.
als die print zegt: van uw originele 5400mAh heb je na 1000keer laden nog 1000mAh over, dan stopt de accu ermee als er 1000mAh uit gekomen is.
cellen vervangen doet daar NIKS aan. het enige dat ik doe: printplaat eraf slijpen en de accupolen met een Balance connector naar buiten brengen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 augustus 2018 10:02:27 schreef KlaasZ:
Die mededeling krijg ik ook maar dan in het Nederlands: "aan netstroom, batterij wordt niet geladen". En dat terwijl hij nog maar op rond de 90% staat.

Op zich is dat een goede beveiliging van de laptop, de accu leeft een stuk langer op deze manier, maar als je dat niet weet (en het staat nergens beschreven) dan is het wel even zoeken ja...

Vroeger ging hij altijd door tot 100%, sinds een paar weken stopt hij omstreeks 90%. Aan de instellingen heb ik niks veranderd, zoals ik eerder schreef, ik kan niet eens vinden waar je dat kan instellen.
Overigens vraag ik me af waarom het slecht zou zijn om tot 100% door te gaan. En wat betekent dat percentage eigenlijk?
De firma die mij de laptop leverde heeft wel gezegd dat je de lader niet aangesloten moet laten als de 100% eenmaal bereikt is.

Ik heb een nieuwe accu besteld, die wordt vandaag geleverd. Ben benieuwd of alles dan weer werkt als vanouds.

Arco

Special Member

Laden tot 100% is alleen slecht als je de laptop daarna langere tijd niet gebruikt.
(Li-Ion houdt er niet van om vol geladen niets te doen, benadeelt de levensduur...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

li-ion batterijen verslijten heel snel als ze boven de 4.0V staan.
Leeg = 3.0V en vol = 4.2V.
het hele gebied tussen 4.0 (80-85%) en 4.2v (100%) is dus slecht voor je accu.
als je laptop continue aan netstroom ligt, dan wordt je accu dagenlang op 4.2V gehouden. (= nog erger dan laden en wegleggen in de kast.) na een paar jaar is je accu quasi dood dan.

als je li-ion stockeert, moet je daar een 'storage charge' in steken, dat is eigenlijk opladen tot een 70-80%. li-ion lopen ook langzaam leeg over hun veiligheidsprint, vandaar dat je oplaadt tot 80% en niet pakweg tot 30%.

accu's die leeg weggelegd worden, lopen leeg onder hun veilige spanning( 2.75V) en dan weigert de accu ook nog om op te laden. veel tablets hebben dit probleem.
ze vallen uit, eigenaar boot weer, valt uit, eigenaar boot nog eens....
dan blijft die een paar weken liggen, de accu ontlaad te ver en de tablet wil niet meer laden.
tablet open, cellen manueel TRAAG laden tot 3.0V en dan de usb kabel weer inpluggen kan ze nog redden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 augustus 2018 12:34:40 schreef Arco:
Laden tot 100% is alleen slecht als je de laptop daarna langere tijd niet gebruikt.
(Li-Ion houdt er niet van om vol geladen niets te doen, benadeelt de levensduur...)

Daar zal het niet aan liggen. Ik gebruik hem dagelijks, behalve als ik op vakantie ben.

maartenbakker

Golden Member

Als je hem volgeladen laat liggen, of volgeladen gebruikt. De accu ziet het verschil niet echt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

volgeladen liggen zakt nog naar 4.10-4.15V.
aan de lader laten blijft toch op een 4.22-4.25V staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

veel merken van laptops gebruiken samsung cellen, die kom je vaker tegen in lekkende toestand in die packs. de reden is puur het overladen, 4,25V is al veel te hoog, zeker in de warmte waar die cellen zitten. het maakt amper uit als die laadspanning wat lager word gehouden, scheelt geen 20% accuduur. liion worden het oudste in de cyclus lading, volladen en leegtrekken en weer volladen geen stbyladen want dat nekt de cellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Op 28 augustus 2018 12:53:56 schreef maartenbakker:
Als je hem volgeladen laat liggen, of volgeladen gebruikt. De accu ziet het verschil niet echt.

Er is wel degelijk verschil. In ongebruikte toestand blijft de accu veel langer op een hoge spanning, wat schijnbaar ongewenste processen/veroudering op gang brengt.
(veel fabrikanten raden niet voor niets aan om weinig gebruikte cellen tot 50-60% op te laden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nou, veel samsung....
kom meer panasonic tegen. het wil nu lukken, heb 30 accu's liggen hier

accu 1: 6x cgr18650CE lichtgroen uit japan,(panasonic)
accu 2: 6x KMCY4 (rode cellen)
accu 3: 6x cgr18650CE (hierboven)
accu 4: 6x US18650GR (sony donkergroen)
accu 5: 8x LGES31865 (LG) (donkerblauw)
accu 6: 8x panasonic CGR18650E (2 staan op 0V en verroest, overige 6 op 4.0V))
accu 7: 4x panasonic CGR18650C lichtblauw
accu 8: 6x rode cellen, 4dood. geen naam
accu 9: 8x panasonic CGR18650C lichtblauw (allen morsdood)
accu10: 6x licht oranje NH7ZT1D
accu11: 6x rode cellen JFFFK17
accu12: 6x CGR18650CF, panasonic licht paars
accu13: 8x rode cellen, HK2FJT6
accu14: 8x rode cellen
accu15: 8x rode cellen
accu16: 8x rode cellen
accu17: 8x panasonc licht blauw CFR18650C
accu18: 6x donkerblauw LGAAS31865
accu19: 6x cgr18650CE lichtgroen
accu20 8x US18650GR sony
accu21 : 6x groen samsung ICR18650-22FU

koploper is panasonic (8x)
2de plaats zijn die rode cellen, geen merk (7x).
3de en 4d plaats LG (2x) sony (2x)
samsung in de minderheid

die rode zien er allemaal zo uit, enkel zo een serienr erop gedrukt met een soort van matrix printer
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB14w91JVXXXXaVXFXXq6xXFXXXK/sanyo-ur18650-li-ion-battery-sanyo-18650.jpg_350x350.jpg
rood met geel isolatieringetje bovenaan zou sanyo zijn maar heb er ook met rode ring op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 28 augustus 2018 13:53:01 schreef Arco:
[...]
Er is wel degelijk verschil. In ongebruikte toestand blijft de accu veel langer op een hoge spanning, wat schijnbaar ongewenste processen/veroudering op gang brengt.
(veel fabrikanten raden niet voor niets aan om weinig gebruikte cellen tot 50-60% op te laden)

Als het klopt wat fcapri zegt is het zelfs andersom. Ik dacht dat het ongeveer vergelijkbaar zou zijn maar zijn uitleg vind ik ook wel plausibel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 augustus 2018 12:31:26 schreef KlaasZ:
Vroeger ging hij altijd door tot 100%, sinds een paar weken stopt hij omstreeks 90%. Aan de instellingen heb ik niks veranderd, zoals ik eerder schreef, ik kan niet eens vinden waar je dat kan instellen.
Overigens vraag ik me af waarom het slecht zou zijn om tot 100% door te gaan. En wat betekent dat percentage eigenlijk?
De firma die mij de laptop leverde heeft wel gezegd dat je de lader niet aangesloten moet laten als de 100% eenmaal bereikt is.

Ik heb een nieuwe accu besteld, die wordt vandaag geleverd. Ben benieuwd of alles dan weer werkt als vanouds.

Moet zeggen dat ik de laptop van iemand heb overgenomen, geen idee hoe hij het deed toen ie nieuw was. Als de voeding wordt aangekoppeld bij een percentage van 90~99% dan laadt hij daarna niet op "plugged in, not charging", bij 89% en lager, laadt hij altijd op tot 100% (tenzij ik weer eerder loskoppel uiteraard). Bij het laden is de laad LED amber, vanaf 90% is die wit, bij 100% is die uit. Ik vermoed dat dat in mijn geval een feature is en geen defecte accu. Afijn, dat hoop ik dan maar :)

Op 28 augustus 2018 14:16:29 schreef maartenbakker:
[...]Als het klopt wat fcapri zegt is het zelfs andersom. Ik dacht dat het ongeveer vergelijkbaar zou zijn maar zijn uitleg vind ik ook wel plausibel.

hangt er vanaf hoe je het bekijkt.
als je zuiver bekijkt:
1)accu los leggen in een kast: blijven op 4.1V staan

2)accus die in een toestel zitten die heel weinig verbruikt. (klein toestel met sensoren die dagelijks met zonnepaneel opgeladen wordt). die zal snachts zijn accu's licht belasten waardoor ze lager dan 4.0 geraken.

3) je gsm op de lader laten snachts (op 1uurtje vol op 4.2V en dan 8uur blijven de accu ongebruikt want de telefoon werkt op laderstroom. de gsm stopt met laden.
sommige laptops werken op dit principe, andere houden de cellen vast op 4.2V

4)een toestel in werking die continue op de lader staat, is het ergste. veel warmte, continue volgeladen.

1 is heel slecht, en als je af en toe (dagelijks bv 15min) je lader uittrekt, kunnen de accu's wel eens wat leeglopen en houd ze jong.
echter een bureau pc die ALTIJD op lader hangt, die sloopt zijn accu's echt snel want die blijven hoger dan 4.1V.
gebruik je de accu niet, dan slijten ze (=>altijd laden).
gebruik je ze wel, dan verlies je laadcycli en slijten ze.

nu, on topic: ik denk dat TS zijn accu uit balans is (procedure per pc op te zoeken want zijn verschillend).
van de 3S zijn er waarschijnlijk 2 volgeladen en een 3de heeft teveel afwijking die de BMS niet kan rechttrekken. en dan stopt de boel op 90%.
beste is: laptop in bios zetten, en accu laten leeglopen. daarna volledig laten opladen terwijl die af staat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heb hier ook een berg cellen liggen, maar ik zet er de datum van het pack op waar ze uitkwamen, en doe eens in de zoveel tijd een capaciteitstest. cellen van 2008 kun je niet veel meer mee, Ri is te hoog.

die rode cellen heb ik ook, maar dan met witte ring, vaak rond de 2000mAh. panasonic cellen in t blauw of groen met grote tekst erop zijn ouwe dingen, die had ik ook nog liggen uit 2004. na een test waren ze veel capaciteit kwijtgeraakt tov de test van jaren terug, kon zo de chemobak in.

ook wat paars/rose cellen van samsung, uit een laptop die 2600mAh doen, onder 3 uurse ontlading, niet slecht dus.

in bios zetten hoeft niet eens, je kunt de drempel van uitschakelen in windows lager zetten, uitvallen pas bij 2%. laden gaat iig sneller als de laptop uitstaat, alle vermogen kan in de accu. vaak is de adapter te licht om vol gas te laden en de laptop te voeden onder last.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 28 augustus 2018 14:51:53 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ben nu panasonics aan het testen.
CGR18650C origineel 2150mAh. staat nu op 3.69V en heeft 1229mah geleverd.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

3,69V is het lange stabiele deel van de ontlaadcurve doorgaans, pas rond 3,3 3,4V gaat het sneller met het inzakken van de klemspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nieuwe accu is geplaatst. Was bij aflevering praktisch leeg, maar na een dik uur zit hij nu zonder haperen op 100%. Het probleem zat dus inderdaad in de oude accu.

goed, en nu de oude accu open en kijken wat er scheelt :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die oude ga ik fijn bewaren als reserve. Die was nog niet helemaal dood, alleen een beetje ziek. :-)

probeer de laptop eens te laten leeglopen op die accu, echt helemaal leeg (screensaver af en sleep/hibernate uitschakelen, of die gewoon rebooten en in bios zetten).
kijk eens op je klavier of er een accu symbooltje staat (calibrate).

als de laptop uitvalt, dan inpluggen en niet starten. je zal een rode laad led ergens zien branden. als die groen is, weer pc opstarten en kijk op hoeveel percent die staat.
veel kans dat je ze opnieuw in leven krijgt zo.

ik haal ze meestal open, laad de cellen apart op met een laadstation en doe dan dezelfde procedure. al veel accu's tot leven gewekt, en daarna meestal gesloopt voor de cellen

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 29 augustus 2018 09:13:28 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken