Soldeer eiland perongeluk meegenomen

Hallo,
ik heb tijdens het desolderen van een ic chip een soldeereiland meegenomen,
waarschijnlijk de soldeerbout te warm, is dit nog op te lossen?, ik zie nu alleen maar bruinige lijm, ik ben nog een beginner hiermee, ik weet ook niet welke tools ik allemaal moet hebben hiervoor? Ik heb een analoog soldeerstation(ZD99) van 48 watt. is een gassoldeerbout ook nodig voor het desolderen van mini smd chips?
Groeten Marc

Restant van het spoor volgen en een draadje leggen tussen het verwijderde onderdeel en de dichstbijzijnde onderdeel waar je wel aan kan solderen.

alternatief is soms om een stukje koper af te schrapen zodat je een draadbrugje kan maken, maar vaak is een los draadje makkelijker te doen.

Wel kan zo'n draadje rare (bij)effecten hebben als iets op een hoge frequentie werkt. (Bv bij een microprocessor of in een HF ontwerp)

maartenbakker

Golden Member

Een gassoldeerbout werkt onhandig en is vooral nuttig als je geen stroom hebt ergens. Misschien bedoel je hetelucht, en dat is wel handig in dit soort gevallen. Je voorkomt bij desolderen wat makkelijker dat je eilandjes meeneemt. Wel ruim gelflux gebruiken.

Verder is het raadzaam om onder een goede loupe of microscoop te werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Tijdens mijn eerste smd project rukte ik tot viermaal toe een eilandje weg.Van hetzelfde IC.
Dat was best zweten.
Toen ik de datasheet van het 64 48 polig ic erbij zocht, bleek dat die 4 eilandjes toevallig allemaal NC waren.

Not connected :)

Op 28 augustus 2018 15:58:03 schreef M-i-c-h-e-l:
Tijdens mijn eerste smd project rukte ik tot viermaal toe een eilandje weg.Van hetzelfde IC.
Dat was best zweten.
Toen ik de datasheet van het 64 polig ic erbij zocht, bleek dat die 4 eilandjes toevallig allemaal NC waren.

Not connected :)

NC. Het beste dan om te horen