Frankrijk schaft vaste telefoonlijn af

Lucky Luke

Golden Member

Als we dan toch zwaar offtopic zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=LsxRaFNropw&t=30

Het gaat nog wel over telefoonnetwerken... Dus nét niet helemaal offtopic.

(En ach, https://www.youtube.com/watch?v=_LPw1hlMCaA dan ook maar.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 30 augustus 2018 21:47:40 (18%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 30 augustus 2018 13:53:33 schreef testman:
tegenwoordig heeft in NL iedereen een 10 cijferig nummer idd, maar voorheen was dat ook per locatie anders. dorpen hadden vaak maar 8 cijfers, waar steden al aan 10 cijfers zaten, dat systeem is in 1995 veranderd meen ik, rond die koers ginge het alarm nummer ook naar 112, was 0611 voorheen. maarja de 06 nummers en de restricties die daar vaak opzaten bij gsm's en bedrijfs centrales, vandaar dat het alarmnummer uit die range ging, tevens heeft heel de EU dit nummer nu meen ik..

kijk naar regio eindhoven, daar heeft niet alleen de stad zelf 040, maar ook de vele dorpen eromheen. die overige 7 digits zaten dus snel zat vol met die keuze destijds.

bedrijven hebben de laastste 3 cijfers van de 10 cijfers die intern naar een toestel gaan, 1 bedrijf kan zo 300 nummers hebben op 1 adres. zo loopt het aantal mogelijke bruikbare nummers ook al snel terug.

In Groningen had alleen de stad 050, omliggende dorpen 059xx Na de samenvoeging kreeg Roden (Drenthe) ook 050. Hevige protesten want ze wilden niet samengevoegd worden met de Groningers.

Bij ons op het bedrijf hebben we ook een dooskiesnummer blok van 20 nummers.

Overboeking van telefoonlijnen was heel normaal in telefoon centrales. In een UR centrale was het volgens mij 800/50.
Bedrijven die veel belden kregen een briefje als het te gek werd. Moesten dan een bedrijfsaansluiting nemen op een veld met minder overboeking. Daar hadden ze in de centrale een grote stalen kast welke met een rol en stempel alle gesprek start en stoptijden stempelde.

Arco

Special Member

Wel leuk dat je nog steeds nieuwe feitjes kunt vinden.
Zo las ik laatst dat de oude Philips UR centrale zijn naam dankt aan de uitvinders ervan: de heren Unk en Rodenburg... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op 30 augustus 2018 21:24:43 schreef Lucky Luke:
Als we dan toch zwaar offtopic zijn:

Nu is off topic gaan met dit onderwerp bijna onvermijdelijk, want wat valt er te melden over een bericht dat in Frankrijk POTS en ISDN worden verlaten en alles VoIP wordt?
In Nederland gebeurt dat op 1 september 2019 volgens Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Public_switched_telephone_network

Bij alarmnummers probeerde ik me herinneren hoe dat was toen 112 nog niet was ingevoerd.
Het enige dat me herinner was het alarmnummer van de politie Amsterdam; vijf maal acht (88888).
Bladerend door de telefoongids van Nederland uit 1950 (waarschijnlijk de enige oude gids die online staat) heb ik de telefoonnummers van de politie in de grote steden en de provinciehoofdsteden opgezocht.

code:

Alarmnummers Politie 1950

Amsterdam	88888 (Alarm)
Haarlem	        18181 (Alarm)
Den Haag	22 en 117416
Rotterdam	22222 (Alarm)
Middelburg	2244
Utrecht	        11963
Den Bosch	8355
Maastricht	5544
Arnhem	        22222
Zwolle	        5544
Assen	        2244
Groningen	23441
Leeuwarden	4145

Als je daarbij bedenkt dat er toen ongeveer 150 korpsen van gemeentepolitie waren en 25 districten van de rijkspolitie, met allemaal een ander telefoonnummer, had je in die tijd heel veel geduld nodig om de politie te kunnen alarmeren.
En als je geluk had was er een telefooncel op minder dan een kwartier fietsen afstand en had je een dubbeltje om in de telefoon te gooien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

m'n vorige werkgever had een 200 interne lijnen, maar buitenlijnen waren er maar 10, later kwamen er 4 gsm lijnen bij omdat 06 nummers kiezen vanuit een 06 nummer anno 2003 goedkoper was, echter deed geen hond dat omdat het kiezen anders moest als alleen een 0 ervoor zetten. het kwam nogal eens voor dat de netlijnen allen bezet waren. echter was het merendeel van de tijd geen probleem.

met voip heb je dat overboeken ook, als iedereen tegelijk ging bellen zou bij menigeen bedrijf de internet verbinding te krap zijn, de bandbreedte is niet toereikend. op m'n huidige werk ook al gehad dat gesprekken ineens wegvallen omdat er geen bandbreedte meer was, t hikt een keer en weg. sinds er een reservering van bandbreedte kwam voor voip is dat niet meer geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 30 augustus 2018 23:11:44 schreef evdweele:
[...]
Haarlem 18181

Apart. In het 6-cijferige tijdperk een jaar of 20 later, waarbij er voor normale telefoonnummers een 3 werd gezet, was de politie namelijk 313131, de brandweer 323232. De voorloper van 0900-TUIG, "geen spoed, wel politie", heeft het kennelijk ook niet overleefd en is van 15350 veranderd in 129111 (gemeentelijke dienstnummers begonnen met een 1 in plaats van een 3).

Kennelijk vond men het geen probleem om zulke nummers zo nu en dan ingrijpend te wijzigen (opzich logisch in dit geval want 18181 draait al niet lekker, een 8 ervoor was om technische redenen waarschijnlijk niet wenselijk en een 1 of een 3 ervoor gaf geen logisch nummer). Ik herinner me wel dat er inlegplaatjes en later stickers voor het midden van de draaischijf verspreid werden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 30 augustus 2018 23:11:44 schreef evdweele: Als je daarbij bedenkt dat er toen ongeveer 150 korpsen van gemeentepolitie waren en 25 districten van de rijkspolitie, met allemaal een ander telefoonnummer, had je in die tijd heel veel geduld nodig om de politie te kunnen alarmeren.

Dat viel in de praktijk best nog wel mee omdat je, zeker toen, niet zo heel ver van huis ging en daarom hadden heel veel mensen aan één nummer van de gemeentepolitie of van de rijkspolitie voldoende.
Mobieltjes bestonden niet, dus je zat sowieso ergens in een cel of thuis oid m.b.v. een landlijn te bellen.
Doorgaans stonden er op het midden van de kiesschijf de nummers voor brandweer, politie en ambulance. Eigenlijk was het toen zeker zo simpel. :D

Don't Panic!
evdweele

Overleden

Ik denk dat je daarmee gelijk hebt.

De meeste telefoonnummers in het lijstje zijn ook geen alarmnummers, die had men alleen in Amsterdam
[Edit] , Haarlem [/edit] en Rotterdam. De andere nummers zijn het algemene nummer van het hoofdbureau.
Er bestonden in die tijd ook geen meldkamers, dus een alarmnummer was niet noodzakelijk. Mobilofoons waren heel dun gezaaid en de wachtcommandant, die de agenten aanstuurde, bediende eveneens het basisstation van de mobilofoon. En nam meestal ook de binnenkomende telefoongesprekken aan om naar iemand anders door te verbinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

In Haarlem maakte men ook onderscheid tussen algemeen en alarm, kennelijk. Zie mijn vorige bericht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 augustus 2018 23:59:00 schreef Arco:
Wat is 'overboeken'?

Dat is als je meer verhuurt dan je hebt, in de veronderstelling dat toch niet iedereen tegelijk om de dienst zal vragen. Als je bijvoorbeeld weet dat 10% van je passagiers niet op komt dagen, kun je 10% meer kaartjes voor je vlucht verkopen dan er stoelen zijn. Je moet dan wel even bedenken wat je doet als je tóch tekort komt: een overnachting plus 100 euro drinkgeld aanbieden, bijvoorbeeld (voor een lijnvlucht).

In de telecom is 'overboeken' normaal (en zonder compensatie :)), het zou ook niet anders kunnen.
Stel bijvoorbeeld dat er in Nederland 10 miljoen telefoons zouden zijn, en dat niemand naar het buitenland belt; dan zou je vijf miljoen aparte, onafhankelijke verbindingen moeten kunnen aanbieden om iedereen te kunnen laten bellen. Maar in werkelijkheid zijn die er natuurlijk niet.

Iedere centrale was in feite ook al een concentrator. Tussen Amsterdam en Den Haag lopen, en liepen, ook geen 500 000 aparte circuits.
Hoeveel circuits (lijnen en/of radio) je dan wél nodig hebt (voor een bepaalde wachttijd) is een interessante tak van wiskunde, de wachtrijstatistiek (Warteschlangentheorie).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 30 augustus 2018 23:59:00 schreef Arco:
Wat is 'overboeken'???

Overboeking: Minder capaciteit (nodig) hebben 'hogerop' in het netwerk, simpelweg omdat de gelijktijdigheidsfactor zorgt dat dat toch niet nodig is.

Als je 1000 klanten hebt, zal er in een realistisch scenario niet meer dan 100 gesprekken tegelijk gebeuren.
Je hoeft dus 'maar' capaciteit te hebben voor 100 gesprekken, met een overboeking van 1:10, zonder dat dit in de praktijk voor problemen geeft.

Nu is 100 belletjes bij 1000 klanten (in theorie) wel iets wat zou kunnen, maar als je dat verder vergroot: 1000 belletjes op 10000 klanten: Die kans is al weer kleiner. Daardoor kun je in zo'n geval bv prima af met een overboeking van 1:25 om maar wat te noemen.

Hetzelfde geld in alle vormen van netwerken: Je meterkast is 3x25A, maar je hebt 8 groepen van 16A. Dat gaat toch goed, omdat je het nooit tegelijk gebruikt.
Appartementjes? Afgezekerd op 3x35A, voor 6 woningen...
Internet? 500Mbit, maar de link van een heel dorp is 10Gbit.

Arco

Special Member

Nooit van gehoord bij telecom. (wel bij hotels... ;) )
Normaal wordt de gesprekscapaciteit in Erlang gegeven, bij te druk verkeer krijg je 'congestie' (vandaar ook de term 'congestietoon'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het "Henny Huisman-effect".
Een miljoen mensen probeerden Hilversum te bellen voor een of ander spelletje en in het hele land ging het telefoonnet plat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

In Vlaardingen was het alarmnummer 4343333, en de lokale kroeg had 4343331,,, werden wel eens verkeerde nummers gedraaid... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
PE9SMS

Special Member

Op 30 augustus 2018 23:11:44 schreef evdweele:
Bladerend door de telefoongids van Nederland uit 1950 (waarschijnlijk de enige oude gids die online staat) heb ik de telefoonnummers van de politie in de grote steden en de provinciehoofdsteden opgezocht.

In je linkje is ook de gids van 1915 te vinden :)
En ook op Delpher zijn oude telefoongidsen te vinden.

This signature is intentionally left blank.
Hubie

Special Member

Mooie verhalen allemaal.Zeer leerzaam.!
Ikzelf kwam vroeger vaak in de CV's (Centrale Verdelers) van de NS die een eigen telefonienet had(uiteraard ook gekoppeld aan het PTT net indien nodig) voor de verbindingen met Utrecht naar de loketten en de kaartverkoopautomaten.Allemaal ouwe meuk,met een grote soldeerbout en een houten trapje een rangering maken.
Toch was er vroeger al een zeer betrouwbaar telefoonnet in heel west Europa.
Ik heb het op vakantie ook wel eens anders meegemaakt.
1975,vakantie op het eiland Krk in het voormalige Joegoslavië.
In elke telefooncel(als je er al 1 kon vinden)hing alles werkelijk letterlijk en figuurlijk met touwtjes,plakbandjes en elastiekjes aan elkaar. ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is 'overboeken'?

Aanvullend bij vorige reacties: dit wordt ook volop gedaan bij het virtualiseren van computers/servers.

Stel maar je hebt een fysieke server met 16 CPU's, 128GB memory en 1TB disk. Daarin maak je dan vrolijk twintig virtuele machines met elk 2 cpu's, 12 GB RAM, en 200GB disk. Vooral bij ESx de gewoonste zaak van de wereld, men noemt het daar "thin provisioning".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

zoveel dingen worden berekend op het gemiddelde verbruik en niet het piekverbruik, pompen in tunnels bijv, een hoosbui en t loopt blank. in de bankenwereld ook, ze mogen veel meer uitlenen als dat ze daadwerkelijk in kas hebben.

het eigen telefoonnet van de NS waren de duitsers vergeten in de oorlog, daar kon het verzet nog mee communiceren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet alleen NS, ook de grote elektriciteitsbedrijven hadden (en hebben) een eigen telefoonnet. En die waren ook nog eens onderling verbonden. Je kon b.v. vanuit Zeeland naar Groningen bellen zonder via de PTT te gaan.

evdweele

Overleden

Wat is 'overboeken'?

Nooit geweten dat het zo heette, maar het begint al in je eigen huishouden.
Als je met 6 personen in een huis woont is er maar 1 wc noodzakelijk.
Bij bedrijven is het niet anders. Geadviseerd wordt om per 15 werknemers 1 wc te hebben.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Overboeken is heel "normaal" internet providers doen het vaak nog meer. Ik zit bij ziggo met 200/20, als de hele straat tegelijk 200 Mbit/s gaat downloaden kun je dat vergeten. De overboekings verhouding is al wel veel beter geworden dan in het begin, toen was het meestal tussen 17:00-23:00 drama.

Op 31 augustus 2018 09:54:39 schreef Arco:
Normaal wordt de gesprekscapaciteit in Erlang gegeven...)

Ik ken erlang alleen als programmeertaal, vernoemd naar dezelfde persoon. Zo leer je nog eens wat.

De KPN hield zelfs tijden geleden stug vast aan een overboekingsfactor van 20 aan voor hun SDSL. Je kon niks beters krijgen. En dat was nog veel te duur.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Op 27 augustus 2018 15:51:23 schreef maartenbakker:
[...]Er is GEEN gegarandeerde aflevering (laat staan termijn) voor een SMS.

Zojuist een mooi voorbeeld van de "betrouwbaarheid" van SMS.
Vandaag om 09:56 ontving ik een bericht dat gisteren om 17:44 was verzonden.
Tijd tussen verzenden en ontvangen 16 uur en 12 minuten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Als ik inlog bij mijn zorgverzekeraar met mijn DigiDee krijg ik als controle een code via SMS toegestuurd.
Meestal 10 seconden nadat ik op de Ënter toets gedrukt heb.
Dus het kan wel snel. ;-)