Frankrijk schaft vaste telefoonlijn af

Hubie

Special Member

Ik kan mij niet herinneren dat we vroeger ooit storing hadden op de vaste lijn.
Wel soms wat gekraak op de lijn als je op vakantie naar huis toe belde maar dan gaf je de schuld aan de PTT van het betreffende land waar je vandaan belde. ;-)

Edit\ Ik kreeg net een email van "Historiek" een leuke luchtige site met historische feitjes en verhalen.
Stomtoevallig nu over telefonie.

https://historiek.net/waarom-heeft-rotterdam-netnummer-010-en-amsterda…

Ik zag pas nog de eerste telefoongids van waar ik woon.
Gids is een beetje een groot woord. ;-)
Er stonden in 1904 wel 53 telefoonnummers in. ;-)
Politie tel:1,burgemeester tel:2 Dokter:3 enzovoort.
Dat geeft maar weer aan dat in iets meer dan 100 jaar de techniek een versnelling als een raket heeft gekregen.
Van het Swiebertje\bromsnor tijdperk naar ruimtevaart satelliet communicatie en GSM.

Op 27 augustus 2018 19:12:46 schreef evdweele:
Stel dat je thuis ernstig gewond op de grond ligt, van je mobiele telefoon weet je door de stress zo snel de toegangscode niet. Maar je herinnert je nog wel 112. Met liefst een DECT telefoon, die je bij je kunt dragen, op de vaste lijn hoef je alleen die 3 cijfers in te toetsen en "help" te roepen. Gegarandeerd dat er in een mum van tijd een paar potige dienders voor de deur staan.

Bij een mobiel kun je (afgezien van sommige bejaarde toestellen) altijd noodnummers bellen, ongeacht de schermvergrendeling. Tevens kun je ICE (In Case of Emergency) nummers toevoegen die je kunt bellen buiten je pincode om. Hulpdiensten weten dit ook, en kunnen dus je partner benaderen zonder in je telefoon in te loggen, als jij achterin de Z-wagen ligt...

Sterker nog mobieltjes kunnen noodnummers bellen zonder op de simkaart ingelogd te zijn... :)

Kwestie van voorbereiden. De kans dat je dichterbij je mobiel bent die je meeneemt naar de keuken voor het recept, naar de woonkamertafel etc, lijkt me groter dan dat je dichterbij je DECT set bent die ergens in de hoek op de lader staat.

evdweele

Overleden

Op 29 augustus 2018 23:04:44 schreef maus0611:
De kans dat je dichterbij je mobiel bent die je meeneemt naar de keuken voor het recept, naar de woonkamertafel etc, lijkt me groter dan dat je dichterbij je DECT set bent die ergens in de hoek op de lader staat.

Een uiterst onwaarschijnlijk scenario. Met die loodzware en grote Samsung Galaxy ga ik echt niet de hele dag in huis rondlopen.
En om eten te koken heb ik zo'n rotding al helemaal niet nodig.

Die handzame en lichte DECT telefoon heb ik wel altijd bij me als ik thuis ben.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

simkaart? elke gsm van 15 jaar en jonger kan bellen zonder sim naar 112. 911 werkt ook, schakelt door naar 112 voor t geval amerikanen op vakantie het verkeerde nummer hier bellen, maar dat is niet voorgeprogrammeerd in gsm toestellen in de eu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Werkt iets anders.

Het toestel vertaalt 112, 911 etc naar "emergency call". Er gaat geen b-nummer naar het netwerk. In het netwerk is dan een nummer geconfigureerd voor "emergency call". In NL is dat een nummer wat in de landelijke meldkamer uitkomt.

Zonder sim kan inderdaad. Met/zonder sim werkt het ook op ieder netwerk. En emergency calls krijgen prioriteit.

Een storing op de vaste lijn kan ik me wel nog herinneren. Als wij of de buren werden gebeld, ging bij beide huizen de telefoon(s) rinkelen. Als je dan oppakte kon je de buren horen praten tegen de beller als ze eerder hadden opgepakt. Kon voor de buren zijn of voor ons...

[Bericht gewijzigd door guidob op donderdag 30 augustus 2018 00:25:59 (27%)

Anoniem

De kans dat je niet kan communiceren wanneer je hulp nodig hebt wegens storing, defect, uitval, ... van telefoon, mobiel, elektriciteit, ... is heeeeel klein. :-)
De kans dat je op straat uit je sloffen gereden wordt door een commnunicerende medemens die enkel aandacht heeft voor wat er op zijn mobiel te horen en te zien is wordt wel veeeeel groter. :-(

Op 28 augustus 2018 18:07:53 schreef testman:
net als bij de NS, waar een trein die op de verkeerde plaats stopt het hele systeem laat vastlopen :)

Nu je het zegt, heb me altijd afgevraagd hoe de signalering op de borden bij NS gestuurd wordt. een trein kan al 5 minuten het station uit zijn, maar nog steeds op de borden staan. Mensen lopen dan totaal nutteloos naar het perron.. zelfde verhaal in DE. en soms schuift men snel snel een andere trein over hetzelfde perron zonder de signalering aan te passen..

In BE verdwijnt de trein al van het signaalbord voor die het station uitrijd, net na het sluiten van de deuren. komt er een extra trein tussen geschoven op hetzelfde perron, wordt de signalering aangepast.

Ik neem veel de trein in NL, BE, DE.. en dat verschil is me opgevallen.

evdweele

Overleden

Op 30 augustus 2018 00:23:45 schreef guidob:
Een storing op de vaste lijn kan ik me wel nog herinneren. Als wij of de buren werden gebeld, ging bij beide huizen de telefoon(s) rinkelen. Als je dan oppakte kon je de buren horen praten tegen de beller als ze eerder hadden opgepakt. Kon voor de buren zijn of voor ons...

In de BBC documentaire "Dial 'B' for Britain" over de geschiedenis van de telefonie in het UK komt de "party line" ter sprake.
Door de grote aanvraag van telefoonaansluitingen en capaciteitsgebrek in de telefooncentrales werden gedeelde telefoonnummers uitgegeven. Als de andere gebruiker in gesprek was moest men vragen of hij de de verbinding wilde verbreken zodat men zelf kon bellen.

Het deel over de "party line" begint bij 38 minuten, 56 seconden. https://youtu.be/S5qBZtSK4ng?t=2337

Of zo'n systeem ook in andere landen werd gebruikt weet ik niet.
In Nederland werd wel iets dergelijks door PTT aangeboden, maar dan was toestel A gewoon "dood" als toestel B in gesprek was. Onderling bellen van toestel A naar toestel B kon ook. Als ik me goed herinner werd daar de ruggespraaktoets voor gebruikt. De abonnementskosten waren lager dan van twee afzonderlijke telefoonnummers.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Party-line bestond in Belgie ook, met 2 mensen op 1 lijn via een relaiskast. (ieder wel een eigen nummer uiteraard).
Later heeft men daar ook nog een HF versie van uitgebracht. 1e gersprek liep normaal, 2e op een draaggolf. Zo konden beiden tegelijk bellen.
Zou in principe goed moeten kunnen werken. In de praktijk een drama. Meesten waren al heel bevoorrecht als de lijn in een jaar 3 maanden goed werkte.
(gefluit, gepiep, men kon elkaar horen, of andere ongemakken... ;) )

Later hebben ze ook nog party lijnen op grote schaal gehad.
Tussen centrale en dorp lag bijv. een kabel met 20 dubbeladers, terwijl er veel meer abo's waren.
I.p.v. een nieuwe kabel leggen plaatste men een z.g. lijnconcentrator aan beide zijden.

Aan centralezijde gingen daar 100 nrs in, via de 20 dubbeladers naar het dorp, en daar werden er weer 100 abonneeaansluitingen van gemaakt.
De kasten waren eigenlijk enorme kruisschakelaars, die willekeurig in de 100x20 matrix konden doorverbinden. (first come, first serve principe)

Er konden dus maar 20 van de 100 mensen tegelijk bellen. Werkte redelijk toen er nog niet zo druk gebeld werd.
Helaas ging ook daar regelmatig wat mis. De 2 kasten moesten onderling gesynchroniseerd zijn, en dat liep vaak mis.
(de juiste lijn kwam dan bij een verkeerde abo terecht...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 29 augustus 2018 23:04:44 schreef maus0611:
[...]Tevens kun je ICE (In Case of Emergency) nummers toevoegen die je kunt bellen buiten je pincode om. Hulpdiensten weten dit ook, en kunnen dus je partner benaderen zonder in je telefoon in te loggen, als jij achterin de Z-wagen ligt...

Kwestie van voorbereiden. De kans dat je dichterbij je mobiel bent die je meeneemt naar de keuken voor het recept, naar de woonkamertafel etc, lijkt me groter dan dat je dichterbij je DECT set bent die ergens in de hoek op de lader staat.

Bedankt voor deze tip!

Voor details: https://rnn10.wordpress.com/2014/07/21/icesamsunggalaxy/

Op 30 augustus 2018 11:49:39 schreef Arco:
1e gersprek liep normaal, 2e op een draaggolf. Zo konden beiden tegelijk bellen.

was dat met balansmodulatoren? (onderdrukte draaggolf) Heb altijd gehoord dat deze voor telefonie gebruikt werden, maar nooit iets meer details over gevonden.

Arco

Special Member

Volgens mij wel, ja. Alleen werkte de onderdrukking erg gebrekkig, waardoor een fatsoenlijk gesprek moeilijk werd... :)
Had nog een fotootje van zo'n 100 lijns concentrator:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op 30 augustus 2018 11:49:39 schreef Arco:
Party-line bestond in Belgie ook, met 2 mensen op 1 lijn via een relaiskast. (ieder wel een eigen nummer uiteraard).

Dat iets anders dan ik hierboven beschreef:
1 telefoonnummer dat op 2 verschillende adressen werd gebruikt.

De party line in de BBC documentaire bestond uit 2 toestellen die botweg parallel op een en dezelfde lijn waren aangesloten.
Bij de configuratie van de Nederlandse PTT zat er nog een relaiskast tussen waarmee het ene toestel werd geblokkeerd als het andere toestel in gesprek was.
Omdat het telefoonnummer voor beide toestellen gelijk was ging ook bij beide de bel rinkelen als het telefoonnummer werd gekozen.

Edit: Die laatste heette een WB-1 automaat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Da's niet de eigenlijke definitie van een 'party-line'.
Normaal bedoelt men daarmee dat twee abonnees met ieder een eigen nummer dezelfde koperdraad in de straat delen...
(de relaiskast diende dan om de niet-actieve abonnee af te sluiten tijdelijk terwijl de ander belde)

Met hetzelfde nummer werd in nederland wel gedaan, maar dan was het andere pand van dezelfde abo. (z.g. 'omgaande verbinding')
Twee wildvreemde abonnees met hetzelfde nummer hebben we nooit gehad omdat dat onpraktisch is...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 30 augustus 2018 12:58:41 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die relaiskasten ken ik nog wel, witte doos welke het andere toestel afschakelde als men de hoorn opnam. bij een rotte lijn minder gunstig zo'n kast, was een extra lijnbelasting, ding telde voor een T65..

overigens kon je rotte lijn variaties in juiste werking hebben, meestal veroorzaakt door grondwater en de druk op de kabels die vaak hoger werd als het ging vriezen. ik weet nog een geval van een intern nummer wat elke 3 minuten werd gebeld, maar niemand aan de lijn. kwam een monteur voor langs, die kwam erachter dat het een rotte kabel was op een andere lijn, op een gegeven moment werd een ander intern nummer ( opvolgend nr )steeds gebeld. dat was dus het bellen met de haak, op een centrale die puls bellen ondersteunde..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 augustus 2018 13:05:21 (56%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Tussen diverse landen waren inderdaad redelijk grote verschillen soms.

Bijv. met ISDN. In Nederland heeft iedereen een 10 cijferig telefoonnummer. Na het kiezen van 10 cijfers wordt er (hopelijk) verbinding gemaakt.
In Duitsland werkte dat heel anders. Daar bepaalde de ontvangende centrale hoeveel cijfers er (binnen grenzen uiteraard) nodig waren.

Eerst werd het 'normale' telefoonnummer verstuurd (bijv '1234567890'), maar daar kon je nog cijfers achter zetten.
Na ontvangst van '1234567890' wachtte de ontvangende centrale nog tot het gewenste extra aantal cijfers ontvangen was en gaf dan pas een bevestiging.

Zo kon je bijv. '123456789001', '123456789002', enz. gebruiken zonder extra nummers aan te hoeven vragen...

(In Nederland ging dit door een bundel van bijv. '1234567800' tot '1234567899' aan te vragen, tegen flink wat extra kosten uiteraard... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tegenwoordig heeft in NL iedereen een 10 cijferig nummer idd, maar voorheen was dat ook per locatie anders. dorpen hadden vaak maar 8 cijfers, waar steden al aan 10 cijfers zaten, dat systeem is in 1995 veranderd meen ik, rond die koers ginge het alarm nummer ook naar 112, was 0611 voorheen. maarja de 06 nummers en de restricties die daar vaak opzaten bij gsm's en bedrijfs centrales, vandaar dat het alarmnummer uit die range ging, tevens heeft heel de EU dit nummer nu meen ik..

kijk naar regio eindhoven, daar heeft niet alleen de stad zelf 040, maar ook de vele dorpen eromheen. die overige 7 digits zaten dus snel zat vol met die keuze destijds.

bedrijven hebben de laastste 3 cijfers van de 10 cijfers die intern naar een toestel gaan, 1 bedrijf kan zo 300 nummers hebben op 1 adres. zo loopt het aantal mogelijke bruikbare nummers ook al snel terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Daarom was het nummeringssysteem in Duitsland ook briljant, je kon zoveel nummers al je wilt nemen met hetzelfde 'basis' nummer...

Ze hadden ook gruwelijke uitvindingen, zoals de 6 polige TAE steker voor telefonie.
Die bestond uit een zakje met 21 onderdeeltjes die je in mekaar moest steken... (een zenuwslopende en tijdrovende bezigheid... :( )

Met wilde daar de wereldstandaard van maken. Is god zij dank niet gelukt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ken die TAE stekker nog wel, bij bepaalde ict kreeg je van elk land een telefoon en netsnoer erbij, dat was goedkoper als voor elk land een ander snoer erbij doen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 augustus 2018 13:22:57 schreef Arco:
Eerst werd het 'normale' telefoonnummer verstuurd (bijv '1234567890'), maar daar kon je nog cijfers achter zetten.
Na ontvangst van '1234567890' wachtte de ontvangende centrale nog tot het gewenste extra aantal cijfers ontvangen was en gaf dan pas een bevestiging.

Zo kon je bijv. '123456789001', '123456789002', enz. gebruiken zonder extra nummers aan te hoeven vragen...

(In Nederland ging dit door een bundel van bijv. '1234567800' tot '1234567899' aan te vragen, tegen flink wat extra kosten uiteraard... :) )

In Nederland kon je toch ook gewoon een "extensie" nummer gebruiken? Sommige kleine bedrijven hadden dan twee of vier lijnen, die kwamen binnen op de lokale bedrijfs telefooncentrale, van daar ging het dan verder met behulp van het extensie nummer.

Bijvoorbeeld 010-1234567P123, waar de P een pauze betekent en 123 het extensienummer is.

Meep! Meep!
Arco

Special Member

Ja,

Dat kon wel, maar dat deed de huiscentrale dan zelf.
Die kreeg na 10 cijfers gewoon verbinding, en gebruikte de extra cijfers om intern het gewenste nummer te kiezen.
In Duitsland zat dat in de infrastructuur van het ISDN net zelf ingebakken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Waarom is in NL eigenlijk over gestapt van 0611 naar 112, was 911 niet handiger geweest?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een argument uit die tijd was dat de draaischijf meer tijd nodig had voor grote cijfers dan voor kleine, en daarbij geldt 0 als groot.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Daarbij is het ook nog een Europese kwestie, altijd heikel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, heikel.. het is gewoon handig hetzelfde nummer te gebruiken als de andere Europese landen, en niet een nummer dat alleen in Noord-Amerika in gebruik is (en sinds een jaar in de Filipijnen, en hier en daar in Mexico - nog even kijken hoe dat daar gaat werken).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org