Frankrijk schaft vaste telefoonlijn af

maartenbakker

Golden Member

In Haarlem maakte men ook onderscheid tussen algemeen en alarm, kennelijk. Zie mijn vorige bericht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 augustus 2018 23:59:00 schreef Arco:
Wat is 'overboeken'?

Dat is als je meer verhuurt dan je hebt, in de veronderstelling dat toch niet iedereen tegelijk om de dienst zal vragen. Als je bijvoorbeeld weet dat 10% van je passagiers niet op komt dagen, kun je 10% meer kaartjes voor je vlucht verkopen dan er stoelen zijn. Je moet dan wel even bedenken wat je doet als je tóch tekort komt: een overnachting plus 100 euro drinkgeld aanbieden, bijvoorbeeld (voor een lijnvlucht).

In de telecom is 'overboeken' normaal (en zonder compensatie :)), het zou ook niet anders kunnen.
Stel bijvoorbeeld dat er in Nederland 10 miljoen telefoons zouden zijn, en dat niemand naar het buitenland belt; dan zou je vijf miljoen aparte, onafhankelijke verbindingen moeten kunnen aanbieden om iedereen te kunnen laten bellen. Maar in werkelijkheid zijn die er natuurlijk niet.

Iedere centrale was in feite ook al een concentrator. Tussen Amsterdam en Den Haag lopen, en liepen, ook geen 500 000 aparte circuits.
Hoeveel circuits (lijnen en/of radio) je dan wél nodig hebt (voor een bepaalde wachttijd) is een interessante tak van wiskunde, de wachtrijstatistiek (Warteschlangentheorie).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 30 augustus 2018 23:59:00 schreef Arco:
Wat is 'overboeken'???

Overboeking: Minder capaciteit (nodig) hebben 'hogerop' in het netwerk, simpelweg omdat de gelijktijdigheidsfactor zorgt dat dat toch niet nodig is.

Als je 1000 klanten hebt, zal er in een realistisch scenario niet meer dan 100 gesprekken tegelijk gebeuren.
Je hoeft dus 'maar' capaciteit te hebben voor 100 gesprekken, met een overboeking van 1:10, zonder dat dit in de praktijk voor problemen geeft.

Nu is 100 belletjes bij 1000 klanten (in theorie) wel iets wat zou kunnen, maar als je dat verder vergroot: 1000 belletjes op 10000 klanten: Die kans is al weer kleiner. Daardoor kun je in zo'n geval bv prima af met een overboeking van 1:25 om maar wat te noemen.

Hetzelfde geld in alle vormen van netwerken: Je meterkast is 3x25A, maar je hebt 8 groepen van 16A. Dat gaat toch goed, omdat je het nooit tegelijk gebruikt.
Appartementjes? Afgezekerd op 3x35A, voor 6 woningen...
Internet? 500Mbit, maar de link van een heel dorp is 10Gbit.

Arco

Special Member

Nooit van gehoord bij telecom. (wel bij hotels... ;) )
Normaal wordt de gesprekscapaciteit in Erlang gegeven, bij te druk verkeer krijg je 'congestie' (vandaar ook de term 'congestietoon'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het "Henny Huisman-effect".
Een miljoen mensen probeerden Hilversum te bellen voor een of ander spelletje en in het hele land ging het telefoonnet plat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

In Vlaardingen was het alarmnummer 4343333, en de lokale kroeg had 4343331,,, werden wel eens verkeerde nummers gedraaid... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
PE9SMS

Special Member

Op 30 augustus 2018 23:11:44 schreef evdweele:
Bladerend door de telefoongids van Nederland uit 1950 (waarschijnlijk de enige oude gids die online staat) heb ik de telefoonnummers van de politie in de grote steden en de provinciehoofdsteden opgezocht.

In je linkje is ook de gids van 1915 te vinden :)
En ook op Delpher zijn oude telefoongidsen te vinden.

This signature is intentionally left blank.
Hubie

Special Member

Mooie verhalen allemaal.Zeer leerzaam.!
Ikzelf kwam vroeger vaak in de CV's (Centrale Verdelers) van de NS die een eigen telefonienet had(uiteraard ook gekoppeld aan het PTT net indien nodig) voor de verbindingen met Utrecht naar de loketten en de kaartverkoopautomaten.Allemaal ouwe meuk,met een grote soldeerbout en een houten trapje een rangering maken.
Toch was er vroeger al een zeer betrouwbaar telefoonnet in heel west Europa.
Ik heb het op vakantie ook wel eens anders meegemaakt.
1975,vakantie op het eiland Krk in het voormalige Joegoslavië.
In elke telefooncel(als je er al 1 kon vinden)hing alles werkelijk letterlijk en figuurlijk met touwtjes,plakbandjes en elastiekjes aan elkaar. ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is 'overboeken'?

Aanvullend bij vorige reacties: dit wordt ook volop gedaan bij het virtualiseren van computers/servers.

Stel maar je hebt een fysieke server met 16 CPU's, 128GB memory en 1TB disk. Daarin maak je dan vrolijk twintig virtuele machines met elk 2 cpu's, 12 GB RAM, en 200GB disk. Vooral bij ESx de gewoonste zaak van de wereld, men noemt het daar "thin provisioning".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

zoveel dingen worden berekend op het gemiddelde verbruik en niet het piekverbruik, pompen in tunnels bijv, een hoosbui en t loopt blank. in de bankenwereld ook, ze mogen veel meer uitlenen als dat ze daadwerkelijk in kas hebben.

het eigen telefoonnet van de NS waren de duitsers vergeten in de oorlog, daar kon het verzet nog mee communiceren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet alleen NS, ook de grote elektriciteitsbedrijven hadden (en hebben) een eigen telefoonnet. En die waren ook nog eens onderling verbonden. Je kon b.v. vanuit Zeeland naar Groningen bellen zonder via de PTT te gaan.

evdweele

Overleden

Wat is 'overboeken'?

Nooit geweten dat het zo heette, maar het begint al in je eigen huishouden.
Als je met 6 personen in een huis woont is er maar 1 wc noodzakelijk.
Bij bedrijven is het niet anders. Geadviseerd wordt om per 15 werknemers 1 wc te hebben.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Overboeken is heel "normaal" internet providers doen het vaak nog meer. Ik zit bij ziggo met 200/20, als de hele straat tegelijk 200 Mbit/s gaat downloaden kun je dat vergeten. De overboekings verhouding is al wel veel beter geworden dan in het begin, toen was het meestal tussen 17:00-23:00 drama.

Op 31 augustus 2018 09:54:39 schreef Arco:
Normaal wordt de gesprekscapaciteit in Erlang gegeven...)

Ik ken erlang alleen als programmeertaal, vernoemd naar dezelfde persoon. Zo leer je nog eens wat.

De KPN hield zelfs tijden geleden stug vast aan een overboekingsfactor van 20 aan voor hun SDSL. Je kon niks beters krijgen. En dat was nog veel te duur.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Op 27 augustus 2018 15:51:23 schreef maartenbakker:
[...]Er is GEEN gegarandeerde aflevering (laat staan termijn) voor een SMS.

Zojuist een mooi voorbeeld van de "betrouwbaarheid" van SMS.
Vandaag om 09:56 ontving ik een bericht dat gisteren om 17:44 was verzonden.
Tijd tussen verzenden en ontvangen 16 uur en 12 minuten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Als ik inlog bij mijn zorgverzekeraar met mijn DigiDee krijg ik als controle een code via SMS toegestuurd.
Meestal 10 seconden nadat ik op de Ënter toets gedrukt heb.
Dus het kan wel snel. ;-)

evdweele

Overleden

Het KAN snel en meestal is dat ook zo. Je mag er alleen niet op vertrouwen.
Een Sms'je sturen met als tekst "Ik lig op de grond met een gebroken been. Help me", kan je dus beter niet doen.
Even kreunen tegen iemand achter 112 is 100% effectiever en betrouwbaarder.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Toen de PTT haar monopolie verloor was het in het begin een drama.
Ook bij de NS werden de eigen telefoonlijnen verkocht aan o.a Orange en BT.
Voor die tijd deed je even een belletje naar Utrecht voor een ping of een piep op de betreffende huur\telefoonlijn.
Meestal in 5 minuten opgelost bij een verbindingsprobleem.
Daarna werd het een drama.
Daar sta je dan als monteur om 4 uur in de nacht op een verlaten k*t station als bijvoorbeeld Krabbendijken in de regen en de kou.
Dan moest je eerst uitvinden wie het beheer over die telefoonlijn had en daarna een storing aanmelden.
Dan was je al een paar uur verder.
Zoetermeer was helemaal een ramp,daar hadden ze ongeveer 13 kleine k*t stations met een KVA.
Die hingen allemaal aan een PTT\KPN lijn.
Bij een storing werd er een "ticketnummer"aangemaakt met de mededeling "we bellen u later terug"
Ga dat maar eens uitleggen als er een stuk of 20 woedende klanten voor die automaat staan te trappelen die allemaal te laat op hun werk aankomen. ;-)

Shiptronic

Overleden

Lang leve de SIM kaarten met Data bundel :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

tja, je ziet op die daken met zendmasten ook wel dat de oudste installaties vaak de netste zijn. pas nog in zo'n hok op dak geweest waar die provider rommel stond, airco was al dood dus t spul zal lekker gaan broeien daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

misschien leuk om te zien. Ik heb hier de geillustreerde gids van Schoonhoven uit 1912.
blz 29 en 30 , er waren 32 telefoon aansluitingen. De kosten van het bellen staan erbij.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/tel%20nr%20schoonhove…
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/tel%20nr%20schoonhove…

alles wat ik maak, kan beter.
Hubie

Special Member

Op 8 september 2018 23:32:52 schreef Shiptronic:
Lang leve de SIM kaarten met Data bundel :)

Tja,tegenwoordig kun je gewoon inloggen met een smartphone bij een O.V. poortje\bus\trein of metro.
Het heeft echter wel 13 jaar geduurd voor het zover was.
Het opstarten van het O.V.Chipcard gebeuren bij de NS en R.E.T. was een drama waar ik een boek over kan schrijven. ;-)

En nog zijn ze dagelijks kapot bij de RET.... :)

@hex173 zie ik nou goed dat een dringend gesprek duurder is?!

Hoe gaat dat dan? Je belt op en zegt tegen de telefoniste dat het dringend is, die dan mooi opschrijft dat het tegen verhoogd tarief is??

Meep! Meep!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een dringend gesprek krijgt voorrang.
Als er bijvoorbeeld vijf mensen wachtten op een lijntje naar Leiden, waarvan ze er twee hadden, dan stonden de 'dringende' gesprekken als eerste in de wachtrij, en daarna de gewone.

Tegenwoordig bestaat dat systeem nog steeds, maar zit het (geautomatiseerd) in de QoS-informatie in de datapackets.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org