Oude bedrading vervangen of krimpkous

Een oude 380volt motor van 4,5pk heeft bedrading waar het kunstof vanaf is. Makkelijkste is om er krimpkous overheen te trekken en die te krimpen. Andere optie is alles verwijderen en opnieuw aan solderen.
Laatste optie is alleen veel meer werk.

Kan ik met krimpkous weer een veilige motor krijgen? (Ik realiseer me dat er wel enig soldeer werk gedaan moet worden omdat de kous over de draden geschoven moet worden)

Thanks voor advies en tips

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
pietplof

Golden Member

Als je toch moet solderen kun je net zo goed het apparaat van een nieuwe deugdelijke kabel voorzien.
Een 380 volr draaistroommotor van 4,5 pk met gesoldeerde draden?
Ik kan mij niet herinneren dat ooit te hebben gezien.

festina lente

Als de draad simpel te vervangen is, zou ik dat doen.
Anders kan krimp (of gewone) kous wel, dan wel een hittebestendige of een dubbellaags (extra dik) versie nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Thanks, als ik hem terug heb ga ik het na. Goed om te weten dat krimpkous wel een optie is.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Ofwel motor opnieuw laten herwikkelen,
ofwel een nieuwe motor aankopen,
al de rest zijn "lapmiddelen"

De aansluitdraden van een motor hebben
1) een silicone omwikkeling voor de hoge omgevingstemperaturen, daarover
2) een glasvezel omhulling voor de stevigheid en daarover
3) een isolatie vernis laag om het geheel vocht dicht te maken.

Zelfs een dikke krimpkous kan hier niet tegen op.

Als de isolatie faalt krijg je brand, kortsluiting, productie stilstand ...

Het is me niet helemaal duidelijk om wat voor draden in welke situatie het gaat. Gaat het om de externe draden naar het schakelblok toe, of gaat het om de interne draden in de motor tussen schakelblok en statorwindingen? In het eerste geval ga ik met pietplof mee, in het tweede met pamwikkeling. Ik kwam een filmpje tegen van iemand die een vooroorlogse draaistroommotor, waar de interne draden een aardlek hadden, had gerepareerd. Niet precies hetzelfde maar misschien nuttig: https://www.youtube.com/watch?v=6FXTBYIvr3Q

In dit geval ging het om een apparaat met papier/katoen/bitumenisolatie, waar je waarschijnlijk geen vervangend apparaat voor gaat vinden omdat de motoren toen nog niet echt gestandaardiseerd waren. Zo een reparatie is alleen te verantwoorden voor 'vintage' apparatuur waar een historische waarde aan zit en je extra maatregelen kan nemen ter conservatie van machine en bediener.

In dit filmpje gebruikt hij ook krimpkous en tie-wraps, maar daar moet je mee opletten want modernere motoren zouden best weleens ontworpen kunnen zijn op hoge temperatuursisolatie die bestendiger is dan de tie-wraps en krimpkous, want die worden (afhankelijk van specifieke type) bij hogere temperaturen zacht. In het geval van papier/katoenisolatie die in bitumen gezet is, is de ontwerptemperatuur sowieso wel een tandje lager.

Natuurlijk is het ook belangrijk er achter te komen wat de oorzaak van de schade is. Als de motor eens oververhit is geweest kan je rekenen op onzichtbare schade elders.

Dit soort flexibele kous is wat beter tegen hoge temperaturen bestand: http://www.wescap.nl/relats-isolatiekous-7-5-kv-klasse-c-180-c
(is er in diverse maten, rs heeft 't ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Niet lopen prutsen met krimpkous, gewoon nieuwe bedrading er op.

Nogmaals, voor deze conclusie maakt het uit of het de bedrading buiten of binnen de motor betreft. "Even" herwikkelen is vaak geen voor-de-hand-liggende oplossing.

Allen bedankt voor de input, het is een oude vlees gehaktmolen. Die zal ik af en toe gebruiken maar nooit langer dan een half uur.
Ik zal wat foto’s maken en die posten zodat eea duidelijker word.
Veiligheid blijft belangrijk namelijk

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Zoals een aantal al aangaf waren de verbindingen niet gesoldeerd maar geklemd.
Heb de hittehoesjes eraf geschoven, eea opnieuw vast geklemd met een busje eromheen.
Daarna hitte hoesje terug geplaatst en alles weer dicht gemaakt.
De kit van de tandwiel kast moet nu drogen en morgen testen of alles werkt.

Dank voor de tips en input!!

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl