draadloze koptelefoon - zendfrequentie's

Hubie

Special Member

Het typenr wat jij hier vermeld zit al in de hoge band.! 8xx MHz. Om precies te zijn: 863,52.864,02 en 864,25 MHz carrier

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/3095/30956291M.…

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 28 augustus 2018 22:48:53 (15%)

Smiley vergeten :)
Maar waarom niet de hele hoofdtelefoon gebruiken ipv alleen de electronica ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 augustus 2018 22:42:19 schreef Hubie:
Het typenr wat jij hier vermeld zit al in de hoge band.!

Dank !
Aha, ik was er van overtuigd dat . . .
Hmm, ik zie ook maar een bandje voor koptelefoons, ik meende toch te weten dat er nog een was :

frequentieposter :
https://www.agentschaptelecom.nl/binaries/agentschap-telecom/documente…

En dan heb ik het geluk dat we helemaal vrij wonen, dus alleen last van de eigen koptelefoons, in een flat zou dat niet te doen zijn met de matige selectiviteit.
Hmmm, wat nu.

Op 28 augustus 2018 22:55:13 schreef Gadget_inc:
Smiley vergeten :)

OK !

Op 28 augustus 2018 22:55:13 schreef Gadget_inc:
Maar waarom niet de hele hoofdtelefoon gebruiken ipv alleen de electronica ?

Omdat ik in de herrie werk.

Ik heb een PDF met allemaal frequenties van 1 tot in de Ghz en kan me herinneren dat er draadloze hoofdtelefoons instaan. Als je die nodig hebt kan je die hier vinden

De meeste zitten rond 864Mhz ik heb er ooit een Sennheiser RS110 in opgezocht.

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op dinsdag 28 augustus 2018 23:15:16 (16%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Op 28 augustus 2018 23:09:45 schreef GoldCaptain:
Ik heb een PDF met allemaal frequenties van 1 tot in de Ghz . .

Geweldig !

Op 28 augustus 2018 23:09:45 schreef GoldCaptain: kan me herinneren dat er draadloze hoofdtelefoons instaan

Dus ik zoek in de PDF op "hoofdtelefoon" : niets gevonden, het heet daar toch koptelefoon.

Op 28 augustus 2018 23:09:45 schreef GoldCaptain: De meeste zitten rond 864Mhz ik heb er ooit een Sennheiser RS110 in opgezocht.

En ik zie mijn huidige type en andere typen er ook in staan. Maar er zijn toch nog veel meer typen ?

Het zit allemaal dicht bij elkaar qua freq. , maar misschien toch ver genoeg.
Nu ja, ik ga de type nummers opzoeken om te zien of ik er een op de kop kan tikken en dan zie ik weer verder.

Op 28 augustus 2018 23:41:33 schreef Kees frees:
[...]Geweldig !

[...]Dus ik zoek in de PDF op "hoofdtelefoon" : niets gevonden, het heet daar toch koptelefoon.

[...]En ik zie mijn huidige type en andere typen er ook in staan. Maar er zijn toch nog veel meer typen ?

Het zit allemaal dicht bij elkaar qua freq. , maar misschien toch ver genoeg.
Nu ja, ik ga de type nummers opzoeken om te zien of ik er een op de kop kan tikken en dan zie ik weer verder.

Het is hoofdtelefoon in normaal Nederlands maar in de PDF idd koptelefoon.

Ik zou gewoon rond de 864Mhz kijken in de PDF als hij er tussen staat en ja er zit een kleine verschil in de frequenties maar dat is normaal en je zal zien als je een beetje ernaast zit hoor je al niks meer. Ik zou ook zelf niet ga draaien aan dingen want die krijg je echt bijna niet meer op de juiste instelling laat staan op elkaar afgestemd. Misschien kun je op Merk zoeken via handleidingen in de specificaties wat hun gebruikte freq. zijn.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Ik heb hier de Philips FM transmitter SBC HC552 liggen (zender met adapter en koptelefoon), maar de "watjes" zijn er niet meer, kan het zijn dat die op de 864 Mhz band zit? dat komt uit een google zoek actie. Volgens mij kwam die een heel eind, in een modern betonnen gebouw redde ik het wel tot aan de 2e verdieping. Werkt op 2 1,5 V batterijtjes.
Mag je hebben als je belooft er wat goeds mee te doen. :-)
Werkte nog voor zover ik weet, heeft alleen wat blauwe aanslag van batterij op de batterij contactjes.

http://www.p4c.philips.com/files/s/sbchc480_00/sbchc480_00_dfu_brp.pdf

Op de 432 Mhz band, en is afstembaar.

zit sinds 2009 in de PV.
Hubie

Special Member

De gebruikte kanalen voor draadloze microfoons\hoofdtelefoons kan per land weer verschillen.
Hier wat meer info:

https://www.bax-shop.nl/draadloze-microfoons-en-frequenties

Afstemmen heb ik ook wel eens aan gedacht maar direct laten gaan.
Het is ook zo dat ze niet allemaal hetzelfde zijn waardoor er door experimenteel paren een beter resultaat gehaald kan worden, maar dat is niet ideaal natuurlijk.

Dit vond ik ook nog :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/40860
uit 2006, dat gaat over 433MHz, maar dat zie ik niet in de lijst, sterker er zit daar van alles al op de die freq., dus die zal wel vervallen zijn ?

Dit vond ik ook nog :
https://www.bax-shop.nl/draadloze-microfoons-en-frequenties

mel

Golden Member

Op 433 zit al van alles. deuropeners, afstandsbedieningen.. en andere zooi, en natuurlijk zendamateurs...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Als ik je vraag goed begrijp wil je op een werkvloer een soort lokaal radio-omroep net opbouwen, met 2e handsmateriaal en muziek distributeren naar hoofdtelefoons en luidsprekers. En uit verschillende bronnen, gezien een mengpaneel. Ik meen dat muziekkeuze bij het werk nogal persoonlijk is en dat er tegenwoordig voldoende zeer compacte radio/audiospelertjes/smartphones zijn daarvoor. Ik zie het nut niet in om DJ te spelen op een werf of werkplaats waar meerdere werknemers werken. Tenzij je er meteen ook een omroepsysteem van maakt om de arbeiders erop te wijzen dat het pauze is en zo.

Je zult ook je bouwsel moeten beschermen tegen stof, vuil en stoten wat misschien nog de grootste uitdaging is. Bouwradios zijn daar speciaal voor geconstrueerd. Je vermeldt niet over welk soort activiteiten het gaat, een werf of een werkplaats , met 2 of met 200 werknemers enz...en ook niet of jij de bedrijfsleider bent of een werknemer die zn snor wil drukken met bijkomstige bezigheden.

De 860 MHZ band is reeds een tiental jaren aangewezen voor nieuwe producten omdat de 433MHz band propvol zat.
Alhoewel deze laatste uiteraard nog gebruikt mag worden voor bestaande systemen.

De 860MHz band is echter veel strikter ingedeeld naar toepassing.
Zowel wat frequentie, modulatietype en maximaal vermogen betreft. In principe is zelfbouw of modificatie aan het RF gedeelte niet toegelaten.

De kans op problemen is echter klein als het om een kleinschalig eenmalig niet commercieel concept gaat..

Maar wees je er wel van bewust dat deze banden, vooral de 433MHz, ook soms gebruikt worden voor de besturing van werfkranen of andere machine AB's. Al zijn de meeste op specifieke frequenties.. Dat houdt toch enig risico in als je bijvoorbeeld er aan denkt om een RF versterker aan de zenderuitgang te koppelen.

Voor dergelijke niet gebruikelijke toepassingen bestaan geen standaard oplossingen die hier op basis van vage omschrijvingen kan gegeven worden en zul je je toch zelf eerst dieper moeten verdiepen in de problematiek.
Vergis je niet, uit ondervinding weet ik dat veel zaken heel wat moeizamer te verwezenlijken zijn dan het schitterende idee dat eraan voorafgaat.

joopv

Golden Member

Op 29 augustus 2018 02:44:56 schreef mel:
Op 433 zit al van alles. deuropeners, afstandsbedieningen.. en andere zooi, en natuurlijk zendamateurs...

Continu zendende toepassingen (zoals koptelefoons met een analoge fm zender/ontvanger) op de 434MHz band mogen al een hele poos niet meer worden verkocht.

Beste meedenkers, dit is weer een mooi voorbeeld van hoe een eenvoudige vraag uit de hand kan lopen.
Het begint altijd met de openingsvraag, die wil ik graag duidelijk en zo kort mogelijk houden, maar dan ontbreken de details die dan toch weer nodig zijn omdat er iemand komt met een oplossing komt uit een andere hoek.

Ik had de vraag nog korter kunnen maken :
Hoe kan ik 2 (of 3) draadloze koptelefoons met ieder een eigen signaal naast elkaar gebruiken.
Want met de koptelefoons die ik ken gaat het niet.

En als ik alleen zou wonen dan had ik dit probleem niet, als er maar een zender aan staat dan functioneerd alles buitengewoon !
Dus vandaar mijn vraag, cq ik verwonder me er over dat dit blijkbaar niet (eenvoudig) mogelijk is heden ten dage.
De mooie freq. tabel van GoldCaptain laat ook zien dat die freq. vlak bij elkaar zitten.
Hoe doen mensen dat die in een flat oid dicht op elkaar wonen ?
Toch meen ik dat er nog een ander (hoger) bandje is voor koptelefoons.

Op 29 augustus 2018 10:54:38 schreef grotedikken: = knip =

Grappig om te zien hoe je voorstelling maakt van mijn situatie :-)
Ik werk aan huis en alleen, al jaren. Een van de grote voordelen, ik bepaal zelf waar ik naar luister, als er iemand langs komt dan zet ik het onmiddelijk uit.
Maar ik luister naar allerlei bronnen, met verschillende geluidsniveaus, vandaar het meng/schakelpaneel, niks bijzonders.

Verder nog onduidelijkheden ? let op een : :-)
Bedankt allemaal, ik ben weer iets verder.

Je werkt alleen, waarom dan geen blauwe tand ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hubie

Special Member

Er is idd nog een band n.l. 915 MHz

Sony MDR-RF985RK specs
Type Closed, Dynamic
Frequency Response 10 Hz to 22 kHz
Radio Frequency Wireless Analog 900 MHz
Transmitter Channel 1: 915.5 MHz (selective, FM Stereo) Channel 2: 916.0 MHz (selective, FM Stereo) Channel 3: 916.5 MHz (selective, FM Stereo)
Tuning Manual tuning via switch on both base and headphones
13 more rows

Aan het eerste cijfer van het typenummer kan je de frequentieband waarmee hij werkt herkennen(althans bij Sony)
Die je nu hebt is dat een 8 (8xx MHz)
Die hierboven staat begint met 9,dus 9XX MHz.

Anoniem

Op 29 augustus 2018 17:25:42 schreef Hubie:
Er is idd nog een band n.l. 915 MHz

Mispoes.

Deze frequentie mag enkel in ITU regio 2 gebruikt worden. Dat is het Amerikaanse continent + Groenland.
In Europa is deze frequentie verboden voor SRD toepassingen.

Hubie

Special Member

Aah,op die fiets.
Heb je daar een lijst\indeling van?
Niet voor mij maar voor de TS (voordat hij een illegaal apparaat besteld in buitenland.

Edit\Het was ff zoeken maar hier staan de frquenties die je mag gebruiken in NL.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-ge…

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 29 augustus 2018 18:33:21 (40%)

Anoniem

Op 29 augustus 2018 17:11:25 schreef Kees frees:

[...]Grappig om te zien hoe je voorstelling maakt van mijn situatie :-)
Ik werk aan huis en alleen, al jaren. Een van de grote voordelen, ik bepaal zelf waar ik naar luister, als er iemand langs komt dan zet ik het onmiddelijk uit.
Maar ik luister naar allerlei bronnen, met verschillende geluidsniveaus, vandaar het meng/schakelpaneel, niks bijzonders.

Eerst heb je het over "we" en over meerdere koptelefoons en een luidsprekerversterker en over meerdere kanalen.
Dan is het niet verwonderlijk dat men denkt dat het om een bedrijfje met meerdere werknemers gaat. De beperkte info die je geeft is alles wat we hebben om de situatie te proberen te begrijpen. Hoe kan ik nu vermoeden dat je als alleen werkende 3 hoofdtelefoons opzet om gelijktijdig naar radio CD en cassette te luisteren? Schiet het werk dan nog wel op? ;-)

@Hubie, ik betwijfel of audiodistributie mag beschouwd worden als draadloze microfoon.

evdweele

Overleden

Op 29 augustus 2018 17:11:25 schreef Kees frees:
Beste meedenkers, dit is weer een mooi voorbeeld van hoe een eenvoudige vraag uit de hand kan lopen.

Nee de vraag is onduidelijk.

Hoe kan ik 2 (of 3) draadloze koptelefoons met ieder een eigen signaal naast elkaar gebruiken.
[...]
Ik werk aan huis en alleen, al jaren.
[...]
Maar ik luister naar allerlei bronnen, met verschillende geluidsniveaus, vandaar het meng/schakelpaneel, niks bijzonders.

Als je alleen bent, waarom heb je dan 3 koptelefoons nodig?
Voor elk stukje muziek een verse?

Sorry, ik kan er geen touw aan vastknopen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@GD,@TS.Mss dat het hier bij staat.(Ik heb geen puf meer om me daar door heen te worstelen. ;-)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28

// snelle modus \\
Ik ga aanstonds de deur uit om andermans technisch probleem op te lossen, hoop ik.
Het spijt me als ik verwarring heb veroorzaakt, nmi was het probleem heel eenvoudig, nog korter : 2 zenders 2 koptelefoons, dat gaat nie goed nie.

De Sony MDR-RF985RK koptelefoon kan ik ophalen, bij ex-collega met radio zaak.
En dan zien we verder.

Ik laat het zeker nog weten, bedankt allemaal !
Graag tot een andere vraag, ik heb er nog velen, maar ook niet alledaags, want anders zou ik het hier niet vragen :-)

Anoniem

En weer wordt het pas duidelijk op het einde van de discussie en komt de TS zelf met de oplossing aandraven. Logisch, want hij is de enige die goed begrijpt waarover het gaat ;-)

Laatst heb ik nieuwe ramen laten plaatsen. De werkmannen hadden een bouwradio bij. Met wat muziek gaat het er aangenamer aan toe.

Maar als zij eerst een discoketen geplaatst hadden, met boxen en meerdere koptelefoons en een koffer cd's, dan zou ik toch bezwaar gehad hebben aan 60Eu/h/man.

evdweele

Overleden

Ik hoop toch dat de TS nog met een duidelijke uitleg komt van zijn probleem en zijn oplossing.
Het blijft nog steeds een raadsel waarom je allerlei verschillende bronnen van muziek wil hebben en waarom er voor 1 man 3 koptelefoons op verschillende kanalen moeten worden gebruikt.

Drie jaar geleden werd het flatgebouw waar ik woon van een nieuw verfje voorzien. 4 of 5 schilders waren daar een aantal weken mee bezig.
Gelukkig geen luidkeels brullende bouwradio *) met muziek die het glazuur van je tanden liet springen, maar allemaal met een oortelefoontje in en een radio of MP3-speler in hun zak. Het enige dat je af en toe van hun muziek meekreeg was als ze het liedje meefloten of -zongen.

*) Bij eerdere schilderbeurten heb ik al eens even snel een stoorzender gebouwd om die klereherrie te doen stoppen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

bouwradio staat soms in het contract met de woningbouw dat dat niet mag. op nieuwbouw vaak weer wel, maar niet bij renovatie. tijd terug gehad in een flatgebouw waar er flink werd verbouwd, geen radio mocht daar, en boor en breekwerk moest van tevoren worden aangevraagd, lagen er nog kruimels in de lift kwam er iemand over zeuren, duidelijk allemaal bejaarden met tijd teveel.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 augustus 2018 19:27:09 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De RenovatieBouwRadio is voorzien van ondertiteling :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/